• Anonym (Fyrklövern)

Rätt att skippa möhippa?

Min äldsta barndomsvän gifter sig i sommar. Vi bor sedan många år i olika delar av landet, lever väldigt olika liv och hörs och ses sällan nuförtiden, men när vi väl får tillfälle att ses är det alltid trevligt och som tiden stått stilla.

Hennes nuvarande tjejgäng har länge planerat en möhippa och jag blev inte inbjuden förrän för några dagar sedan. Jag tog det inte personligt för jag har full förståelse för att man inte kan hålla koll på alla gäster eller hur de känner bruden.

Sen kom det konstiga.

Arrangören har valt att lägga möhippan med start nio på morgonen en fredag. Förvisso har väl många semester nu, men långt ifrån alla. Jag jobbar men råkar vara ledig just den fredagen.

Sen visade det sig att trots att de ännu inte vet hur många som kan vara med, har arrangören bokat flera aktiviteter för max 8 personer. När jag fick min inbjudan var det fullt på alla aktiviteter utom själva upphämtningen med frukost och en svindyr festival som arrangören bestämt att bruden skulle få gå på ihop med så många deltagare som möjligt. "Tyvärr är det ju fullt på x och y och z - men du kanske kan tänka dig att köra oss? Vi vill gärna dricka bubbel och så behöver vi en bil till x och y".

Det kändes  verkligen som att jag blev inbjuden bara för att fixa logistik åt de personer som de tyckte var de "riktiga" deltagarna. Och som att de medvetet krånglat till möjligheterna att vara med så att bara deras egna lilla gäng kan komma.

Jag drog en vit lögn om att jag fått förhinder och tyvärr inte kunde komma, men att jag önskade dem en fantastisk dag. Då svarade hon "okej, men kan du swisha 300-500 kronor ändå för alkohol och annat? Det börjar dra iväg med kostnader för oss". Då surnade jag till och svarade vänligt men bestämt att jag inte hade lust att betala för en fest som jag inte kan gå på, med aktiviteter jag aldrig fick vara med i, och att jag köper henne och maken en bröllopspresent istället för de pengarna. Hon blockerade mig efter det...

Är det bara jag som tycker att det är otroligt fräckt att bjuda in någon på en möhippa utan att den får vara med på samma villkor som alla andra?

• Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?
  • Anonym (Frallan)

Jag hade agerat precis som du och känt likadant. Du har blivit inbjuden med lillfingret, förväntas köra övriga OCH betala?

• Anonym (du har rätt)
    Anonym (Fyrklövern) skrev 2023-07-10 13:37:04 följande:
    Rätt att skippa möhippa?

Min äldsta barndomsvän gifter sig i sommar. Vi bor sedan många år i olika delar av landet, lever väldigt olika liv och hörs och ses sällan nuförtiden, men när vi väl får tillfälle att ses är det alltid trevligt och som tiden stått stilla.

Hennes nuvarande tjejgäng har länge planerat en möhippa och jag blev inte inbjuden förrän för några dagar sedan. Jag tog det inte personligt för jag har full förståelse för att man inte kan hålla koll på alla gäster eller hur de känner bruden.

Sen kom det konstiga.

Arrangören har valt att lägga möhippan med start nio på morgonen en fredag. Förvisso har väl många semester nu, men långt ifrån alla. Jag jobbar men råkar vara ledig just den fredagen.

Sen visade det sig att trots att de ännu inte vet hur många som kan vara med, har arrangören bokat flera aktiviteter för max 8 personer. När jag fick min inbjudan var det fullt på alla aktiviteter utom själva upphämtningen med frukost och en svindyr festival som arrangören bestämt att bruden skulle få gå på ihop med så många deltagare som möjligt. "Tyvärr är det ju fullt på x och y och z - men du kanske kan tänka dig att köra oss? Vi vill gärna dricka bubbel och så behöver vi en bil till x och y".

Det kändes  verkligen som att jag blev inbjuden bara för att fixa logistik åt de personer som de tyckte var de "riktiga" deltagarna. Och som att de medvetet krånglat till möjligheterna att vara med så att bara deras egna lilla gäng kan komma.

Jag drog en vit lögn om att jag fått förhinder och tyvärr inte kunde komma, men att jag önskade dem en fantastisk dag. Då svarade hon "okej, men kan du swisha 300-500 kronor ändå för alkohol och annat? Det börjar dra iväg med kostnader för oss". Då surnade jag till och svarade vänligt men bestämt att jag inte hade lust att betala för en fest som jag inte kan gå på, med aktiviteter jag aldrig fick vara med i, och att jag köper henne och maken en bröllopspresent istället för de pengarna. Hon blockerade mig efter det...

Är det bara jag som tycker att det är otroligt fräckt att bjuda in någon på en möhippa utan att den får vara med på samma villkor som alla andra?

Du har rätt. 

Bruden kompis verkar konstig och gränslös som dessutom blockerar dig. Det tyder ju på att du hade rätt i din kritik. 
  • Anonym

Du gjorde helt rätt!
    Vilken sällsynt fräck människa.

• Anonym (nej)

Att först bjuda in någon med armbågen för att man har glömt att kolla av vilka som är brudens vänner och veta att den personen ändå inte kan vara med på aktiviteterna är ju bara det magstarkt. Att sen 'erbjuda' att du får vara med om du agerar skjuts åt dem är än värre. 

Att ens komma på tanken att be dig betala är sniket som fan rent ut sagt. 

Det hade varit bättre om de efteråt hade bett om ursäkt att de inte bjudit dig och sagt att vi förstod inte att ni fortfarande är nära trots att ni sällan ses pga avståndet. 

• Hjelm

Det är ju jätteknäppt att bjuda in fler personer än vad de saker man tänkt göra räcker till för. Antingen är man en liten grupp från början och håller sig till det, eller så gör man saker som inte kräver platsbokning eller begränsningar. Att dessutom förvänta sig att den som blir utesluten ska vara med och betala för de andras nöjen och ställa upp som chaufför... makalöst.

• Anonym (Siri)

Haha, är verkligen det sjukaste jag hört. Om det inte vore fel att dra in bruden i massa drama just nu hade jag skickat skärmdumpar till henne. Herregud. 

Självklart gjorde du rätt i att inte gå. Låter ju sjukt att de planerade in massa aktiviteter som inte hela gänget ens kunde gå på. Blir ju konstigt för bruden också att flera från möhippan försvinner i några timmar då och då för att de inte fick plats på x eller y aktivitet.

Om jag var du skulle jag se om du kan göra nåt roligt med bruden på egen hand, men förstår ju att det kan bli svårt om ni bor långt ifrån varandra.

• Anonym (xdjtyn)
    Anonym (Thessie) skrev 2023-07-10 13:51:11 följande:

Just det - om ni är några stycken som du känner som inte är med på möhippan kan ni ju fixa en liten enkel fruhippa i efterskott. Behöver inte vara så avancerat. En picnic, en överraskningsmiddag med nåt litet roligt inslag typ. 

Då kan de andra stå där med långa näsor. 

Fruhippa??! Det var det dummaste jag läst på länge. 
  • Anonym
    Anonym (xdjtyn) skrev 2023-07-10 17:16:13 följande:
    Fruhippa??! Det var det dummaste jag läst på länge. 
    I så fall vill jag tipsa om en tråd på forumet Familjeliv, som handlar om en kvinna som blivit inbjuden till en möhippa för att skjutsa och betala för de andra!!! Hon blev dessutom blockerad när hon tackade nej till erbjudandet.
  • Anonym (JB)

Fy vilka kassa vänner till bruden! Ordna något själv med bruden. Hjärta

• Anonym (Möhippebitter)

Jag tycker du gjorde rätt.

Jag blev osams helt och hållet med ett par (maken var min vän) efter att möhippearrangören (som hade träffat mig vid flera tillfällen hos dem) hävdade att hon inte hittat mitt telnr och han sa att han inte hade det (?), och därför blev jag bjuden 3 dar innan per sms bara. Vilket inte är så görbart med småbarnslogistik.

Då jag hade känt honom 15 år redan, vi hade pluggat ihop en termin, vi hade jobbat på samma arbetsplats, jag hade haft samma mobilnr sen 1998 och vårt efternamn är unikt i Sverige kändes det som en aningen dålig ursäkt för att inte lyckas klämma ur sig inbjudan i tid- är allas Google sönder eller?

Jag la ut pengarna för brudens skull men deltog inte och lackade ur ordentligt i efterhand. Idag umgås vi inte längre.

Så man ska passa sig för inkompetenta möhippeansvariga, är min slutsats.
    Och även lata manliga vänner, uppenbarligen.

Svar på tråden Rätt att skippa möhippa?