• Aliona

Oplanerat gravid mitt i karriären, hur gjorde ni som gått igenom liknande?

Anonym (M) skrev 2023-07-25 18:01:18 följande:

Att vara +35, göra abort och vänta på ett bättre läge är dåliga odds. Allt ordnar sig! Det ?hack? som föräldraledigheten skapar i karriären kommer inte betyda det minsta när du ligger 6 feet under. 

När man ligger 6 feet under så spelar knappast ett barn till någon roll - eller något annat heller för den delen. Så kan man ju inte tänka, då skulle ju inte något vara meningsfullt. Att göra något bra av den tid vi har i livet är däremot viktigt, oavsett om det är större familj eller givande yrkesliv. 

• Aliona

TS, förstår att det är ett jättestort dilemma och det finns inget facit. Det är självklart ok att avbryta graviditeten för karriärens skull. Du är inte ensam om att tycka att ens jobb är viktig del av livet. Trots allt tillbringar vi 40 år eller så med att arbeta så det är bra om det känns meningsfullt. 

Sen tror jag visserligen inte att ett barn till behöver betyda så jättestort hack i karriären som du tänker dig nu. De flesta arbetsgivare förstår att folk kan behöva vara ledifa av en eller annan anledning. Jag har flera vänner som påbörjat ett karriärsjobb precis när de blivit gravida, hunnit börja under graviditeten och sen gått på föräldraledighet. Om ni vill kan ni också lägga upp föräldraledigheten på olika sätt, tex så kan du välja att bara vara hemma kort och pappan ta den stora delen. Eller om det är bättre för ditt jobb och dig så kan du vara hemma några månader, sen tar pappan en längre period, och sen tar du en period till. Ett annat alternativ är att du börjar jobba deltid så snart du orkar och är föräldraledig kanske två dagar i veckan under en längre period istället för helledig. Vill du behålla det här barnet och karriären så finns det massa olika lösningar att fundera på! 

• Aliona
    Anonym (M) skrev 2023-07-25 21:33:40 följande:
    Men läs vad jag skriver. Hacket i karriären är oviktigt, barnet och det man gör av livet är viktigt. Folk har tankar på dödsbädden. Innan dess läser de både rubriker och TS. Vissa då.
    Jag läste vad du skrev, liksom jag läste ts och alla inläggen. Du skrev att ett hack i karriären är oviktigt när man ligger 6 feet under, alltså redan i graven. Inte på dödsbädden.

Sen håller jag inte med dig att det nödvändigtvis är barnet som är viktigt i slutändan. Hacket i sig kanske inte spelar så stor roll, men om det gör att ts inte kan komma tillbaka till sin karriär som hon befarar så kan det mycket väl bli något hon ångrar när hon ser tillbaka på sitt liv. Hon kan naturligtvis också komma att ångra att hon valde bort det här barnet. Det går inte att veta. 
Svar på tråden Oplanerat gravid mitt i karriären, hur gjorde ni som gått igenom liknande?