Inlägg från: Anonym (Autistisk tant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Autistisk tant)

Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?

Freddie K skrev 2023-07-14 13:07:24 följande:
    Förlåt mig. Jag menade inte att trampa på dina tår.

Med prioritering menar jag att om man till exempel pratar med någon och denne inte förstår så kan man välja att försöka få den personen att förstå.( Oftast till ingen nytta), eller så kan man välja att låta bli. Man får nog välja sina strider.

Jag kan relatera till mycket av det du skriver utan att gå in närmare på det och jag vet hur jobbigt det kan vara med relationer och hur man ska uppföra sig och så.
    Jag vet att du menar väl och du trampar inte på mina tår.

Jag förstår vad du menar med att man inte måste få andra att förstå. Folk behöver inte förstå mig. Men jag vill bli accepterad och omtyckt. Jag bryr mig inte om vad som är rätt eller fel. Jag vill må bra i mitt liv här och nu. Det spelar ingen roll om nåt är nån annans fel eller om jag gjorde fel. För jag vill anpassa mig för att bli accepterad och i förlängningen må bra. Även om det kanske är fel att jag ska behöva anpassa mig så vill jag det ändå. Jag är inte intresserad av att diskutera rätt och fel. Jag vill bara må bra. Jag säljer gärna min själ till djävulen om det krävs. Om du fattar. 

Mitt problem är nog att jag inte har några strider. Jag lägger mig platt och vänder ut och in på mig själv för att bli accepterad och då blir det ju inte heller bra. 

Du och jag befinner oss nog på lite olika plan. Du är ju i alla fall till viss del öppen med din funktionsnedsättning eftersom du har boendestöd (eller hade?) och daglig verksamhet. Jag berättar inte för nån om mina diagnoser. Jag har ett vanligt jobb och lägger all min energi på att "spela normal". 

Även journalanteckningar kan vara till hjälp. En psykiatriker skrev följande i min journal: "Patienten har ett mycket välvårdat yttre men på ett lite tillgjort sätt". Ingen rolig läsning förvisso. Men jag insåg att jag var lite för finklädd till vardags, att jag skulle dra ner på accessoarer och välja mer diskreta smycken. 

Anonym (Ts) skrev 2023-07-13 22:03:47 följande:
    Vissa saker kan man inte få tillräckligt med hjälp med för att det är saker som händer i stunden. Vi säger en person som slänger ur sig opassande kommentarer konstant, har både autism och adhd och som ändå klarat en högskoleutbildning och de bitarna. Omgivningen blir jättearg och provocerade och personen förstår verkligen inte varför folk drar sig undan eller blir provocerade. Det blir ett annat sorts lidande och svårt att få hjälp och stöd med. För adhd:n leder till impulsiviteten när den pratar och autismen gör det svårt att veta hur man ska formulera sig. och vid varje tänkbart ögonblick krävs ju olika formuleringar. Personen kanske lär sig att man inte får kommentera att ens frus övervikt är oattraktiv men man får inte säga att grannfrun är sexig, men man får säga det till frun. Den här typen av svårigheter behövs ju ett dygnet runt bollplank i varenda sekund för att inte göra fel och det blir ju slutligen omöjligt.

Vissa saker går inte att kompensera upp för. Någon kan ju exempelvis vara superkunnig inom ett område, men vägrar att samarbeta med okunniga personer, allt fungerar bra när det blir precis så som den personen tänker och tycker. Den har svårt att ta in andra människors perspektiv. Den kommer få svårt att få en vanlig anställning. Dennes förmåga på arbetsinsatser kan alltså vara riktigt hög, men alla som har med samspel med andra kan bli katastrof.

Haft en lärare på universitetet som hade doktorerat, han va svinsmart, men fick inte jobba kvar, han kunde inte hantera eleverna. Han kunde bli upprörd över att inte vuxna studenter rörde sig precis på det sättet han önskade, satt på det sättet han önskade, han kunde inte planera hur lång en föreläsning skulle vara, han kunde uppskatta att kan kunde ta med allt på en lektion, om han gjorde en powerpoint så ville han hinna med den. Han kunde inte ge oss paus för att då skulle han inte hinna med allt. Han fick spader om någon gick ut för att kissa trots att han kunde ha en föreläsning i 3 timmar utan paus. Hans intellektuella förmåga kunde han ju inte få maximal utdelning för.
    Vad skulle hans stöd vara? Universitetet försökte hjälpa honom, men han ansåg att problemet va att eleverna inte satt kvar efter och lyssna på föreläsningen för den va inte klar, för han hade inte hunnit med allt, problemet va att eleverna satt fel, ställde fel frågor, han ville ändå att eleverna skulle ställa frågor, men det skulle va på det sättet han ville ha det. Det blev ohållbart och han sades upp. Det blir ju lättare att ge hjälp till någon som känner att den är i behov av hjälp. Men om personen tycker problemet är att alla gör fel och att den gör rätt och den är inte i närheten av att förstå att de själva är en del av problemet då blir det jobbigt. Då kan man försöka med hur många insatser som helst.

Som en person med adhd som lever i ett berg av saker hemma. Det är liksom gångar i bostaden, man får tillslut kliva över saker för att ens kunna ta sig fram, man har inte sett golvet på flera år. Personen vägrar att kasta även om den får hjälp, den vägrar att sluta köpa och den vill behålla precis allt, men den är ledsen för att inte kunna ta hem kompisar för att det finns inget köksbord och liknande man kan sitta och äta vid för att det är saker precis överallt då. Personen är alltså tillräckligt funktionell för att kunna åka och handla själv, den har ekonomi för att göra detta, men konsekvenstänket kring konsumtionen gör det omöjligt för personen på många sätt och vis. Den är inte beredd att göra sig av med saker trots hjälp med psykolog, organisatör och även om någon faktiskt skulle gå och göra rent och organisera upp i hemmet så skulle ändå inte personen börja leva på något annat sätt så efter några månader så skulle problemet dyka upp igen. 
    Freddie K skrev 2023-07-14 13:37:39 följande:
    Vad bra! Glad.

Jag förstår dig. Alla är vi olika och gör olika. Det gäller att göra det man mår bra av, även om det kanske inte alltid är rätt i andras ögon. Jo, jag är öppen med det och det trivs jag med. Annars känns det som att jag ljuger och jag är alltid ärlig! 
    Jag ljuger gärna om det krävs. Men hur fungerar det att vara ärlig tycker du? Är det svårt för dig med relationer? Svårt att träffa en partner? Eller vad har du för problem? 
    Freddie K skrev 2023-07-14 13:45:25 följande:
    Jo, det är väldigt svårt med relationer och att hitta en partner, men jag vet inte om det beror på att jag är för ärlig. I många fall är det för att jag är för intensiv. När jag väl tycker om någon(och det gör jag inte ofta) Då tycker jag om den personen helhjärtat. 
    Vill du dela med dig av nåt exempel på hur du gör när du är för intensiv? 

När jag var ung så tolkade jag allting väldigt bokstavligt och utgick från att alla andra menade exakt vad de sa. Om en kille sa att vi skulle gå ut och äta på lördagen och att jag skulle ringa på lördag eftermiddag när jag var klar på jobbet så gjorde jag också det. Jag uppfattade det som att vi hade bestämt att vi skulle ses på lördagskvällen. Jag hade sagt att jag slutade 16.15 och att det tog en timme för mig att åka in till stan. Jag visste inte om han menade att vi skulle ses direkt efter att jag slutat, alltså ca 17-17.30 eller om det lika gärna kunde vara 19-20 på kvällen. Jag hade förstått att det inte var coolt att vilja bestämma exakt tid dagen innan som man gjorde innan mobilerna kom, utan att man skulle "vara lite avslappnad och skön och ta dagen som den kom". Och jag fick ändå aldrig svar när jag frågade vilken tid. Snarare brukade personen då låta stressad och inte vilja ses alls. Det gällde alltså att jag som jobbade nästan varje helg, och som varit uppe sen 5 på morgonen och jobbat 7-16 och skulle upp 5 nästa morgon, skulle vara beredd och sitta och vänta eller till och med stå och vänta nånstans i stan, på att den andre (kompis, dejt eller pojkvän) som var ledig hela helgerna skulle känna efter när den hade lust att åka till stan.

( Vanligtvscebario i mitt liv: Att personen själv bett mig vara vud en viss plats klockan 19 och att klockan var 19.30 s0 jag hade väntatven halvtimme spelade ingen roll. Personen kanske låg och sov hemma och ringde vid 21 och sa att hen nyss vsknat och behövde ta en dusch så jag kunde väl vänta två, trectimmar till? När personen dök upp 23.30 behövde jag ganska snabbt åka hem eftersom jag varit uppe sen fem och skulle upp 5 nästa morgon. Personen blev då arg på mig för att träffen blev kort och tyckte att det var taskigt av mig att åka hem så tidigt?! Jag kom hem vid 02 så det var tre timmar kvar tills jag skulle upp - var jag en lat och dålig kompis? Eller hade hen som var ledig hela helgerna, eller kanske inte jobbade alls som flera av mina vänner, nån gång kunnat anpassa sig lite? När är det rimligt att ställa krav? Om jag sa nåt brukade det innebära att jag förlorade kompisen. Å andra sidan var jag så trött så jag blev nästan bara glad när det hände).

Åter till lördagsdejten: Så för säkerhets skull fixade jag sånt som naglar och rakning och en massa annat utseendefix kvällen innan (trots att jag jobbat till 22 och kom hem 23 jag ville planera noga så att ingen skulle behöva vänta på mig - man måste ju respektera andras tid) och strök snygga kläder och packade ner och gick upp extra tidigt för att hinna tvätta håret före jobbet. Så att jag skulle vara klar och redo ifall han ville ses direkt efter att jag slutat. När jag slutat jobba ringde jag killen. Han hade ju sagt att jag skulle det. Men han lät förvånad över att jag ringde och han hade mycket att göra så han hann inte ses. Jag försökte låta glad och lättsam och sa "jag förstår, jag har också mycket att göra så inga problem alls, vi hörs". Egentligen kände jag mig mest lättad när träffen inte blev av för då kunde jag åka hem och sova. Jag var så fruktansvärt trött av att alltid vara beredd och samtidigt jobba en massa helger och kvällar.

Efter ett tag lärde jag mig att om en kille vill träffa en så vill han bestämma tid och plats. Att han säger "vi kan höras på lördag" betyder att han inte vill träffa en nånsin, möjligen ha kvar en i telefonboken för fyllesex om inget bättre finns att tillgå. Allt sånt där kunde jag lära mig på nätet och i böcker. Det tog några år men sen satt det. 
    Anastasia skrev 2023-07-14 14:15:30 följande:
    Haha wow så jag känner igen mig i det som du skriver ❤️

inte Ok, var ett jättebra program, önskar att man kunde se de programmen igen.  För man fick lära sig mycket.  Jag vet att en av dem handlade om hur Man hälsar på kolleger när man träffats flera gånger, och då kallades en hälsning för typ aphälsningen.  

personligen så tycker jag att det är jättesvårt att gå förbi människor som man redan hälsat på, jag vet inte vad jag ska säga mer än Hej, igen då. Det kanske är någon härinne som kan ge lite tips? 
    Bra fråga. Det tycker jag också är svårt. Antingen ler jag lite lätt och försiktigt som en liten markering att jag ser personen eller bara ser glad ut i allmänhet. Eller så tittar jag rakt fram som jag hade gjort om personen inte stått där. Försöker se upptagen ut, ha bråttom, vara inne i det jag ska göra, titta mot förrådet om jag ska dit, försöker se ut som om jag funderar på hur många förpackningar jag ska hämta och är helt uppe i det. Men ett litet leende så jag inte ser sur ut så personen inte tycker att jag är otrevlig eller ogillar hen. Ibland känns det naturligt med nån artig fras typ "Går det bra för dig? Har ni mycket idag (om man tillhör olika team) - behöver ni hjälp?" Eller sånt som andra kollegor brukar säga. Eller om det är fredag frågar många om man är ledig i helgen och på måndagar frågar många om helgen varit bra (Kommentarer som jag under mina första år i yrkeslivet tyckte var helt meningslösa. Varför undrade Berit på trean om jag var ledig i helgen? Jag hade aldrig fått för mig att fråga henne samma sa?.) Nåt sånt kan man ju säga om det är en lång korridor och det är en kollega som står och städar ett förråd t ex. Om det är mycket folk och alla har fullt upp och man går förbi samma personer hela tiden så tycker jag att man kan gå förbi utan att göra nåt särskilt. Man behöver inte undvika ögonkontakt om man går förbi en person, alltså inte aktivt titta bort och titta in i väggen, men inte heller aktivt ta ögonkontakt extremt länge och göra ett stort leende. Jag tycker att det är skillnad om man går förbi personen en gång, och man är ensamma i en lång korridor, då kan man ta ögonkontakt och le lite och säga "jag ska ner i källaren och hämta xx". Men om man går förbi om och om igen i snabb takt och är stressad så behöver man inte göra så stor sak av det. Då ser ju personen att man jobbar på. I privatlivet t ex i tvättstugan tycker jag att man kan hälsa på grannen en gång och sen kan man sköta sitt. De förstår nog att man inte är sur. Var det dåligt enligt er neurologiska? Jag har uppfattats som mycket udda på mina arbetsplatser just på grund av detta. Kollegor har sagt att det var konstigt att jag gick förbi utan att ta ögonkontakt. Så jag har försökt härma andra men har nog misslyckats totalt. 
    Freddie K skrev 2023-07-14 14:43:50 följande:
    Jag visar starka känslor för snabbt. Jag har ibland lite svårt att läsa in situationer och tror bland att det är mer än vad det är.

Oj, det lät jobbigt. Jo, jag gör också det misstaget att jag tolkar allt för bokstavligt, men jag är sån.

Jo, men säger man en tid då tycker jag man ska hålla den tiden, vilket din dejt i det här fallet inte gjorde, så jag förstår om du ändå blev upprörd. Du hade ju fixat i ordning dig och så där.
    Tack! Men jag blev inte upprörd. Jag var utmattad. Jag ville ju veta om jag skulle ta pendeltåget hemmåt ifall vi skulle ses senare eller om hag skulle ta tåget mot stan. Men vi hade ju inte ens en dejt. Han hade ju bara sagt så för att "det är sånt man säger" eller för att ha mig som reservplan ifall de riktiga planerna skulle ställas in. Jag lärde mig hur det sociala samspelet fungerar. På en punkt. Med både dejter och vänner kräver jag numera att ungefärlig tid spikas senast kvällen innan. Sen är det okej för mig om personen hör av sig i god tid och vill ses nån timme senare, jag är ingen polis. Men killar som vill "höras under kvällen nån gång och kanske ses" klipper jag med direkt för de är inte värda min tid. Och kompisar som vill ha mig som plan b ifall de riktiga vännerna ställer in får höra av sig när de gar tid helt enkelt. Jag orkar inte bli utbränd av att sitta i stan och vänta i timmar mitt natten för att de ligger framför tv:n och känner efter. 
    Anonym (gg) skrev 2023-07-14 14:35:27 följande:
    Jag har liknande svårigheter med psykiatrin, direkt jag fick min autism-diagnos så skrevs jag ut från min psykologkontakt eftersom enligt dem kan jag inte få terapi när jag är så pass stressad i livet. Men jag är alltid stressad, det har jag varit hela livet, mina problem är för stora för terapi enligt dem. Oklart hur det ska bli bättre utan terapi och när få mediciner fungerar för mig. Jag har även add, men jag kan inte ta adhd-mediciner. 

På jobbet vill jag inte berätta om mina diagnoser, sist jag gjorde det i samband med sjukskrivning för att få någon form av anpassning (byte av schema då schemat var för socialt för mig), gjorde den chefen och hennes chef allt för att jag skulle säga upp mig. De till och med föreslog det till mig när mitt fackliga ombud inte var på plats vid rehabmöten, och då är det en kommunal arbetsplats. Jag har då skött mitt jobb så pass bra att de inte förstod alls vad problemet var, så det handlar bara om deras egna fördomar och okunskap. Detta trots att vi alla jobbar med personer med funktionshinder. De trodde att jag fått diagnoserna i samband med sjukskrivningen och inte haft dem innan det. Diagnoser jag alltså är född med.

Just nu är jag åter igen i en situation där ingen lyssnar, jag får tex ansvar för alla bredvidgångar, jag har en dålig arbetsmiljö allmänt. Alla på mitt jobb har problem med den, men tar jag upp mina diagnoser riskerar jag få samma bemötande igen.

Det är inte patienterna som är problemet, tvärtom, det är när jag får för många kollegor och för stort ansvar över dessa, nu har vi dessutom en ny chef som kör över anställda och skriker när det inte blir som hon vill.

När jag kommer hem har jag ingen energi kvar, mitt hem är ostädat och jag försöker även hjälpa mitt vuxna barn med samma diagnoser. Det är svårt att hjälpa någon när man vet hur psykiatrin ser ut.
    Känner igen detta med energi. Jobba heltid, städa och tvätta. Sen är min energi slut. Skulle aldrig orka ha barn. Efter jobbet är jag så slut att jag gråter. Att ha kompisar är extremt energikrävande. Det tar så mycket tid och kraft att vänta på dem och anpassa sig efter dem. Stressa som en galning efter jobbet för att hinna till den tid de beståmt men så ligger de kanske hemma och sover och tycker att jag kan vänta i stan några timmar. Och sen är det mitt fel att träffen blir kort när jag vill hem och sova nån timme innan jag måste upp och jobba igen. Jag orkar inte. Jag undrar om man kan bli sjukskriven på fritiden? Eller är det bara tråkiga saker, som jobb, som man kan vara för sjuk för? Det retar mig ibland att folk som är sjukskrivna åt efter år och anses för sjuka för att jobba en endaste timme, ändå är jättesociala och reser hela tiden och går på en massa fester och åker på utflykter och aktiviteter och träffar en massa kompisar varje dag och är sociala dygnet runt. Om det är normalt borde väl jag ha rätt till sjukskrivning? Jag har numera inget liv förutom jobbet eftersom jag inte orkar. När jag är sjukskriven får jag inga pengar utan är hemma utan inkomst. Ändå orkar jag inget av allt det där roliga som sjukskrivna tydligen gör. Då är jag bara hemma i min lägenhet och har ingen kontakt med nån. De får pengar men inte jag. Logiskt. Jag tycker att det är logiskt att om man inte orkar jobba så orkar man givetvis inte resa eller göra roliga saker. Är man sjuk så är man och inte bara när det gäller tråkiga saker.
    Freddie K skrev 2023-07-14 15:05:37 följande:
    Jag förstår. 

Jo, men det är bra att du kan säga till innan att om ni ska hitta på något så kan vännen eller vem det nu kan vara, hör av sig i tid.
    Jag hör av mig kvällen innan, ca 21-tiden, och vill veta ungefärlig tid, alltså om vi ska åka på utflykt vid 9 på morgonen eller gå på nattklubb klockan 23.30 eller nåt där emellan. "Höras i helgen" är för vagt. Då går min lediga dag åt till att sitta beredd och vänta, ha maten klar om de sagt att de ska "komma hem till mig vid lunchtid" (sen hör de kanske av sig vid 16-tiden och vill gå på bio klockan 21 och då har jag slängt maten jag lagat). Kan vi inte bestämma ungefärlig tidpunkt på dagen och vad vi ska göra så säger jag att vi får ses en annan gång. 
    Anastasia skrev 2023-07-14 15:07:31 följande:
    Tack för dina fina tips ❤️  Är det på min dagliga verksamhet så är det bra, där minns jag alla ansikten, men jag glömmer aldrig när jag låg inne på mava här på sjukhuset pga jag hade fått diabetes typ 2, så hade jag svårt att se skillnad på ansiktena. Så jag sa hej så fort jag gick förbi någon i korridoren, till slut var det en som sade med väldigt gestikulerad röst: H.E.J.    Ungefär som vi har redan hälsat. Då förstod jag att Ojdå, sagt hej redan till den personen. 

men så mindes jag ju inte hennes ansikte, så då vågade jag inte riktigt säga hej mer. 
    Lita inte på mina "tips"! Jag har som sagt misslyckats totalt och uppfattats som mycket konstig. Så det är nog bäst att du frågar nån annan.

Angående att vara osäker på om man hälsat. Så kan man ju säga nåt annat än "hej", typ "varmt idag!", "gud vad det regnar!", "ska du också på lunch?", "snygg tröja!" eller nåt och så ett glatt leende. Då är man ju trevlig oavsett om man sagt hej eller inte. Eller ett litet leende som kan betyda "ja, det är ju eftermiddag nu och vi har varit här sen imorse och träffas varje dag och vi är många som jobbar här så även om jag kanske inte sa hej till just dig just den här morgonen så vill jag vara trevlig mot dig som kollega" eller "jag trivs med mitt jobb och mina kollegor och därför ser jag glad ut utan att vara påträngande och kräva uppmärksamhet". Så brukar jag göra. Om det inte är typ en tidpunkt på dagen då kvällspersonalen går på sitt pass. Då tycker jag att det är okej att råka säga hej även om den personen kanske var där redan på morgonen men man inte såg den eller minns det. Ingen är väl perfekt. Om det är många som jobbar skift på en stor arbetsplats så är det ju inte lätt för nån och jag tror inte att folk tar illa upp. Eller så kan man hälsa lite käckt typ "hejhej" för det funkar ju både som hälsning första gången man ses på dagen eller när man kommer tillbaka efter lunch eller lite skämtsamt "ja vi har ju suttit bredvid varandra och pratat hela dagen men nu ser det kanske lite tokigt ut när jag bär tre kartonger samtidigt så därför säger jag hejhej för att visa att jag vet att det ser tokigt ut och att det är okej att skratta till lite". Eller så kan man ju skämta till det lite. Om man kommer till receptionen för tredje gången så kan man ju säga "det var inte igår" eller nåt så det inte blir så pinsamt. Bara det inte blir för mycket och för uråldrigt som typ Ove i Solsidan som ropar "Tjenare mannen och kvinnan hans!" Och "Har ni fest eller? Hahaha!!!" Och Anette som säger "Tjingtjing!". Man får hålla sig till den jargong den kulturcsom råder på arbetsplatsen. Det får inte bli för mycket "dagis". Så man ska nog inte göra för stor sak av hälsandet. Man är ju där för att jobba. Eller tvätta i tvättstugan eller handla i affären. Om jag hälsat på en granne i affären tycker jag att det är skönt om vi inte måste kallprata om spagetti när vi går förbi varandra. Möts vi i kassan kan ett kort leende räcka och sen låter man personen vara. Eller? Ni neurotypiska för gärna komma med feedback! 
    Freddie K skrev 2023-07-14 15:24:08 följande:
    Det låter bra. Jobbigt om man ska behöva vänta eller planera om om man nu har sagt en tid.
    Att det kan bli ändrade planer är jobbigt för oss med autism. Men där känner jag att jag får anpassa mig. Om det regnar kanske det är rimligt att inte vilja åka på badutflykt på dagtid utan istället vilja gå på bio på kvällen och se den där filmen man pratat om. Om en kompis hör av sig i alla fall nån timme innan vi ska ses och vill skippa badutflykt p.g.a oväder och istället på på bio på kvällen så är min första tanke "shit vad jobbigt, jag var ju beredd nu och klädd för stranden, nu måste jag planera om hela min dag, då borde jag väl passa på att städa och jag som avbokade tvättiden och nu är det upptaget, och så måste jag ta fram och stryka andra kläder, vad ska jag ha på mig på bion och så måste jag packa upp väskan och jag som hade bakat bröd för att ta med". Ja, jättejobbigt. Men jag inser att det är hos mig problemet ligger. Min kompis har varken packat eller bakat och inte heller duschat och gjort sig klar. Hon står i pyjamas och känner efter vad hon har lust med på sin lediga dag. Och hon vill nog sova ett par timmar till och bio passar väl bra när det regnar? Så jag håller god min, låtsas hålla med och anpassar mig. Samtidigt som jag börjat planera om i min hjärna: om vi ska gå på den biografen som ligger längst bort (vi "får se" vilken biograf, vilken film och vilken tid, såklart, och finns det inte biljetter kvar (eller om nån roligare kompis ringer) kan man ju "bara ses en annan dag") så måste jag åka hemifrån då och då,  bäst att ta en tidigare buss för att ha marginal, borde jag duscha en gång till innan och kanske är det ledigt i tvättstugan om jag skyndar mig och kanske hinner jag färga utväxten i håret osv. Jobbigt men jag anpassar mig på det området. Och blir träffen inte av så är jag ändå helt slut efter förberedelser och planering och anpassning. Så jag tycker att det är skönt att slippa gå på bio och få gå och lägga mig istället. Jag har varit beredd hela dagen så jag är trött. Men jag orkar tyvärr inte "ses nästa dag istället". Om jag inte ska jobba då så behöver jag vila. Jag låtsas vara spontan, avslappnad och härlig men det är jag tyvärr inte. 
Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?