• Anonym (Ledsen...)

Överreagerar jag?

Min kille har tidigare varit otrogen mot mig, och gjort andra "klumpiga" saker på olika forum, jag valde att förlåta. Nu såg jag att han följer flera snygga yngre kvinnor på TikTok och kommentar ofta deras bilder med hjärt emojis... Jag känner mig så sviken, hade kanske inte reagerat lika starkt om det inte hade hänt saker tidigare... Vi har ett distansförhållande och bara det är jobbigt i sig med tanke på vår historia. Nu känner jag att jag orkar inte fortsätta, för tilliten är redan skadad sen tidigare och nu kom det här...
    Överreagerar jag? Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Överreagerar jag?
  • Anonym (Blipp)

Omöjligt att svara på hur jag hade reagerat eftersom jag inte känner till hela er bakgrund, förutom det du skrivit. 
    Generellt: om en vuxen man följer unga tjejer på TikTok och delar ut hjärtemojis hade jag undrat vad som var fel i huvudet på honom. Verkar vara ett creep eller otroligt omogen. Hade min man börjat bete sig så hade jag trott han fått en stroke. Men med det jag vet om er historia; jagar han småtjejer på nätet? Verkar vara otroligt suspekt beteende. 

• Anonym (Ledsen...)

Inga småtjejer, de är mellan 20-30 skulle jag gissa på, han är strax under 50... Och för mig är det fine att han uppskattar en vacker kvinna, men håll det för sig själv. Varför ens kommentera?!

• Anonym (A56)

Jag hade tröttnat redan vid första otroheten. Dumpa honom. . 

• Anonym (Reality check)

Han har visat att du aldrig kan lita på honom. Att han kommenterar andra spelar ingen roll, du har ingen aning om när han gör något mer.

• Lönnsirap
    Anonym (Ledsen...) skrev 2023-07-20 08:56:40 följande:
    Överreagerar jag?

Min kille har tidigare varit otrogen mot mig, och gjort andra "klumpiga" saker på olika forum, jag valde att förlåta. Nu såg jag att han följer flera snygga yngre kvinnor på TikTok och kommentar ofta deras bilder med hjärt emojis... Jag känner mig så sviken, hade kanske inte reagerat lika starkt om det inte hade hänt saker tidigare... Vi har ett distansförhållande och bara det är jobbigt i sig med tanke på vår historia. Nu känner jag att jag orkar inte fortsätta, för tilliten är redan skadad sen tidigare och nu kom det här...
    Överreagerar jag? Hur hade ni reagerat?

Nä, du reagerar väldigt rimligt. Visst kan man förlåta otrohet, men det är inte samma sak som att glömma den.

Det blir sprickor i förhållanden och ibland är det ju rimligt att bryta upp för en "småsak", just för att den lilla saken är en sak för mycket.

Rent krasst behöver det inte ens finnas en riktig "anledning" för att bryta upp. Det räcker faktiskt med att inte längre vilja vara ihop med någon.
  • Stefano82
    Anonym (Ledsen...) skrev 2023-07-20 09:10:39 följande:

Inga småtjejer, de är mellan 20-30 skulle jag gissa på, han är strax under 50... Och för mig är det fine att han uppskattar en vacker kvinna, men håll det för sig själv. Varför ens kommentera?!

Du är värd nån bättre än han. Så jag skulle gjort slut.
  • Anonym (nej)

klart du inte överreagerar, lyssna på dina egna signaler, bara att dumpa. Har man varit otrogen och sen att man får en andra chans då får man behandla den chansen som guld värd, inte göra som han gör. 

Alla är inte redo och kommer aldrig bli för att vara i en fin relation. Den dagen jag fattade det blev allt så mycket enklare. Behöver inte vara andra det gäller utan bara om någon har ett enormt bekräftelsebehov och är överallt och ingenstans och inte kan eller vill prioritera rätt. 

Jag tror på lika barn leka bäst eller också att man kompenserar varandra men då på ett sätt där ingen lider utan båda är vinnare. 

Skilj på drömmen om ert liv ihop och verkligheten. Du kan fortfarande få drömmen med rätt partner. Aldrig med fel. 

• Anonym (dumpa)

Det blir svårare när man är på distans, men tyvärr tar vissa då chansen att göra som han, för han vet att det blir svårt att bevisa saker. 

Han verkar inte mogen för en seriös relation. 

• Blondacissi

Om tilliten skadas så...????
    Jag skulle verkligen fundera över om han är värd att satsa på. Ställ dig frågan varför han ska få göra dig ledsen och  behandla dig illa ????

• Anonym (Självinsikt)
    Stefano82 skrev 2023-07-20 10:21:47 följande:
    Du är värd nån bättre än han. Så jag skulle gjort slut.
    Vad baserar du det på? 
  • Dimisi

Är han en bra kille i övrigt? Den stora nackdelen med honom verkar vara att han är gubbsjuk och förmodligen skulle ta chansen om han fick komma till på en ung, vacker kvinna. Väldigt ocharmigt. Förmodligen ganska låg chans att han får förverkliga sina fantasier. 

Kan du leva med det? Är han lojal i övrigt?

Jag skulle kanske kunnat acceptera det, om han erkänner att han har denna "last". Förnekelse, lögner och bortförklaringar vill jag inte ha i min relation.

• Anonym (XXX)

Vill bara säga att det finns kvinnor som håller på så också. Jag har väninnor/bekanta i 50-60-årsåldern på Facebook som brukar skicka runt bilder på typ manliga underklädesmodeller, alltid med någon trånande kommentar och en smiley med tungan ute, typ. Hemskt omoget... men alla utom en av dem som jag tänker på, lever i förhållanden. Så jag antar att deras män inte bryr sig. 

Jag tror att man får skilja på lek och allvar, fantasi och verklighet. Men samtidigt ÄR det förstås så, att skulle din karl vara helt nöjd med dig på alla plan, även utseendemässigt, så skulle han inte "behöva" gå in och titta på de där tjejerna. Och samma gäller förstås mina väninnor - skulle de vara gifta med Calvin Klein-modeller, så skulle de inte "behöva" tråna efter andra Calvin Klein-modeller...

Det är bara partnern själv (i det här fallet du), som kan avgöra om du kan stå ut med det. Det beror såklart på hur ni har det tillsammans annars, och vilka chanser du skulle ha att få någon bättre. Men att hitta en man som aldrig någonsin tittar på porr eller ens bilder på snygga avklädda damer, samtidigt som han är intresserad av kvinnor och sex överhuvudtaget (och det vill man ju att han ska vara) - blir nog svårt...

• Anonym (Cc)

Du överreagerar inte. Jag hade blivit jätteledsen om min kille gjorde så.

• Anonym (underreagerar)

Överreagerar? Nej, du underreagerar och det är anledningen till varför han fortsatt med det, han vet ju att du accepterar det.

Ingen annan kommer stå upp för dig ÅT dig, det är något du måste lära dig göra själv och gör du inte det så har du ju oxå acceptera att bli behandlad illa.

• Anonym (underreagerar)
    Dimisi skrev 2023-07-21 00:03:10 följande:

Är han en bra kille i övrigt? Den stora nackdelen med honom verkar vara att han är gubbsjuk och förmodligen skulle ta chansen om han fick komma till på en ung, vacker kvinna. Väldigt ocharmigt. Förmodligen ganska låg chans att han får förverkliga sina fantasier. 

Kan du leva med det? Är han lojal i övrigt?

Jag skulle kanske kunnat acceptera det, om han erkänner att han har denna "last". Förnekelse, lögner och bortförklaringar vill jag inte ha i min relation.

Om du accepterar att leva med en snubbe som är trogen bara så länge ingen anna tjej släpper till så måste du ha väldigt dålig självkänsla.

En person med någorlunda självrespekt skulle aldrig acceptera att leva som reserv som duger tills nåt bättre dyker upp och basera relationens framtid på att det minsann är låga odds att han får till det med unga tjejer för då är det ju du själv som står för förnekelse och självlögner.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (underreagerar) skrev 2023-07-22 17:22:07 följande:
    Om du accepterar att leva med en snubbe som är trogen bara så länge ingen anna tjej släpper till så måste du ha väldigt dålig självkänsla.

En person med någorlunda självrespekt skulle aldrig acceptera att leva som reserv som duger tills nåt bättre dyker upp och basera relationens framtid på att det minsann är låga odds att han får till det med unga tjejer för då är det ju du själv som står för förnekelse och självlögner.
    Fast så är det för de flesta par efter en viss ålder. Det är en fantasi, inget som skadar relationen. Och de allra flesta skulle inte göra något ändå. Det är ju ett jättestort steg att börja om med någon ny, om man lever i ett hyfsat lyckligt äktenskap. Det är så mycket som måste stämma. 

Jag såg en rätt söt seriestripp nyligen: det var ett gammalt par på en strand. En jättesnygg tjej med stora, toppiga bröst och vaggande rumpa går förbi dem. Tanten petar till gubben och visar på tjejen. Gubben följer tjejen med blicken. Sedan säger han till frun: "Thank you, dear". Hon kunde bjuda på att han tittade på tjejen, och det var ju inget som kunde skada henne. Vem vet, gubbar kanske kan peta till sina fruar någon gång ibland också, så att de får titta på en ung man som ser ut som en underklädesmodell, när han går förbi..?

Som sagt: det är en fantasi, det är inte verklighet, det är olika saker. Du måste kastrera din man om han aldrig ska titta på eller fantisera om någon annan kvinna. Får han se på film - där finns ju också snygga kvinnor? Får han läsa tidningen? Där kan det finnas en bild på en vacker skådespelerska, för att inte tala om reklamannonser...
  • Anonym (underreagerar)
    Anonym (XXX) skrev 2023-07-23 12:59:40 följande:
    Fast så är det för de flesta par efter en viss ålder. Det är en fantasi, inget som skadar relationen. Och de allra flesta skulle inte göra något ändå. Det är ju ett jättestort steg att börja om med någon ny, om man lever i ett hyfsat lyckligt äktenskap. Det är så mycket som måste stämma. 

Jag såg en rätt söt seriestripp nyligen: det var ett gammalt par på en strand. En jättesnygg tjej med stora, toppiga bröst och vaggande rumpa går förbi dem. Tanten petar till gubben och visar på tjejen. Gubben följer tjejen med blicken. Sedan säger han till frun: "Thank you, dear". Hon kunde bjuda på att han tittade på tjejen, och det var ju inget som kunde skada henne. Vem vet, gubbar kanske kan peta till sina fruar någon gång ibland också, så att de får titta på en ung man som ser ut som en underklädesmodell, när han går förbi..?

Som sagt: det är en fantasi, det är inte verklighet, det är olika saker. Du måste kastrera din man om han aldrig ska titta på eller fantisera om någon annan kvinna. Får han se på film - där finns ju också snygga kvinnor? Får han läsa tidningen? Där kan det finnas en bild på en vacker skådespelerska, för att inte tala om reklamannonser...
    Du blandar nog ihop fantasier och handlingar... 

Att fantisera om andra, dvs tänka men inte göra NÅGOT mer än så är som du säger väldigt vanligt och fullt naturligt, man slutar ju inte tycka andra människor kan vara attraktiva bara för att man är i en relation. Att från det aktivt börja söka kontakt med andra är något helt annat än en fantasi, då har man övergått till handlingar och det är något som lång ifrån alla gör.

Dessutom skriver ju TS att snubben har varit otrogen mot henne tidigare, och det är väl lite mer än en fantasi va? 
    Anonym (Ledsen...) skrev 2023-07-20 08:56:40 följande:
    Överreagerar jag?

Min kille har tidigare varit otrogen mot mig, och gjort andra "klumpiga" saker på olika forum, jag valde att förlåta. 

Tycker du TS borde sagt "than you dear" åt det med?
  • Pixie99

Jag tror att problemet ligger i avsaknad av respekt. Hon tycker uppenbarligen inte om att han följer andra tjejers TikToks och ännu mindre att han kommenterar dessa. Men antingen fångar han inte upp hennes signaler, eller vad som vore ännu värre, han struntar i dessa. I bägge fallen är det fråga om respektlöshet.

Det är naturligtvis en enorm skillnad på att uppskatta andra människors rent fysiska utseende - och att faktiskt gå vidare på denna känsla. Jag kan få tycka att en man är väldigt vacker eller attraktiv, och min partner kan få tycka att en tjej är söt eller sexig. Det är helt normalt och ingenting att hymla med, så länge det stannar vid ett konstaterande. Det är ungefär på samma nivå som att tycka att St Peterskyrkan är en vacker byggnad, utan att man för den skull skulle ha någon slags obskyr kyrkofetisch.

Men sedan sitter jag knappast och gnuggar mig mot soffkudden varje gång jag ser Chris Hemsworth, utan behåller denna känsla för mig själv för att inte skapa olustkänslor hos min partner. Och hade min partner dreglat över bilder på unga TikTok-tjejer, hade jag inte hoppats på att han ska förstå att jag blir ledsen, utan ta upp det omgående för ett seriöst samtal. 

Så nej, du överreagerar inte. Du måste förklara för honom hur du känner. Men gör det tydligt: gå inte omkring och sura i veckor för att sedan utan förvarning explodera, utan ta upp det till en konstruktiv och saklig diskussion. Är han en förståndig och vettig person, så kommer han att förstå. Är han inte det, ja, då kan du fundera på hur du ska hantera situationen därefter.

• Anonym (Självrespekt)

Varför föredrar du dig och stanna? Sök hjälp.

Svar på tråden Överreagerar jag?