• Anonym (Kund)

Tar folk springnotor?

I går var jag på restaurang med ett större sällskap för att fira en som hade fyllt år.

Jag trodde att vi hade bestämt att vi skulle sätta upp allt på bordet och dela upp det efteråt, eftersom vi även skulle dela på jubilarens mat. Men det visade sig senare att alla andra redan hade betalat för sig och att den som fyllt år inte skulle bli bjuden. Märklig present att bjuda ut nån på restaurang och denne sen får betala för sig, men i alla fall...

När vi skulle gå visade det sig att kassan hade stängt och jag fick säga till en servitris som höll på att låsa att några saker ur notan inte var betalda. Hon tackade så otroligt mycket för att jag sa till och att "vi har redan haft två springnotor i dag". "Självklart, jag är ingen tjuv", svarade jag och berömde samtidigt maten så mycket. Mitt sällskap blev jätteförvånade över att betalade men tyckte att jag var så fin och ärlig som betalade, samt sa att de "absolut bara hade gått".

Gör folk verkligen så?

Det har hänt några gånger att jag haft en diskussion med personalen om att få nedsatt pris på maten om det var fel i beställningen eller man fått vänta helt orimligt länge på maten, dålig service etc. Men jag skulle aldrig bara smita från notan.

• Svar på tråden Tar folk springnotor?
  • Anonym (K)
    Tom Araya skrev 2023-07-16 17:56:57 följande:

Ja, det har hänt en eller ett par gånger att jag gjort mig tydlig med att jag är klar, har sökt ögonkontakt med personalen men inte fått någon uppmärksamhet (bättre ställen där man definitivt betalar vid bordet), så jag till slut har ledsnat och lugnt gått.

Har du då också räckt upp en hand eller ett finger i luften för att få deras uppmärksamhet?
  • Anonym (Freja)

Helt sjukt att folk kör springnota. Hände mig av misstag på fyllan att betala maten , bara drickat. Pluggade på universitet och var på studentställe, de hade quiz-kvällar så kom typ 18 , åt direkt sen drack vi  med kvällens gång 

vid ett tillfälle stannade jag tills de stängde och betalade drinkarna, men glömde att jag faktiskt hade käkat där också

givetvis gick jag tillbaka dagen efter å betalade maten

• Tom Araya
    Anonym (K) skrev 2023-07-16 18:01:18 följande:
    Har du då också räckt upp en hand eller ett finger i luften för att få deras uppmärksamhet?
    Det minns jag inte, det var länge sedan.

Kanske gjorde jag det och de tittade åt ett annat håll eller så gjorde jag inte det för att de inte tittade åt mitt håll.

Jag tycker ändå att jag tagit mitt ansvar genom att visa tydligt med att jag är klar och ta väldigt god tid på mig innan jag lämnat lokalen.

Jag tycker att man ska göra rätt för sig, men känner inget dåligt samvete över detta.

Förhoppningsvis medför det något positivt, där personalen ändrar på sitt beteende till det bättre.
  • Tom Araya
    Anonym (Freja) skrev 2023-07-16 18:10:19 följande:

Helt sjukt att folk kör springnota. Hände mig av misstag på fyllan att betala maten , bara drickat. Pluggade på universitet och var på studentställe, de hade quiz-kvällar så kom typ 18 , åt direkt sen drack vi  med kvällens gång 

vid ett tillfälle stannade jag tills de stängde och betalade drinkarna, men glömde att jag faktiskt hade käkat där också

givetvis gick jag tillbaka dagen efter å betalade maten

Samma hände mig en gång på ett lokalt hak. Jag gjorde som du, gick tillbaka dagen efter och betalade för maten.
  • Anonym (K)
    Tom Araya skrev 2023-07-16 18:10:24 följande:
    Det minns jag inte, det var länge sedan.

Kanske gjorde jag det och de tittade åt ett annat håll eller så gjorde jag inte det för att de inte tittade åt mitt håll.

Jag tycker ändå att jag tagit mitt ansvar genom att visa tydligt med att jag är klar och ta väldigt god tid på mig innan jag lämnat lokalen.

Jag tycker att man ska göra rätt för sig, men känner inget dåligt samvete över detta.

Förhoppningsvis medför det något positivt, där personalen ändrar på sitt beteende till det bättre.
    Jo man kan tycka si och så, men du förstår att du har begått ett brott ändå?
  • Anonym (Abc)

Kan du inte ha varit ett ärligt misstag? Att man när man går räknar upp allt man kommit ihåg att man ätit och druckit och betalar det men någon faktiskt glömmer att räkna upp någon sak. 

Vi är ett gäng som går ut ibland och äter tillsammans där man går till kassan i baren och betalar var för sig i slutet av kvällen. Det har nog inte hänt en enda gång att det blivit rätt. Ibland kommer den som står sist i kön och räknar upp saker som inte finns kvar att betala (för att någon annan trodde den druckit 3 öl men det var bara 2 och liknande) och ibland så är det saker kvar efter att alla räknat upp sina saker.

Handlar inte om att någon medvetet vi betala för mycket eller för litet utan för att man ärligt missar en del. Det löser sig alltid för de/ den som missat kommer på sig själv när man hör vad som är kvar. 

• Anonym (Kund)

Var har jag skrivit att det var en "billig sylta"?

Det var det inte. Det var en standardmässig restaurang, ett populärt ställe. Kanske inte stans allra mest exklusiva, men absolut inget lågbudget eller sjaskigt.

Ingen i sällskapet hade druckit mer än ett glas.

Och ifall det inte var tydligt nog i första inlägget: jag trodde uppgörelsen var sådan att vi alla skulle dela upp notan efteråt - alla utom födelsedagsbarnet - men när vi skulle gå upptäckte jag att alla andra hade betalat sin mat vid beställning. Det var därför min del som fattades och jag sökte upp personal för att betala för mig. Då sa flera i mitt sällskap att "det hade jag aldrig gjort, jag hade bara stuckit". Det var alltså ingen som gjorde en springnota, men mitt sällskap sa att de hade gjort det i min sits.

• Anonym (K)

Jag skulle ha räknat med att betala min egen mat, aldrig att jag skulle dela där! Däremot skulle ni alla ha delat på notan för födelsedagsbarnet, så klart.

• Pehrmedh

Har förekommit i alla tider precis som de finns människor som tankar utan att betala för sig eller åker taxi och hoppar ur bilen utan att ha betalat.

• Anonym (En gång)

Jag har faktiskt tagit en springnota en gång. På en bar i Spanien, där personalen, trots att vi flera gånger påtalade att vi ville ha notan, negligerade oss och hellre snackade med sina kompisar. Till slut tröttnade vi och lämnade stället. Ingen reagerade, trots att vi sökte kontakt också då. 

• Tom Araya
    Anonym (K) skrev 2023-07-16 19:05:18 följande:
    Jo man kan tycka si och så, men du förstår att du har begått ett brott ändå?
    Ja, jag har kört för fort också...
  • Anonym (Cherrypie)

Har aldrig gjort nåt sånt och skulle aldrig göra det heller (ja, grand standing). Eller jo kanske ändå, om jag vore hemlös, fattig och hungrig som fan. 

• Anonym (123)

Jag glömde betala en Pepsi en gång och gick tillbaka dagen efter och betalade. Det var typ 20 spänn.

Kändes dumt när vi bor i en liten stad och man är på förstanamns-basis med ägaren och servitören vi hade. Hade ju aldrig kunnat gå tillbaka Oskyldig

Svar på tråden Tar folk springnotor?