• Anonym (För sjuk för att få leva)

Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Kan inte existera
  • Anonym (Ditt eget ansvar?)
    Agda90 skrev 2023-08-11 10:35:38 följande:
    Hon ville inte ha det på det viset. Men hon älskade honom och hoppades på att det skulle bli bättre med åren. 

Nu är hon fri och mår bättre.
    Ok, hon valde det själv. Tyvärr tänker många kvinnor för lite på ekonomi. Men bra att hon tog sitt förnuft till fånga till slut. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (SL) skrev 2023-08-11 06:25:04 följande:
    Jag skulle tippa att TS försökt söka själv och då fått avslag. Maken har antagligen inte ens medverkat till ansökan...
    Ja i så fall blir det såklart avslag, man måste söka som hushåll. När det gäller socialtjänsten är det till och med så, att de räknar med att sambopar är försörjningsskyldiga för varandra. Trots att det inte står i lagen någon annanstans. 
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-08-11 09:01:33 följande:

En av mina vänner hade en sån man. De hade delad ekonomi. Vartenda öre skulle delas jämt på. Han tjänade runt 120 000 i MÅNADEN och hon 35 000 i månaden. Han vägrade att de skulle fördela kostnaderna procentuellt utifrån sina inkomster - de skulle delas 50/50 punkt slut. Så han hade pengar över att "investera". Hon fick ta av sina sista sparpengar när hon var sjukskriven. När pengarna var slut fick hon lösa det bäst hon ville. 
    Hon lämnade honom (äntligen). Genom bodelningen fick han köpa ut henne ur den gemensamma bostaden (det tog hårt på honom att behöva göra det, lika gott åt honom säger jag). Nu börjar hon bli frisk!! Hennes idiot till man stressade henne och gjorde henne sjukare!

Med det jag har sett så tycker jag att du ska göra som min vän gjorde - lämna!!

Ta kontakt med någon som kan guidad dig genom det här träsket. Ge dig själv en möjlighet att bli frisk. 

Konstigt att en sådan man, som var så om sig och kring sig när det gällde pengar, inte hade tänkt på att lägga fram ett äktenskapsförord? Jag undrar om du har hela sanningen...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Piff) skrev 2023-08-11 09:10:52 följande:
    Varför anser du att kvinnor inte ska ha samma rättigheter som män? Du försöker få in feminismen och skylla på den så ofta du kan du, men det har ingenting ned feminism att göra. Det har med juridik att göra om man är gifta och jämlikhet som både män och kvinnor vill ha, ja förutom dom som lever kvar på 1800-talet då och för dom som inte verkar tycka att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. Incels kallas ni.
    Det har jag väl aldrig sagt? Men faktum är att det ÄR feminismen som har förstört för många kvinnor, nämligen dem som inte kan eller vill leva så som feministerna tycker att man ska leva. Göra karriär, ha delad ekonomi, lämna bort barnet på en institution från ett års ålder...

Dessa kvinnor - samt dem som inte känner så från början, men råkar illa ut i sitt arbetsliv eller med sitt egna företag, som TS - har ett tryggare och bättre liv i länder där feminismen inte har präglat hela samhället. TS' historia är ett exempel på det. I Tyskland skulle hennes man inte kunna hålla på så. Då skulle någon ta honom i örat och säga "vad är du för en ynklig, misslyckad liten man som låter din fru svälta?"

Jag är kvinna.
  • Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 11:14:59 följande:
    Ja i så fall blir det såklart avslag, man måste söka som hushåll. När det gäller socialtjänsten är det till och med så, att de räknar med att sambopar är försörjningsskyldiga för varandra. Trots att det inte står i lagen någon annanstans. 
    Det står i socialtjänstlagen. Den enda gången man inte tar med en partners inkomst är den den studerar för CSN räknas enbart till den studerande
  • Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2023-08-11 11:43:00 följande:
    Det står i socialtjänstlagen. Den enda gången man inte tar med en partners inkomst är den den studerar för CSN räknas enbart till den studerande
    Jag vet. Jag skrev "inte står i lagen någon annanstans". Samtidigt är det ingen som kan tvinga sambo 1 att försörja sambo 2. En gift person kan gå till domstol och utkräva ett underhållsbidrag (ja även medan paret bor tillsammans), och detta krävs då in på samma sätt som alla andra skulder, om den andre vägrar. D.v.s. det blir löneutmätning och underhållsbidraget sätts in på makans/makens konto.

Men är man sambo så går det inte att gå till domstol, eftersom sambos de facto inte är försörjningsskyldiga för varandra - trots att soc räknar med att de är det. Så där faller många kvinnor mellan stolarna. Jag hade en väninna i den situationen. Hon fick i alla fall mat och lite fickpengar av sin sambo, så hon hade det lite bättre än TS, men jag minns att hon inte hade råd med busskort eller mensskydd. Hon frågade sin sambo hur hon skulle kunna söka några jobb, om hon inte kunde ta sig till anställningsintervjuerna, eller om hon lämnade en stor blodfläck efter sig på stolen i personalchefens rum - men det tyckte karlsloken att hon fick klura ut själv...

Hur eller hur så angår detta inte TS, eftersom hon är gift - och då är lagen glasklar. Hon och hennes make ska leva på samma nivå i vardagen, vad gäller mat och allt annat praktiskt och nödvändigt, och maken är också skyldig att lämna uppgifter om sin ekonomi till henne. 
  • Anonym (123)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Både du och din man tänker helkonstigt i detta. För det första så verkar han vara ett totalt asshole och om du skiljer sig och flyttar kommer du antagligen få ett mycket bättre liv. 

Och du tänker också konstigt för du verkar ju också tänka att samhället ska försörja dig trots att din man har tillräcklig inkomst. 
  • Jemp
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-10 14:55:45 följande:
    TS man är otäck. Hur menar du att TS ska göra här? Att ha rätt enligt juridiken är en sak, att få rätt är en annan. Driver folk rättsprocesser mot sina partners? Utan pengar känns det omöjligt.
    Jag håller med dig. Jag har inget bra svar, jag tycker tipset att fråga handläggarna på försörjningsstöd om råd var bra. Enda vägen framåt är väl att skilja sig vad jag kommer på.
  • Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:35:37 följande:
    Nja. Det har varit mycket skrik från feministerna i Sverige om att det ska vara delad ekonomi, mannen och kvinnan ska båda försörja sig själva, barnen ska vara på dagis hela dagen från tidig ålder, och föräldraledighet och VAB ska man dela lika på. 

I Tyskland, Österrike, Schweiz, Storbritannien, USA (i alla fall många stater) och många andra länder där många kvinnor är hemmafruar, hade TS' man inte kommit undan med det här. Och han hade nog inte kommit på tanken heller, för han hade inte känt att han hade rätten med sig. Som nog en del män gör nu, trots formuleringarna i Äktenskapsbalken. 

Feministerna har förstört för andra kvinnor.
    Det var ju dagens mest långsökta faktiskt.
  • Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 11:25:59 följande:
    Det har jag väl aldrig sagt? Men faktum är att det ÄR feminismen som har förstört för många kvinnor, nämligen dem som inte kan eller vill leva så som feministerna tycker att man ska leva. Göra karriär, ha delad ekonomi, lämna bort barnet på en institution från ett års ålder...

Dessa kvinnor - samt dem som inte känner så från början, men råkar illa ut i sitt arbetsliv eller med sitt egna företag, som TS - har ett tryggare och bättre liv i länder där feminismen inte har präglat hela samhället. TS' historia är ett exempel på det. I Tyskland skulle hennes man inte kunna hålla på så. Då skulle någon ta honom i örat och säga "vad är du för en ynklig, misslyckad liten man som låter din fru svälta?"

Jag är kvinna.
    Så femismen får ts man att bryta mot lagen? Nädu.
Svar på tråden Kan inte existera