• Anonym (Kom med tips)

    Hur klarar man sig på en lön?

    Hur klarar man sig på en lön? 

    Vi är ett par som tyvärr bara har en inkomst just nu.

    22 000 kr efter skatt i månaden. 

    Har husdjur. 

    Hyran ligger på 8 000 kr i månaden. 

    Båda behöver mediciner. 

    Hur klarar man sig? Vilka är era bästa tips? 

  • Svar på tråden Hur klarar man sig på en lön?
  • Anonym (Sol)

    Man anpassar sina utgifter efter inkomsten. Det är därför man alltid ska ha mer inkomst än utgifter eftersom saker kan hända. Om ni tidigare haft två inkomster borde ni ha ett sparande ni kan använda.

    Vad beror det på och hur ska ni lösa det långsiktigt?

  • Anonym (Kom med tips)
    Anonym (Sol) skrev 2023-06-25 15:43:54 följande:

    Man anpassar sina utgifter efter inkomsten. Det är därför man alltid ska ha mer inkomst än utgifter eftersom saker kan hända. Om ni tidigare haft två inkomster borde ni ha ett sparande ni kan använda.

    Vad beror det på och hur ska ni lösa det långsiktigt?


    Vi har inget sparande. Den ena har varit sjuk länge och den andra har aldrig sparat, dumt nog. 

    Den sjuka (som inte får sjukpenning) kan passa husdjur, men man får väldigt lite av det och de flesta vill bara betala svart. Inget annat jobb passar den sjuka. Så förhoppningsvis kommer det tillkomma en liten inkomst snart. Hen ska även ansöka om sjukersättning på 50-100%, men det är svårt att få och det tar sju månader tills man får beslut. 

    När jag tittar på inkomsten borde det gå ihop, men det är tight. 
  • Sk007
    Anonym (Kom med tips) skrev 2023-06-25 15:38:02 följande:
    Hur klarar man sig på en lön?

    Hur klarar man sig på en lön? 

    Vi är ett par som tyvärr bara har en inkomst just nu.

    22 000 kr efter skatt i månaden. 

    Har husdjur. 

    Hyran ligger på 8 000 kr i månaden. 

    Båda behöver mediciner. 

    Hur klarar man sig? Vilka är era bästa tips? 


    Vad kostar djuret/djuren per månad?

    Om ni har 14000 kvar efter att hyran är betald och tycker det är tight undrar jag vad pengarna går till?
    Hur mycket lån har ni och till vad har ni lånat?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Kom med tips) skrev 2023-06-25 15:51:07 följande:
    Vi har inget sparande. Den ena har varit sjuk länge och den andra har aldrig sparat, dumt nog. 

    Den sjuka (som inte får sjukpenning) kan passa husdjur, men man får väldigt lite av det och de flesta vill bara betala svart. Inget annat jobb passar den sjuka. Så förhoppningsvis kommer det tillkomma en liten inkomst snart. Hen ska även ansöka om sjukersättning på 50-100%, men det är svårt att få och det tar sju månader tills man får beslut. 

    När jag tittar på inkomsten borde det gå ihop, men det är tight. 
    Om ni levt så här länge då går det ju. Man får rätta mun efter matsäck, Varför ingen ersättning?
  • Jemp

    Hyra 8000
    Mat 5000
    El 500
    Bredband 500
    Telefoner 500
    HemFörsäkring 500 (om ej gratis)
    Akassa+fackavg 500
    Ev transport 1000
    Djur 1000
    Kläder, nöjen etc 1500
    Mediciner x???
    sparande resten (3000-mediciner)

    Lite på en höft naturligtvis eftersom jag inte vet era faktiska utgifter. Men borde inte vara några direkta problem. Vad har ni för djur/kostnad, vad går medicinerna på, har ni några skulder? 

  • Anonym (Råttan)

    Leta efter billigare boende. Ät billigt (tex recept från Portionen under tian). Gör er av med bilen om ni har en och det är praktiskt möjligt. Ta väl hand om era tänder (tandvård är dyrt). Köp begagnat. 

  • Anonym (Råttan)

    Och som andra sagt: ni har 14 000 kvar efter hyran. Det borde gå runt även om det inte räcker till en massa överflöd. 

  • Anonym (Kom med tips)
    Sk007 skrev 2023-06-25 15:53:52 följande:
    Vad kostar djuret/djuren per månad?

    Om ni har 14000 kvar efter att hyran är betald och tycker det är tight undrar jag vad pengarna går till?
    Hur mycket lån har ni och till vad har ni lånat?
    Den sjuka
    Telefon 109
    SL 200
    Mediciner 2000/12=167
    Vård 1300/12=108
    Bank 20 kr 
    Hyresgästföreningen 80 kr 
    Totalt 684
    Den arbetande 
    SL-kort 970
    Avbetalning 600
    Mobil 369
    Spotify 109
    Facket 250
    A-kassa 140
    TV med sportkanaler 1080+ Netflix 129
    Vård 50
    Mediciner 120
    Bank 39 
    Sjukförsäkring Bliva 228
    Hyresgästföreningen 80
    Totalt 4164
    Bägge två
    Hyra 8071 kr
    Mat 3900 
    Hemförsäkring 200 kr 
    Bredband 599
    El varje månad 700 kr
    Totalt 13 470
    Tre kaniner
    Hö 150
    Försäkring 200
    Vaccin 1800/12=150
    Pellets och strö 150
    Totalt 650
    TOTALT 18 968 kr 
    Lön 22 000
    Dvs ca 2 000 kvar som som ska gå till inköp av kläder, gå ut och äta med en kompis, köpa presenter till födelsedagar, spara till oväntade veterinärutgifter etc. Egentligen vill vi spara till pension och till framtiden också. 

    Dessutom är det en varm torr sommar och om alla bönder i närheten slutar sälja hö för att de har så lite måste vi köpa i djuraffär och då behöver vi lägga minst 550 kr till på hö varje månad... 

    Vi ska kolla över bredband, Hyresgästföreningen och ev mobilabonnemang. Vad mer kan vi göra? Kaninerna är familjemedlemmar som vi vill ha kvar. 
  • Anonym (Djurvakten)
    Anonym (Kom med tips) skrev 2023-06-25 15:51:07 följande:
    Vi har inget sparande. Den ena har varit sjuk länge och den andra har aldrig sparat, dumt nog. 

    Den sjuka (som inte får sjukpenning) kan passa husdjur, men man får väldigt lite av det och de flesta vill bara betala svart. Inget annat jobb passar den sjuka. Så förhoppningsvis kommer det tillkomma en liten inkomst snart. Hen ska även ansöka om sjukersättning på 50-100%, men det är svårt att få och det tar sju månader tills man får beslut. 

    När jag tittar på inkomsten borde det gå ihop, men det är tight. 

    Var annonsera personen någonstans? Jag tar 150 kronor/dag och får säga nej till folk så fullbokad är jag men nu är det lite sent att sätta ut annonser. 4000-4500 i månaden är ändå rätt mycket. 


     

  • Anonym (Kom med tips)
    Anonym (Sol) skrev 2023-06-25 16:04:57 följande:
    Om ni levt så här länge då går det ju. Man får rätta mun efter matsäck, Varför ingen ersättning?
    Inget SGI när sjukdomen slog ut. 
Svar på tråden Hur klarar man sig på en lön?