TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-20 07:16:08 följande:
För mig att gå till kyrkan, det ger en stunds näring för själen. Var annars i samhället träffas vi och talar om Existentiella frågor? Sjunger tillsammans. Min kyrka känns också väldigt modern, den är liten och mysig och många församlingsmedlemmar deltar aktivt i gudstjänsterna, det är inte bara prösten, även om han givetvis leder gudstjänsten.
Ja, det är något som kyrkan är bra på. Men man skulle lika gärna kunna diskutera det som diskuteras i kyrkans regi utifrån rent allmänmänskligt perspektiv om moral, plikt, ansvar, glädjeämnen, livskriser, barnuppfostran, miljöfrågor, politik etc. utan att blanda in nåt om tro på en gud. Men det finns mycket få arenor för detta. Kyrkan har liksom monopol på det.
Jag har ju sett detta inifrån kyrkan hur man hela tiden kämpar för att göra sig relevant i människors nutid. Det är därför som det är ett måste för en kyrka som vill kunna attrahera många människor (och som är beroende av deras medlemsavgifter) att hela tiden flyta med i trender och anpassa sitt budskap efter tidens normer.
Sektledare, som inte behöver få fler än några få hundra eller tusen anhängare, kan vara tvärt emot majoritetssamhället och kan alltid hitta sina anhängare bland vilsna själar som ogillar hur samhället och normerna har förändrats. Men det kan inte en "folkkyrka" kosta på sig. Då skulle medlemstappet bli katastrofalt. Så att kyrkans budskap känns relevant för människor idag är endast en medveten strategi från kyrkan. Man tillåter sig att hela tiden omtolka det som står i bibeln så att det inte stöter bort människor. Man skulle kunna säga att inget är heligt för kyrkan.
Man är bra på att snappa upp trender och göra dem till sitt budskap. När miljörörelsen blev stor och klimatfrågan något som oroar människor så blev det plötsligt kristet att vara miljövänlig. När frågan om homoäktenskap blev aktuell och det visade sig ha ett brett stöd bland svenskar så bytte Svenska kyrkan åsikt och var bland de första samfunden i Sverige att tillåta homovigslar.