-
vad är det du vill ha då? vad har du för förväntan? vad är din förväntan på män kontra kvinnor?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 14:49:17 följande:Tvärtom. Vi har det ju mer jämställt nu än 1954 tack vare en attitydförändring kring t ex föräldraskap. Varför skall just parbildning vara kvar på 1954 års nivå?
-
Visa initiativ. Alltså förväntar du dig att kvinnor ska svepa ja på de män man väljer bort i dagsläget? varför? De väljer nej av en anledning, de är inte intressanta av någon orsak.Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 15:02:46 följande:
Jag citerar samma artikel:
"Nä, skärpning! Det är mycket snack om jämställdhet i samhället, så varför skulle det vara annorlunda på dejtingsidorna? Tjejer, sluta vara så bortskämda och initiativlösa, det är inte särskilt attraktivt.
Ta tag i saken i stället och visa lite initiativ. Och killar, sluta skrämma bort tjejerna och tjata hål i huvudet på dem. Ta det lite lugnt, ha tålamod.
Och oavsett om du är kille eller tjej ? nästa gång du är på en dejtingsida, tänk om och gör annorlunda mot vad du brukar.
Ruska om ditt gamla tänk, låt inte könsrollerna cementeras ännu mer. Du har inget att förlora, utan allt att vinna."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lGAm/natdejting-befaster-vara-konsroller
-
Kvinnor sveper ju bara ja på de män de attraheras. och det är ju det som x antal gnäller över i denna tråd? så förstår inte vad det löser. utan att svepa ja = ingen matchning, utan matchning = ingen chans till dejt alls.Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 15:23:15 följande:Har jag sagt det?
Står det i artikeln?
Vad jag och artikeln menar är att OM en kvinna är intresserad av en man skall hon inte fega och falla in i gamla könsmönster bara för att det är bekvämt utan samla mod och utmana gamla könsnormer och svepa ja på de män hon tycker är attraktiva.
hur förklarar du det för de män som gnäller? -
vilka skulle de annars svepa ja på? Männen de inte är intresserade av? Det blir inte en konversation utan matchning så kvinnor kan inte riktigt sitta passivt på tinder förstår duAnonym (Biologi) skrev 2024-01-08 15:40:05 följande:Jag är skeptisk till att kvinnor sveper ja på de attraktiva männen. Jag tror att många tycker det är bekvämt att rulla över bollen till mannen och låta honom stå för risken att bli nobbad.
-
man får ingen notis om vilka män som svept ja. Så nej. Ditt argument håller inte. Underhållande. Om jag inte sveper ja eller nej så blir det ingen dialog alls på tinder. så hur ska det bli mindre läskigt menar du? Hur vet jag om profilbilden framför mig svept ja eller nej på mig när jag gör min selektering?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 15:52:09 följande:Precis, och då är det bekvämare och mindre läskigt om mannen sveper först så man slipper bli avvisad.
-
Och aftonbladet är verkligen en tillförlitlig källa som forskningsevidens och bevis i diskussion? hört talas om källkritik förövrigt?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:15:49 följande:
Nice try! Jag är gift tack vare en dejtingsida och det var inte jag som tog kontakt först men jag inser att det tillhör undantagen.
Ett trött försök att misskreditera mig eftersom det jag skriver tydligen provocerar dig. Men jag antar att du talar av egen erfarenhet för att ge igen med samma mynt.
Rykande aktuell 13 år senare...
Nätdejting befäster våra könsroller
Ingenstans är tjejerna så passiva och killarna så aktiva
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lGAm/natdejting-befaster-vara-konsroller
-
Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:19:08 följande:Så du motsätter dig att det fortfarande är norm bland framför allt äldre kvinnor att mannen skall vara aktiv och uppvakta 2024 precis som 1954 eller för den delen 1854? Då kan jag säga att vi har diametralt olika syn på saken.
blev det jobbigt att jag hade rätt? Att det inte blir en matchning utan att kvinnan sveper ja på tinder? att det inte blir en diskussion eller förslag om dejt om inte kvinnan är aktiv och gör medvetna val? Så det där med att kvinnor är passiva kan du köra upp någonstans, stämmer inte. Så nu när vi vet att en kvinna måste vara aktiv för att NÅGON part ska kunna ta initiativ till att prata, lära känna och bjuda ut på dejt. Hur löser du det faktum att kvinnor bara sveper ja på de män som de attraheras av och finner intressanta? hur löser det något för de män som är och förblir ovalda? berätta gärna.
-
Vem är missnöjd och klagar? jo männen som inte väljs. Vad ska kvinnor göra åt det anser du? Vad kan kvinnor göra?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:23:43 följande:
Det är en debattartikel som stämmer med mina egna erfarenheter och många av de jag diskuterat ämnet med. Men den sticker tydligen i ögonen, eller hur? Jämställdhet är bara intressant när man gynnas...
Tycker du att det BARA är männen som skall ändra på sig eller skall även kvinnorna bidra till ett jämställt samhälle?
-
Så det är bara könsnormer som gör att kvinnor ratar män? Inte det faktum om att 1) kvinnor jämfört med ditt paradis 1954 har egen lön och 2) trådar som dessa av diverse misogyna incels och alla brott som män begår kan ha avskräckande effekt?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:37:39 följande:
Jag tillhör de som valts men kan fortfarande känna med de som ratas p ga gamla unkna könsnormer.
Kvinnor är ungefär lika tondöva för orättvisor inom dejting som män om löneskillnader.
Vad hindrar kvinnor från att uppdatera sin attityd till moderna könsnormer. Nu just det! Då skall det skyllas på biologi. Betyder det att kvinnor är biologiskt fegare och mer passiva än män? Nej, det är de ju naturligtvis inte. Vad skall det då skyllas på?
så vad ska kvinnor göra? Ska kvinnor bli beroende av mannen igen? ska kvinnor sluta utbilda sig och vara självständiga? män har tidigare haft övertaget på relationsmarknaden, nu är den balanserad. Att du inte ens kan se det säger mer om dig, och det är inte omvärlden som är problemet. utan dessa mäns förmåga att anpassa sig till nytt rådande omvärldsläge, där kvinnan är likställd mannen. -
Vilken data vill du ha som styrker hennes påstående? Är det tusentals män som årligen får höra att de har patetiskt liten penis? Och är sårande ord att jämställa med våldtäkt, misshandel, mord, knivhuggningar, skjutningar och sprängningar?Anonym (Biologi) skrev 2024-01-08 17:40:54 följande:
Har du en vederhäftig undersökning som styrker det?
Skämt å sido. Att försöka relativisera bort männens trauma med misshandlade kvinnor tycker jag är lågt. Männens penisstorlek och kvinnors vikt är känsliga saker...