• Lejon87

    Sekundär barnlöshet. Hjälp!

    2017 fick jag akutopereras och ta bort min vänstra äggledare. 24 maj fick jag ett plus och var överlycklig, 13 juni började jag blöda Gråter. Tog kontakt med kvinnosjukvården och fick komma in dagen efter. Där konstaterade man att det inte fanns någon graviditet i livmodern. Fick lämna blodprov för att mäta hcg och skulle även lämna 2 dagar efter. Mitt Hcg fortsatte att öka och jag blev även undersökt den lördagen eftersom jag var orolig för min högra äggledare. Läkaren kunde inte se något och gav mig lugnande besked och meddelade att om mitt hcg även ökade på måndagen skulle de sätta in cellgift. Träffade en ny gynläkare 2 dagar efter, han sa att han såg ett utomkved på vänster sida och cellgift sattes in och jag kände mig lugn och tänkte jag kommer kunna få fler barn. I måndags den här veckan hade hcg sjunkit lite, men den här läkaren kunde inte se det läkaren hade sett men allt såg bra ut på höger sida. I torsdags natt vaknade jag av smärtor och åkte in akut. Där kunde en ny läkare konstatera en graviditet i höger äggledare och blod i buken. Min värld rasade och jag är så oerhört ledsen. Kördes direkt till operation och nu har jag inga äggledare kvar. Jag kommer inte kunna få egna barn på egen hand. Jag och sambon har ett gemensamt barn, så vi kommer väl antagligen få bekosta detta själva. I 3 veckor har jag kört över 40 mil i veckan, och jag är så besviken. 


    Men nu behöver jag er hjälp eftersom längtan efter ett till barn är stort. Jag är 35 år. Vilken IVF klinik ska jag vända mig till? Ska jag kanske vända mig till en kurator och prata om det här traumat? 

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!
  • EpicF

    Jag är inte expertet, men i erat fall tror jag ni kan få slippa att bekosta IVF själva. Ta kontakt med det sjukhus du tillhör. 

    Och ja, du ska absolut prata med kurator eller psykolog för att få bearbeta traumat. 

    Beklagar ❤️

  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 10:21:33 följande:

    Jag är inte expertet, men i erat fall tror jag ni kan få slippa att bekosta IVF själva. Ta kontakt med det sjukhus du tillhör. 

    Och ja, du ska absolut prata med kurator eller psykolog för att få bearbeta traumat. 

    Beklagar ❤️


    Tack snälla ❤️
  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2023-07-01 10:21:33 följande:

    Jag är inte expertet, men i erat fall tror jag ni kan få slippa att bekosta IVF själva. Ta kontakt med det sjukhus du tillhör. 

    Och ja, du ska absolut prata med kurator eller psykolog för att få bearbeta traumat. 

    Beklagar ❤️


    Varför skriver du så? TS kommer inte få ivf betalt för att få ett syskon. 


    Beklagar sorgen ts. Tycker att det låter som en bra idé att prata med någon oavsett hur ni gör med syskon. 

  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2023-07-01 10:31:44 följande:

    Varför skriver du så? TS kommer inte få ivf betalt för att få ett syskon. 


    Beklagar sorgen ts. Tycker att det låter som en bra idé att prata med någon oavsett hur ni gör med syskon. 


    Jo, i hennes fall kan eventuellt få det. Vet om folk tidigare som fått det. Men som du säkert missade så skrev jag aldrig att hon till 100% kan få det, utan att hon skulle ta kontakt med sjukhuset hon tillhör. Endast det landsting vet vad som gäller exakt för ts. 
  • Lejon87
    EpicF skrev 2023-07-01 10:39:30 följande:
    Jo, i hennes fall kan eventuellt få det. Vet om folk tidigare som fått det. Men som du säkert missade så skrev jag aldrig att hon till 100% kan få det, utan att hon skulle ta kontakt med sjukhuset hon tillhör. Endast det landsting vet vad som gäller exakt för ts. 
    Ja, precis. Läkaren ringde mig igår morse och berättade om operationen och frågade om jag förstod vad det innebar att inte ha några äggledare kvar och då grät jag och sa ?ja, jag kan inte få mer barn? Då sa hon ?nej, inte på egen hand men med hjälp kan du få? och då grät jag ännu mer och sa ?som jag får bekosta själv?. Läkaren sa då att hon inte var så säker på det eftersom jag inte hade några äggledare kvar eftersom de opererat bort dem och att jag skulle kontakta fertilitetsmottagningen. De har tyvärr semesterstängt till 14:e augusti. Jag ville bara höra om någon hade varit med om samma sak och hur de har gjort. 
  • Anonym (Mia)

    Helt absurt att vissa skulle kunna få ivf kostnadsfritt för barn nummer två pga saknade äggledare när andra vars äggledare visserligen finns kvar men är totalt igenkorkade pga sjukdom måste bekosta det själva. 


    Inget ont mot dig Ts, good for you om du inte behöver betala! Önskar dig all lycka. 

  • Anonym (Ägget)

    Beklagar ts! Jag har aldrig hört om nåt par som fått hjälp med barn nr.2 gratis förutom i nåt enstaka landsting/region där par som var för sig eller bara en av dom har barn sen förr, men inga gemensamma.
    Hur som helst är det ju IVF som gäller och mest troligt privat. Du kan kontakta valfri privat IVF-klinik och kolla allt från kötid till priser till regler. Det kan du göra redan nu för så himla fort går det inte så du hinner få svar från regionen också.

  • EpicF
    Anonym (Ägget) skrev 2023-07-01 11:53:03 följande:

    Beklagar ts! Jag har aldrig hört om nåt par som fått hjälp med barn nr.2 gratis förutom i nåt enstaka landsting/region där par som var för sig eller bara en av dom har barn sen förr, men inga gemensamma.
    Hur som helst är det ju IVF som gäller och mest troligt privat. Du kan kontakta valfri privat IVF-klinik och kolla allt från kötid till priser till regler. Det kan du göra redan nu för så himla fort går det inte så du hinner få svar från regionen också.


    Finns många som av olika anledningar ingar fått betald IVF även om de har ett gemensamt barn sedan tidigare. Bla av samma orsak som ts. 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2023-07-01 13:12:35 följande:
    Finns många som av olika anledningar ingar fått betald IVF även om de har ett gemensamt barn sedan tidigare. Bla av samma orsak som ts. 
    Hur kommer det sig? De flesta som inte kan få barn utan ivf har ju en medicinsk orsak, varför är vissa undantagna? 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-01 13:18:20 följande:
    Hur kommer det sig? De flesta som inte kan få barn utan ivf har ju en medicinsk orsak, varför är vissa undantagna? 
    Undantag? 
Svar på tråden Sekundär barnlöshet. Hjälp!