-
Nja, det kan jag inte hålla med om. Människor har i alla tider haft svårt att följa det som deras religion påbjuder. Särskilt de med makt.Anonym (Life) skrev 2023-07-24 15:27:11 följande:Jag är helt enig med dig om att de starkaste personerna skapas ur en syn på världen som är sann. Det som ersatt kristendom är dock inte svåra lösningar på svåra frågor utan ännu enklare lösningar på svåra frågor. Därav blir det folk som går under för att de inte gör det mest grundläggande som att sköta sin hälsa. Allt skylls på någon annan. Kristna levde i alla fall oftast efter budorden. Bara genom att höra det blir livet bättre. -
567890 skrev 2023-07-24 16:23:02 följande:Det finns absolut inga bevis på en helig ande, att några talar tungotal betyder ingenting. Människor från alla religioner säger att de har upplevt något andligt, människor som mediterar upplever något andligt- den som söker ska finna.
Ingen har kunnat bevisa Gud, inte från någon religion. Evangelierna skrevs 100 år efter att Jesus levde, gamla testamentet är skrivet av vinnarna (och ingen idag tror väl längre på Goliat, Noa eller Jona?) och Muhammeds uppenbareleser är ju heller inte särskilt trovärdiga.
Om det var tydligt att människor som tillhör en särskild religion blev mer lyckliga, friska, hade mer tur, var mer harmoniska mm hade man verkligen kunnat se resultat av religionen och trott att det kanske finns något bakom. Det hade varit en bra reklam!Precis! Det är ju märkligt att gudarna bara uppenbarade sig för människor för några tusen år sedan men har slutat med det sen. Idag finns det iofs människor som påstår att de har samtal med gud (t.ex. Åsa Waldau (Kristi brud)) men det är i princip alltid sådana som använder det för att hävda sig inom en sekt och skaffa sig legitimitet för att styra över andra och bestämma vad de ska tycka, vad de ska göra, att det ska lämna ifrån sig sina pengar, arbeta gratis dygnet runt osv.
Det finns även med "sansade" kristna som ibland säger att de samtalar med gud, men då rör det sig mer om att de upplever en inre dialog med gud och då rör det sig om mindre dramatiska saker som bara berör dem själva och inte såna omvälvande saker som beskrivs i gamla testamentet. Alltid när människor idag försöker hävda de också varit med om sånt som profeterna i gamla testamentet så brukar det sluta i tragedier i en sluten sekt.
-
Jo, du fortsätter på exakt samma sätt. Du lägger skulden på mig för att jag inte "funnit den helige ande".Tow2Mater skrev 2023-07-24 16:25:17 följande:Jag försöker inte vränga till nåt om varför du skulle ha fel som inte tror. Det är totalt friviligt att tro, du väljer själv. Men det börjar med ett val att vilja tro, och sedan efter man gör valet, attt öppna en Bibel är ett bra andra steg efter man gjort valet att vilja tro, och låta den Helige Ande ta ledningen och visa dig. -
Jag vill utveckla det jag tidigare skrev som svar på detta. Det du gör är bara en lite finare variant på det som är en vanlig komponent i sekter där man skuldbelägger andra medlemmar. Om de inte tror tillräckligt så har de inte försökt tillräckligt. Allt finns där, bara fritt att tro på, och om du inte ser vad sektledaren ser så är du svag i tron och det är nåt fel på dig. Detta bryter ned människor och gör dem svagare eftersom de då skuldbelägger sig själva osv.Tow2Mater skrev 2023-07-24 16:25:17 följande:Jag försöker inte vränga till nåt om varför du skulle ha fel som inte tror. Det är totalt friviligt att tro, du väljer själv. Men det börjar med ett val att vilja tro, och sedan efter man gör valet, attt öppna en Bibel är ett bra andra steg efter man gjort valet att vilja tro, och låta den Helige Ande ta ledningen och visa dig. -
I Sverige är det nog till en del så. Iaf inom Svenska kyrkan. Mindre inom de frikyrkliga församlingarna. Men i t.ex. USA:s kristna, de som kallar sig för evangelikala, de karismatiska kyrkorna, där som Ulf Ekman hämtade sina metoder till att bygga upp Livets ord med, där kan jag lova dig att människor tror på vartenda ord som står i bibeln! Och det blir förskräckliga konsekvenser av sånt. Det är såna som mördar abortläkare, för att ta ett exempel. Och i USA är de inte få. Man kan räkna dem i tiotals miljoner.Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 16:43:39 följande:Jag tror att många söker sig till kyrkan för att de gillar ritualer på något sätt. De gillar kanske också att ha en stark gemenskap som är familjär. Jag har svårt att tro att någon egentligen tror på Adam och Eva (dom fick dessutom bara söner enligt bibeln) Dom går på bibelkurser för att ytterligare tolka allt konstigt i bibeln för att kunna känna att det sociala bandet blir starkare.
Det tror jag, att dom bara låtsas tro på bibeln. (Sen finns det säkert undantag som bekräftar regeln) sållar med bortförklaringar som att det var en annan värld förr. -
Tja, mycket av budordens budskap är ju inbyggt i vår lagstiftning. Antingen direkt (stöld, mord, förtal/mened) eller är inbyggt i vårt samhällssystem som att vi tar ett gemensamt ansvar för äldrevården). Men visst, det som handlar om att tro på gud lär ingen icketroende följa. Vi har iofs avkriminaliserat otrohet, men det finns en norm att man inte ska vara det och det är både kristna och icketroende som bryter mot det.Anonym (Life) skrev 2023-07-24 17:00:23 följande:De följer mer budorden än de som INTE är kristna ska det stå. -
Anonym (Religiös ateist) skrev 2023-07-24 17:24:30 följande:Glömde ju säga: avsnittet om Church of Satan har jag lyssnat på minst tre gånger :) Om du är intresserad av Satanic Temple, så finns en dokumentär på SVT Play som heter Heja Satan.OK, tack för tipset!
I motsats till dig så har jag inte blivit intresserad av olika trosinriktningar av att lära mig mer om dem. Jag ser det bara som allmänbildning och det har definitivt satt strålkastare på många företeelser inom trosvärlden genom att lyssna på Sekter och Sektpodden på SR. Ju mer jag lär mig desto mer säker blir jag på att det knappast kan finnas nåt som de gudar som olika religioner hävdar.
-
beli skrev 2023-07-24 17:23:19 följande:Jag är också en person som ser pragmatiskt på saker och aldrig har trott på nån gudom. Intressant att du som ateist kom att jobba inom kyrkan! Det skulle jag som ateist aldrig ha kunnat göra.
Jag har genom livet (särskilt i tonåren/20-årsåldern) intresserat mig för religioner och just den här frågan - hur kan folk tro? Jag har sett serier och filmer i ämnet, läst böcker, diskuterat med mormoner, kristna, muslimer... och det enda som hänt är att jag blivit allt mer övertygad om frånvaron av gudar.
På samma sätt som många människor gillar att tro på spöken, andar och annat övernaturligt antar jag att många gillar att tro på en gud. Alltså, att de är mer benägna att tro på nåt mystiskt. Själv är jag alldeles för förankrad i verkligheten - och alldeles för medveten om mångfalden av religioner och vidskepelser - för att jag ens ska vara i närheten av att kunna göra det.
Kyrkan, moskén eller vad det nu kan vara erbjuder säkert en gemenskap som är svår att leva utan om man väl blivit mottagen där. Häromveckan gick jag (som 48-åring) på mitt livs första konfirmation, det var en kompis dotter som konfirmerade sig. En mycket märklig ritual på många sätt, och med tanke på att så många föräldrar verkade vara så glädjestrålande lyckliga över ceremonin, undrar jag hur många av de runt 20 ungdomarna som verkligen trodde på den kristna guden. Generellt sägs det ju att konfirmander mest flyter med strömmen och vill ha presenter (själv gav jag kompisens dotter en grundläggande bok om filosofi, kanske inte den typiska konfirmationspresenten). Jag minns att jag som tonåring var den enda i min klass som inte konfirmerade mig. På samtalen innan bad tydligen prästen mina klasskamrater att hälsa mig att delta nästa gång, så jag fick flera gånger höra av dem att prästen bett mig komma, men det kunde han fetglömma. Jag visste ju redan då (1990) att jag inte trodde på nån gud.
Flera gånger har jag hört kristna säga att man bara måste öppna sig för tron, men nej. Antingen måste man vara en person som är benägen att tro på mystik eller så är man med om nåt hemskt där man når botten och inte har nåt annat val än att tro att det finns en "förälder" som bryr sig om en, så att man tar sig i kragen. Nyfrälsta ex-knarkare o.d. har ju egentligen bara sin egen styrka att tacka för att de överlevt - de har bara _trott_ att de haft en osynlig kraft vid sin sida. Och ibland är det allt som behövs.
Egentligen tror jag inte att jag betecknar mig som ateist, för det är också en slags tro, anser jag. Jag är nog mer agnostiker. Så jag menar att om det, mot all förmodan, plötsligt skulle hända mig att jag upplever nåt som skulle få mig att tro på en gud så är jag öppen för det. Det finns trots allt inte heller några bevis för att det inte finns nån gud. Jag anser bara att sannolikheten är väldigt liten, vilket i praktiken innebär att det är en sanning.

Men då, när jag började spela orgel som tonåring, så kom jag in i en helt ny värld och ett par år på en kristen folkhögskola gav mig en speciell gemenskap. Och sen, efter högskolan, när jag började jobba så kom jag in i ett sammanhang där min roll var väldigt tydligt definierad och jag var bara genom min yrkesroll respekterad av många människor. Så hela miljön var väldigt välkomnande och jag hamnade i en lågkyrklig miljö där det fanns relativt få konservativa medarbetare. Så jag hade inga problem med det.
På mina första arbetsplatser fanns det många bra människor som ville göra gott i "det verkliga livet" och det fanns en stor social verksamhet så jag tyckte att det var helt OK att jobba i ett sammanhang där det rörde sig så många fina och goda människor. Om jag kunde förgylla deras gudstjänster, som de uppenbarligen hade behov av att fira, så gjorde jag det gärna, för jag hade väldigt kul hela tiden.
Ja, mycket av kyrkans ritualer är lite speciella, särskilt om man aldrig har stött på dem tidigare. Jag konfirmerade mig på 70-talet och då var i princip alla med. bara nån enstaka i varje klass struntade i det. Överraskad över att det var så hos dig fortfarande på 90-talet, för då hade nedgången verkligen tagit fart, men det är väl olika på olika platser.
Det jag såg det sista var att de ungdomar som valde att konfirmera sig var verkliga sökare som också hade ork att inte följa strömmen utan gå sin egen väg.
-
Jo, det är det kanske. Men jag var alltså inte anti då jag började, och när jag själv ansåg att det blev ohållbart att upprätthålla charaden så tog jag konsekvensen och slutade. Men jag gjorde ett bra jobb, var uppskattad och det var många som protesterade när jag sa att jag skulle sluta.Anonym (Jojo) skrev 2023-07-24 17:43:31 följande:Höjden av hyckleri ändå att vara så anti kyrkan och religion och ändå välja att ha kyrkan som arbetsgivare, alltså leva på att folk är medlemmar i kyrkan...
-
Anonym (Beast) skrev 2023-07-24 17:44:04 följande:Jag tror kyrkan mer handlar om att folk gillar ritualer som stärker sociala band, därför finns väl konfirmationer bland annat.
Tror att den absoluta majoriteten i Sverige inte alls köper vad som står i bibeln. Även om dom kallar sig kristna. Det är väl det här som ateister generellt har svårt för. Att folk låtsas.Det stämmer nog. I Sverige i dag är det inte många som kallar sig kristna även om de är döpta (vilket är en ritual som kristnar en människa). Men om du frågar folk i t.ex. USA så skulle majoriteten svara att de var kristna och verkligen tror på gud och de skulle verkligen mena det. Ändå kan de mörda meningsmotståndare.
Men det finns många i Sverige som säger som min mamma som aldrig gick i kyrkan eller intresserade sig för det trots att jag blev kyrkomusiker: Man kan ju inte veta, så det är väl bäst att låta sig begravas i kyrkan.
Själv har jag försäkrat mig mot en kyrklig begravning genom att lämna kyrkan.