• Anonym (Stress)

Jobbar ensam med dementa

Jag jobbar på en äldre boende. Vi ha 6 st dement på avdelning. Vi ha 2 st avdelning och 6 st på varje avdelning. 
    3 st dubbel bemanning och resten är själv gående men 2 är utåt agernade och krävande.
    3 dagar nu ha jag fått jobba ensam för att team ledare anser de är lugnt på avdelning. Kollega på andra avdelning också fått jobba ensam.
    Vi är så stressat och trött. 
    Vi har alltid varit 2 st personal men nu team ledare säger de är lugn på våra avdelning och att de finns inte vikarie. Men de finns vikarie  men dem ska spara på penga därför dem inte boka.
    Jag orka inte så här. De är mycket stress för oss

• Svar på tråden Jobbar ensam med dementa
  • Anonym (Skrämmande)

Men jag tycker ändå att du ska nämna riskerna litegrann, för att få chefen och agera snabbt....

• Agda90

Finns det ett skyddsombud på arbetsplatsen?
    Man behöver inte vara med i facket för att få hjälp av skyddsombudet. 
    Om det inte finns något skyddsombud kan du själv ta kontakt med arbetsmiljöverket och ta reda på vad som gäller. 

Jag har svårt att tro att ensamarbete är ok så se till att driva den frågan!

Jag skulle rekommendera dig att gå med i facket redan IDAG innan det är någon konflikt. Skulle det bli värre så står du utan hjälp.

• fornminne

Det är inte konstigt att ingen vill jobba i äldreomsorgen när det är så här. Stå på dig TS! 

• molly50
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-04 00:11:43 följande:

Jag är inte med i facket. Jag orkar inte ha så här. Det känns stressigt och psykisk påfrestande i långa loppen.
    Vad ha  Jag för rättigheter?
    Jag ha pratat med team ledare och hon har redan sagt till chefen att de är lugnt på avdelning att man kan jobba själv. Men de är inte okej jag tror

Nej,det är absolut inte ok.
    Det är en risk för både er  som personal och för brukarna.
    Jag tycker du ska gå till chefen och berätta om hur teamledaren beter sig.
    Och gå också med i facket.
    Och skriv avvikelserapport varje gång detta händer.
    Så här ska ni inte behöva ha det.
  • elmadumle

Prata med facket, chefen och om chefen inte lyssnar går ni till dennes chef. Ni måste skriva avvikelse hela tiden på allt, det är inte ok att jobba så. Gör också kia anmälningar varje dag ni är själva. 

• Agda90

Se verkligen till att gå med i facket nu omedelbart!
    Om du drar igång något med teamleadern och/eller chefen och efter det går med i facket lär du inte få hjälp. Facket resonerar då att man enbart har gått med för att det är en pågående konflikt. Gå med idag!

• Anonym (Stress)

Idag jag fick jobba ensam  igen. Och samma på den andra avdelning min kollega också ensam. Vi hade en löpare som kom att hjälpa på dubbel bemanning men annars resten tiden ensam.
    De är krävande. Jag har inte helt uppsikt på gamla. Om jag hjälpa en tant kanske 30 min ensam vad som helst kan hända. 
    De känns att jag inte ge bästa vård och tid till gamla därför jag är ensam och de är stressig. De är inte ok jag tror 

• EpicF
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-05 22:32:10 följande:

Idag jag fick jobba ensam  igen. Och samma på den andra avdelning min kollega också ensam. Vi hade en löpare som kom att hjälpa på dubbel bemanning men annars resten tiden ensam.
    De är krävande. Jag har inte helt uppsikt på gamla. Om jag hjälpa en tant kanske 30 min ensam vad som helst kan hända. 
    De känns att jag inte ge bästa vård och tid till gamla därför jag är ensam och de är stressig. De är inte ok jag tror 

1. Skriv avvikelse varje gång. Be din kollega göra samma sak. 
    2. Gå med i facket omedelbart
    3. Ta upp det med chefen. 

Hur gör med lunchrast? Om ni inte får/kan ta ut er lagstadgade lunchrast så ska mi skriva övertid. 
  • EpicF

Du ska också anmäla till enhetens skyddsombud, eftersom det handlar om att eran arbetsmiljö inte är bra. Och egentligen borde den bristande patientsäkerheten också anmälas. 

• Anonym (Stress)

Idag jag också varit ensam. Samma andra avdelning igen :(
    Idag en tant sagt till mig att de blir inte bra vård och kvalitet på grund att vi jobbar ensam.
    Jag har varit med i facket på gammal jobb men jag gick ur. Jag blev mobbat och fryst ute på grund att jag är arabiska och muslim. De hänt på andra jobbet och jag fick inget hjälp från facket. 
    Vi har ingen skydds ombud på min jobb. Jag har sagt till team ledare igår men hon sagt exakt denna.
    De är lugn på ert avdelning. Ni fixar allt själv annars ni får kalla på hjälp andra avdelning. De finns inte vikarie att boka

• EpicF
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-08 21:57:37 följande:

Idag en tant sagt till mig att de blir inte bra vård och kvalitet på grund att vi jobbar ensam.
    Jag har varit med i facket på gammal jobb men jag gick ur. Jag blev mobbat och fryst ute på grund att jag är arabiska och muslim. De hänt på andra jobbet och jag fick inget hjälp från facket. 
    Vi har ingen skydds ombud på min jobb. Jag har sagt till team ledare igår men hon sagt exakt denna.
    De är lugn på ert avdelning. Ni fixar allt själv annars ni får kalla på hjälp andra avdelning. De finns inte vikarie att boka

Har du skrivit avvikelse? 
  • Anonym (KittyKat)
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-03 22:19:45 följande:
    Jobbar ensam med dementa

Jag jobbar på en äldre boende. Vi ha 6 st dement på avdelning. Vi ha 2 st avdelning och 6 st på varje avdelning. 
    3 st dubbel bemanning och resten är själv gående men 2 är utåt agernade och krävande.
    3 dagar nu ha jag fått jobba ensam för att team ledare anser de är lugnt på avdelning. Kollega på andra avdelning också fått jobba ensam.
    Vi är så stressat och trött. 
    Vi har alltid varit 2 st personal men nu team ledare säger de är lugn på våra avdelning och att de finns inte vikarie. Men de finns vikarie  men dem ska spara på penga därför dem inte boka.
    Jag orka inte så här. De är mycket stress för oss

Har varit med om samma skit. klagade, men cheferna brydde sig intet. Så jag sade upp mig och började studera istället. 
  • Anonym (Stress)

Hut skrlvet man avvikelse ? 

• EpicF
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-09 14:23:56 följande:

Hut skrlvet man avvikelse ? 

Det ska du fått upplåning i när du anställdes. Annars frågar du någon kollega eller teamledaren. 
  • AndreaBD
    Anonym (Stress) skrev 2023-07-08 21:57:37 följande:

Det måste finnas ett skyddsombud på alla jobb som har minst 5 anställda. Så ni måste ha ett skyddsombud. Kanske inte på din avdelning, men det måste finnas. Det är den personen som kan hjälpa dig, som är på din sida. Ta reda på vem det är!

Om du inte vet hur man skriver avvikelse - be någon att visa dig. Det ingår i jobbet, även i vården, tror jag. 

Man ska inte gå ur facket. Jag har också "inte fått hjälp av facket", två gånger, utan att vara arab eller muslim. I vissa fall kan de inte heller göra något.  Jag blev diskriminerad av min chef en gång, men det gick inte att bevisa. Det är inte fackets fel. Ibland går det bara inte att göra något åt. Men OM det går - då är det dumt att inte vara med. 
Svar på tråden Jobbar ensam med dementa