Anonym (Andreas) skrev 2023-06-28 21:11:08 följande:
Vad är det som gör att du tror det är en depression? Jag gråter i bilen på väg hem från jobbet men det tunga jobbiga lättar liksom inte ändå. Jag känner mig oälskad och illa omtyckt. Alla hittar ständigt fel på mig, jag duger aldrig utan får bara kritik
Så där kände jag också, innan jag gick i terapi för min depression. Lösningen var när terapeuten sa att jag skulle börja säga ifrån mer. Det stärkte mig. Och att hon sa att jag inte var misslyckad. Va , det är jag ju sa jag, tills jag plötsligt insåg att jag är ju faktiskt inte alls misslyckad, då kom jag ur min depression.
Du bör fundera på kritiken du får, är den relevant? Kan du i så fall förändra dig? All kritik är inte relevant och behöver inte bero på dig. Det kan också vara så att någon inte gillar något hos dig, men då måste du fundera på , är det rimligt att du skall ändra på dig? Vill du ändra på dig? Kan du ändra på dig?
Tyvärr är det många som hackar på den de ser som svag, för att bli av med frustration, för att känna sig bättre och starkare, för att få makt. Du får absolut inte ta all kritik för sanning! Ju mer deprimerad man blir, ju svagare upplevs man och ju svagare man är ju mer hackar folk på en. Tyvärr är det så. Människor är i allmänhet inte snälla och har mycket sällan medlidande när man visar svaghet.
Du bör vara stark i dig själv, tro på dig själv och vara nöjd med dig själv. Bara så kan man komma ur en depression. Sök gärna hjälp av en psykoterapeut eller psykolog som stöd, det är jättebra, man känner annars lätt ensam i eländet !