• Anonym (Livet blev INTE som jag tänkt mig)

Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

Hej,

Kortfattat: Jag och min nuvarande, men väldigt snart ex-sambo, har ett gemensamt barn på drygt 3 år. Nu blev jag gravid, helt oplanerat hävdar mannen, men han VET att jag varit utan spiral i ett drygt år. Det kan ju liksom inte slå ner som blixten i skithuset att man kan bli gravid om man chansar lite godtyckligt och inte tar något aktivt ansvar själv anser jag. Jag ville ha ett barn, jag är lite till åren också så det var verkligen inte självklart att det skulle bli. Jag ville nog helt ärligt ge det ett försök eftersom det gnagde och skavde så i mig, och jag tycker inte att jag lurat honom eftersom jag informerat honom om att vi saknar preventivmedel från min sida.
    Man kan tycka vad man vill om upplägget, men jag har naivt nog tagit hans passivitet som ett silent-comitment... Oavsett både hans och mitt eget bristande ansvar så är graviditeten ett faktum, och då väljer han att lämna mig eftersom han inte kan tänka sig ett barn till, han slår hellre sönder familjen.

Han hävdar också att det enda moraliska jag kan göra nu är att inte uppge honom som pappa, barnet ska stå som faderslös tycker han. Trots att det finns ett helsyskon som är  3,5 år äldre. Han vill heller inte ha någon som helst kontakt med sitt yngsta barn, han vill inte ens se det vid överlämningar av vårt större barn. Det barnet säger han sig älska förbehållslöst och kräver delat boende på 50 %.

Är det inte att skada det äldre barnet att förskjuta det yngre? Jag vet att jag får förklara för det yngre barnet så småningom om jag inte hemlighåller vem som är hens pappa att pappan bara vill ha storasyskonet. Men är det ett ansvarsfullt försäldraskap att förskjuta ett av två helsyskon? Hur skulle familjerätten se på hans förmåga att se till barnens bästa om han på fullt allvar beter sig så mot sina barn? Det äldre barnet kommer ju ta illa vid sig när småsyskonet vänds ryggen?

• Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?
  • Anonym (Sjukt MEN)

Han beteende är riktigt dåligt och säger väldigt mycket om honom som person.

Med det sagt ska du inte lyssna på de som menar att han per automatik är en dålig pappa till 3,5 åringen (även om jag förstår vad de menar).

Skulle du dra igång en process om umgänge och vårdnad avseende 3,5 åringen så är det rätten ska titta på vad som är bäst för 3,5 åringen. Om det barnet har en god relation och anknytning till sin pappa, vill träffa sin pappa och det inte finns några brister i omsorg osv. i relationen 3,5 åringen - pappa, så spelar det ingen direkt roll att han har ett sjukt förhållningssätt till det andra barnet. Rätten kommer fortfarande inte beröva 3 5 åringen dennes relation till fadern på grund av abstrakta resonemang som grundar sig i hur han agerar mot ett annat barn.

• Tow2Mater
    LFF skrev 2023-07-20 10:50:09 följande:
    Eftersom han valde att inte skydda sig när hon berättade att hon slutat och inte sa något innan om att han inte ville ha några fler så får han bita i det sura äpplet och ta sig i kragen. Att förhindra en graviditet ligger inte bara på EN person. Man är två om det hela. Om den som hela tiden sett till att skydda båda genom att proppa kroppen full med hormoner säger "nu slutar jag, vill du inte ha fler barn så får du skydda oss" och den andre bara kör på, hur sjutton ska TS då veta att han faktiskt inte vill ha barnet som blir till? Att göra abort är inget man "bara gör", speciellt inte när TS i sitt huvudinlägg säger att "hon är lite till åren". 

TS har varit tydlig gentemot sin partner. Han har valt att inte skydda sig/dem och därmed så är han inte lurad, han är inte "ovillig pappa" (han gjorde ett val att ligga utan skydd). Han har däremot beteendet av en 3-åring som inte får som den vill. 
    Man pratar klarspråk. Det har både TS och mannen misslyckats med. Tänk liknande som samtycke vid sex. Tydligt samtycke (och inte något diffust silent-comitment) borde ju vara självklart.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-07-20 13:02:12 följande:
    Man pratar klarspråk. Det har både TS och mannen misslyckats med. Tänk liknande som samtycke vid sex. Tydligt samtycke (och inte något diffust silent-comitment) borde ju vara självklart.
    TS var tydlig med att hon tagit ut sin spiral.
    Hur mycket mer klarspråk kan man tala,tycker du?
    Att det kan bli barn när man har samlag är ingen raketforskning så om han inte ville ha fler barn så är det han som borde ha talat klarspråk om det istället för att bara köra på när han visste att de inte hade skydd.
  • LFF
    Från TS huvudinlägg: Att (ex)sambon inte säger att han inte vill ha barn och sen inte ser till att det inte blir några barn kan inte ligga på TS

han VET att jag varit utan spiral i ett drygt år.
    Det kan ju liksom inte slå ner som blixten i skithuset att man kan bli gravid om man chansar lite godtyckligt och inte tar något aktivt ansvar själv anser jag.

jag tycker inte att jag lurat honom eftersom jag informerat honom om att vi saknar preventivmedel från min sida.

Att (ex)sambon inte säger att han inte vill ha barn och dessutom inte ser till att det inte blir några barn kan inte ligga på TS. 

Eller ska TS säga varje gång det är lite rajtantajtan på gång att "kom nu ihåg att jag inte har något preventivmedel" på samma sätt som man måste påminna barnen om diverse saker?

• Anonym (En pappa)
    Helt rätt har du. 

Att skaffa barn är ett stort ansvar. Man ska komma överens med ett tydligt språk. Inga antaganden eller silent-commitment.

TS har nämnt dock att båda kan ha brustit i ansvar, och det har de gjort. Ingen snack om saken.

Diskussionen är snarare vad man ska göra nu, och där kom det fram en hel del bra förslag. 
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2023-07-20 13:22:45 följande:
    TS var tydlig med att hon tagit ut sin spiral.
    Hur mycket mer klarspråk kan man tala,tycker du?
    Att det kan bli barn när man har samlag är ingen raketforskning så om han inte ville ha fler barn så är det han som borde ha talat klarspråk om det istället för att bara köra på när han visste att de inte hade skydd.
    De borde båda talat klarspråk, hon antog tydligen han skulle vara ok med barn om det hände, och han kanske antog hon skulle vara ok med abort om det hände.

Samtycke borde finnas, bra att tänka på infor nästa barn-alstrar-situation.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-07-20 18:08:24 följande:
    De borde båda talat klarspråk, hon antog tydligen han skulle vara ok med barn om det hände, och han kanske antog hon skulle vara ok med abort om det hände.

Samtycke borde finnas, bra att tänka på infor nästa barn-alstrar-situation.
    Ja,absolut.
    Och TS har ju även själv medgett att båda har brustit i ansvaret.
    Men han visste ju ändå att TS varit utan skydd i 1 år. Då kör man inte bara på utan skydd om man inte vill ha fler barn.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2023-07-20 18:19:28 följande:
    Ja,absolut.
    Och TS har ju även själv medgett att båda har brustit i ansvaret.
    Men han visste ju ändå att TS varit utan skydd i 1 år. Då kör man inte bara på utan skydd om man inte vill ha fler barn.
    Han kanske for 1 år sedan nämnde att det finns ju abort, och om TS inte sa nåt då utan bara var tyst antog han hon var ok med det, om det skulle hända (silent-comitment).
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2023-07-20 18:38:44 följande:
    Han kanske for 1 år sedan nämnde att det finns ju abort, och om TS inte sa nåt då utan bara var tyst antog han hon var ok med det, om det skulle hända (silent-comitment).
    Ja,det är möjligt.
    Men det är inte något man bara kan förvänta sig av sin partner.
    Särskilt inte om hon,som TS,börjar komma upp i åren. 
    Och det är ju inget man gör hur lättvindigt som helst.
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-19 08:31:36 följande:

Hej, det är
    en väldigt relevant fråga och det är svårt att svara på. Det har varit min största oro och kommer alltid att vara.Tiden får utvisa. Psykologerna har sagt att andra viktiga i barnets nätverk fyller den platsen och kan känna sig älskad ändå. Idag är det den lilla som inte vill vara med sin pappa eller bestämmer att några timmar är okej och sen hem till mig igen. Jag har tack och lov inte varit i den situationen att ett barn blivit hämtad, den lilla vill men får ett nej. Det har mer varit att pappan exklusivt valt den äldre i många sammanhang eller lagt umgängestider som jag vet på förhand inte kommer att fungera för den lilla. 

Jag har ett stort nätverk med många fina och sunda vuxna människor runtomkring mig som mina barn har jättefina relationer med. Så det finns gott om förebilder han tyr sig till och får uppskattning och kärlek av. Men som du säger, ens föräldrar är ens föräldrar. 

Tack för du tog dig tid att svara, så fint du försökt att väga upp allt. Jag bara tänkte att det måste vara omöjligt för både mamma och syskon att värja sig emot, beskydda det oönskade barnet i alla möjliga situationer som kan uppkomma när han väljer att ändå ha kontakt med den ena och inte den andre. Då tror jag det bästa hade varit att han inte haft kontakt med någon av barnen för TS:s del då det inte går att undkomma att det blir "in your face"/psykisk misshandel. 
Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?