Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

    Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?

    Kan ni inte byta skola? Det låter väldigt dåligt att inte ha en utbildad lärare, ens. Mina barns skolundervisning var inte så bra tycker jag, ändå var alla lärarna utbildade och legitimerade och erfarna.


    Det är nog inte troligt att lärarna i lågstadiet behärskar svårare matematik. Bättre att ni tar det hemma. Ert barn kanske kan få läsa böcker och rita på tiden som blir över? Eller spela sällskapspel, det fick de göra i mina barns skola. 


    Jag var nog lärarnas stora plåga, eftersom jag ofta informerade dem om felaktigheter i de material de skickade  hem för läxor och prov. Var kanske inte så trevligt. Men skulle jag hellre låta mina barn lära sig fel? 


    Ibland var jag med i skolan och då var de jättenervösa .

    Det blev bättre på gymnasiet , där hade de mycket kompetenta lärare.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Skola) skrev 2023-08-01 16:01:21 följande:

    Många gånger tror föräldrarna att deras barn ligger högre kunskapsmässigt än vad de gör. Er dotter är säkert smartare än era andra barn, och tycker just nu att skolan är enkel. Redan i åk 1 testas eleverna framförallt i läs/skrivkunskaper. Om läraren bedömer hennes kunskaper som åldersadekvata så är det så.

    Vi har barn på skolan där jaga enstaka vars föräldrar krävt svårare matematikböcker och det hela slutat med frustration hos barnet som inte klarat av uppgifterna.

    Vi har också barn som är särbegåvade, men då märks det tydligt och bemöts därefter. 


    Ja, de kanske kan mer hemma än i skolan? Min son läste utmärkt högt för mig hemma, han lärde sig i förskoleklassen,  men när han började skolan påstod läraren att han inte kunde och han skulle ha den enklare boken, jag var där och protesterade och sa att han behöver den svårare boken och läraren var jättesur och tyckte inte att jag skulle lägga mig i.


    Han lärde sig inget alls i skolan. Orsaken upptäckte jag när jag tog ledigt en dag och var med i skolan, det var eller mindre kaos, omöjligt att koncentrera sig.
    Skola får man ha hemma på kvällar och helger, det är vår erfarenhet. 


     

  • TvillingmammaVästgöte
    Aniiee skrev 2023-08-01 19:50:38 följande:

    Är det verkligen så att det fortfarande är bättre att flytta utomlands om man har särbegåvade barn? Det låter så.... Svensk skola verkar inte ha förändrats särskilt mycket på 30 år, i alla fall på vissa håll.


    Det låter negativt men enligt min uppfattning har svensk skola blivit mycket sämre, i alla fall den kommunala grundskolan i min stad. Gymnasiet däremot är i toppklass, bättre än för trettio år sen. 


     

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag kan nämna att på mellanstadiet sa lärarna på föräldramötet att det var väldigt viktigt att alla elever i klassen jobbade med samma avsnitt i matematiken, ingen fick ligga före eller efter. 


     

  • TvillingmammaVästgöte

    Det tråkiga är ju att när alla får exakt samma undervisning så passar det ingen. Vi fick ha egen undervisning hemma , tills dess att barnen började på en friskola i årskurs sex. Denna friskola fokuserade på individens utveckling och barnen fick sätta egna mål och fick individuell undervisning efter deras behov. Mina barn som knappt klarade kraven i den kommunala skolan blomstrade i friskolan. 


    Detta trots att jag och min man hjälpte barnen jättemycket, vi gjorde läxorna ihop. För mitt ena barn var läxan för lätt och gav inget, för mitt andra barn var det för svårt och gav inget heller, 

    En läxa eller uppgift måste vara anpassad till det individuella barnets förmåga och mognad! 

    I fridskolan gjorde man nivågrupperingar, sex grupper med nivå ett till sex hade de tex i matematiken , fem i engelskan. Man kunde gå i lägsta gruppen i engelska och i högsta i matte. När man läst klart högstadiets kurser fick man börja med gymnasiets, om man ville.

    Idag läser båda min barn på mycket avancerade och attraktiva quniversitetsutbildningar.
     

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-08-02 09:27:00 följande:
    Skolorna runt om oss är fulla. Vi ställde oss i kö till flera bra skolor redan på BB, eller så fort man fick, men trots detta kom hon inte in. 

    Vi ville vara med en dag i skolan, men nekades med hänvisning till GDPR. 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-08-01 18:52:31 följande:

    Har ni pratat med rektorn om att låta barnet gå upp en årskurs?


    Jodå, men rektorn vägrar. Inga barn i hennes skolor får hoppa över några klasser utan ska gå med sina årskullar. Tanken är ju fin, om man kunde möta upp kunskaper. Nu undviker vi helst att gå upp en årskurs, eftersom barnet är född sent på året. Även om hon leker mycket med klassen över (de har jättefin sammanhållning över hela lågstadiet på skolan), så är hon både yngre och fysiskt mindre.Det är svårt att bedöma på det sättet, men när barnens pappa, som alltså är klassad som särbegåvad, gick i skolan fick han läsa betydligt mer avancerade kurser än sina klasskamrater. Han låg hela tiden ett stadium före i flera ämnen, samtidigt som han gick med sina klasskamrater och i andra. Också jag kunde hoppa över böcker och stenciler, men nu verkar det tvärt omöjligt. 
    Saffran2337 skrev 2023-08-01 20:15:52 följande:

    Hej
    Det brukar tyvärr ofta hamna på en som förälder att driva frågan och dessutom driva den hårt. Ta kontakt med rektor eller i värsta fall byt klass eller skola. 
    Jag var allt för sen med att byta skola på min kille som var väldigt lång fram i matten. Han tröttnade inte på matten men var väldigt besviken på att behöva träna på addition av tal mellan 1-20 när han för länge sedan automatiserat multiplikationstabellen. Både matte och ofta även svenska är relativt enkla ämnen att nivåanpassa.
    // lärare och mamma till flera särbegåvade barn


    Ja, vi får väl driva på hårdare under terminen som kommer. Jag förstår att man inte diskuterar nyheter, eller gör fysikexperiment som hon och hennes pappa gör hemma, men just matte och svenska är ju enklare att anpassa. 

    Här har barnet tröttnat ibland och gör då precis det som förväntas. När man räknar division hemma, är det inte jätteskoj att räkna 10-kompisar igen och igen och igen. 
    Det här med tiokompisar förstår jag mig inte på, överhuvudtaget är ju matematikundervisningen dålig idag, anser jag och min man, den ger ju ingen förståelse för matematiken. Matteundervisningen var mycket bättre på sjuttiotalet. Tex är ju den divisionsmetod som lärs ut nu undermålig. Men det är ändå bättre än detvar på nittiotalet då man  inte skulle lära barnen uppställningar vid addition och subtraktion. 

    Jag var på ett föräldramöte en gång och då hade de en professor i matematikdidaktik på besök som skulle visa oss föräldrar hur man undervisar barn i matematik. Det lustiga var att han räknade fel, jag kände mig tvingad att rätta honom. Säger en del om läget i dagens matteundervisning.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Lärare) skrev 2023-08-02 10:41:51 följande:
    Det kan märkas i de lägre åldrarna men särskilt flickor växer snabbt ifatt med den mentala mognaden. Hur många år ska ts dotter sitta och ha tråkigt i skolan? Man måste inte ligga före i precis alla ämnen för att gynnas av en årskursflytt.

    Jag har svårt att se att skolan skulle gå med på att ts dotter springer emellan för att gå vissa ämnen med en klass och vissa med en annan. Då har vi inte ens tagit upp att schemat antagligen inte ser likadant ut för de två årskurserna så att hon riskerar att missa andra ämnen med sin egen klass om hon ska läsa t ex matematik med de äldre. Jag håller helt med om att nivågrupperingar är bättre, men det anses tyvärr som utpekande eller diskriminerande av väldigt många trots att det är mycket bättre att kunna ge en enhetlig undervisning istället för "individanpassad" undervisning med 30 olika nivåer i en klass på 30 elever. Och sedan undrar man varför lärare blir utbrända eller varför de med särskilda behov uppåt eller neråt inte får rätt slags utmaningar.

    Ja, mitt ena barn hängde inte med i engelskan i den kommunala skolan och hade knappt godkänt. Detta var jag orolig för eftersom engelska är ett kärnämne. 


    Hon fick i årskurs sex börja i den lättaste engelskagruppen, i friskolan. Där fick hon lära sig  grunderna, som hon missat, och hon utvecklades jättemycket och gick ut högstadiet med ett B i engelska och fixade sen engelska 5,6 och 7 på gymnasiet med bra betyg. Varje termin kunde man byta grupp , beroende på behov. 

    Så detta med nivåanpassade grupper är bra för alla barn.

    Alla barn är motiverade och vill lära sig. De barn upplevs som lata eller stökiga, är barn som inte hänger med eller tycker det är för lätt. 



    Friskolans lärare var också jätteduktiga på att göra anpassningar och hade en engagerad specialpedagog. En skillnad upplevde jag var att lärarna jobbade mer i team.

  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2023-08-02 11:25:27 följande:
    Nu var inte ditt inlägg riktat till mig, men jag passar på då jag funderat lite över det. 
    Blir understimulansen i skolan så stor så det leder till depression eller hemmasittande är det ju en sak, men långt innan dess känns det inte så glasklart att en uppflytt alltid är det bästa. Dels för det sociala, som kan vara minst lika viktigt för välmåendet. Men också för att jag funderar kring vad det faktiskt löser? Ett barn som inte bara råkat lära sig läsa lite tidigare än kompisarna, utan som förstår och lär sig nytt betydligt fortare lär snabbt hamna före även den nya årskursen. 

    Jag tyckte det fungerade bra som man gjorde när  jag gick i skolan på sjuttiotalet, när man var klar med matten fick man jobba i stjärnböckerna, de innehöll mer knep och knåp och problemlösning, vilket också var stimulerande, tyckte jag, och det fanns många stjörnböcker. I svenska behöver man ju inte nivåanpassa, jag skrev långa och komplexa uppsatser, en del skrev lite kortare. Sen hade ju vi särskild och allmän engelska och matte plus att de som inte fungerade i klassen fick gå i obsklasser. Så på den tiden hade man på sätt och vis nivåanpassade grupper. På högstadiet fick jag också möjlighet att läsa en del naturvetenskaplig gymnasiematematik. 


    Under de första nio åren i skolan behövde jag aldrig plugga hemma, men då kunde jag ju använda fritiden till andra utvecklande saker som idrott, musik och bokläsning. Och sociala aktiviteter. 


    Jag har studerat på tekniskt universitet utomlands, där de andra hade gått i mycket hårdare  och avancerad förberedande skola och jag upplevde inte att de på något sätt var överlägsna för det. Jag tror att spela instrument, gärna i orkester, idrott och bokläsning är väl så bra träning av intellektuella förmågor som skolundervisning. 


    Så ni som har understimulerade barn, se till att de får lära sig spela ett instrument, spela schack, idrotta och läsa böcker. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Elin P skrev 2023-08-03 20:42:08 följande:

    Min son fick träffa specialpedagog som testade vilken nivå han behövde på olika uppgifter. Bland annat gav de honom nationella prov för åk 3 då han gick I åk 1 och han fick göra dessa. Sonen hade alla rätt på dessa prov och det hjälpte till för att skolan skulle förstå att de måste anpassa mer. Under hela lågstadiet sen så fick han i princip bara göra egna uppgifter mer i form av projekt,  inte göra samma som de andra och det fungerade bra.

    Blev problem sen i åk 4 med ny lärare. Sonen gjorde uppgifter plus nationella proven för åk 6 och blev klar med detta i åk 4. Efter detta var skolan hjälplösa då de inte visste vad de skulle göra med honom (skolan var upp till åk 6). Vi valde i det läget att byta skola och även att sonen hoppade över åk 5 helt. Han började i åk 6 i Kunskapsskolan och det har fungerat bättre för honom. Man jobbar där mer individuellt och får uppgifter på "sin" nivå. Sonen har inte behövt sitta uttråkad där. Jag uppfattar att de ser särbegåvning som något positivt. I förra skolan var det mer ett handikapp att ligga före tyvärr. 

    Kan vara mycket komplicerat att ha ett särbegåvat barn. Jag rekommenderar kontakt med föreningen Filurum om du inte redan är med där.


    Kunskapsskolan, det var den friskola där mina barn gick också. Der fina med Kunskapsskolan är att de anpassar undervisningen för alla. 

    Många med autism och social fobi trivs jättebra på Kunskapsskolan, de anpassar också bra för barn med läs och skrivsvårigheter. När det gäller särbegåvning och ambitiösa elever finns inga gränser, man kan läsa gymnasieklasser på högstadiet. 


    Flera elever på mina barns skola reste över en timme för att komma till skolan för att slippa utsättas för mobbing och utanförskap, vilket tyvärr drabbar många begåvade barn och ungdomar. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (nköiÖ,') skrev 2023-08-04 19:35:43 följande:
    Skicka in anmälan. Kika också på skolor för särbegåvade barn, ibland kan det vara värt att flytta eller ha sitt barn på internat även om det tar emot. 
    Finns det skolor för särbegåvade i Sverige?
Svar på tråden Anpassning för barn som ligger långt fram i skolan?