• Anonym (ledsen)

Min bästa dejt någonsin -han ghostar efteråt

Hej. I fredags var jag på dejt. Det var den bästa dejt jag någonsin haft. I vanliga fall brukar det bli stelt och jag har svårt för att få någonting sagt, men den här killen var lätt att prata med och jag kände att vi verkligen klickade. Han var snäll och omtänksam och allt jag vill ha i en kille. Jag kände att jag kunde vara mitt bästa jag. Allt var perfekt. 

Sedan han hade lämnat av mig hemma på lördag morgon så har jag inte hört ett ord, förutom en snap som jag tror han har skickat till mig av misstag. 

Jag kan bara inte förstå det. Hade han planerat att lura mig eller var dejten inte så perfekt som jag trodde. Jag förstår inte hur man kan lämna någon på  det här sättet utan ett ord. Varje gång jag kollar på mobilen hoppas jag att han ska ha skickat mig ett meddelande med en förklaring men inget händer. 

Jag vet inte vad jag vill med den här tråden, jag är ledsen och upprörd och vill nog mest få prata av mig. Jag har inte så många att prata med i verkliga livet. 

• Svar på tråden Min bästa dejt någonsin -han ghostar efteråt
  • Goneril

Intressant för oss äldre som lever i stadiga förhållanden att få lite uppdatering om livet nu för tiden bland yngre. Den här metoden att "ghosta", det vill säga att gå upp i rök, här funnits i alla tider. Killar kunde lova guld och gröna skogar, föreslå förlovning till exempel, för att få tillträde till sängkammaren för att sedan aldrig höra av sig igen.  Innan vi blev digitala och före "app-tiden" annonserade folk i tidningar. Det förekom att killar ljög om adress och telefonnummer för att vara onåbara ifall flickan skulle ha blivit gravid.                Det var den stora katastrofen förr i världen, det vill säga innan det fanns fri abort, att bli gravid, och ve och fasa, med någon som man bara träffat någon enstaka gång. Då blev man själv utskämd,  ja hela familjen, och de flesta flickor hade svårt att försörja sig om barnafadern nekade. Folk blev "tvungna att gifta sig" som det hette förr. Samhällssynen, avsaknad av vettig inkomst, undermåliga preventivmedel och abortförbud fram till slutet av 70 -talet, medförde att många gjorde sin sex-debut först under bröllopsnatten.

• Anonym (mango)
    Goneril skrev 2023-07-12 01:43:08 följande:

Intressant för oss äldre som lever i stadiga förhållanden att få lite uppdatering om livet nu för tiden bland yngre. Den här metoden att "ghosta", det vill säga att gå upp i rök, här funnits i alla tider. Killar kunde lova guld och gröna skogar, föreslå förlovning till exempel, för att få tillträde till sängkammaren för att sedan aldrig höra av sig igen.  Innan vi blev digitala och före "app-tiden" annonserade folk i tidningar. Det förekom att killar ljög om adress och telefonnummer för att vara onåbara ifall flickan skulle ha blivit gravid.                Det var den stora katastrofen förr i världen, det vill säga innan det fanns fri abort, att bli gravid, och ve och fasa, med någon som man bara träffat någon enstaka gång. Då blev man själv utskämd,  ja hela familjen, och de flesta flickor hade svårt att försörja sig om barnafadern nekade. Folk blev "tvungna att gifta sig" som det hette förr. Samhällssynen, avsaknad av vettig inkomst, undermåliga preventivmedel och abortförbud fram till slutet av 70 -talet, medförde att många gjorde sin sex-debut först under bröllopsnatten.

Är det attraktivt med en kille som lovar guld och gröna skogar och förlovningar osv?? Jag skulle se det som varningssignaler.
  • Um Hamza

Du får ju tänka att lika fin och ömsint som han var mot dig, så är han mot alla. Även andra tjejer har "klickat" och blivit besvikna. Det fanns ingen magic spark alltså. Numer är inte casanovor matcho, utan snälla svärmorsdrömmen. Jag har förstått att det går en trend i att slit och slänga med människor, och att den som ifrågasätter det är en stalkare, för ghosting är helt normalt tydligen. Vad hände med lite vanlig, normal jävla hyfs? De killarna finns också där, de som skriver redan i sin pres att de inte söker förhållande, eller fint och vänligt säger tack men nej tack. Hur jävla svårt ska det vara? 

• Anonym (E)

Jag tror att man måste vara förberedd på det när man dejtar. Nu var det ett tag sedan jag dejtade men jag håller medvetet lite distans i början så att jag inte ska rusa iväg i tanken som jag tror att många kvinnor har en tendens att göra. 

Det är trots allt bara en man som man har pratat lite med och egentligen inte alls känner. Det är bättre att fokusera på om han verkligen är något att ha för en själv och inte låta sig svepas med av smicker och bekräftelse.

Egentligen är det ju mest egot som får sig en törn när någon ghostar en och det gör ont men det har inget med ens värde som person att göra. Att en viss man inte faller för en betyder ju bara att just ni två inte passade ihop. 

Det är verkligen inte roligt, jag förstår det, men strunta i honom nu och gå vidare. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Nu har jag inte dejtat på 15 år, så jag är inte så uppdaterad. Jag har inte direkt nät-dejtat öht, var aldrig  min grej. Min man lärde jag känna genom gemensamma bekanta och tidigare pojkvänner träffade jag på andra sätt.

Men att den ena är mer intresserad än den andra, har ju alltid funnits oavsett dejting-sätt. Sen tror jag att många kvinnor glömmer att om dejten kändes perfekt, han var väldigt charmig osv, så tycker antagligen många andra kvinnor det också. Dvs han har många att välja mellan. Hade han varit en medioker kille, eller blyg som du själv TS, hade han aldrig sumpat sin chans, men då hade du kanske inte heller upplevt honom som lika intressant. 

Sen är det självklart jäkligt dålig stil att bara ghosta. Bättre att avsluta på ett trevligt sätt. Men jag tror att killar gör så för att de vill ha många dörrar öppna. Det betyder inte att de bara är ute efter sex. Träffar de rätt tjej blir det annat. Och i ärlighetens namn gör ju tjejer också så. Träffar ibland flera killar samtidigt eller har flera på kroken.

Nu vet han att du är intresserad TS. Han behöver inte ha tyckt att er träff var dålig eller tråkig, men du var inte drömtjejen. Men du duger som reserv. Ge honom inte det, utan blocka honom eller avvisa honom om han skulle höra av sig igen.

• Anonym (Varit där)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-11 22:19:40 följande:
    Ja precis så. Han har ju inte blockat mig på tinder eller så så jag kan fortfarande se hans profil. Han har ändrat texten lite men annars är allt som vanligt. Han söker seriöst förhållande och så. 

Jag har inte så mycket erfarenhet av dejting men jag antar att det är så det är, det nya normala. 
    Även om man söker seriöst kan man i väntan på den rätta hitta någon trevlig att umgås med och ha sex.  
  • fornminne

Tvillingmorsan har rätt. Om du tycker att det brukar bli stelt på dejter TS, men den här killen verkligen fick dig att slappna av, vet han hur han ska charma tjejer. Han vet vilka knappar han ska trycka på. Han betalade dessutom för allt och du föll som en fura. Antagligen är du varken den första eller den sista. Finns troligen fler naiva (ursäkta) och besvikna tjejer där ute.

Observera att detta inte betyder att han var falsk rakt igenom, eller medvetet försökte lura dig. Som många  andra, som du själv, letar han kanske efter drömpartnern. Han hade säkert trevligt, men du var inte rätt för honom. Och han är inte rätt för dig eftersom han har ghostat dig, vilket givetvis är dålig stil. 

Nästa gång du träffar en kille och det känns stelt, eller du tycker att ni inte riktigt klickar, fundera på varför. Fundera på vad du själv kan bidra med för att en träff ska kännas bra. Låt dig inte bara svepas med. Det ligger inte bara på killen. Du skriver att du är tillbakadragen och det kan förstås vara ett hinder, men det kan killar också vara. 

Sen klickar man inte med alla. Känns det helt fel får man avbryta. Men man får också vara realistisk. Nöj dig inte med vad som helst, men fundera på vad du själv har att erbjuda en man. Tänk också på att de mindre eftertraktade männen ofta vinner i längden.

• Anonym (Gift muslimsk man)

För det första så är du ju skit beteende utan tvekan, att han bara försvinner. Det är taskigt och oartigt. 
    Man kan alltid säga vänliga och uppskattande ord och samtidigt säga tack och hejdå. Att sätta punkt utan att vara otrevlig. Jag tycker såna typer förstör för oss män som har hyfs och attityd. 

Nr2: det är super viktigt att du inte går på dig själv hårt. Alla gör misstag och det är inte konstigt. Det är inte heller sista misdtaget du kommer göra, du är ju en människa som alla oss andra 🙂
    Håll modet uppe! 

Nr3: som flera andra sa, håll tillbaka dina känslor i början och undersök mannen, så länge du är ute efter något seriöst/längre förhållande. 

Nr4: är mer en generell fundering. Ni får gärna förklara för mig, varför en tjej inte ska vara initiativtagare i dejting? Varför skall det sänka tjejens värde att göra det men inte mannens? Jag hade bara sett det som positivt och seriöst av tjejen. Det pratas ju ofta om jämställdhet, det borde gälla här med.

Sist vill jag ge dig (trådskaparen) mycket kärlek och hopp om framtiden ❤️

• Anonym (Erfaren_man)

Lärdomen kan väl vara att inte hoppa i säng det första du gör. 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-07-12 10:07:04 följande:

Lärdomen kan väl vara att inte hoppa i säng det första du gör. 

Jag vet att jag inte skulle ha varit så snabb i mitt agerande. Samtidigt om jag hade väntat och blivit kär innan vi hade sex hur kul hade det då varit att blivit ghostad då istället?

Jag har aldrig varit den som fått mycket uppmärksamhet från killar, jag är rätt blyg och har dåligt självförtroende. Så när en kille visar intresse för mig så som han gjorde då blir det lätt att jag blir för på för att inte missa chansen. 

Han är den tredje killen jag har legat med i mitt snart trettioåriga liv. 

Min fina vän, av det du skriver så låter det som att du har utmaningar med att kontakta andra. Det är många som har det, inklusive mig. 

kan det vara värt att kolla efter professionell hjälp? för att ha lättare att bemästra dig själv och på så sätt få livet att flyta på lättare, inklusive dejtandet.

Kram vännen! 

• Anonym (K)

Jag väntade med sex men blev ändå ghostad. Kanske bäst att kräva giftemål först innan man ligger för att inte bli besviken.

• Anonym (tänk om)
    Anonym (ledsen) skrev 2023-07-11 20:19:17 följande:
    Min bästa dejt någonsin -han ghostar efteråt

Hej. I fredags var jag på dejt. Det var den bästa dejt jag någonsin haft. I vanliga fall brukar det bli stelt och jag har svårt för att få någonting sagt, men den här killen var lätt att prata med och jag kände att vi verkligen klickade. Han var snäll och omtänksam och allt jag vill ha i en kille. Jag kände att jag kunde vara mitt bästa jag. Allt var perfekt. 

Sedan han hade lämnat av mig hemma på lördag morgon så har jag inte hört ett ord, förutom en snap som jag tror han har skickat till mig av misstag. 

Jag kan bara inte förstå det. Hade han planerat att lura mig eller var dejten inte så perfekt som jag trodde. Jag förstår inte hur man kan lämna någon på  det här sättet utan ett ord. Varje gång jag kollar på mobilen hoppas jag att han ska ha skickat mig ett meddelande med en förklaring men inget händer. 

Jag vet inte vad jag vill med den här tråden, jag är ledsen och upprörd och vill nog mest få prata av mig. Jag har inte så många att prata med i verkliga livet. 

Du siktade för högt och fick ta konsekvenserna av det. Välj någon som är mindre perfekt i framtiden om du vill ha ett annat utfall.
  • Anonym (tänk om)
    Anonym (K) skrev 2023-07-12 19:52:34 följande:

Jag väntade med sex men blev ändå ghostad. Kanske bäst att kräva giftemål först innan man ligger för att inte bli besviken.

Åh nej vad synd, speciellt eftersom det inte finns några andra killar att välja på. Du förtjänar bara de bästa killarna.
  • Anonym (Maria)

Han kanske bara inte tyckte om sexet, sex är viktigt för många och att man är kompatibel med varandra.

Eller att han efteråt kände att du var inte rätt, han fick inte rätt känslor.

Det behöver ju inte vara att mannen lurat dig eller haft baktankar. Alla orkar inte förklara utan tycker det är lättare att bara försvinna.

Ta det inte så hårt.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Jag vet flera par som hade sex första dejten. De hade visserligen träffats innan, kände varandra i varierande grad, men inte dejtat. 

Ett par började som ett one night stand, hade aldrig träffats innan. Ingen av dem var ute efter något seriöst, men de fortsatte träffas och nu har de varit gifta i 25 år. 

Att vänta med sex är heller ingen garanti för att det håller. 

Till skillnad från vad vissa tror, har en relations varaktighet INGET att göra med när man ligger med varandra. Utan vad man känner för varandra och om båda känner samma sak. Även män som ljuger och smörar för att få någon i säng, kan ändra sig om de träffar drömtjejen. Och män som inte längre är intresserade efter X antal dejter eller ligg, behöver inte ha varit ute efter att lura någon. Precis som kvinnor vill de väl träffa rätt? 

Däremot är det som sagt dålig stil att bara ghosta. Män brukar också beklaga sig om de blir behandlade så. Ingen vill bli behandlad så. Att det är enklare att bara försvinna än att vara ärlig och avsluta på ett trevligt sätt, är ingen ursäkt.

• Anonym (..)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-13 00:05:36 följande:

Han kanske bara inte tyckte om sexet, sex är viktigt för många och att man är kompatibel med varandra.

Eller att han efteråt kände att du var inte rätt, han fick inte rätt känslor.

Det behöver ju inte vara att mannen lurat dig eller haft baktankar. Alla orkar inte förklara utan tycker det är lättare att bara försvinna.

Ta det inte så hårt.

Jag har en egen teori med dagens yngre. Dom vill inte göra jobbiga saker, att bryta upp på ett sjysst sätt är jobbigt, därför är det lättare att undvika denna jobbiga konfrontation. Resultatet blir att ghosta.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-13 07:57:44 följande:

Jag vet flera par som hade sex första dejten. De hade visserligen träffats innan, kände varandra i varierande grad, men inte dejtat. 

Ett par började som ett one night stand, hade aldrig träffats innan. Ingen av dem var ute efter något seriöst, men de fortsatte träffas och nu har de varit gifta i 25 år. 

Att vänta med sex är heller ingen garanti för att det håller. 

Till skillnad från vad vissa tror, har en relations varaktighet INGET att göra med när man ligger med varandra. Utan vad man känner för varandra och om båda känner samma sak. Även män som ljuger och smörar för att få någon i säng, kan ändra sig om de träffar drömtjejen. Och män som inte längre är intresserade efter X antal dejter eller ligg, behöver inte ha varit ute efter att lura någon. Precis som kvinnor vill de väl träffa rätt? 

Däremot är det som sagt dålig stil att bara ghosta. Män brukar också beklaga sig om de blir behandlade så. Ingen vill bli behandlad så. Att det är enklare att bara försvinna än att vara ärlig och avsluta på ett trevligt sätt, är ingen ursäkt.

Jag håller med om allt, du skriver så klokt. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Min bästa dejt någonsin -han ghostar efteråt