• Anonym (Kund)

Tar folk springnotor?

I går var jag på restaurang med ett större sällskap för att fira en som hade fyllt år.

Jag trodde att vi hade bestämt att vi skulle sätta upp allt på bordet och dela upp det efteråt, eftersom vi även skulle dela på jubilarens mat. Men det visade sig senare att alla andra redan hade betalat för sig och att den som fyllt år inte skulle bli bjuden. Märklig present att bjuda ut nån på restaurang och denne sen får betala för sig, men i alla fall...

När vi skulle gå visade det sig att kassan hade stängt och jag fick säga till en servitris som höll på att låsa att några saker ur notan inte var betalda. Hon tackade så otroligt mycket för att jag sa till och att "vi har redan haft två springnotor i dag". "Självklart, jag är ingen tjuv", svarade jag och berömde samtidigt maten så mycket. Mitt sällskap blev jätteförvånade över att betalade men tyckte att jag var så fin och ärlig som betalade, samt sa att de "absolut bara hade gått".

Gör folk verkligen så?

Det har hänt några gånger att jag haft en diskussion med personalen om att få nedsatt pris på maten om det var fel i beställningen eller man fått vänta helt orimligt länge på maten, dålig service etc. Men jag skulle aldrig bara smita från notan.

• Svar på tråden Tar folk springnotor?
  • Anastasia

Usch så respektlöst att bara springa ut och inte betala notan. 

i mitt fall så gillar jag att betala för allt först, så man bara kan äta gott och sedan lämna restaurangen.  Men då betalar jag först, så jag vet att det är gjort. ❤️

• Anonym (Nej aldrig)
    Anastasia skrev 2023-07-16 15:39:44 följande:

Usch så respektlöst att bara springa ut och inte betala notan. 

i mitt fall så gillar jag att betala för allt först, så man bara kan äta gott och sedan lämna restaurangen.  Men då betalar jag först, så jag vet att det är gjort. ❤️

Fast så funkar det ju bara på billigare ställen. De flesta skapliga ställen har ju bordservering och nota eftersom folk ofta beställer in mer under måltiden.
  • Spucks

Dina vänner är alltså både snåla och tjuvar (om de vet att de inte skulle bli upptäckta). Bra för dig att veta det.

Att detta är vanlig i detta restaurang är däremot inte konstig. De verkar ju inte ha s
    å bra koll, då är det klart att de dra till sig tjuvar.

• Anastasia
    Anonym (Nej aldrig) skrev 2023-07-16 15:44:35 följande:
    Fast så funkar det ju bara på billigare ställen. De flesta skapliga ställen har ju bordservering och nota eftersom folk ofta beställer in mer under måltiden.
    Okej, ja en sådan resturang har Jag nog aldrig varit på. ❤️
  • Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Kund) skrev 2023-07-16 09:55:23 följande:
    Verkligen. Risken att jag skulle ha åkt fast tror jag är nästan obefintlig under de omständigheter som var, men som sagt - jag är ingen tjuv. Tänkte aldrig ens tanken på att smita skulle vara ett alternativ.

Men det lät på servitrisen som att springnotor var mycket vanligt där. Moral är det ont om, tydligen.
    Det är relativt vanligt på syltor, väldigt ovanligt på lite finare restauranger dock.
  • Anonym (BG)

Det finns tyvärr många idioter. Tur att dina så kallade vänner inte hann smita och lämna dig med hela notan , även om de inte kan tvinga dig att betala för andras mat när du stannar kvar och vill betala.

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Nej aldrig) skrev 2023-07-16 15:44:35 följande:
    Exakt. Ts var på en billig sylta/ett hak och då är det inte så noga. Folk blir packade och går, inte menat som springnota men ingen har koll, varken personal eller gäster.
  • Anonym (K)

Haha :) Till alla er som klagar på "billiga syltor", som ni tydligen är för fina för att besöka, så kan jag tala om att det snarare är tvärtom där. Man betalar ofta i förväg oavsett om det är mat eller dryck, dvs när man står vid kassan och beställer. Ställen som har så fint som servering men i lägre skikten av restauranger är nog de som har störst risk för springnotor med tanke på vilken slags personal de har råd att anställa.

• Tom Araya

Ja, det har hänt en eller ett par gånger att jag gjort mig tydlig med att jag är klar, har sökt ögonkontakt med personalen men inte fått någon uppmärksamhet (bättre ställen där man definitivt betalar vid bordet), så jag till slut har ledsnat och lugnt gått.

Svar på tråden Tar folk springnotor?