• Anonym (För sjuk för att få leva)

Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Kan inte existera
  • Fjäril kär
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 12:44:54 följande:
    Mannen vill inte söka nytt jobb eller flytta utan enligt honom beror alla problem på min sjukskrivning. Det är mitt ansvar att hitta mig ett jobb och börja jobba fast jag egentligen är för sjuk. Vill jag flytta får jag enligt honom göra det själv. 
    Då är det ju DEN informationen du måste delge socialen och be om hjälp av dom . Du måste vara extremt ärlig med hur du lever om du ska få rätt sorts hjälp. 
    Du fattar väl själv att det är din man som satt dig i skiten?
  • Fjäril kär
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Nä men då måste du själv ta det ansvaret för ditt liv och göra vad som krävs för att få hjälp även om det så innebär att sova på soffan på kvinnojouren . 
  • Anonym (Patricia)
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Då tar du ut skilsmässa och begär bodelning. Du har noll alternativ helt enkelt.  
  • Jemp
    Nja. Det ingår ju i äktenskapet, som ju är en juridisk överenskommelse.
  • Jemp

Jag antar att försäkringskassan utrett det där med sgi förresten?

• Anonym (Hej)
    Jemp skrev 2023-08-10 14:34:38 följande:
    Nja. Det ingår ju i äktenskapet, som ju är en juridisk överenskommelse.
    TS man är otäck. Hur menar du att TS ska göra här? Att ha rätt enligt juridiken är en sak, att få rätt är en annan. Driver folk rättsprocesser mot sina partners? Utan pengar känns det omöjligt.
  • Anonym (SL)
    Jo det går det.
    zeijersborger.se/fraga-advokaten/kan-jag-tvinga-min-man-att-betala-hyran/

Sen är ju frågan om man verkligen ska fortsätta leva med någon som inte vill hjälpa en när man är sjuk...som låter en svälta...

• Anonym (Hjh)

Förlåt men vem vill vara gift eller ens tillsammans med någon som totalt struntar i en? Vad får ni utav varandra? Hålla samman i alla väder trots ingen kärlek? Hade Ts man älskat och brytt sig om sin fru så hade han givetvis hjälpt henne. 

• Anonym (Bill)

Sluta skriv ?i det här landet?. Dina problem har inte Sverige orsakat, det har din make gjort alldeles själv.

• Anonym (?2)
    Jaha, men varför är du då kvar i relationen med idioten? Han skiter ju uppenbarligen i dig.

Skilj dig och begär bodelning. Utan hemmaboende barn så går skilsmässan igenom utan betänketid. Kontakta soc och en kvinnojour,  han utsätter dig för ekonomisk misshandel.
Svar på tråden Kan inte existera