• Anonym (Ensamstående)

Hur mycket hjälper ni varandra?

Ni som är särbo. Hur mycket hjälper ni varandra ekonomiskt?  Jag och min pojk än har båda skulder hos kronofogden. Vi har varit tillsammans ett år och det är så kämpigt. Jag är ensamstående med två barn. Min kille har körkort och kör ganska mycket bil och det är klart jag lägger bensinpengar när vi ska ses.. Och han bjuder på mat m.m.Men när hans lön är slut och då bjuder jag. Men tycker det är skit jobbigt när jag får bjuda på mat, bensin dom sista veckorna. Han säger att laga bilen kostar oxå. Hur skulle ni gjort? Har dåligt samvete vad som är rätt eller inte

• Svar på tråden Hur mycket hjälper ni varandra?
  • Anonym (Jag)

Noll. Om man inte bor ihop OCH har kommit överens om gemensam ekonomi så står var och en för sina egna utgifter. Skulle aldrig falla mig in att ha det annorlunda.

• Anonym (Jag)

Bra däremot att du ger honom bensinpengar, det är helt rätt iom att han verkar skjutsa dig en hel del. Man kan så klart också bjuda varandra på middag, men det gör man ju för att man är ett par, inte för att stötta ekonomiskt, men det är ju fint om ni har en växelverkan där. Om du inte har råd så sluta bjuda och förklara för honom att du inte kommer att ha råd längre. Du ska inte betala en krona för hans bilkostnader däremot, det är hans huvudvärk!

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Jag) skrev 2023-07-18 10:36:50 följande:

Bra däremot att du ger honom bensinpengar, det är helt rätt iom att han verkar skjutsa dig en hel del. Man kan så klart också bjuda varandra på middag, men det gör man ju för att man är ett par, inte för att stötta ekonomiskt, men det är ju fint om ni har en växelverkan där. Om du inte har råd så sluta bjuda och förklara för honom att du inte kommer att ha råd längre. Du ska inte betala en krona för hans bilkostnader däremot, det är hans huvudvärk!

Ja det är ju så att säger att bilen kostar när han hjälper mig o handla eller om vi ska iväg nånstans. Han bor ca. 40 min från mig. Jag är så kluven hur jag ska göra. Sen säger han att vi inte behöver jämföras pga vi hjälper varann. Men hur mycket ska man hjälpa varann?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2023-07-18 10:43:10 följande:
    Ja det är ju så att säger att bilen kostar när han hjälper mig o handla eller om vi ska iväg nånstans. Han bor ca. 40 min från mig. Jag är så kluven hur jag ska göra. Sen säger han att vi inte behöver jämföras pga vi hjälper varann. Men hur mycket ska man hjälpa varann?
    Alltså, han har valt att köpa en bil så HAN står för försäkring, skatt, besiktning och reparationer. Du behöver inte svara något särskilt alls om han gnäller på det. Om man ska säga något alls så kan man snarare påpeka att om det är ett sådant besvär för honom så löser man skjutsningarna på egen hand hädanefter. Sånt där gnäll som är förtäckta klagomål skulle jag aldrig bara stå och ta. En sån kille skulle inte bli långvarig kan jag säga!

Det finns inget "ska", ni är bara flickvän och pojkvän och i det läget är man fortfarande väldigt mycket två skilda personer även om man är ett par.
  • Anonym (Koll)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2023-07-18 10:43:10 följande:
    Finns det kollektivtrafik mellan er som funkar? Isåfall kanske det vara ett alternativ istället för bil. Då bara använda bil när det verkligen är nödvändigt. Har du långt till affären eftersom ni tar bilen dit? 
  • Anonym (Kvinna..)

Jag och min partner är särbo sedan drygt 2,5 år. Han har för det mesta haft bättre ställt ekonomiskt och då betalt mycket mer än jag. De gånger jag har haft mer pengar har jag betalat mer för oss. Vi har levt med att det är "våra pengar " redan från början typ.
    Nu planerar vi att flytta ihop i augusti och just ekonomi är något vi inte ens behöver diskutera då detta är så självklart för oss.
    Jag trivs med det upplägget och vi hjälps åt med mycket annat också. Han matar min katt, jag går ut med hans hund. Han kan handla mat på väg hem till mig eller jag när jag kommer till honom. Bensinen har han alltid stått för.
    Men detta är ju ingen "regel" utan något vi trivs med. Ni får komma överens om hur ni vill ha det så att båda är nöjda och ingen (du) känner sig utnyttjad eller överkörd. Du har dessutom barn och ett större ansvar,  så att du ska stå för allt/det mesta 2 v varje månad känns inre okej anser jag.

• Anonym (Ensamstående)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-07-18 11:46:21 följande:

Jag och min partner är särbo sedan drygt 2,5 år. Han har för det mesta haft bättre ställt ekonomiskt och då betalt mycket mer än jag. De gånger jag har haft mer pengar har jag betalat mer för oss. Vi har levt med att det är "våra pengar " redan från början typ.
    Nu planerar vi att flytta ihop i augusti och just ekonomi är något vi inte ens behöver diskutera då detta är så självklart för oss.
    Jag trivs med det upplägget och vi hjälps åt med mycket annat också. Han matar min katt, jag går ut med hans hund. Han kan handla mat på väg hem till mig eller jag när jag kommer till honom. Bensinen har han alltid stått för.
    Men detta är ju ingen "regel" utan något vi trivs med. Ni får komma överens om hur ni vill ha det så att båda är nöjda och ingen (du) känner sig utnyttjad eller överkörd. Du har dessutom barn och ett större ansvar,  så att du ska stå för allt/det mesta 2 v varje månad känns inre okej anser jag.

Ja och sedan när han vill låna 20-50kr hit o h dit ibland. När han mår dåligt när han inte har pengar. Då har han fått bara för att jag får skuldkänslor. Vi båda har betalningsanmätrkningar och han har typ inga pengar kvar efter lönen. När vi ses så bjuder jag oftast på maten. Och hans förbaskade snus
  • Anonym (Sluta)

Säger som övriga så det behöver jag inte upprepa.
    Du betalar för mycket. 
    Å SLUTA köp snus!!!!!

Vill du vara hans bara för att du har pengar kvar när hans är slut? 

Jag skulle lämna honom. Faktiskt. 

• Anonym (111)

TS: så länge ni är särbo så skulle jag vara rätt noga med att man faktiskt har separata ekonomier. Du skriver att du har barn så jag antar att han inte har några? Det påverkar era ekonomier olika givetvis. 

Om han vill bjuda dig ibland så är det ett val han gör, och detsamma för dig. Har du inte råd så har du inte, och då får du säga det. Bensinpengar tycker jag är schysst att du ger, eftersom du har nytta av att han har bil.

Men du skriver att han bjuder så länge han har pengar och i slutet av månaden bjuder du - förstod jag rätt? Kan du inte notera hur mycket mat mm som han bjuder dig på under en månad så att du har koll, och så får du i så fall försöka rikta in dig på att du kan bjuda på ungefär motsvarande summa men inte mer? 

Hur gjorde du med tex matshopping innan ni möttes? Hur löste du saker då? För det är något jag tycker alla ska fundera över, hur man klarar sig ensam. Om en partner tycker att den blir "utnyttjad" (nu kanske han inte alls tycker det), tex för att den har bil och alltid får skjutsa så bör man ha en plan B, liksom. 

Hans snus? WTF - har han så ont om pengar men ändå vill ha sitt beroende så ska väl ändå inte du bidra till det? (så tänker jag iaf) 

• Anonym (Bella)

Jag betalar noll för min särbo eller sambo eller man.

Svar på tråden Hur mycket hjälper ni varandra?