• asdfgh

Vart ska vi åka på semester? (1 vuxen, 1 tonåring)

Min svärmor bor sen många år på en turistort i medelhavsområdet så när vi åker utomlands är det så klart dit vi åker, så att barnen får träffa Farmor. Med hus och allt vad det innebär räcker semestern inte till för fler utlandsresor vilket innebär att vår 12åring varit till Thailand som 1åring (för att fira min 30årsdag) och vår 9åring har aldrig bott på hotell.

Jag skulle vilja låta barnen uppleva det åtminstone en gång under uppväxten och är därför inne på att ta med ett barn i taget, antingen sommaren mellan 6an och 7an eller mellan 7an och 8an. En vecka. Pappa kommer även att ta med bägge barnen till Farmor.

Mina krav är att det antingen är ett lägenhetshotell eller All Inclusive och att det finns en pool på hotellet. Placeringen ska inte vara mitt ute i ingenstans utan det ska finnas en by/stad inom gångavstånd.

Äldsta barnet tycker om historia och att vandra så möjlighet till någon sådan utflykt vore trevligt.

Har ni några förslag på vad vi ska titta på? Länder och/eller typer av hotell? Vad passar för en 13 eller 14åring?

• Svar på tråden Vart ska vi åka på semester? (1 vuxen, 1 tonåring)
  • Anonym (L)

För den historieintresserade, något i närheten av Barcelona 

• annabellelee

Om ni ska bo på all inclusive är ju utlandsvistelse inte ett krav, eftersom man tillbringar 99% i hotellets pool? Ett badland i Sverige med uppvärmd pool ger samma upplevelse. Vill ni uppleva "utomlands" med andra kulturer, träffa människor från andra länder, besöka museer, kyrkor, slott, titta på bebyggelse och prova annorlunda mat, res till valfritt europeiskt land, men inte all inclusive. All inclusive ser likadant ut i alla städer, alla länder.

Frankrike och Italien har mycket för den historieintresserade. Vill du åka på sommaren har väl Frankrike lite mildare klimat, annars är ju Rom aldrig fel för historieintresserade.

• annabellelee

Ett annat tips: vi har också släkt i annat land och åker ofta dit, men åker ibland på utflykter, bor hos släktingar en vecka och åker runt (och bor på hotell) i landet en vecka för att uppleva mer av området och ta oss lite längre bort.

• nernu

Skippa all inclusive. Otroligt tråkigt. Det är inte ett dugg svårt att köpa flygbiljetter och sen hitta ett hotell med bra recensioner som ligger i ett område som passar det ni vill göra. Och så har ni friheten att äta god mat på olika restauranger istället för att slafsa i sig nån buffe med fulla turister överallt. Gillar man historia så är rom väldigt trevligt. mycket historia komprimerat på en liten yta så man har gångavstånd till allt. 

• Anonym (Hemmasemester)

Men varför inte åka med båda barnen samtidigt? Hela familjen? 

och bo på hotell, det kan ni ju göra när som helst. Vi bor i Stockholm och har flera gånger bott en natt på hotell i stan och kombinerat med restaurang, bio, museum eller liknande. 

senester på hemmaplan helt enkelt. 

• Anonym (F)

Det finns mängder med hotell som uppfyller dina krav. 

Kreta kanske? Här finns en hel del historia.
    Vad gäller all inklusive finns flera varianter, t ex halvpension om man vill ha en måltid ute mitt på dagen. Sökmotorerna på charterbolagen sidor är effektiva. Vana resenärer kan sy ihop sina egna resor men vill ni stanna på samma hotell/plats i en vecka är chartern ofta lika billig.

• Anonym (Johanna)

Det beror väl lite på barnet, vad som blir mest lyckat. Jag reste till en storstad i ett annat land med min 13-åring för någon månad sedan och det var toppen! Vi bodde på ett hotell väldigt centralt. Jag betalade för en "hop-on-hop off"-buss som tog oss till alla stadens sevärdheter (man fick hörlurar som man lyssnade i under tiden man åkte också, där de berättade om sånt vi körde förbi på engelska) och vi valde själva när vi ville hoppa av bussen för att fota och betala för att gå in på olika museer och byggnader. Sen gick man tillbaka till busshållplatsen igen och det kom snart en likadan hop on hop off buss. 

Man kunde betala för två dagar till reducerat pris men det hade jag inte uppfattat så vi hade bussen ett dygn. Det gjorde inget för biljetten räckte till morgonen efter och vi åkte till sevärdheten längst bort och promenerade sedan tillbaka till hotellet under dagen. Han vägrade försöka åka tunnelbana eller vanlig buss, utan vi gick med en gratiskarta och google maps ganska enkelt även om det tog tid. 

Det här upplägget var väldigt bra för mig, som inte heller hade varit i staden och som inte heller är van att resa alls. Jag har för mig hop on bussen kostade 1000 kr för oss två och ett dygn och kanske 1600 om jag tagit två dygn. 

Min 13-åring ville inte gå på restaurang och äta konstig mat, så vi åt varje dag på Burger King. Vi åt hotellfrukosten och sedan en stor glass på dagen och på kvällen Burger King. Vi var bara borta i tre dagar, men vi hann med väldigt mycket. 

Det centrala hotellet var dyrt. Där fanns ingen pool och rummet var litet och jag fick dela säng med min pojke, men det var ok för honom. Men guld värt att bo centralt. 

Min pojke ville verkligen se staden. Jag själv i samma ålder hade noll intresse av sådan och skulle bara velat åka till ett badland i vilket land som helst, men han ville se sevärdheter. 

Men detta var en dyr resa. Det hade kostat lika mycket att ta hela familjen (4) till Spanien i en vecka för sol och bad (utan all inclusive). Men jag är ändå mycket nöjd, eftersom mitt andra barn ändå skulle utomlands med sin förening och min man inte kunde följa med denna gång. Och det var en sån här typ av resa min son ville göra. 

• Anonym (Signe)
    annabellelee skrev 2023-07-22 09:40:49 följande:

Ett annat tips: vi har också släkt i annat land och åker ofta dit, men åker ibland på utflykter, bor hos släktingar en vecka och åker runt (och bor på hotell) i landet en vecka för att uppleva mer av området och ta oss lite längre bort.

Så gör vi med,min syster har ett hus utomlands dit vi åkt varje sommar. 
    Vi varierar mycket mellan att hänga hos henne och åka runt och uppleva olika sevärdheter. 

Vi älskar att ta en lokalbuss och åka lite varstans och hamnar ofta på roliga oväntade  platser 😊

• Anonym (Fia)

Kreta eller Mallorca (såsom Alcudia) skulle kunna passa. Finns massor att väl välja på där. Hyr bil ett par dagar och åk runt på ön!

• Aliona

Om farmor bor på turistort i Spanien så är kanske badsemester vid Medelhavet inte så värst annorlunda? Jag vet att du skrev hotell med pool, men jag hade nog tänkt om och valt storstadssemester istället. Kanske ett engelsktalande land så de får öva på engelska? London? New York? Båda tycker nog tonåringar är coolt. Annars kan man tänka sig vilken annan europeisk storstad som helst - Paris, Budspest med bad, Berlin för kalla kriget-historia, Rom med antiken? 

Har ni någonsin varit på skidsemester? Annars kan nan tänka sig en vecka i alperna. Gillar ni inte vinter så kan man åka dit och vandra istället på sommaren. 

• asdfgh
    Anonym (Hemmasemester) skrev 2023-07-22 10:14:10 följande:

Men varför inte åka med båda barnen samtidigt? Hela familjen? 

Vi har pratat om att åka allihop på en semester någonstans som inte är till svärmor i åratal men får helt enkelt inte ihop det. Vi har hus och inte obegränsat med semester. Planen här var att vi saxar våra semestrar. Jag tar med ett barn medan min man jobbar och sen jobbar jag medan han tar med bägge barnen till Farmor. De har åkt utan mig ett par gånger tidigare när vi inte fått ihop sommaren annars.
    Aliona skrev 2023-07-22 19:15:36 följande:

Om farmor bor på turistort i Spanien så är kanske badsemester vid Medelhavet inte så värst annorlunda? Jag vet att du skrev hotell med pool, men jag hade nog tänkt om och valt storstadssemester istället. Kanske ett engelsktalande land så de får öva på engelska? London? New York? Båda tycker nog tonåringar är coolt. Annars kan man tänka sig vilken annan europeisk storstad som helst - Paris, Budspest med bad, Berlin för kalla kriget-historia, Rom med antiken? 

Har ni någonsin varit på skidsemester? Annars kan nan tänka sig en vecka i alperna. Gillar ni inte vinter så kan man åka dit och vandra istället på sommaren. 

När vi pratat om saken är pool väldigt högt på barnets lista. Vi har tillbringat mycket tid på ett badcafé i närheten av svärmor men i och med Corona slog de tyvärr igen och bägge barnen uttrycker mycket saknad. Pool på hotellet är alltså ett krav.

Jag har för närvarande en knäskada som gör att skidåkning inte är ett alternativ men när den läkt ska vi försöka hyra stuga i fjällen.
  • Anonym (Spanien)

Mallorca, Marbella Eller barcelona. Alla fantastiska ställen med både stad och strand. 

Men  varför inte ta med båda samtidigt. Tänker en sån upplevelse är kul att dela med sitt syskon. 

• Anonym (Ann)
    asdfgh skrev 2023-08-06 08:50:20 följande:
    Vi har pratat om att åka allihop på en semester någonstans som inte är till svärmor i åratal men får helt enkelt inte ihop det. Vi har hus och inte obegränsat med semester. Planen här var att vi saxar våra semestrar. Jag tar med ett barn medan min man jobbar och sen jobbar jag medan han tar med bägge barnen till Farmor. De har åkt utan mig ett par gånger tidigare när vi inte fått ihop sommaren annars.
    Aliona skrev 2023-07-22 19:15:36 följande:

När vi pratat om saken är pool väldigt högt på barnets lista. Vi har tillbringat mycket tid på ett badcafé i närheten av svärmor men i och med Corona slog de tyvärr igen och bägge barnen uttrycker mycket saknad. Pool på hotellet är alltså ett krav.

Jag har för närvarande en knäskada som gör att skidåkning inte är ett alternativ men när den läkt ska vi försöka hyra stuga i fjällen.
    Varför kan du inte ta med båda barnen när du har semester? Att ni behöver saxa påverkar ju inte barnen som har sommarlov. 
  • Jemp

Skippa all inclusive, ta tåget. Ni kan ju göra flera stopp på vägen om ni vill åka just utomlands. 

• Jemp

För historia är det ju smidigt att vara inne i stan. De flesta städer har ju nånting men många mer unik historia. 

Som naturintresserad kollar jag alltid upp naturreservat i närheten där jag är. Där finns ofta (iaf kortare) vandringsleder och det är ett fint sätt att se landet.

• asdfgh
    Anonym (Ann) skrev 2023-08-06 10:46:51 följande:
    Varför kan du inte ta med båda barnen när du har semester? Att ni behöver saxa påverkar ju inte barnen som har sommarlov. 
    Barnen är för närvarande inne i en period där det är väldigt ont om gemensamma intressen. Yngsta är fortfarande i "barn" stadiet medan äldsta är mer av en tonåring. Det är möjligt att de synkar ihop sig med mer gemensamma intressen inom ett par år men det finns inga garantier för det.

Mormor tog med bägge barnen på finlandsfärja och det gick utifrån vad jag läste mellan raderna lite sådär.

Åker vi som familj är det inte ett problem med olika intressen och prioriteringar men jag vill helst inte att semestern ska bli en konstant dragkamp/förhandling, då delar jag hellre upp det 

Har de synkat ihop sig innan det är dags att åka kan jag mycket väl tänka mig att ta med bägge även om jag personligen skulle uppskatta tiden för att verkligen få bonda med ett barn Hjärta
  • Räkan77

Har barnen en längtan att prova på att bo på hotell? Isf skulle jag boka in en natt på hotell i närmaste större stad nu under hösten. Går ju att få ett familjerum på ett fyrstjärnigt hotell rätt så billigt om man anstränger sig lite. 

Beroende på i vilken typ av område ni bor i så kan barnen känna sig utanför när de andra börjar prata om hotell och dina barn inte har några erfarenheter alls.

Svar på tråden Vart ska vi åka på semester? (1 vuxen, 1 tonåring)