Jemp skrev 2023-08-02 11:25:27 följande:
Nu var inte ditt inlägg riktat till mig, men jag passar på då jag funderat lite över det.
Blir understimulansen i skolan så stor så det leder till depression eller hemmasittande är det ju en sak, men långt innan dess känns det inte så glasklart att en uppflytt alltid är det bästa. Dels för det sociala, som kan vara minst lika viktigt för välmåendet. Men också för att jag funderar kring vad det faktiskt löser? Ett barn som inte bara råkat lära sig läsa lite tidigare än kompisarna, utan som förstår och lär sig nytt betydligt fortare lär snabbt hamna före även den nya årskursen.
Jag tyckte det fungerade bra som man gjorde när jag gick i skolan på sjuttiotalet, när man var klar med matten fick man jobba i stjärnböckerna, de innehöll mer knep och knåp och problemlösning, vilket också var stimulerande, tyckte jag, och det fanns många stjörnböcker. I svenska behöver man ju inte nivåanpassa, jag skrev långa och komplexa uppsatser, en del skrev lite kortare. Sen hade ju vi särskild och allmän engelska och matte plus att de som inte fungerade i klassen fick gå i obsklasser. Så på den tiden hade man på sätt och vis nivåanpassade grupper. På högstadiet fick jag också möjlighet att läsa en del naturvetenskaplig gymnasiematematik.
Under de första nio åren i skolan behövde jag aldrig plugga hemma, men då kunde jag ju använda fritiden till andra utvecklande saker som idrott, musik och bokläsning. Och sociala aktiviteter.
Jag har studerat på tekniskt universitet utomlands, där de andra hade gått i mycket hårdare och avancerad förberedande skola och jag upplevde inte att de på något sätt var överlägsna för det. Jag tror att spela instrument, gärna i orkester, idrott och bokläsning är väl så bra träning av intellektuella förmågor som skolundervisning.
Så ni som har understimulerade barn, se till att de får lära sig spela ett instrument, spela schack, idrotta och läsa böcker.