Inlägg från: Anonym (Kille) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kille)

    Göra slut pga ekonomin?

    Vi har 3 barn som gör att jag har hållit ut.

    Men min sambo slösar mer än vad hon får och nu börjar tära på min ekonomi. Pengarna slösar vi mest genom resor som hon vill göra vilket kostar ganska mycket där jag självklart betalar det mesta trotts att jag verkligen inte vill åka.

    Har insett att jag inte kan påverka henne att tänka annorlunda och funderar allvarligt på att lämna henne. 

    Samtidigt känns det extremt tungt att tänka på separation när man har småbarn. Men inser att skulle vi göra slut när jag är helt pank så är det lite värre än om jag gör slut snart men ändå har lite sparpengar och okej ekonomi.

    Hur ska man tänka, någon som gjort slut där den största anledningen är att partnern inte kan hantera pengar?

    Hur kan man förbereda sig inför en separation (vi är inte gifta). Hur kan man förbereda sig mentalt?

  • Svar på tråden Göra slut pga ekonomin?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (--) skrev 2023-06-27 10:43:58 följande:

    Ni kanske borde börja med en diskussion om ekonomi, hur mycket ni har att röra er med och vad ni ska prioritera? 

    Om DU betalar resorna är det ju ganska lätt att dra in på det genom att säga nej. Eller i alla fall vara tydlig med budget. 


    Har bott med henne i 10 år och försökt prata ekonomi, planering mm men hon vill verkligen inte prata, blir direkt defensiv trotts att jag tydligt och lugnt bara velat prata.

    Har en del undansparat som hon tyvärr vet om, har försökt säga att det är reservpengar som jag inte vill slösa men hon lyssnar inte. Samtidigt vill jag inte att hon ska ta på sig massa lån som hon annars kommer göra vilket i slutändan ändå drabbar mig, då kan det vara bättre att jag betalar än att massa pengar även går till ränta. Men som du ser är separation nästan oundvikligt om jag inte ska gå under ekonomiskt..
  • Anonym (Kille)
    Mandel skrev 2023-06-27 10:48:07 följande:

    Varför säger du inte nej om du inte vill åka? Är ju liksom ingen rättighet att åka på resor kors och tvärs. 
    Och definitivt inte om det tär på sparkapitalet.


    Jag har sagt nej, hon har då åkt bara hon och barnen vilket inte heller är så kul, blir ju ändå jag som drabbas ekonomiskt.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (My) skrev 2023-06-27 10:54:47 följande:

    Jag förstår inte. Du tycker alltså att det är lättare att dumpa henne än att sluta ge henne pengar så fort hon ber om det? Ser du inte själv hur galet du resonerar?


    Egentligen leder väl båda till separation. Skulle jag börja snåla och sätta tydliga gränser så är det hon som lämnar mig. Tänkte att det kanske är lättare om jag styr när det ska ta slut.

    Vill även barnens bästa och just nu har barnen det ändå ganska bra, hon är en bra mamma men inte bra på ekonomi..
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Alex) skrev 2023-06-27 11:09:48 följande:

    Du har uppenbarligen ingen som helst aning om vad en separation kan kosta ekonomiskt (för att inte tala om känslomässigt).

    Se till att ta tag i er gemensamma ekonomi, ta hjälp av er bank som möjligen har privatrådgivning eller av kommunens privatekonomiska rådgivare.

    Hon kan ju givetvis göra vad hon vill med sina pengar, köpa resor t ex, men får då kanskeinga pengar över till annat som familjen behöver utan räknar med att du fyller på. Det är då du håller i plånboken. "OK du reste till Cypern med barnen för 25 000." Då undanhåller du, som förstås stannat hemma, samma summa av dina egna pengar som inte går in i familjens omkostnader. Det blir snåltider för hemmakonsumtion. Hårt mot hårt alltså. Får se hur damen gillar det!


    Ja visst kostar det att separera och det är det känslomässiga jag är mest orolig över. Ekonomiskt skulle jag ganska snabbt få det betydlig bättre beroende på hur man räknar, hon skulle få halva kostnaden för bostaden som jag betalat kontant för men den förlusten har jag räknat med, hon är ändå mamma till mina barn, hade varit värre annars.

    Problemet är att hon inte vill diskutera, i stort sett är det att köra hennes spår eller göra slut. 
  • Anonym (Kille)
    Anonym (Samma här) skrev 2023-06-29 14:51:08 följande:

    Jag var i samma situation med min ex-fru. Tänkte samma som TS, ska vi behöva göra slut för att hon inte kan hantera pengar.. kändes liksom lite sådär, är det ett giltigt skäl? Jag ville gärna vara med henne och skaffa barn tillsammans. Hjärtat ville det, samtidigt sa hjärnan att skaffa barn med någon som inte kan hantera pengar känns som en extremt dum ide.

    För henne var shopping, kläder, smink etc det viktigaste och den mesta av hennes tid gick åt att leta upp kläder att köpa för att sen sälja på ebay för en bråkdel av priset - på så vis kunde hon i princip göra av med obegränsat med pengar utan att vår lilla lägenhet blev överfull.

    Att försöka prata om det funkade inte heller, det blev ultimatum om att skiljas, att sluta ge henne pengar fick andra följder förutom stora bråk, hon skaffade sig kreditkort utan att jag visste om det, började sälja presenter hon fått av mig etc.

    Som man är ju det här med pengar också lite knepigt, det är ju väldigt oattraktivt med en snål man etc.. vilket hon gärna påpekade, samt alla tjejer gillar kläder, vill du inte att jag ska se fin ut etc.

    Hon handlade i mitt tycke ganska irrationellt också tex bodde vi utomlands där jag hade ett tillfälligt arbete med relativt hög lön, skulle vi flytta tillbaka till Sverige skulle jag tjäna mindre än hälften av vad jag hade utomlands. Ändå tjatade hon om att vi skulle flytta till Sverige. Märk att hon var inte svensk och hade aldrig bott i Sverige. Min lön i Sverige skulle vara runt 20 tkr netto (det här var ca 15 år sen) samtidigt som hon gjorde av med 10-15 tkr på kläder varje månad.. det skulle ju aldrig funka, bråken skulle ju eskalera än mer när jag skulle bli tvungen att hålla tillbaka pengarna till henne.

    I slutändan flyttade hon till Sverige för att studera där och jag pendlade. Hon bodde gratis i min bostad i Sverige, fick fullt studiemedel samt några tusen av mig. Försökte förklara att om man är student och tar fullt studentlån kanske man inte ska köpa en kaffelatte för 45 kr varje dag. Men jag var ju bara elak och kontrollerande.. stämningen mellan oss var inget vidare på slutet, hon ville inte ha sex med mig eftersom jag var så oattraktivt snål.

    Därför blev jag väl snarare lättad än ledsen när jag upptäckte att hon hade ett annat förhållande vid sidan av. Även om hon sa att det var slut och det var inget mellan dem.. hon ville ju gärna att jag försörjde henne med bostad och lite extra pengar. En tid senare ploppade det ut ett barn, så jag är ganska säker på att hon lurades lite med mig..


    Att bli kallad snål blir jag också, då svarar jag att vad är hon då om jag betalar allt, blir alltid bråk när jag svarar så. 

    Men jag velar extremt mycket, skulle vi göra slut nu skulle jag t.ex bli singel i väldigt många år..
Svar på tråden Göra slut pga ekonomin?