• Anonym (Förälder)

    Ni som har barn på internationella engelska skolan

    Vad tycker ni om skolan? Hur fungerar era skolor? Med ordning och reda, information, struktur osv? Vad tycker era barn om detta med att man gör om klasserna varje år och inte får nya klasslistan förrän strax före skolstart?

     


     


    Mitt barn går i högstadiet på IES och vi ser bara att skolan blir sämre och sämre. Det är ingen ordning, stökiga barn tillåts stöka alldeles för mycket och lärarna hotar med massa straff men det händer ingenting, eller åtminstone inget som skapar ordning. De är kassa på administration, barn med samma förnamn sammanblandas när det gäller resultat på prov och betyg osv.


    Det sades från början att mentor ska ringa föräldrarna varje månad ? det händer i bästa fall två gånger per läsår. Och eftersom mentorerna ofta inte undervisar i kärnämnena så har de ingen koll på eleven eller klassen ändå.


     


    Och detta med att man gör om klassen skapar en enorm stress hos mitt barn ? en oro stor del av sommarlovet för att inte hamna med rätt kompisar osv. Om de åtminstone kunde ge ut klasslistorna före midsommar så slipper man oron.


     

  • Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan
  • Anonym (Hanna)

    Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
    Dels podden Under all kritik från den 4 augusti. 
    Klockren analys.
    Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
    Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.

  • Anonym (Linköping)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-11 16:18:39 följande:

    Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
    Dels podden Under all kritik från den 4 augusti. 
    Klockren analys.
    Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
    Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.


    Kan du inte sammanfatta lite?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 16:21:28 följande:
    Kan du inte sammanfatta lite?
    Bäst är nog att lyssna själv.
    Men det var en historisk tillbakablick med utgångspunkt i hennes egen lärarutbildning där det var mer lek och flams än didaktik, pedagogik och framför allt åldersbaserad utbildning. Dvs att oavsett du ska vara lärare åt småttingar i lågstadiet eller äldre ungdomar i gymnasiet så skulle gränserna suddas ut. Man var lärare. Även fast man vet att man kan behöva använda olika pedagogiska grepp om man vänder sig till små barn eller om det är gymnasieungdomar man jobbar med. 
    Att man såg på det äldre gardet av lärare som dinosaurier och vad dom sa skulle man ge blanka sjutton i. Det pedagogiska och att det faktiskt finns struktur och strategier till hjälp när man ska lära ut - det var inte så noga.
    Men att det förhoppningsvis är på väg att vända nu så att man lyssnar på professionen! 
    Att det saknades (och fortfarande verkar saknas) konkret handledning i hur man lär ut. Att när man läst teorier och ämneskunskaper så behöver man omsätta det i lektioner.
    Att man förut skulle sudda ut lärarens roll mot något slags coach eller ledsagare i lärandets värld - att man inte skulle tro att någon kan lära någon annan någonting utan att var och en lär och tar in själv. Vilket kanske till viss del är sant men att föra över stoff som du kan och har åtkomst till   - till dina elever, det är väl ändå något som lärare gör och förväntas göra? Utöver att handleda, guida, väcka intresse och utmana.
    Massor av klokskaper.
    Samt då grundat i undersökningen från Uppsala universitet där man analyserat vilka som söker till lärarutbildningen, vilka som hoppar av och varför. 
    Lyssna gärna! Jag har säkert missat massor. 
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 12:20:54 följande:

    Jag har en ung släkting (nej inte mitt barn), som gick på Engelska skolan i Linköping. Hon gick dock ut för sex år sedan, så mycket kan ha hänt på den tiden. Men då var det i alla fall väldigt bra: arbetsro, disciplin, ordning och reda. Hon lärde sig bland annat att tala engelska som en infödd under åren där - en fantastisk tillgång!


    Ja, fast den kritiken behöver man inte bry sig om:

    "undervisning på engelska" - ja det är väl klart att det är undervisning på engelska i Engelska skolan - det är ju själva syftet... *suckar*. Det ger eleverna ett fantastiskt försprång i en internationell värld. 

    "anpassningar" - det är inte meningen att barn som behöver anpassningar ska gå på Engelska skolan. Det är en skola som är avsedd för högbegåvade och högpresterande elever - men det får man inte säga i Sverige, och därför blir det så dumt.

    "lärarlegitimation" - det här behöver man inte heller bry sig om. Lärarlegitimationen säger precis INGET om lärarens pedagigiska förmåga eller språkkunskaper. Kraven är så låga för att bli lärare i Sverige, att typ en apa skulle kunna få ut "lärarlegitimation" här.

    Engelska skolan lånar in infödda lärare från engelskspråkiga länder, och det är en fantastisk tillgång för eleverna! I de länderna behövs ingen "lärarlegitimation" - och det gör som sagt inte lärarna sämre. Jag har stött på språklärare i vanliga grundskolor (ja med "lärarlegitimation") som har talat språket de undervisar i så illa, att de knappt skulle kunna ta sig fram i landet där språket talas...

    Outbildade lärare innebär även att de saknar utbildning i läroplanen och, kanske framför allt, bedömning och betygsättning. Det är riktigt illa och kan vara en delorsak till glädjebetygen.


    Tyvärr har ju engelska skolan även dåligt rykte pga riktigt dåliga anställningsavtal för de utländska lärarna. 

  • Anonym (Bella)
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 14:43:52 följande:
    Utbildning ja, men legitimation är det inte så många andra länder som har. Den verkar mest vara ett sätt att försöka höja statusen på läraryrket, men frågan är om det inneburit nån skillnad i yrket egentligen. 
    Ett system med legitimation innebär också att man vid behov kan frånta ngn hens leg. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-11 16:18:39 följande:

    Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
    Dels podden Under all kritik från den 4 augusti. 
    Klockren analys.
    Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
    Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.


    Men det gör ju kanske att ännu färre söker lärarprogrammet ? Hur får man fler att vilja bli lärare, är väl den stora frågan? För mig är det självklart, för jag har pratat med många unga begåvade tjejer och killar som varit sugna på att bli ämneslärare men valt bort det. Den största anledningen till att välja bort yrket är oro för stök, dålig disciplin och till och med våld på skolorna. 

    Lärare idag får ju knappt höja rösten och absolut inte ens ta tag i armen på en elev utan att riskera åtal och uppsägning. Vem skulle vilja jobba under dessa villkor , med tanke på vilket våldskapital som sitter ute i skolorna idag? Jag beundrar alla de som jobbar i skolorna. 

    Jag tycker man bör införa ordningsbetyg igen. Alla tuffa skolor skulle också behöva  ha både väktare och socionomer på plats, så att våra lärare fick ägna sig åt undervisning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 14:38:45 följande:
    Kraven har varit låga från minst 1990-talet och framåt. Jag kommer t.ex. ihåg när jag läste enstaka kurser på Stockholms universitet tillsammans med studenter på högstadie- och gymnasielärarlinjerna. Då var det LÄGRE gräns för godkänt för dem än det var för oss "enstaka-kursare", för att det skulle bli några godkända alls! Fastän de som skulle lära andra väl i så fall borde ha haft HÖGRE krav på sig än de som bara läste ämnena för nöjes skull - OM det nu skulle vara olika gränser (vilket jag inte tycker att det ska). 
    Jag har aldrig ens funderat på om gränserna för godkänt var höga eller låga och för vem. Jag tror inte riktigt att man blir en bättre lärare om gränsen för godkänt ligger på 70 % jämnfört med 60 % i engelsk litteratur eller annat. Man pluggar väl på så bra man kan ändå? 

    Det låter som väldigt osäkra kriterier på att det skulle ha varit låga krav. 
  • AndreaBD
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 14:43:52 följande:
    Utbildning ja, men legitimation är det inte så många andra länder som har. Den verkar mest vara ett sätt att försöka höja statusen på läraryrket, men frågan är om det inneburit nån skillnad i yrket egentligen. 
    Jag tycker personligen att det inte spelar någon roll om man kallar det för legitimation. I praktiken har det inte ändrat något alls. Även före legitimationen var man behörig lärare eller obehörig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 14:38:45 följande:
    "obehörig lärare" är ju inte samma som "outbildad lärare" - de flesta har läst sina ämnen som enstaka kurser, eller inom andra utbildningsprogram, och då ofta på en högre nivå och med högre krav än lärarstudenterna behöver för att få ut sina "legitimationer". Och pedagogbiten, och det sociala, är inget som man kan lära sig på en lärarhögskola - utan snarare något som man måste ha i sig när man föds. Det kräver auktoritet, självförtroende, en förmåga att "ta" eleverna, lite skådespelarbegåvning också för att kunna lägga fram materialet på ett intressant sätt... och inte minst måste man ha ett hjärta. Man måste BRY SIG OM sina elever.
    Jaja, men skulle det vara bra om vi bara skulle ha en massa folk i skolan som "går hem" hos eleverna, trots att de inte har någon bra utbildning. Jag har upplevt hemska såna exempel, engelsklärare som inte kunde den grundläggande grammatiken i språket, men som hade varit nåt år i USA och det lät väl bra. Bara ett exempel av många. Jag skulle ha klagat om mina barn hade haft en sån.  
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 19:22:35 följande:
    Jag har aldrig ens funderat på om gränserna för godkänt var höga eller låga och för vem. Jag tror inte riktigt att man blir en bättre lärare om gränsen för godkänt ligger på 70 % jämnfört med 60 % i engelsk litteratur eller annat. Man pluggar väl på så bra man kan ändå? 

    Det låter som väldigt osäkra kriterier på att det skulle ha varit låga krav. 
    "så bra man kan" är nog nyckelordet här, ja... Cool
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan