Anonym (Stress) skrev 2023-07-08 21:57:37 följande:
Idag jag också varit ensam. Samma andra avdelning igen :(
Idag en tant sagt till mig att de blir inte bra vård och kvalitet på grund att vi jobbar ensam.
Jag har varit med i facket på gammal jobb men jag gick ur. Jag blev mobbat och fryst ute på grund att jag är arabiska och muslim. De hänt på andra jobbet och jag fick inget hjälp från facket.
Vi har ingen skydds ombud på min jobb. Jag har sagt till team ledare igår men hon sagt exakt denna.
De är lugn på ert avdelning. Ni fixar allt själv annars ni får kalla på hjälp andra avdelning. De finns inte vikarie att boka
Det måste finnas ett skyddsombud på alla jobb som har minst 5 anställda. Så ni måste ha ett skyddsombud. Kanske inte på din avdelning, men det måste finnas. Det är den personen som kan hjälpa dig, som är på din sida. Ta reda på vem det är!
Om du inte vet hur man skriver avvikelse - be någon att visa dig. Det ingår i jobbet, även i vården, tror jag.
Man ska inte gå ur facket. Jag har också "inte fått hjälp av facket", två gånger, utan att vara arab eller muslim. I vissa fall kan de inte heller göra något. Jag blev diskriminerad av min chef en gång, men det gick inte att bevisa. Det är inte fackets fel. Ibland går det bara inte att göra något åt. Men OM det går - då är det dumt att inte vara med.