Inlägg från: Anastasia |Visa alla inlägg
  • Anastasia

Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?

Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-07-14 20:51:36 följande:
    LSS är en lag som gäller i alla kommuner men olika kommuner är olika bra. Många kommuner vill till exempel hellre ge stöd under SoL, för det är billigare för kommunen och inte tvingande på samma sätt och LSS-pengarna de får av staten kan stoppas in i den allmänna kommunbudgeten istället. Jag vet att många, vare sig det har autism eller schizofreni, har svårt med att hävda sina behov och att dagsformen avgör så mycket, och då kan det bli så att de blir av med sitt stöd enligt SoL för att kommunen tycker att personen inte längre behöver stödet om de till exempel mått dåligt och inte orkat, fast de egentligen behöver mer stöd. Har personen då LSS-insatser istället för SoL-insatser kan kommunen inte ta bort det på samma sätt.
    Tack för ditt inlägg sjukpensionären. <3 

Vad ger SoL för typ av hjälp för de som har Schitzofreni eller Autism?
  • Anastasia
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-07-14 21:25:48 följande:
    Rent praktiskt är det ofta samma sorts hjälp men LSS har hårdare krav på saker som kontinuitet i personal och är lite mer omfattande. SoL ska "hjälpa en person att nå upp till skäliga levnadsvillkor" medan LSS ska "hjälpa en person att nå upp till goda levnadsvillkor". En person med SoL ska överleva medan en person med LSS ska leva. Till exempel kan man, bara som exempel, få hjälp från både LSS och SoL i form av boendestöd. Då kan boendestödet, igen som exempel, vara att hjälpa personen att handla och laga mat. Från SoL kan det då vara att komma hem en dag i veckan och laga matlådor, och personen som får detta stöd får kanske äta samma mat till både lunch och middag i en vecka som värms i mikron, medan en annan person som får hjälp med maten enligt LSS-stöd så kommer personal och hjälper till att laga middag en gång om dagen och hjälper till att stoppa en portion i matlåda till lunch dagen efter, kanske även på helgen. Även om personerna bor i samma kommun och har samma hjälpbehov. Det kan också vara så att SoL kräver att man handlar maten tillsammans antingen nära hemmet eller på internet, medan LSS ofta har möjlighet till att köra bil, kanske till någon billigare matkedja som ligger en bit bort, eller om personen behöver handla andra saker som kläder eller vill handla billiga produkter på typ Rusta eller Jula eller liknande.
    Tackar ödmjukast för ditt svar, det hjälpte mig mycket att förstå när du sade Sol = överleva.  Och LSS = Leva.   Hoppas att likamed tecknet kom med där.  Har sett att vissa tecken, som tex kaninöronen blir till frågetecken här på familjeliv.  
  • Anastasia
    Njcke skrev 2023-07-14 22:01:47 följande:
    Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?

Ingår Svagbegåvning ( marginell mental retardation ) i LSS eller sol ? eller inget?

Ja det gör det nog, men det heter väl psykisk utvecklingstörning idag, och inte svagbegåvning?   Eller är detta något nytt som gått mig helt förbi?
  • Anastasia
    Njcke skrev 2023-07-14 22:43:09 följande:

benämns ej som intellektuell funktionsnedsättning utan en nivå över 
    marginell intellektuell funktionsnedsättning IK 70-84) så blir fundersam om den ingår eller inte?

Anonym (sjukpensionär) skrev 2023-07-14 22:32:22 följande:
    SoL kan man få utan diagnos alls. SoL är en bred lag som ska ge hjälp åt människor i alla möjliga situationer. Även till exempel försörjningsstöd och att hjälpa ungdomar som riskerar att hamna på glid är en del av SoL/SocialtjänstLagen. 

Svagbegåvning kan ingå i LSS.  Om det handlar om utvecklingsstörning så ingår det i personkrets 1 om den är medfödd och personkrets 2 om den är förvärvad.
    benämns ej som intellektuell funktionsnedsättning utan en nivå över 
    marginell intellektuell funktionsnedsättning IK 70-84) så blir fundersam om den ingår eller inte
    ej förvärvad sen födseln .
    Okej, som jag uppfattade din fråga ska jag svara så som jag tror att du undrade över: : Ja, IF ingår i LSS.    SoL vet jag inte, men inom LSS så gör det, det.
  • Anastasia
    Njcke skrev 2023-07-14 23:01:28 följande:
    Jag vet att IF ingår men vet ej om Svagbegåvning(marginel mental retardation) gör det? IK 70-85 Mellan IF och normalbegåvning.
    Okej, ja då vet jag nog inte svaret på din fråga.  Trodde att svagbegåvning var ett forntida ord på det som vi idag kallar för IF.   Ungefär som Idiot och sinnesslö också var forntida ord.  

Ska ta och googla på svagbegåvning nu. <3
  • Anastasia

Hoppas att det går bra att jag hoppar in och skriver ännu ett inlägg om hur jag har haft det. 

som barn föddes jag med navelsträngen runt halsen, två varv,  och jag var för tidigt född, typ en vecka. Jag vägde ungefär 2450 g.  Så jag fick ligga i kuvös.  Kanske var det detta som gjorde att jag fick IF?  

Som barn var jag väldigt livlig, hade svårt med grupp, men motoriskt har jag alltid haft lätt för.   Men det finns dock ett litet problem.  Jag vet inte hur hårt man ska ta i, så om jag skriver ett a4 papper, så har jag röda märken på fingret där pennan liksom lutar.  Och det gör så ont.  När jag skär ost, så böjs hela osthyveln osv.    

som barn så är man på olika kontroller, och då bestämde psykologerna och läkarna att jag skulle gå i det som förr kallades för särskolan.  Och där gick jag i 14 år.  10 år i grundskolan och 4 år på gymnasiet.  

som 4 åring fick jag något som heter meningokocker sepsis. Jag var smal innan men blev knubbig efter detta, och eftersom jag hatade att tvätta håret så såg mamma till att jag hade kort hår, folk kallade mig för Tjorven 🥰 
    Kommer aldrig aldrig att glömma när vi kom in på infektion och 5 eller 6 läkare höll i mig, för de var tvungna att ta lumbal punktion på mig.  Skräcken att de höll fast mig så jag inte kunde röra mig.  Jag vet idag att de gjorde det för mitt bästa, men det blev traumatiskt för mig, jag fick sådan skräck för sprutor efter det. 

• Anastasia
    Freddie K skrev 2023-07-15 15:49:30 följande:
    Jag beklagar hur du har haft det. Det kan inte ha varit lätt. Tack för att du delade med dig. Glad
    Tack älskade vän ❤️
  • Anastasia
    Anonym (gg) skrev 2023-07-15 18:49:52 följande:
    Jämför med min egen familj, jag har själv fötts som liten, barn till mamma som rökte hela graviditeten. Vägde mindre än vad du gjorde. Det där med pennproblemet har jag med. Tror det beror på lite kass finmotorik. Jag håller även pennan lite baklänges när jag skriver. Min autistiska son hatar även som vuxen att tvätta håret. 

Tack för ditt svar gg.  

När jag var 4 år så var jag och min mamma hos nen Väninna till henne. Hennes dotter var ungefär 4 år äldre än mig och vi brukade då iallafall hyra film.   Så ville den här dottern och hennes kompisar se filmen the shining.   

så vi satte oss allihop en sommardag ungerfär vid 16 tiden, och såg den här filmen.  Vid den här tiden så kände jag inte till det här med skådespeleri, utan jag trodde att allt man såg på tv var på riktigt.  Och när då den här kärringen kliver upp ur badkaret och skrattar, jag har aldrig varit så rädd under hela mitt liv. Jag grät och skrek. Spydde på nätterna av ångest.   Jag minns inte hur det var innan men efter det här så hade problem både med att tvätta håret, bada. I badkar och att sova ensamen.  Jag kunde få en sådan ångest bara av att solen gick ner.  Så jag sov hos mamma ända tills jag blev tonåring.   

jag hade svårt att tvätta håret av olika anledningar.  En av dem var att man måste blunda. Och då kändes det alltid som att något ondskefullt stod framför mig, som jag inte kunde se. och av någon anledning så vill jag isåfall hellre se det än att känna mig jagad. Ljuset har liksom alltid skänkt mig trygghet.  

kan känna en sådaN här jagningskänsla idag också, men då har jag en skrivbordslampa i närheten som jag kan tända.  Dessutom lyser det alltid i hallen och det känns tryggt. 

idag är det inte lika läskigt att tvätta håret, men det kanta tid innan jag kommer igång.  Nu vid semestern och när jag inte har några möten kan det ta tre dagar innan jag duschar, annars är det alltid varannan dag. Det är så många steg, man ska ställa sig upp, gå iväg, hämta trosor, klä av sig och sedan in i duschen. 

en tid då jag inte förstod att det är skådespel i filmerna så tänkte jag såhär:  tänk om någon filmar mig nu och jag står i duschen och sedan visas det upp inför alla?  För när man ser en film så ser de inte ut att lägga märke till kameran.  Jag kände alltså till kameran när jag tänkte så här, men kände inte till skådespeleriet.   Det tog ett tag för mig. 

• Anastasia
    Aniiee skrev 2023-07-15 19:47:03 följande:

På tal om att hyvla ost.... typ... hur har ni andra det med mat? Är ni äventyrare eller vanemänniskor? Har ni preferenser på smak och konsistens som ni har svårt att gå ifrån?

Själv blev jag jävligt ledsen när de ändrade receptet på  KitKat. Jag kan inte längre äta västerländsk KitKat utom om jag vill ha måste jag flörta med folket i Japan och sen vänta i tre veckor...

Jag kommer ihåg en tid som barn, att jag hade lite svårt att lita på den här reflexen som gör att man sväljer, så jag hade jättesvårt för mat. Var sist med maten av alla på dagiset.  Men det var under en viss tid.   

idag har jag inga problem med att äta, nu är problemet mer det motsatta. att jag kan äta lite för mycket. 

Jag förstår hur du känner ang Kitty där, jag känner liknande inför trillingnöten i paradisasken.  Varför var de tvungna att ta
    bort den absolut godaste för?   

men ang maten: jag kan äta något för ofta och till slut så tröttnar jag på det, men havregryns gröt kan jag äta utan att tröttna på det. Och det känns bra med tanke på dessa tider som vi lever i. Har även svårt för stark mat.  Alltså väldigt stark mat. 

• Anastasia
    Aniiee skrev 2023-07-15 21:51:12 följande:
    Så kan det vara. Jag tror kanske dock att du borde lugna dig lite med att ifrågasätta och döma andra människors matvanor. Du behöver inte förstå, men du behöver nog acceptera.

Själv älskar jag sås. Jag kan äta sås och en köttbit eller sås och potatis bara. Däremot vill inte jag heller ha kletiga hamburgare, där räcker det med en ostskiva. Jag råkar nämligen älska hårdost. Och varma mackor med ost och skinka är mums och enkel latmat. Och skogshuggarmackor, jag blir hungrig bara jag tänker på det.. 

Laga mat är inte för alla. Jag felar ingen att ta genvägar i köket genom diverse färdiga såser, grytbaser, färdigfixade frysta saker osv, även om de mesta av det aldrig skulle komma över min tröskel. Idag ägnade jag drygt en timme aktiv tid på köttfärssås och spaghetti, och 2 timmar passiv tid. Det tog mig alltså 3 timmar att laga middag idag, totalt. Inklusive att riva ost.

Ett mattips till dig som är sååå gott.

mosad potatis med fiskbullar i dillsås. Sedan har du en klick smör på, och bara mosar ihop allt.   Alltså det är sååå gott. 

jag älskar att mosa och att doppa i kaffe eller te. docl ska inte maten vara såpass mosad så att det blir för rinnande, utan det ska vara klumpar i.  Det måste jag äta snart. ❤️

Svar på tråden Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?