• Anonym (Livet blev INTE som jag tänkt mig)

Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

Hej,

Kortfattat: Jag och min nuvarande, men väldigt snart ex-sambo, har ett gemensamt barn på drygt 3 år. Nu blev jag gravid, helt oplanerat hävdar mannen, men han VET att jag varit utan spiral i ett drygt år. Det kan ju liksom inte slå ner som blixten i skithuset att man kan bli gravid om man chansar lite godtyckligt och inte tar något aktivt ansvar själv anser jag. Jag ville ha ett barn, jag är lite till åren också så det var verkligen inte självklart att det skulle bli. Jag ville nog helt ärligt ge det ett försök eftersom det gnagde och skavde så i mig, och jag tycker inte att jag lurat honom eftersom jag informerat honom om att vi saknar preventivmedel från min sida.
    Man kan tycka vad man vill om upplägget, men jag har naivt nog tagit hans passivitet som ett silent-comitment... Oavsett både hans och mitt eget bristande ansvar så är graviditeten ett faktum, och då väljer han att lämna mig eftersom han inte kan tänka sig ett barn till, han slår hellre sönder familjen.

Han hävdar också att det enda moraliska jag kan göra nu är att inte uppge honom som pappa, barnet ska stå som faderslös tycker han. Trots att det finns ett helsyskon som är  3,5 år äldre. Han vill heller inte ha någon som helst kontakt med sitt yngsta barn, han vill inte ens se det vid överlämningar av vårt större barn. Det barnet säger han sig älska förbehållslöst och kräver delat boende på 50 %.

Är det inte att skada det äldre barnet att förskjuta det yngre? Jag vet att jag får förklara för det yngre barnet så småningom om jag inte hemlighåller vem som är hens pappa att pappan bara vill ha storasyskonet. Men är det ett ansvarsfullt försäldraskap att förskjuta ett av två helsyskon? Hur skulle familjerätten se på hans förmåga att se till barnens bästa om han på fullt allvar beter sig så mot sina barn? Det äldre barnet kommer ju ta illa vid sig när småsyskonet vänds ryggen?

• Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?
  • Anonym (Caps Lock)
    Anonym (S.S) skrev 2023-07-19 23:32:07 följande:

vilket JÄVLA svin! Hur i helvete har man hjärta att ens vilja något sådant ?? Så mycket som en förälder älskar sina barn att han ens kan tänka sig något sånt är ju bara så sjukt .

Han tänkte inte klart´, kanske blev enormt överraskad.
    han kanske ändrar inställning när det lagt sig.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Caps Lock) skrev 2023-07-19 23:36:43 följande:
    Han tänkte inte klart´, kanske blev enormt överraskad.
    han kanske ändrar inställning när det lagt sig.
    Det spelar ingen roll. Vissa saker säger man bara inte!
  • sillson
    Core skrev 2023-07-19 16:31:11 följande:
    Så kvinnor är handfallna helt utan egen förmåga att inse att sex utan skydd kan innebära graviditet?
    såvitt jag vet i den här tråden var det frivilligt sex, inget annat har framkommit.

Eller menar du på fullaste allvar att det bara är pappans ansvar att ta ett barn till världen under trygga omständigheter? Kvinnor har alltså inget ansvar alls?

Haha, här inne hänger man för nöjes skull, argumenten här skulle kunna bli en rolig sketch. Jag skriver ju tydligt att han måste ta ansvar över ett kommande barn, men de skulle båda valt bort att skaffa ett till barn.
    Självklart är det bägges ansvar att det blir barn. Det är absolut ingen i tråden som hävdar något annat. I detta fall är det dock bara mamman som är beredd att ta ansvar för det kommande barnet. Pappan har sagt att han ska fly från sitt föräldraansvar.
  • Anonym (Funderar)

Hej!
    Jag vill ju tro att han ändrar sig när förlossningen närmar sig/ bebisen kommit. Mitt ex hotade med väldigt många dumma saker han skulle göra och inte göra under vår separation, men jag valde att ligga lågt och nu har vi ett jättebra samarbete. 

Finns det någon utomstående som kan prata med honom? Familjemedlem eller vän? Har ni varit på familjerådgivning? Annars kunde kanske en ingång sira vara att prata om hur ni skall göra separationen så bra som möjligt för ert stora barn (och där kommer ni såklart in på bebisen också så småningom).

Något annat jag funderar över är om storasyskonet vet om bebisen än?  Vad säger pappa när hen pratar om den?

• Anonym (X)
    LFF skrev 2023-07-19 15:57:01 följande:
    På vilket sätt är det HENNES fel att HAN valt att inte skydda sig när hon meddelat att hon plockat ut spiralen och inte tänker sätta dit nya preventivmedel? Har inte han fått sexualundervisning och vet hur barn blir till? Eller tänker han som så många andra "äh, det är ju bara att göra abort om det blir en graviditet"?

TS har varit tydlig. Han har valt att stoppa huvudet i sanden tills dess att "olyckan" är framme.
    Och nu sitter hon med en ovillig pappa, så frågan är vem som förlorar mest på detta. Om hon nu tyckte det var ett bra beslut att ligga utan skydd och få ett barn till med en idiot, varför klaga nu? Skaffar barn gör man gemensamt när man är i en relation. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (X) skrev 2023-07-20 10:26:56 följande:
    Och nu sitter hon med en ovillig pappa, så frågan är vem som förlorar mest på detta. Om hon nu tyckte det var ett bra beslut att ligga utan skydd och få ett barn till med en idiot, varför klaga nu? Skaffar barn gör man gemensamt när man är i en relation. 
    Hon kanske inte visste när de låg med varandra att de skulle gå isär? Hjälper det situationen att klaga på ts tycker du?
  • Anonym (Ja)
    Dessutom räknar man knappast med att en kille vägrar ha med sitt ena barn att göra fast han är pappa till två!
  • LFF
    Eftersom han valde att inte skydda sig när hon berättade att hon slutat och inte sa något innan om att han inte ville ha några fler så får han bita i det sura äpplet och ta sig i kragen. Att förhindra en graviditet ligger inte bara på EN person. Man är två om det hela. Om den som hela tiden sett till att skydda båda genom att proppa kroppen full med hormoner säger "nu slutar jag, vill du inte ha fler barn så får du skydda oss" och den andre bara kör på, hur sjutton ska TS då veta att han faktiskt inte vill ha barnet som blir till? Att göra abort är inget man "bara gör", speciellt inte när TS i sitt huvudinlägg säger att "hon är lite till åren". 

TS har varit tydlig gentemot sin partner. Han har valt att inte skydda sig/dem och därmed så är han inte lurad, han är inte "ovillig pappa" (han gjorde ett val att ligga utan skydd). Han har däremot beteendet av en 3-åring som inte får som den vill. 
  • Mrs Moneybags

Allt han gör och säger just nu är ju riktat mot dig, TS, inte mot barnet som inte finns än för honom. Det är för att straffa dig och såra dig som han säger såhär. 

Jag skulle ha svårt att vara tyst, men det bästa är om du för en konversation med honom via sms t ex så att du har svart på vitt hur han resonerar och därmed kan få ensam
    vårdnad om era barn på ett enkelt sätt. 

Han verkar inte stabil. Förmodligen är han mest arg på sig själv. 

Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?