• Anonym (Förälder)

    Ni som har barn på internationella engelska skolan

    Vad tycker ni om skolan? Hur fungerar era skolor? Med ordning och reda, information, struktur osv? Vad tycker era barn om detta med att man gör om klasserna varje år och inte får nya klasslistan förrän strax före skolstart?

     


     


    Mitt barn går i högstadiet på IES och vi ser bara att skolan blir sämre och sämre. Det är ingen ordning, stökiga barn tillåts stöka alldeles för mycket och lärarna hotar med massa straff men det händer ingenting, eller åtminstone inget som skapar ordning. De är kassa på administration, barn med samma förnamn sammanblandas när det gäller resultat på prov och betyg osv.


    Det sades från början att mentor ska ringa föräldrarna varje månad ? det händer i bästa fall två gånger per läsår. Och eftersom mentorerna ofta inte undervisar i kärnämnena så har de ingen koll på eleven eller klassen ändå.


     


    Och detta med att man gör om klassen skapar en enorm stress hos mitt barn ? en oro stor del av sommarlovet för att inte hamna med rätt kompisar osv. Om de åtminstone kunde ge ut klasslistorna före midsommar så slipper man oron.


     

  • Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-04 20:36:51 följande:
    Det är min bild också, det var bra.
    Sen fick makarna Bergström storhetsvansinne, och verkar tro att skolorna har samma "air" och standard idag vilket de inte alls har. Och de kan inte se det? 
    Vi har en hyfsat nystartad IES i kommunen och aldrig att jag sätter mitt barn där. Dels pga jag är emot marknadsskolan som princip men också för att det ganska snart blev stök som man inte kunnat rå på.

    Till dig TS, är ni inte nöjda, byt. Det är inte jättekul att tvingas flytta på sina barn, man vill tro att det ändå ska bli bra och man vill att det ska finnas kontinuitet. Men gör det inte det så måste man agera på något sätt för att trygga sitt barn. Om ni inte kan få gehör för de problem ni upplever men samtidigt ska inte barnet mista månader av sin skolgång " i väntan på" att de reder ut saker.
    Politiken vill ju också hävda att föräldrar kommer att byta bort skolor av dålig kvalitet så det är precis så man vill att det ska gå till. 
    Vi kommer inte byta då mitt barn börjar sista året och trivs med kompisar och allt sånt. Men jag är väldigt förvånad över hur dåligt det är jämfört med ledningens beskrivning Av sin verksamhet. 
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Förälder) skrev 2023-08-06 11:45:53 följande:
    Konstigt att de är så olika? Beror det på at skolan är uppbyggd på att ha ett visst typ av elevunderlag och därför inte alls klarar av sitt uppdrag där elevunderlaget är ett annat? 
    Tror att det kan bero på hur länge skolorna har varit igång och hur inarbetade dom är, vilka lärare osv som jobbar på skolorna.
    Det har startas flera nya EIS skolor i Stockholmsområdet de senaste åren och dom kommer inte upp i samma standard som dom som funnits länge.
    Men även dom som har funnits länge verkar ha fått vissa problem de senaste åren. Upplever inte att det är mer ordning och struktur på dom jämfört med andra skolor men fortfarande är flera av dom väldigt bra.
    Men då jag känner lärare på en av skolorna vet jag att på ett par skolor har det varit missnöje bland lärarna och flera av dom har slutat på pga av det.
    Då har dom tagit in obehöriga lärare så det är fler obehöriga lärare där än dom kommunala i området.
    Men vill återigen poängtera att dom skolorna som funnits länge upplevs fortfarande som väldigt bra skolor men dom nyare som inte i samma klass.

    Våra vänners barn har upplevt skolorna olika och en av vår dotters nära kompis 
    (dom gick tillsammans sen 2 årsåldern på samma förskola och sen tillsammans i lågstadiet plus fritids och vissa fritidsaktiviteter) gick på EIS under hela mellanstadiet men bytte skola till högstadiet, hon upplevde att det var jobbigt att dom gjorde om klasserna varje år, att byta klasskompisar så ofta men också att dom fick byta flera av lärarna varje år, hon tyckte att när hon lärt känna alla i klassen och lärarna fått lära känna eleverna bättre så skulle dom byta igen.
    Men för andra  av våra vänners barn har det inte varit ett problem så det är nog olika.
  • Anonym (Hanna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-04 21:05:04 följande:
    Barbara Bergström har sålt huvuddelen av IES till ett amerikanskt bolag för 918 miljoner SEK. 2012 gjorde hon det. Sedan 2020 är huvudägaren Paradigm Capital med huvudkontor i Tyskland. 
    Det vet jag. Men de beter sig som om de fortfarande äger stället och är ute och försvarar skolorna och marknadskolan med näbbar och klor. När jag vill hävda att de faktiskt inte har koll på läget idag.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-06 20:17:03 följande:
    Det vet jag. Men de beter sig som om de fortfarande äger stället och är ute och försvarar skolorna och marknadskolan med näbbar och klor. När jag vill hävda att de faktiskt inte har koll på läget idag.

    Men det är väl därför de nya ägarna snålar, de har ju betalt jättemycket för skolorna och nu skall de tjäna pengar på sin investering. 


    Mina barn gick på Kunskapsskolan, den skolan är fortfarande ägd av grundaren och hans familj och de snålar inte på skolorna, gör inte mycket vinst heller.  


    Konceptet med personligt anpassad skola har de nu exporterat och det finns skolor i Indien, Nederländerna och Storbrittannien. 

  • Anonym (Förälder)

    Ni med barn på IES: hur sköts detta med klassändeongarns inför varje läsår hos er?

    får eleverna önska? Tar man hänsyn till önskemål? När Under sommarlovet publiceras de nya klasslistorna? 

  • Anonym (Linköping)

    Jag har en ung släkting (nej inte mitt barn), som gick på Engelska skolan i Linköping. Hon gick dock ut för sex år sedan, så mycket kan ha hänt på den tiden. Men då var det i alla fall väldigt bra: arbetsro, disciplin, ordning och reda. Hon lärde sig bland annat att tala engelska som en infödd under åren där - en fantastisk tillgång!


    Anonym (...) skrev 2023-08-03 11:19:33 följande:

    Det sköts nog olika bra på olika orter men Skolinspektionen har ju ögonen på dem och på vissa orter har de kritiserat en hel del,

    ex Stockholm:


    www.mitti.se/nyheter/skolinspektionen-slar-ner-pa-engelska-skolan-6.3.44247.2bc7944e55

    Artikel från lärartidningen: 
    www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/sveriges-larare-darfor-anmaler-vi-ies-skolorna/

    och så klart det hemska som rullats upp i Karlstad sista tiden: 

    www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utredning-efter-barnporrskandalen-pa-engelska-skolan-i-karlstad-klar
    www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anstalld-misstanks-for-barnpornografibrott-foraldrar-kraver-ledningens-avgang-pa-engelska-skolan


    Ja, fast den kritiken behöver man inte bry sig om:

    "undervisning på engelska" - ja det är väl klart att det är undervisning på engelska i Engelska skolan - det är ju själva syftet... *suckar*. Det ger eleverna ett fantastiskt försprång i en internationell värld. 

    "anpassningar" - det är inte meningen att barn som behöver anpassningar ska gå på Engelska skolan. Det är en skola som är avsedd för högbegåvade och högpresterande elever - men det får man inte säga i Sverige, och därför blir det så dumt.

    "lärarlegitimation" - det här behöver man inte heller bry sig om. Lärarlegitimationen säger precis INGET om lärarens pedagigiska förmåga eller språkkunskaper. Kraven är så låga för att bli lärare i Sverige, att typ en apa skulle kunna få ut "lärarlegitimation" här.

    Engelska skolan lånar in infödda lärare från engelskspråkiga länder, och det är en fantastisk tillgång för eleverna! I de länderna behövs ingen "lärarlegitimation" - och det gör som sagt inte lärarna sämre. Jag har stött på språklärare i vanliga grundskolor (ja med "lärarlegitimation") som har talat språket de undervisar i så illa, att de knappt skulle kunna ta sig fram i landet där språket talas...
  • Anonym (inte)

    Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

    Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 12:51:59 följande:

    Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

    Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 


    Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan