• Anonym (Varför?)

Logiken i att det ska göra ont att få barn?

Har funderat en del kring detta. Vad kan den biologiska logiken (eller vad man ska säga) vara att det ska göra så ont att föda barn, att många kvinnor blir fysiskt skadade av det etc?

Biologiskt borde det ju vara fördelaktigt att få barn, förs arten vidare etc. Varför är det då så att vi är skapta så att det gör så ont? Vore väl bättre att det inte gjorde det?

• Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (JB) skrev 2023-07-25 16:00:56 följande:

Tycker det är vansinnigt när folk säger att "kvinnor är skapta för att föda barn", det är uppenbarligen inte så!

Verkligen! 

Kvinnor är skapta så att tillräckligt många överlever förlossning för att arten ska överleva och en stor hjärna och upprätt gång har visat sig vara en större fördel än den nackdel barnsängsdöden utgör. 

• Anonym (Bibbi)
    JesKed skrev 2023-07-25 11:50:24 följande:

Hmm? jag har fött 4 barn och kan ändå med min erfarenhet säga att barnafödande inte behöver göra så värst ont. Det beror väldigt mkt på det mentala tillståndet hos den födande (har haft en extremt smärtsam förlossning och en som faktiskt inte gjorde mer ont än mensvärk) och huruvida den fysiologiska processen stöttas eller ej. Att åka in till ett sjukhus (som signalerar att något är på tok) med starka lysrörslampor och okända dofter, mötas av främlingar, få någons inplastade hand i vaginan, kopplas till maskiner och låta livmodern bedömas som värksvag eller ej försätter oss i en oerhörd stress. Att kvinnan spänner sig, att förlossningen avstannar och att hon sedan behöver ?hjälp? i form av medicin och verktyg beror väldigt ofta på den dominoeffekt som sätts igång redan vid bilfärden till sjukhuset. Spänningar, utdragna förlossningar och forcerade metoder leder absolut till mer smärta och diverse skador. Många blir irriterade av att höra sånt här, men jag kan inte förstå hur någon kan bortse från det faktum att allt detta påverkar en förlossning negativt? Ja, ibland behövs hjälp. Men i de flesta fall saboterar vårdkarusellen runt en förlossning mycket mer än den hjälper?

Jag skulle nog säga att det beror på kvinnans mentala tillstånd om hon blir stressad av att tas om hand på sjukhus eller ej. Vi är många som  känner oss trygga och omhändertagna där. 
  • Anonym (Vi är inte perfekta :))

Evolution och biologi är inte något som fungerar perfekt. Däggdjur och vårt sätt att föda är inte särskilt gammalt ur ett evolutionsperspektiv.

Andra djur som har utvecklats längre, optimerats och sedan knappt förändrats (haj och krokodil tex) på hundratusen+ år är inte perfekta de heller, så vi kommer förmodligen aldrig nå en punkt där ungar bara ploppar ut smärtfritt på naturlig väg.

Du får vända din frustration över smärtsam förlossning till vetenskapen och inte till naturen.

• Plupp73

Min personliga upplevelse av mina 3 förlossningar som skett vaginalt utan bedövning bortsett från lustgas, är att jag glömmer av att det gjorde ont mycket snabbt efter förlossningen.
    Kommer ihåg att jag under förlossningen med mitt tredje barn tänkte "asch jädrar, det var SÅ det kändes" när hennes huvud kom ut. Det gjorde givetvis inte, men fullt möjligt att hantera.
    Men jag har ärligt talat glömt smärtan under tiden mellan förlossningarna, och detsamma hos tandläkaren.

Hade nog inte velat beröva någon endaste kvinna upplevelsen jag fått under mina tre förlossningar. Kroppen tog över och blev till en urkraft. Väldigt fascinerande och grymt häftigt att följa med sin kropps kraft.

• Anonym (Varför?)
    Anonym (JB) skrev 2023-07-25 16:00:56 följande:

Tycker det är vansinnigt när folk säger att "kvinnor är skapta för att föda barn", det är uppenbarligen inte så!

Men verkligen. Inte numer iaf. Säg det till alla som kräks upp all mat i 9 månader, får foglossning så de inte kan gå, framfall, grad4-bristningar eller urakuta snitt med massiv blodförlust.

Skulle det vara en mekanisk apparat man pratar om vore det många med riktiga fel på.
  • Anonym (!!!)
    Eller när de säger att det är naturligt. Vad fan är naturligt med att spricka så att man får problem för livet och bli traumatiserad..
  • Anonym (H)

Naturligt urval har gett att trots svårigheter att föda fram barn med stora huvuden så är det totalt sett mest gynnsamt/leder till fler överlevande avkommor som själva kan reproducera sig. Det finns med andra ord ingen specifik nytta med smärtan, den är en konsekvens av en annan gynnande faktor.

• Anonym (Mx)

Det fanns inte värdegrund, jämställdhet eller för den delen empati. Det som var viktigast var artens överlevnad och vad som gav störst fördelar för människa som art var det som premierades. 

Att man som individ riskerade stora skador eller tom död tog inte evolutionen hänsyn till. 

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (!!!) skrev 2023-07-25 19:42:16 följande:
    Eller när de säger att det är naturligt. Vad fan är naturligt med att spricka så att man får problem för livet och bli traumatiserad..
    Väldigt naturligt, skulle jag säga. Att dö vid förlossningen är också helt naturligt. Att överleva tack vare blodtransfusioner och modern kirurgi är däremot onaturligt. Men såå mycket bättre! 
Svar på tråden Logiken i att det ska göra ont att få barn?