• Limajo

    Matkasse med mycket protein?

    Jag har två tonåriga killar varav framförallt den ena tränar mycket och äter som en häst. Den andre äter lite selektivt men vissa typer av kött och fisk kan han också äta mycket av. Jag funderar på att köra någon matkasse under hösten men är lite osäker på om maten räcker. Familjen på 4 pers klämmer lätt i sig 1 kg kycklinglårfilé på en middag t.ex. 

    Någon som har en liknande sits som har tips? Finns det kassar som innehåller mer proteiner?

  • Svar på tråden Matkasse med mycket protein?
  • t00lz

    Det enklaste och billigaste är helt enkelt att köpa proteinpulver så slipper du lägga ut stora pengar på just kött. 

    100g proteinpulver motsvarar cirka 76g protein medans 100g färdig kycklingfile är cirkus 22g protein

    1kg proteinpulver kostar cirkus 225 kr.
    Av 1 kg får du ut 760g protein 
    Av 1 kg Färdig kycklingfile får du ut 222g protein.

    Tänk på att jag nämnde färdig, du förlorar mycket vikt av att tillaga så ungefär 1,3 kg färsk file blir 1 kg färdig file. 

  • Limajo
    t00lz skrev 2023-08-13 09:28:14 följande:

    Det enklaste och billigaste är helt enkelt att köpa proteinpulver så slipper du lägga ut stora pengar på just kött. 

    100g proteinpulver motsvarar cirka 76g protein medans 100g färdig kycklingfile är cirkus 22g protein

    1kg proteinpulver kostar cirkus 225 kr.
    Av 1 kg får du ut 760g protein 
    Av 1 kg Färdig kycklingfile får du ut 222g protein.

    Tänk på att jag nämnde färdig, du förlorar mycket vikt av att tillaga så ungefär 1,3 kg färsk file blir 1 kg färdig file. 


    Men jag vill inte ge dem proteinpulver utan riktig mat. Spelar ingen roll om det är enklare eller billigare.
  • Pixie99

    Vi provade ett tag med matkassar av olika slag, men det visade sig vara svårt att hitta något som uppfyller våra krav på hög proteinnivå, mycket grönt och låg andel fett. Vi köper numera enkla råvaror och lagar i stort sett allt från scratch. Kycklingfiléer kan man ibland köpa väldigt billigt på Willys och liknande och det kan då löna sig att köpa stora mängder, rensa, skölja och frysa in styckvis. Vi använder också en del proteinpulver, annars kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med protein via den vanliga maten.

    (Vi är två vuxna med träningsnivåer på 2-3 timmar samtliga dagar i veckan, samt en numera delvis utflyttad dotter med mera "normala" aktivitetsnivåer). 

  • Limajo
    Pixie99 skrev 2023-08-13 09:44:13 följande:

    Vi provade ett tag med matkassar av olika slag, men det visade sig vara svårt att hitta något som uppfyller våra krav på hög proteinnivå, mycket grönt och låg andel fett. Vi köper numera enkla råvaror och lagar i stort sett allt från scratch. Kycklingfiléer kan man ibland köpa väldigt billigt på Willys och liknande och det kan då löna sig att köpa stora mängder, rensa, skölja och frysa in styckvis. Vi använder också en del proteinpulver, annars kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med protein via den vanliga maten.

    (Vi är två vuxna med träningsnivåer på 2-3 timmar samtliga dagar i veckan, samt en numera delvis utflyttad dotter med mera "normala" aktivitetsnivåer). 


    Riktigt så mycket tränar inte vi, men jag håller med om att några av de kassar jag provat tidigare känns snåla både på mängd och kvalité. Många rätter verkar gå ut på att man ska äta sig mätt på pasta.


    Jag tycker om att laga mat men är inne i en fas nu med dålig inspiration. Därav tanken att köra en kasse under hösten.

  • Pixie99
    Limajo skrev 2023-08-13 09:51:55 följande:

    Riktigt så mycket tränar inte vi, men jag håller med om att några av de kassar jag provat tidigare känns snåla både på mängd och kvalité. Många rätter verkar gå ut på att man ska äta sig mätt på pasta.


    Jag tycker om att laga mat men är inne i en fas nu med dålig inspiration. Därav tanken att köra en kasse under hösten.


    Jag har samma upplevelse, matkassarna är alldeles för fokuserade på vita kolhydrater (pasta, ris, potatis). Men det är faktiskt inte mer tidskrävande att fixa enkel och bra mat själv än från en färdigkomponerad matkasse. Det mesta av innehållet i matkassarna finns beskrivet i hög detalj online så att man kan anpassa och modifera innehållet och recepten själv och kanske byta ut pastan mot roligare kolhydrater i form av sötpotatis, aubergine, nötter, ägg, keso eller avocado. Vill man, så kan man sedan beställa allt via Mathem och liknande om man vill prioritera att spara lite tid.

    Förbereder man stora portioner (exempelvis rensa, portionera upp och försteka kycklingbitar) kanske en dag i veckan, kan man även frysa in mycket och ta fram det senare för att slutföra på en kvart. Man kan laga ganska varierande rätter med samma bas. Det blir dessutom en rätt trivsam aktivitet tillsammans med lite mysig bakgrundsmusik och kanske ett glas vin.
  • Limajo
    Pixie99 skrev 2023-08-13 10:17:18 följande:
    Jag har samma upplevelse, matkassarna är alldeles för fokuserade på vita kolhydrater (pasta, ris, potatis). Men det är faktiskt inte mer tidskrävande att fixa enkel och bra mat själv än från en färdigkomponerad matkasse. Det mesta av innehållet i matkassarna finns beskrivet i hög detalj online så att man kan anpassa och modifera innehållet och recepten själv och kanske byta ut pastan mot roligare kolhydrater i form av sötpotatis, aubergine, nötter, ägg, keso eller avocado. Vill man, så kan man sedan beställa allt via Mathem och liknande om man vill prioritera att spara lite tid.

    Förbereder man stora portioner (exempelvis rensa, portionera upp och försteka kycklingbitar) kanske en dag i veckan, kan man även frysa in mycket och ta fram det senare för att slutföra på en kvart. Man kan laga ganska varierande rätter med samma bas. Det blir dessutom en rätt trivsam aktivitet tillsammans med lite mysig bakgrundsmusik och kanske ett glas vin.
    Jo, jag har tänkt att ett alternativ kan vara att utgå från veckomenyer och anpassa. Jag lagar i princip all mat från grunden och har gjort det hela mitt vuxna liv men ibland behöver man lite nya impulser för att inte bara fastna i samma gamla vanliga rätter. 
  • Ascendere

    Ni får nog handla själva om ni vill ha högproteindiet, de flesta vuxna äter inte i närheten av tillräckligt med protein rent generellt.
    Kyckling, fisk, kött, ägg är bra proteinkällor, samt vassleproteinpulver som extra tillskott. 


    kör hårt

  • miljömamma

    När ni köper kyckling försök att handla färsk filé för den frysta som är ofta mörad och sist vi tinade den och lagade den så försvann 35 % av vikten från kycklingen när hade stekt klart. Jämfört med att vad den vägde i fruset tillstånd. Det försvann vatten både efter vi tinat och efter vi stekt men när vi använder färsk så försvinner bara ca 20 % av vikten när vi steker den. Den färska kycklinglårfilen hittade jag för under 100 kr per kilot på Willys och det tyckte jag kändes relativt billigt.

  • Limajo

    Det här var ju inte en tråd om hur man handlar eller lagar proteinrikt utan specifikt om matkassar. Jag har i alla fall hittat en (Matkomfort) där man kan lägga till extra portioner av protein och det funkar utmärkt.

  • halvan

    Vi kör med mathems matkasse. Den är jättebra eftersom du varje vecka själv väljer vilken mat du vill ha. Kassen är alltså inte eftet en bestämd meny, utan jag går igenom veckans 20 recept och väljer bara de 3-4-5st som jag själv vill ha och hur många portioner jag vill ha.
    Då kan du välja den typ av protein du vet att barnen tycker om och du får inte hem recept som du inte ville ha. Bra koncept tycker jag!

  • elsi
    Limajo skrev 2023-08-13 09:51:55 följande:

    Riktigt så mycket tränar inte vi, men jag håller med om att några av de kassar jag provat tidigare känns snåla både på mängd och kvalité. Många rätter verkar gå ut på att man ska äta sig mätt på pasta.


    Jag tycker om att laga mat men är inne i en fas nu med dålig inspiration. Därav tanken att köra en kasse under hösten.


    Jag tycker att Hello fresh är den bästa kassen. jag har provat flera, men det är Hello fresh jag återkommer till.

    Den har bra med protein och även mycket grönsaker. Goda och lite roliga recept. 

    Har också en tonårskille som äter mycket, han blir mätt va maten. 
  • Limajo
    elsi skrev 2023-10-06 11:28:56 följande:
    Jag tycker att Hello fresh är den bästa kassen. jag har provat flera, men det är Hello fresh jag återkommer till.

    Den har bra med protein och även mycket grönsaker. Goda och lite roliga recept. 

    Har också en tonårskille som äter mycket, han blir mätt va maten. 
    De har väl lite tveksam arbetsmiljö för sina anställda tyvärr.
  • elsi
    Limajo skrev 2023-10-06 11:52:32 följande:
    De har väl lite tveksam arbetsmiljö för sina anställda tyvärr.
    Ajdå, det har jag inte hört talas om, men det är ju illa såklart. Vet man något om arbetsförhållandena gällande andra matkassar i branschen?
Svar på tråden Matkasse med mycket protein?