• Anonym (TS)

Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen

Hej jag har en son som är 7 år gammal och som har ADHD som ska börja skolan till hösten. 

Vi planerar att han ska ha fysisk aktivitet en timme varje morgon innan skolan för att han verkligen ska bli av med överskottsenergin innan skolan börjar. Vi kommer på sikt flytta till hus men bor just nu i lägenhet, annars hade det ju varit smidigt med exempelvis en studsmatta. 

Jag ser att det behövs lite variation så inte bara hoppa hopprep, cykla och så vidare. Vi har tennishall och simhall precis i närheten av där vi bor. Men annars står det lite still i huvudet. Barn i denna ålder ska ju allmänt röra sig flera timmar varje dag. 

Jag är inte heller så positiv till just allmänna fritidsaktiviteter då det egentligen inte säger så mycket om hur mycket barnet rör på sig. Alltså de aktiviteterna som barnen har efter skolan.

Någon annan som tränar med sitt barn innan skolan? 

• Svar på tråden Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen
  • Räkan77

Är sonen morgonpigg så han kommer vakna av sig själv en timme tidigare än nödvändigt? Om inte så tycker jag ni ska skippa morgonaktiviteten, att få tillräckligt med sömn är viktigare.

• Anonym (TS)
    Räkan77 skrev 2023-07-19 15:04:36 följande:

Är sonen morgonpigg så han kommer vakna av sig själv en timme tidigare än nödvändigt? Om inte så tycker jag ni ska skippa morgonaktiviteten, att få tillräckligt med sömn är viktigare.

Han är morgonpigg och vi bor knappt en km från skolan som man kan gå till då. Men det är viktigt att han rör på sig. Vad vill man helst ha, ett barn som river hela klassrummet eller ett barn som har tränat och kan fokusera och slippa att vara hatade av sina klasskamrater? 

Barn behöver fysisk aktivitet för att fungera rent allmänt och för få barn får detta. 2 av 10 lyckas att hålla sina barn fysiskt aktiviterade.

• Anonym (Ammar)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 14:54:19 följande:
    Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen

Hej jag har en son som är 7 år gammal och som har ADHD som ska börja skolan till hösten. 

Vi planerar att han ska ha fysisk aktivitet en timme varje morgon innan skolan för att han verkligen ska bli av med överskottsenergin innan skolan börjar. Vi kommer på sikt flytta till hus men bor just nu i lägenhet, annars hade det ju varit smidigt med exempelvis en studsmatta. 

Jag ser att det behövs lite variation så inte bara hoppa hopprep, cykla och så vidare. Vi har tennishall och simhall precis i närheten av där vi bor. Men annars står det lite still i huvudet. Barn i denna ålder ska ju allmänt röra sig flera timmar varje dag. 

Jag är inte heller så positiv till just allmänna fritidsaktiviteter då det egentligen inte säger så mycket om hur mycket barnet rör på sig. Alltså de aktiviteterna som barnen har efter skolan.

Någon annan som tränar med sitt barn innan skolan? 

Tennis och simning kräver tid både före och efter aktivitet, så då blir inte träningen en timmer, eller så får ni avsätta mer tid än en timme. Öppnar dessa aktiviteter redan klockan 06?
    Annars är väl jogging eller cykling perfekt. 
  • Anonym (Ammar)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 15:13:16 följande:

Han är morgonpigg och vi bor knappt en km från skolan som man kan gå till då. Men det är viktigt att han rör på sig. Vad vill man helst ha, ett barn som river hela klassrummet eller ett barn som har tränat och kan fokusera och slippa att vara hatade av sina klasskamrater? 

Barn behöver fysisk aktivitet för att fungera rent allmänt och för få barn får detta. 2 av 10 lyckas att hålla sina barn fysiskt aktiviterade.

Vad gör ni idag för att han inte ska riva hemmet eller förskolan?
  • Räkan77

Om han är morgonpigg så är det ju jättebra med morgonaktiviteter. Jag skulle välja de aktiviteter som funkar bäst för barnet så det blir en positiv start utan onödiga konflikter och energitjuvar.

När det gäller organiserade aktiviteter så kan det vara en arena där barn med adhd har större möjlighet att lyckas jämfört med tex skolan. Under förutsättning att barnet är intresserad av aktiviteten och klarar av att följa reglerna. Så har det varit för mina killar. 

Hoppas din son får en positiv start i skolan 

• Jemp

Har han inte redan gått i skolan ett år? 

Vi går till skolan på morgonen, nån km. Inte mer än så. Utöver studsmatta så är ju cykel och fotboll perfekt. Orientering? Kanske har ni tex några hitta ut- kontroller i närheten?
    Och lekplatser+skogen såklart.
    Yoga gillar mina barn också, men blir ju en lugnare aktivering än att rasa av sig. 

Jag tycker organiserade aktiviteter är jättebra för övrigt, men såklart inte som enda motion. 

• Studentpappa

Näe, det brukar vara tillräckligt att få upp dom ur sängen och göra sig klara till skoldagen startar. Vi brukar väcka dom 0615. En timme träning + dusch är inget dom skulle vara intresserade av. Inte jag heller... 

Det som skulle vara enklast att få till är väl att cykla eller gå eller rejäl omväg. Våra cyklar till skolan, men det tar bara ca tio min.

Ride it like you stole it
  • Jemp

Anledningen till att jag frågar om ålder vs skolstart är 2:
    Dels utifrån hur det har fungerat i förskoleklass? Eller är det där han ska börja men ett år sent? Hos oss har de täta raster, röris under lektionerna osv. Verksamheten är uppbyggd rätt mycket kring sexåringar med myror i brallan helt enkelt. Går de på fritids innan skolan börjar på morgonen är de ute ca 45 min mellan frukost och inringning. 

Och dels, hur mycket av detta gör ni idag? Du verkar ju noggrann med motion, vad gillar han idag? 

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2023-07-19 15:30:42 följande:

Har han inte redan gått i skolan ett år? 

Vi går till skolan på morgonen, nån km. Inte mer än så. Utöver studsmatta så är ju cykel och fotboll perfekt. Orientering? Kanske har ni tex några hitta ut- kontroller i närheten?
    Och lekplatser+skogen såklart.
    Yoga gillar mina barn också, men blir ju en lugnare aktivering än att rasa av sig. 

Jag tycker organiserade aktiviteter är jättebra för övrigt, men såklart inte som enda motion. 

Självklart är andra organiserade aktiviteter toppen också. Men för att få till rörelse så krävs det ju ansträngning. om barnet ska röra sig tre timmar om dagen och man har 1 timmes fotbollsträning så rör sig ju inte han aktivt en timme ens. Om du simmar däremot så simmar du och rör dig hela tiden. Samma sak om man cyklar. man behöver inte stå och vänta på en instruktion eller sitta på bänken en stund eller vänta på sin tur.

Men orientering är ju smart. På sikt kan vi ha studsmatta 
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 15:41:07 följande:
    Självklart är andra organiserade aktiviteter toppen också. Men för att få till rörelse så krävs det ju ansträngning. om barnet ska röra sig tre timmar om dagen och man har 1 timmes fotbollsträning så rör sig ju inte han aktivt en timme ens. Om du simmar däremot så simmar du och rör dig hela tiden. Samma sak om man cyklar. man behöver inte stå och vänta på en instruktion eller sitta på bänken en stund eller vänta på sin tur.

Men orientering är ju smart. På sikt kan vi ha studsmatta 
    Rekommendationen för skolbarn är inte tre timmar om dagen, utan timmes pulshöjande aktivitet per dag, samt tre tillfällen att svettigare rörelse per vecka. Om ditt barn har speciellt behov, kanske vården kan vara behjälplig med sjukgymnast till exempel.
Svar på tråden Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen