• Anonym (Andreas)

Jag mår inte bra

Jag har sedan början av sommaren inte mått bra. Går runt och är ledsen nedstämd och känslig och orkar inte umgås med andra pga min sinnesstämning men även för att deras energier och beteende mot mig påverkar mig ännu mer negativt. Min självkänsla och självförtroende som annars brukar bara bra är plötsligt inte det.

Snart har frun och jag semester och familjen ska åka iväg några dagar och kanske blir det bättre då. Kanske inte.
    Jag håller det mesta inom mig som de flesta män. Men jag vill bara gråta. Den här känslan jag har är svårdefinierad men helt klart är att jag inte mår bra. Vänder mig därför till alla självutnämnda experter här på forumet för att ställa frågan om det kan röra sig om en mildare depression?

• Svar på tråden Jag mår inte bra
  • Anonym (-)

Ja, det är nog en depression.
    Gråt om du behöver.
    Gråt i duschen om du inte vill att andra ska se. 

• Anonym (Andreas)
    Anonym (-) skrev 2023-06-28 20:47:57 följande:

Ja, det är nog en depression.
    Gråt om du behöver.
    Gråt i duschen om du inte vill att andra ska se. 

Vad är det som gör att du tror det är en depression? Jag gråter i bilen på väg hem från jobbet men det tunga jobbiga lättar liksom inte ändå. Jag känner mig oälskad och illa omtyckt.  Alla hittar ständigt fel på mig, jag duger aldrig utan får bara kritik 
  • Anonym (-)
    Anonym (Andreas) skrev 2023-06-28 21:11:08 följande:
    Vad är det som gör att du tror det är en depression? Jag gråter i bilen på väg hem från jobbet men det tunga jobbiga lättar liksom inte ändå. Jag känner mig oälskad och illa omtyckt.  Alla hittar ständigt fel på mig, jag duger aldrig utan får bara kritik 
    Det du beskriver är ju depression. Att känna sig oälskad och tyngd och illa omtyckt och pessimistisk.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (-) skrev 2023-06-28 21:16:36 följande:
    Det du beskriver är ju depression. Att känna sig oälskad och tyngd och illa omtyckt och pessimistisk.
    Vad ska jag göra? Tack för att du svarar
  • Anonym (-)
    Anonym (Andreas) skrev 2023-06-28 21:44:33 följande:
    Vad ska jag göra? Tack för att du svarar
    Kolla att du äter tillräckligt med mat. Drick vatten tillräckligt. Sköt din hygien och sömn så gott det går. Gå ut lite varje dag. Ät vitaminer.

Allt detta är grunden för att må bra.
    Fungerar inte det här, kolla upp om det kan hjälpa med psykologkontakt och/eller antidepressiva.
    Jag är personligen lite emot antidepressiva egentligen, men kan fungera som sista utväg.
  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2023-06-28 22:07:46 följande:
    Kolla att du äter tillräckligt med mat. Drick vatten tillräckligt. Sköt din hygien och sömn så gott det går. Gå ut lite varje dag. Ät vitaminer.

Allt detta är grunden för att må bra.
    Fungerar inte det här, kolla upp om det kan hjälpa med psykologkontakt och/eller antidepressiva.
    Jag är personligen lite emot antidepressiva egentligen, men kan fungera som sista utväg.
    Och när jag skriver gå ut lite varje dag menar jag i en skog eller park.
    Det är bra för hälsan att vara omgiven av natur.
  • Anonym (.)
    I vilka sammanhang hittas det fel på dig och du får kritik? Jobb, familj, vänner, släkt? Du skriver alla, men är det verkligen så? Ibland behöver man bryta mönster. En kass arbetssituation till exempel med en massa problem kan göra att man tar med sig problemet hem och blir grubblande och frånvarande hemma så att det går ut över relationen med partner och barn.

Fundera på vad du är nöjd med, och mindre nöjd med, och vad du kan förändra?
  • TvillingmammaVästgöte

Så där kände jag också, innan jag gick i terapi för min depression. Lösningen var när terapeuten sa att jag skulle börja säga ifrån mer. Det stärkte mig. Och att hon sa att jag inte var misslyckad. Va , det är jag ju sa jag, tills jag plötsligt insåg att jag är ju faktiskt inte alls misslyckad, då kom jag ur min depression. 

Du bör fundera på kritiken du får, är den relevant? Kan du i så fall förändra dig? All kritik är inte relevant och behöver inte bero på dig. Det kan också vara så att någon inte gillar något hos dig, men då måste du fundera på , är det rimligt att du skall ändra på dig? Vill du ändra på dig? Kan du ändra på dig?

Tyvärr är det många som hackar på den de ser som svag, för att bli av med frustration, för att känna sig bättre och starkare, för att få makt. Du får absolut inte ta all kritik för sanning! Ju mer deprimerad man blir, ju svagare upplevs man och ju svagare man är ju mer hackar folk på en. Tyvärr är det så. Människor är i allmänhet inte snälla och har mycket sällan medlidande när man visar svaghet. 

Du bör vara stark i dig själv, tro på dig själv och vara nöjd med dig själv. Bara så kan man komma ur en depression. Sök gärna hjälp av en psykoterapeut eller psykolog som stöd, det är jättebra, man känner annars lätt ensam i eländet !

• TvillingmammaVästgöte

Glömde säga, om  du får kritik som du inte tycker inte är relevant. Då skall du säga ifrån. Gör det dock gärna på ett konstruktivt och konkret sätt, särskilt om det gäller chefen. Om det gäller jobbet så prata med chefer och kollegor och är det något som inte fungerar så be om hjälp. Man kan också ofta få bra hjälp av företagshälsovården. Facket kan också ge stöd. 

Gäller det din partner så bör ni diskutera ordentligt , vad gäller era prioriteringar. Om du ständigt känner att du inte orkar och räcker till, då måste ni ändra era gemensamma prioriteringar i familjen. 

• Polyrytm

Gråt. Det är läkande att gråta. Släpp ut skiten.

Ring eller skriv till vården. Säg samma som du sagt här.

Du kanske är överarbetad, stressad.

Du är inte ensam.

Svar på tråden Jag mår inte bra