• Anonym (TS)

Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen

Hej jag har en son som är 7 år gammal och som har ADHD som ska börja skolan till hösten. 

Vi planerar att han ska ha fysisk aktivitet en timme varje morgon innan skolan för att han verkligen ska bli av med överskottsenergin innan skolan börjar. Vi kommer på sikt flytta till hus men bor just nu i lägenhet, annars hade det ju varit smidigt med exempelvis en studsmatta. 

Jag ser att det behövs lite variation så inte bara hoppa hopprep, cykla och så vidare. Vi har tennishall och simhall precis i närheten av där vi bor. Men annars står det lite still i huvudet. Barn i denna ålder ska ju allmänt röra sig flera timmar varje dag. 

Jag är inte heller så positiv till just allmänna fritidsaktiviteter då det egentligen inte säger så mycket om hur mycket barnet rör på sig. Alltså de aktiviteterna som barnen har efter skolan.

Någon annan som tränar med sitt barn innan skolan? 

• Svar på tråden Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 15:47:55 följande:
    Han har varit rätt vild i förskoleklass och det har hjälpt till med rörelse då. Men jag vill underlätta ytterligare. Nu när skolan väl börjar så kommer de inte finnas samma struktur utan större krav.

Han gillar tennisen och simning men jag tänker att man kanske ska variera lite och tennisen blir rätt dyr i längden då man måste boka egen bana. Möjligtvis kanske vi kan börja paddla på mornarna när det är bra väder. Jag vill ju att han ska få bäst förutsättningarna till att få en fungerande skoldag. Att han ska må bra. När han får röra sig så är det ju som en helt annan kille  och det finns inga svårigheter kvar då 

Jag skulle inte tro att det är en bra idé att han tränar på morgonen, sömnen är ju jätteviktig och särskilt för dem med NPF.

Jag skulle provat med en morgonpromenad till skolan  , där han troligen sen rör sig ute alla raster och sen se till att han får en rejäl timmes träning efter skolan! Tennis och simning är utmärkta val. Se till att han får simma med simklubben så lär han sig ordentligt och kanske vill tävla och får kompisar. Sen kan jag rekommendera karate!  Enligt professor Gillberg finns det vetenskaplig evidens för att just karate hjälper mot ADHD. Jag lät därför min son träna Karate två gånger i veckan, det gjorde han i fyra år. Han simmade med simklubben två gånger i veckan och spelade tennis två  gånger i veckan. 

Equazen fiskolja är också jättebra plus ett datorprogram för att träna arbetsminnet. Minneslek Flex heter programmet. 

• Anonym (Mamma med 8 årig son)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 15:53:21 följande:
    Gymmar din 8 åring? Jag vill absolut inte ha kravfyllda aktiviteter. På sikt är det liksom hoppa studsmatta, cykla och liknande men det kan ju vara kul med variation, inte fem dagar i veckan hoppa studsmatta utan att man kanske simmar två ggr i veckan, cyklar en dag, spelar tennis en morgon. En sak är väl att gå till återvinningsstationen och kasta skräp en morgon också. Men det ska bli struktur på det och vara roligt och en mysig stund 
    Jag gymmar medan han gör övningar på mattan och tar en stund på crosstrainern eller cykeln. Inget med tyngder och bara sånt han gillar. Han tycker om att göra lite enkla övningar så som burpie, kullerbyttor mm. Han spelar tennis nån kväll i veckan men det tar på hans koncentration så det hade tagit energi istället för att ge
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-19 16:09:02 följande:

Jag skulle inte tro att det är en bra idé att han tränar på morgonen, sömnen är ju jätteviktig och särskilt för dem med NPF.

Jag skulle provat med en morgonpromenad till skolan  , där han troligen sen rör sig ute alla raster och sen se till att han får en rejäl timmes träning efter skolan! Tennis och simning är utmärkta val. Se till att han får simma med simklubben så lär han sig ordentligt och kanske vill tävla och får kompisar. Sen kan jag rekommendera karate!  Enligt professor Gillberg finns det vetenskaplig evidens för att just karate hjälper mot ADHD. Jag lät därför min son träna Karate två gånger i veckan, det gjorde han i fyra år. Han simmade med simklubben två gånger i veckan och spelade tennis två  gånger i veckan. 

Equazen fiskolja är också jättebra plus ett datorprogram för att träna arbetsminnet. Minneslek Flex heter programmet. 

Sömn är viktigt men sömnbehovet är olika. Min son vaknar 4.00 varje morgon. Helg som vardag. Får han inte någon aktivitet rätt tidigt så har han redan hunnit varva upp och hunnit göra 50 impulsiva dumheter innan kl 7. Vilken följs av en heldag av ångest över alla dumheter han gjort. Medicin får han vid 7.30 så han ska vara i toppform under skoltid :)
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma med 8 årig son) skrev 2023-07-19 16:18:31 följande:
    Sömn är viktigt men sömnbehovet är olika. Min son vaknar 4.00 varje morgon. Helg som vardag. Får han inte någon aktivitet rätt tidigt så har han redan hunnit varva upp och hunnit göra 50 impulsiva dumheter innan kl 7. Vilken följs av en heldag av ångest över alla dumheter han gjort. Medicin får han vid 7.30 så han ska vara i toppform under skoltid :)
    Oj, då, i vår familj kombineras  ADHD med högt sömnbehov.  Att din son sover så lite, har det alltid varit så? Det beror inte på medicinen?f Frågar därför att mina släktingar med ADHD blir pigga och får minskat sömnbehov av medicinen. Sömn är ju  väldigt viktigt för koncentrationen, är han stressad, då sover man ju dåligt?
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-19 16:23:01 följande:
    Oj, då, i vår familj kombineras  ADHD med högt sömnbehov.  Att din son sover så lite, har det alltid varit så? Det beror inte på medicinen?f Frågar därför att mina släktingar med ADHD blir pigga och får minskat sömnbehov av medicinen. Sömn är ju  väldigt viktigt för koncentrationen, är han stressad, då sover man ju dåligt?
    Min son har alltid sovit lite. Som liten skrek han mycket nattetid och sov aldrig dagtid som andra barn.  Han har provat mediciner för sömnen utan resultat. AdhdMedicinen gjorde det lättare för honom att somna då den minskat ångesten. Han får ångest på kvällarna när han gjort många misstag pga impulsiviteten. Han hade det mycket svårt i dagis och f-klass. Slogs, sprang, tog sönder saker, bet kompisar mm. Sedan hittade vi rätt med medicin och anpassningar. Han mår bättre än någonsin nu. :) I skolan presterar han bland dom bästa och har många vänner. Han använder aldrig fula ord, hamnar aldrig i bråk och kan koncentrera sig hela lektioner. Har sittdyna, hörselkåpor, bildstöd och anpassad placering i klassrummet.

Jag har arbetat specifikt med barn med npf- problematik i snart 20 år. Hade jag inte haft den kunskapen som jag har så hade det nog tagit mycket längre tid att hitta rätt. Det är bra att ts ligger steget före och vill hitta rätt innan hennes sons problematik påverkar inlärningen för mycket. Att ha adhd OCH ligga efter kunskapsmässigt kan göra att skolan känns omöjlig när väl betygen börjar 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma med 8 årig son) skrev 2023-07-19 16:34:57 följande:
    Min son har alltid sovit lite. Som liten skrek han mycket nattetid och sov aldrig dagtid som andra barn.  Han har provat mediciner för sömnen utan resultat. AdhdMedicinen gjorde det lättare för honom att somna då den minskat ångesten. Han får ångest på kvällarna när han gjort många misstag pga impulsiviteten. Han hade det mycket svårt i dagis och f-klass. Slogs, sprang, tog sönder saker, bet kompisar mm. Sedan hittade vi rätt med medicin och anpassningar. Han mår bättre än någonsin nu. :) I skolan presterar han bland dom bästa och har många vänner. Han använder aldrig fula ord, hamnar aldrig i bråk och kan koncentrera sig hela lektioner. Har sittdyna, hörselkåpor, bildstöd och anpassad placering i klassrummet.

Jag har arbetat specifikt med barn med npf- problematik i snart 20 år. Hade jag inte haft den kunskapen som jag har så hade det nog tagit mycket längre tid att hitta rätt. Det är bra att ts ligger steget före och vill hitta rätt innan hennes sons problematik påverkar inlärningen för mycket. Att ha adhd OCH ligga efter kunskapsmässigt kan göra att skolan känns omöjlig när väl betygen börjar 
    Det låter som ni är på rätt väg.
    Har ni testat datorprogram för att träna arbetsminnet? Vi använde Minneslek Flex och det gjorde enorm skillnad för min son. 
  • Anonym (Mia)

Kan rekommendera hundpromenad med lek och träning som perfekt morgonaktivitet. För vår son, som har adhd, har detta alltid varit en bra början på dagen. Mycket spring och fysisk aktivitet och samtidigt lite struktur (träning och gå fint i kopplet på väg till parken) och massor, massor, massor av positiva emotionella interaktioner, glädje och kärlek. Bara det att vara ute i naturen är bra.

Kanske det går att låna en hund om ni inte har en själv?

• Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-19 16:47:30 följande:

Kan rekommendera hundpromenad med lek och träning som perfekt morgonaktivitet. För vår son, som har adhd, har detta alltid varit en bra början på dagen. Mycket spring och fysisk aktivitet och samtidigt lite struktur (träning och gå fint i kopplet på väg till parken) och massor, massor, massor av positiva emotionella interaktioner, glädje och kärlek. Bara det att vara ute i naturen är bra.

Kanske det går att låna en hund om ni inte har en själv?

Tack för tips. Man skulle ju kunna fråga i någon grupp på Facebook om någon vill låna ut sin hund på mornarna några dagar i veckan. Det blir ju naturligt för barnet 
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2023-07-19 15:59:25 följande:
    Var har du läst rekommendation om 3 timmar? 
    Det är rekommendationer för barn upp till fem år men min son har adhd så han behöver mer rörelse. Och skulle väl säga att tre timmars rörelse om dagen är rimligt för alla oavsett ålder eller diagnos. sedan behöver ju inte rörelse vara att cykla men typ vara i rörelse på något sätt, tvätta fönstren, stå upp och laga mat och så kan 1 timme vara exempelvis tennis. 
  • Anonym (Vera)

Låt han gå eller cykla till skolan. Att träna en timme på morgonen är inte realistiskt han behöver sin sömn du också. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2023-07-19 22:30:36 följande:
    Det är rekommendationer för barn upp till fem år men min son har adhd så han behöver mer rörelse. Och skulle väl säga att tre timmars rörelse om dagen är rimligt för alla oavsett ålder eller diagnos. sedan behöver ju inte rörelse vara att cykla men typ vara i rörelse på något sätt, tvätta fönstren, stå upp och laga mat och så kan 1 timme vara exempelvis tennis. 
    Från...? 

Rekommendationen upp till 5 år är att barn ska ha möjlighet att röra sig flera gånger om dagen. Från 6 år 1 timme om dagen. Enligt bla. 1177.
    Nu menar jag inte att tre timmar är dåligt, tvärtom, men har själv funderat en del på hur en såpass låg rekommendation går ihop med att så få når upp till det. 
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Aktiviteter/rörelse/motion för barn på morgonen