• Anonym (För sjuk för att få leva)

Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Kan inte existera
  • Anonym (Dinah)

Problemet här är din man, inte socialen. De har såklart de regler de har för annars skulle ju alla kunna ha att en partner arbetar och den andre går hemma med försörjningsstöd och det funkar ju inte. 

Kommer du kunna bli frisk? Om nej kan du genomgå en utredning för att kunna få sjukersättning. Detta tar dock lång tid, det kan ta år.

Du kan skilja dig och flytta isär. Då har du rätt till försörjningsstöd. Det finns hyresvärdar som går med på att hyra ut om du får ett intyg från socialen att du har rätt till försörjningsstöd.

Men din man måste hjälpa dig nu! Ni får flytta till billigare boende eller dra ner på det ni kan. Han är enligt lag försörjningsskyldig dig eftersom ni är gifta. Vägrar han köpa mat så kontakta soc och berätta detta så de kan hjälpa dig vidare.

• Anonym (Hmmm ....)

Detta har ingenting med Sverige, soc eller din sjukskrivning att göra. Detta har enbart med dig och din man att göra. Är din dotter vuxen så kanske du kan bo hos henne tillfälligt tills skilsmässan är klar så du kan få hjälp från soc med vandrarhem och försörjningsstöd. Alternativt bo hos nån vän, bekant, släkting?

• Anonym (Nja)
    Anonym (Bill) skrev 2023-08-10 15:34:11 följande:

Sluta skriv ?i det här landet?. Dina problem har inte Sverige orsakat, det har din make gjort alldeles själv.

Maken och ts i kombination skulle jag säga. Har man eget företag måste man stoppa undan pengar i försäkringar så man kan bli sjuk, och se till att ge sig själv vettig lön så man har sgi. Annars får man ta en anställning i stället,
  • Anonym (Ditt eget ansvar?)

Varför har du som egenföretagare inget skydd mot sjukdom?

• Anonym (JB)

Ni kan väl söka soc gemensamt?? Eller så skiljer du dig. 

• Anonym (C)

Så din man tjänar ganska bra (eftersom ni ligger över norm) men vägrar ge dig mat?
    Hur gör han det rent praktiskt, han lagar mat till sig och barnet men inte till dig?

• Anonym (JB)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Det går visst. Äktenskapsbalken. Ring en kvinnojour och fråga hur du ska gå tillväga. 
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2023-08-10 12:32:51 följande:
    Vill inte han försöjra dig, i nöd och lust, samt ÄktB 1 kap samt 6 kap, så sitter du fast. 
    Så först i inlägg nr 14 har vi således kommit fram till att det förhåller sig så som man kan läsa i TS?
    Är det någon sorts ent-möte?
  • Anonym (M)

Men hur kan du inte ha SGI? Anmälde du dig inte till försäkringskassan så fort du blev sjuk?

• Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2023-08-10 20:15:39 följande:

Men hur kan du inte ha SGI? Anmälde du dig inte till försäkringskassan så fort du blev sjuk?

TS har förmodligen inte plockar ut lön i företaget.
Svar på tråden Kan inte existera