• Anonym (Tjockis)

Tips på lågkaloridrycker (varma)???

Ok, så jag har tillslut bestämt mig för att få ändan ur, och ta tag i det här med vikten. En av mina största laster är varm choklad, som jag lätt dricker 1 till 2 liter av om dan... Alltså behöver jag hitta ett bra alternativ till detta som innehåller så lite kalorier som möjligt.

Jag skulle alltså bli jätteglad för alla tips jag kan få på goda varma drycker med få kalorier som man kan dricka i stället - och som helst liknar vanlig varm choklad så mkt som möjligt. För många herrans år sen fanns det ett lågkalorichokladpulver som man blandade m varmt vatten som bara var 60 kcal för en rejäl mugg, men jag kommer inte ihåg vad det hette... Jag har försökt googla, men är svindålig på det, och har inte lyckats hitta nåt.

Tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-20 02:24
    Uppdatering:
    Jag fick tips i tråden av "I" om osötad nyponsoppa - idag var jag och införskaffade det, och yes yes yes!! Det är riktigt gott, och funkar riktigt bra som alternativ till chokladen!! Såååå glad över detta!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-29 02:31
    Ytterligare uppdatering: För en dryg vecka sen fick jag ytterligare ett kanontips av "Miami" om att använda Oatley i te - vilket visade sig vara helt revolutionerande (se även #89)!!! Så nu varvar jag sockerfri nyponsoppa med chokladte med Oatley deluxe, vilket funkar så himla bra så det är inte klokt! Nu återstår bara att se om det ger nåt resultat på vikten; det finns goda tecken på att det ger resultat, men det har ju samtidigt inte gått mer än drygt en vecka än, och vikten fluktuerar ju en del från en dag till en annan, så jag vågar inte riktigt dra några slutsatser än, men jag återkommer längre fram med uppdatering ???? (Och skulle jag glömma det, och nån faktiskt vill veta hur det går, så posta i tråden!)

• Svar på tråden Tips på lågkaloridrycker (varma)???
  • Lönnsirap
    Anonym (Tjockis) skrev 2023-07-10 02:47:41 följande:
    Right, men de innehåller ju 150kcal för två deciliter, vilket inte skiljer sig överdrivet mycket från 2 dl vanlig choklad (som ligger på 170 m 3-procentig mjölk; skulle jag byta ut mot mellanmjölk eller till och med lättmjölk skulle det till och med bli färre kalorier). Däremot har du ju rätt i att det är ett hälsosammare alternativ...
    Det handlar både om vilka kalorier som ingår och om att det just är en produkt för att bryta vanor.

Du räknar väldigt slarvigt om du tror att 5 påsar nutrilett är ungefär som oboy. Det är stor skillnad på 800 kcal socker och mjölk och 600kcal socker, extra protein, extra fibrer och en tydlig mängd.

Jag insåg inte att du ville ha den perfekta ersättaren, utan trodde du ville ha lite tips att prova....

Jag tänker att du väljer vad du äter och dricker men att just din mängd oboy är OMÖJLIGT att konsumera om du vill gå ner i vikt.
  • Anonym (Tjockis)
    linani skrev 2023-07-09 11:28:08 följande:

Om du får din kick av socker+fett i chokladmjölk kommer det bli svårt att ersätta, eftersom inget utan de ingredienserna ger dig samma känsla. 

Du verkar redan avfärda många alternativ som vattniga. Vilket de självklart är, i jämförelse. Ingen magi kan ändra på det.

Jag hör dig; samtidigt fanns det ett chokladpulver som jag använde för många herrans år sen, som man blandade med vatten, och som gav 60 kcal för en kopp på 2,5-3dl, och som faktiskt var riktigt gott, så det har iaf tidigare funnits iaf ett bra alternativ...

Behöver du kunna dricka just 2L om dagen? För det finns mycket få saker, förutom möjligen vatten och koffeinfritt te, som är rimligt att dricka i sådana mängder dagligen.

Nä, behöver behöver jag så klart inte... men det är ju gott! 🙈 

Funkar det att dricka bara ett glas oboy/dag? Eller vad händer om du faktiskt går gold turkey och slutar med chokladen heller?

Grejen är den att när jag tidigare försökt med stränga regimer med kraftiga nedskärningar har det bara blivit att jag gett upp... så jag skulle vilja hitta nåt som faktiskt kan funka i längden.

Tycker inte man ska vara så hård mot sig själv om man överäter, och tänka att "nu ska jag ta tag i" eller "det behövs bara självdisciplin". Ofta kan man ju behöva nysta i VARFÖR man överäter, varför det inte går att sluta efter bara en liten mängd.

Själv har jag lärt mig dricka kaffe i vuxen ålder. Mellanrost, med rätt mycket skummad havredryck. Tycker det fungerar väldigt bra för att hålla undan sockersug och hungerkänslor.

Tack för pepp ♥️ Och ja... det är helt klart så att jag i stor utsträckning tröstäter/tröstdricker (dock inte dricker i betydelsen dricker alkohol; man får väl vara glad för det lilla haha). 

Både kaffe och te behöver jag rejält med mjölk och socker (eller iaf rejält med mjölk) i för att öht tycka är gott dock...
  • Anonym (Tjockis)
    Anonym (Vfhukcdffvju) skrev 2023-07-10 04:08:39 följande:

Vill du gå ner i vikt behöver du öva ditt tålamod. 

Jag vet, jag vet... Så himla svårt bara...

Sluta tvärt med oboy och ta dig igenom abstinensen. De tre första dagarna är värst. 

Har försökt såååå många ggr! Som mest har jag fixat ca en vecka, och sen inte haft tålamod mer, utan bara gett upp 😞

Börja göra varm choklad med kakao, vatten och stevia lättströ. Man kan blanda i mosad banan och ev ta bort stevia för att få det fylligare. Googla så finns recept. 

Jag har testat att göra m sötningsmedel, kakao och vatten och ja, det är väl okej i nödfall, men det blir ju ofrånkomligen ganska vattnigt. Däremot har jag inte testat att byta ut sötningsmedlet mot banan - ska absolut titta närmare på det! Tack!

Börja träna så pass mycket att du gör av med fler kalorier än du får i dig. Röd mjölk innehåller tex 60 kcal per dl. Lättmjölk 40 kcal. 

Gå i hypnosterapi för att bli av med ditt beroende, då slipper du också abstinensen. Dock måste du på allvar vilja det, annars funkar det inte. 

Ja, det där med träning har jag ju också försökt mig på sååå många ggr. Det blir några gånger, och sen pallar jag bara inte... Hyponosterapi är dock inget jag testat - det ska jag kolla upp! Tack igen!
  • Missmeblue

Japp dom shaken jag dricker. Är nyttiga o mättande. Finns i choklad!

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Varannan kopp) skrev 2023-07-10 06:59:15 följande:

Jag googlade lagkalorichokladpulver. Kan det vara denna du menar: nicks.se/products/chocodrink

Men herregud - WOW!!! Nej, det var inte detta jag tänkte på, men detta är ju GRYMT!!! Alltså - tusen, tusen, tusen och åter tusen tack!!!! ♥️ 🙏
    Anonym (Varannan kopp) skrev 2023-07-10 06:59:15 följande:

Annars ar mitt tips, for att kunna dra ner pa antalet koppar per dag, att du innan du "far" dricka en kopp choklad sa "maste" du dricka nagot sk. ackligt forst. Alltsa att du gor en deal med dig sjalv. 
    Drick en kopp nyttigt gront te utan socker. Nar du lyckats fa ner det, trots att det smakar ho, sa har du fortjanat en kopp choklad. Nasta gang valjer du en annan smak pa ditt sockerfria te, t ex. kanel. Kvalj ner det och sen har du gjort dig fortjant av ytterligare en kopp choklad. Sen fortsatter du med kamomillte osv. 

Med denna teknik kommer du att dricka endast halften sa mycket choklad, samtidigt som du vanjer dig vid sockerfria alternativ. Du behover inte ge upp chokladen helt, och ga och sukta efter den, utan du far den varje gang som beloning for det sockerfria/nyttiga du lyckats kvalja ner innan du far din choklad. Ersattningsdrycken kanske inte ens behover vara varm? Du kanske kan ta ett stort glas smaksatt Ramlosa t ex., bara du far i dig ett stort glas/en stor kopp sockerfri dryck innan du gottar dig med din kopp choklad. 

Sockersuget kommer antagligen att minska ju langre tiden gar och nar du efter nagra veckor ser resultatet pa vagen sa kommer du att bli sporrad att fortsatta och kanske t o m frivilligt dra ner pa antalet chokladkoppar och bara unna dig det t ex. tva ganger om dan (morgon och kvall?).

Intressant metod! Nu har du ju redan gett mig ett (i alla fall som det verkar) helt perfekt alternativ, som jag definitivt kommer att testa först, men skulle det mot förmodan visa sig att jag inte alls gillar det så ska jag absolut ta en vända med denna metod, och se om det funkar 🙂
  • Missmeblue

Jag trodde du ville gå ner i vikt på riktigt! Då ska du inte ta bluff produkter som Nicks 🙈🙈Skicka meddelande till mig när du på riktigt vill gå ner i vikt på riktigt o inte trycka i dig en massa skit som inte kommer hjälpa dig ett skvatt som nicks

• Anonym (Vfhukcdffvju)
    Anonym (Tjockis) skrev 2023-07-11 02:45:59 följande:
    Jag vet, jag vet... Så himla svårt bara...
    Har försökt såååå många ggr! Som mest har jag fixat ca en vecka, och sen inte haft tålamod mer, utan bara gett upp 😞
    Jag har testat att göra m sötningsmedel, kakao och vatten och ja, det är väl okej i nödfall, men det blir ju ofrånkomligen ganska vattnigt. Däremot har jag inte testat att byta ut sötningsmedlet mot banan - ska absolut titta närmare på det! Tack!
    Ja, det där med träning har jag ju också försökt mig på sååå många ggr. Det blir några gånger, och sen pallar jag bara inte... Hyponosterapi är dock inget jag testat - det ska jag kolla upp! Tack igen!

Hahaha, jag veeeeet! Supersvårt med tålamod!  Behöver också gå ner i vikt men 1 kg i månaden när jag behöver gå ner 20-30 kg? 

Jag vet dock att mitt överätande beror på psykiska orsaker. Jag älskar eg att träna och röra på mig men jag får panik om jag börjar gå ner och proppar i mig onyttigheter i princip. Jag märker det inte ens själv förrän efter ett tag, när jag redan ätit en massa. 

Har testat hypnos mot sötsuget, det funkar! Har absolut inget sug efter godis, läsk eller annat. Det gäller bara att faktiskt köra det en gång i veckan i ca 6 v så slipper man abstinensen och suget. 

MEN som sagt, efter ett trauma äter jag som ett slags skydd, så jag måste komma till rätta med det först. 

• Anonym (Linda)
    Det kalorifria sötningsmedlet erythritol kopplas till högre risk för hjärtattacker, stroke och dödsfall, enligt en ny studie som publiceras i Nature Medicine.
        Personer med förhöjd risk för hjärtsjukdomar, exempelvis diabetiker, löpte en dubbelt så hög risk att få en hjärtattack eller stroke om de hade höga nivåer av erythritol i blodet. 
    Källa: Omni

Erytriol finns i chokladdrycken du tipsades om. Eftersom du dricker så stora mängder finns nog skäl att tänka efter minst en extra gång. I och med din övervikt tillhör du ju riskgruppen. Så var rädd om dig! 
  • Anonym (Linda)

Min erfarenhet är att det är när man går och handlar man tar bäst beslut om sin kost. Handla med handlingslista och strax efter att du ätit. Om du inte har literförpackningar med mjölk, socker eller chokladdryckspulver hemma är det betydligt lättare att bryta ovanan. Och som sagt, fundera ut något annat som ger dig samma känsla som oboyen att ta till. Tv-spel? Pyssel? Promenad? Klappa katten? 

Svar på tråden Tips på lågkaloridrycker (varma)???