-
Jag funderar på om jag har blivit feldiagnostiserad. Jag fick diagnosen autism under tonåren, men nu i vuxen ålder känner jag inte alls igen mig i diagnosen. Jag har inte de typiska autistiska dragen, jag har inget specialintresse som jag är besatt av (jag har ett intresse som jag ägnar mycket tid åt men jag skulle inte kalla det för specialintresse) jag har inga speciella rutiner och blir inte upprörd om det blir ändringar i vardagen. Jag har inga "tics" eller rörelser som jag upprepar. Jag förstår ironi och sarkasm för det mesta och kan även använda mig av det själv.Det jag har svårigheter med är spontana händelser, jag vill planera iallafall en vecka i förväg och veta tider osv. Svårigheter med vissa material, klarar inte av höga ljud, blir trött och överstimulerad i sociala sammanhang vilket leder till panikattacker om jag pressar mig själv att stanna i situationen. Sociala svårigheter, har aldrig haft någon nära vän då jag inte vet hur man startar eller uppehåller en konversation. Under barndomen hade jag selektiv mutism och pratade endast med familjemedlemmar. Jag har haft väldigt svårt för ögonkontakt men har jobbat på det och nu går det bättre, innan har jag inte kunnat kolla på folk alls men nu kan jag titta en stund, titta bort och vila ögonen och sen titta igen. Jag hade ett helvete i skolan, fick plugga upp betygen när jag gick ut nian, sen klarade jag ändå inte gymnasiet för att jag hade så hög frånvaro.Måste man ha de här typiska autistiska dragen för att vara autistisk? Har jag blivit feldiagnostiserad? -
Svar på tråden Feldiagnostiserad
-
Det du tar upp är Autism. Det du beskriver att du inte har är några kriterier som ofta finns hos de med mer grav Autism. Autism är ett otroligt brett spektrum. Man måste inte uppfylla alla kriterier och de visar sig olika starkt hos olika individer.
Några märks det extremt tydligt på, andra inte alls för en utomstående. Sen blir det oftast bättre med åren då personen hittat sina strategier för att vardagen skall flyta.
Min son är en av de alla påtalat att han absolut inte kan ha Autism. Som är vältalig och går i vanlig skola, charmig och social?men där det märks tydligt hemma. Det har ibland satt käppar i hjulet för oss då jag ju vet vad den där sociala charmiga sidan kostar honom i energi efter en timme tex. -
Man "måste" inte ha några "stereotypa" beteenden för att vara autistisk.Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 11:31:29 följande:Folk har sagt till mig att jag inte kan vara autistisk för att jag förstår skämt och inte har några stereotypa beteenden.
Är bekant med några autister och de förstår skämt alldeles utmärkt.
Sedan så är det en annan sak jag har lärt mig också om autism, det är att det finns olika nivåer av autism. Allt från lätt till svår autism.
-
Ja, de flesta människor har ju felaktiga uppfattningar om autism. Jag säger också: Du har nog autism. Finns inget som tyder på att det skulle vara fel. Man har inte alla symptom.Anonym (Ts) skrev 2023-07-31 11:31:29 följande:Folk har sagt till mig att jag inte kan vara autistisk för att jag förstår skämt och inte har några stereotypa beteenden.
-
Det är ganska vanligt att folk med autism förstår skämt och ironi, men det brukar inte vara så självklart för de. Dvs. de kanske får tänka till lite, eller märker i alla fall "jaha, det här var skämt/ironi".
-
Jag kan ha svårt att förstå det i skrift när man inte hör tonfallet, men inte annarsAndreaBD skrev 2023-07-31 13:33:30 följande:Det är ganska vanligt att folk med autism förstår skämt och ironi, men det brukar inte vara så självklart för de. Dvs. de kanske får tänka till lite, eller märker i alla fall "jaha, det här var skämt/ironi".
-
Du beskriver rätt bra en person med autism. Har du läst kriterierna själv? Så som de står i ICD, alltså, tydligt uppdelade, inte någon mer eller mindre svamlig blog?
-
Jodå, det brukar vara självklart. Jag behöver inte tänka till.AndreaBD skrev 2023-07-31 13:33:30 följande:Det är ganska vanligt att folk med autism förstår skämt och ironi, men det brukar inte vara så självklart för de. Dvs. de kanske får tänka till lite, eller märker i alla fall "jaha, det här var skämt/ironi".
Har du autism, AndreaBD? -
Har läst på 1177. Men har inte fått någon mer info än så. Mina föräldrar tyckte det var skämmigt när jag fick diagnosen så de tog inte emot den hjälpen jag blev erbjuden.Aniiee skrev 2023-07-31 13:57:02 följande:Du beskriver rätt bra en person med autism. Har du läst kriterierna själv? Så som de står i ICD, alltså, tydligt uppdelade, inte någon mer eller mindre svamlig blog?
-
Har även den erfarenheten. Jag som bor med min son märker allt övriga inte uppfattar. . Därför är det även svprt att få stöd eller iaf förståelse från övriga anhöriga.Anonym (Lillamy2.0) skrev 2023-07-31 13:08:36 följande:Det du tar upp är Autism. Det du beskriver att du inte har är några kriterier som ofta finns hos de med mer grav Autism. Autism är ett otroligt brett spektrum. Man måste inte uppfylla alla kriterier och de visar sig olika starkt hos olika individer.
Några märks det extremt tydligt på, andra inte alls för en utomstående. Sen blir det oftast bättre med åren då personen hittat sina strategier för att vardagen skall flyta.
Min son är en av de alla påtalat att han absolut inte kan ha Autism. Som är vältalig och går i vanlig skola, charmig och social?men där det märks tydligt hemma. Det har ibland satt käppar i hjulet för oss då jag ju vet vad den där sociala charmiga sidan kostar honom i energi efter en timme tex.
-
Jag har autism, jag förstår både skämt och ironi. Kan möjligen ibland ha svårt att genast uppfatta sarkasm eller när folk är elaka/fientliga på ett sofistikerat sätt.