• Flies

Borde otrohet brotts rubriceras?

Kan detta komma att tas upp och kunna gå under psykisk misshandel? 

Idag är inte psykisk misshandel ett brottsmål men för alla som levt under och med giftiga relationer så ÄR det en verklighet. Ofta människor med någon typ av störning. Ofta odiagnostiserad då dessa hen sällan ser sina egna problem och triggas och blir aggressiva när de konfronteras. 

Att sedan bli utsatt för en otrohet är ett rent psykiskt lidande med många mycket svåra beslut. Jag förstår absolut att man kan känna lust eller bli attraherad av någon och att många problem i relationer kan leda till otrohet. Moraliskt riktigt, absolut inte i min mening. Våga stå för dina handlingar och fria val. Att bli bedragen är något hemskt, att bli lurad. ?Offrets? mentala hälsa kommer att skjutas i sank, är detta rimligt att utsätta en annan människa för? 

Att bli lurad, bedragen av någon som står dig närmast? Förtal är ju brottsligt, vilket egentligen rent krasst skulle kunna vara skit snacket i fika rummet om någon. Hur kan då inte en handling som psykiskt och mentalt och brutalt skadar en annan människa inte vara brottslig? 

Nu tänker ni på rättigheter, jämställdhet och annat, men detta med otrohet ÄR psykisk misshandel. Ni som råkat ut för det när ni varit i tron om att du och din partner arbetar för samma sak, kom med er åsikt. Ni som inte råkat ut för det kan aldrig sätta er in i vad vi som drabbas går igen. 

Därför ställer jag frågan igen, Psykisk misshandel måste bli en brottsrubricering då kan ju faktiskt otrohet bli det indirekt? 

• Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?
  • Tow2Mater
    Litorina skrev 2023-08-15 13:01:56 följande:

Så här lyder paragraf 2 i Äktenskapsbalken: 

Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa. 

Detta förbinder man sig alltså juridiskt att göra om man gifter sig.

Hur funkar det om man är särbo då? Man kan ju vara gifta men bo i sina separata egna hem, och var och en tar hand om sitt eget. Det kan ju inte anses vara 'gemensamt vårda hem'.
  • pyssel
    ...Och för att klargöra att jag tillhör din "målgrupp": Ja, jag har blivit bedragen. Å det grövsta. Det finns förresten redan en hel del brott som också omfattar olika typer av psykisk misshandel eller psykologiskt våld. T.ex olika fridsbrott som olaga förföljelse, trakasserier och kränkningar, ekonomiskt våld, olika sorts hedersrelaterat förtryck och kontroll, olagligt spridande av vissa privata bilder, mobbning...
  • Finansen7
    Litorina skrev 2023-08-15 13:01:56 följande:

Så här lyder paragraf 2 i Äktenskapsbalken: 

Makar skall visa varandra trohet och hänsyn. De skall gemensamt vårda hem och barn och i samråd verka för familjens bästa. 

Detta förbinder man sig alltså juridiskt att göra om man gifter sig.

Och vad är straffet om men bryter mot det här enligt lagen?
  • Hemma man

Jag tycker det borde vara straffbart.
    Mena skaffa barn köpte hus för min kvinna ville det.
    Varit med henne 8år.
    Vi försöker igen för barnet skull.
    Men mår sjukt dåligt,
    Sagt jag förlåter henne.
    Så hon kan förlåta sig själv.
    Hon var otrogen i över 5 år.
    När hon var me barn och efter födsen.
    Samt neka hon sex sa att hon måde dåligt längst in 1 år och 3 månader
    Hade aldrig skaffat barn med henne om jag viste om det.
    Hade aldrig skaffat hus,eller säljt mina motorcyklar.

Har fått ptsd av otroheten,varit på psyket 3 tillfällen efter det,för jag blivit knäpp några gånger.
    Skulle aldrig ta livet av mig.
    Men har bet hon göra färdig jobbet hon börjat.
    När jag varit triggad,mena hon har förstört hela mig,varför inte släka sista glöden i mig med,när hon ändå håller på.
    Hon försöker nu reparera det hon fuckat.
    Önska jag bara kunde få det försvinna för vår sons skull.
    Älskar henne.dok när hon säger hon älskar mig,känns det som hon inte vet vad det betyder.
    Gör man så mot nån man älskar.
    Enligt mig aldrig.skulle inte ens haft en sån tanke.
    Därför jag kan inte ens förstå henne,än hur mycke jag läser osv.

Tycker det är knäppt som vissa säger ens kropp och man får göra vad man vill bakom ryggen på ens partner.
    För söker typ sägja det är ok vara otrogen.
    Tycker tillit,är grymt viktigt

När man pratar diskuterar.och gör upp regler på rätt och fel i ett förhållande.
    Hennes ex hade varit otrogen,vilket hon hatat han för.
    hon säger hon förstår inte,
    Hur jag kan vilja ha henne hon hade aldrig förlåtit en sånn sak.
    Dubbla standard.

Är anulunda har inte riktigt förlåtit,men vill att min son ska ha kärn familjen.vilket inte jag hade.
    Ha tryggheten av bägge sina föräldrar.
    Skulle aldrig nånsin stannat om det inte var för jag vet att sonen älskar henne.
    Tror nästan mer än mig.

Funderar många gånger för att försöka få hela vårdnaden.
    När jag har ptsd triggad och det känns som igår.
    Finns många grejer,hon gjort som gör att hon igenligen inte förtjänar en chans till.
    Tagit sonen spar pengar missbrukar,ibland långa perioder fuckar hela vår ekonmi och ficksat flera sos anmälningar.
    Dok när jag inte är triggad är jag lugn.och vill bara vårt, familjens bästa.

Aa jag är för straff för otrohet,när man både blivit utnytjad bedragen,ficksat hus, gjorr allt för henne.
    Tar hand om ungen ficksat hemma,
    På en nivå som hon ska känna hon slipper känna sig stressad.
    Efter hennes standars,hon har ocd,men gjort det för att jag försökt minska stressen,
    Få henne att le kunna slappna av
    Dok vart det hon börja ta mig för givet.
    Fock inte ens beröm eller ens ett leende när det var som värst mellan oss,spela det ingen roll vad jag gjorde,fick ingen uppmärksamhet ändå.

Kan sägja som jag mått senaste året.
    Har verkligen påverkat familjen negativt.
    Dels att hon triggar mig hela tiden.
    Lovar saker,inte förföljer det och hon gör ingen big deal av att hon lovat.är en trigger,som får mog tappa fästet .
    Dels jag varit på psyket och är nere hela tiden.
    Försöker få henne vilja bygga på tilliten.
    Men är svårt,när hon ser hur förstörd jag blivit.
    Hon velar säger hon ska ändra sig för vår skull.
    Men känns många gånger som hon inte har viljan.

Senaste riktiga snacket ville hon bara brakea,
    För hon har så sjuk ångest över när jag blir triggad black eye.
    Och för hon tror inte detta går ficksa.
    Är en trigger,att hon bara känner för att lämna allt.
    För vi diskuterar,för hon inte kan ta kretik.
    Inser inte riktigt vad hon håller på med.
    Få henne,fatta det inte är ok.
    Visa av hennes beteenden,då säger hon att jag vill förändra hela henne.
    Vill få henne växa,bli bäst versionen av sig själv.
    För vår skulle.specielt för vår son skulle.
    Vilja att hon ska kunna ta ansvar.
    Hålla det man säger osv.jobbat på tilliten.

Hon verkar ha självhat delux,för hon gjort så hära.
    Mot den finast personen i sitt liv vad hon säger.
    Säger jag förtjänar nån bättre osv.
    Tycker inte det är ok säga så,step up då för fan.
    Så kan hon vara den personen.

Dok verkat hon ha så mycke ångest regrets,att hon mest troligen kommer lämna oss snart.
    Hände för 1 år sen när det kom fram.
    Hon lämna oss i 2 månader nästan.svara knapt och hälsa på några timmar i veckan.
    Sa hon arbeta på sig själv.
    Har aldrig kunna ta dra så.
    Förutom när jag blivit inlagt psyket,nån dag.
    Få sova ut,sluta grubbla övertänka.
    Som kör slut på skallen.
    Vill förstå,kunna är en förstående person.
    Men hur jag än försöker blir det inte logiskt enligt mig

Kan sägja blivit fysiskt misshandlad flera gånger.
    Dok psykist misshandlad enligt mig gör mycke mycke ondare.
    Ovh verkar aldrig gå över.
    Specielt med ptsd,som gör att det känns som igår allt hände.

Att det var med hennes så kallade bästa vän.
    Som jag träffat många gånger.
    Han dyker upp och skrattar mig i ansikte när vi har sex.
    Ibland kommer i mardrömmar osv

Har varit skit nära kontakta han flera gånger.
    Velat hämnas,dessutom vet jag han haft brud och 2 barn och hon vet inget om det.
    3nni vår son ålder 4 och en som är 2. eller nått.
    Dok lovat bruden inte fucka eller höra av mig till han.
    Hon har sagt upp kontakten med han.
    För jag Krävde det om vi skulle försöka igen.
    Dok tycker väll.säket visa i tråden det är kontrollerande.
    Att hon har rätt vara med vem hon vill.
    Och att det är fel.dol inte enlight mig.

Ångrar inte jag fick barn älskar vårt barn mest i värden.
    Dok ångra jag att jag litat på henne.
    När jag vetat nått varit fel hela tiden igenligen.
    Me tanke på hur hon betet sig.
    Önska många gånger man inte är så snäll och naiv.
    Att jag lita på henne i vått och tort.
    För det är det som gör detta beteende möjligt.
    Hade jag gått på magkänslan intusion.
    Istället på hennes ord.wå viste jag det från början,men valde inte vara den svartsjuka snubben.

Så aa kan sägja att man kan bli sjukt jävla skadad av ett sånt svek.
    Svårt att sägja vad ett lämpligt straff är.
    Men ett svek i denna caliber.
    Borde ju mist vara att upprätta förtroendet.
    Så jag känner att jag ens skulle våga släppa min son med henne.
    Ifall det kommer ta slut.
    Känna att jag kan lita på henne 100%.
    Att hon förstår missbruket är förjävligt för alla inblandade.
    Och att hon helt enkelt blir vuksen och kan ta ansvar.
    På en nivå,som är.över en tonåring.

Men så länge hon håller på som hon gör,så kommer jag heldre vara kvar i detta.
    Än att som hon ville tidigare att vi skulle ha han varannan vecka.
    Varför jag är kvar,är att jag har tro hopp att det kan bli bra.
    Vet hon kan om hon verkligen vill.
    Men tills vidare föredrar jag,vara med han heltid.
    Det kan jag när vi lr tillsammans.
    Känns dok som man ska vara två vuxna i ett förhållande.
    Jar missbrukat,dok la jag av så fort vi fick barn.
    Var tvungen step up,för går inte vara ego om man har ansvar för en annan menniska.
    ,men för mig känns det många gånger som jag har två barn att ta hand om.

Har börjat må bättre,mindre ptsd blackeye.
    Dok skulle aldrig skada nån annan nånsin.
    Kanche väggen på sin höjd.
    Blir mindre triggad så känns som det går framåt.

Tror det svåra med att göra det straffbart.
    Är att det nog är olika från fall till fall.
    Vad som skulle kunnas ses som lämpligt.
    Men tycker igenligen det borde vara  partner som blivit utsatt dom sätter ett straff inom visa gränser.
    Man är ju trots allt ett brotts offer.
    Borde kunna vara straff bart om det finns bevis,
    Inte om det bara är mistankar.

Håller om min son.
    Och önskar hans mamma kommer vakna.
    Fäller en tår,varje gång jag har tanken på att vi borde lämna henne.
    För känner att,skulle jag gå in för hela vårdnaden.
    Skulle han aldrig förlåta mig.
    Och att han älskar henne så mycke.
    Gör att jag fastnat i en trapp.
    Det ända jag hoppas på att har tro på.ger jag detta tid kanche det kan bli bra.
    Men vet igenligen inte om detta går ficksa.
    Men försöker för hans skull.
    Även om jag är halv pausad lever en mardröm till och från.
    Så tycker jag han förtjänar det bästa.

• Cathariiina

Jag tycker att det för för långt i ett civiliserat land. Vi kan inte ha äktenskapsbrottslagar lika lite som vi kan ha hädelselagar - det skulle ta oss 200 år tillbaka i tiden. Inte i brottsmålslagstiftningen i alla fall. 

MEN jag tycker faktiskt att otrohet borde påverka de lagliga följderna av en skilsmässa. Utan äktenskapsförord, delar man ju lika på allting idag. Men om det blir skilsmässa för att X har varit otrogen, då känns det väldigt orimligt att X ska ha ut hälften av Y:s förmögenhet (om det är så att det var Y:s förmögenhet från början, eller Y:s gamla släktgård, eller Y:s ärvda patriciervilla på Djursholm... fyll på). Det känns faktiskt direkt stötande.

Och samma om det är ett par sambos såklart, och den ena i normala fall skulle få ut stora värden genom sambolagen.

I sådana fall tycker jag att beloppen borde jämkas, så att den som har varit otrogen får ut mindre än vad han eller hon annars skulle ha fått. Och detta ska beslutas av en domstol, som kan ta hänsyn till helhetsbilden. Så är det i andra länder. Det är även så i andra länder, att en frånskild hustru som i normala fall skulle ha fått underhåll av sin man, inte får det om hon har varit otrogen. Och det är ju inte mer än rätt - hon kan stå sitt kast. 

• pyssel
    Hemma man skrev 2023-08-15 20:23:52 följande:

Jag tycker det borde vara straffbart.
    ...
    .

Alltså, du måste skärpa till dig och söka hjälp för din sorg. Nej, du är inget brottsoffer. Vi kan inte ha rättsliga påföljder för känslomässiga svek. Föräldrar som skiter i sina barn, tycker du barnen ska fastställa påföljden "inom rimliga gränser", eller vad du skrev? Om ens syskon eller föräldrar fryser ut en från familjesammankomster, ska de sveken gå till domstol? Kompisen sedan 30 år sviker en för den nya kontorskollegan, är det 10 dagsböter eller vad?

Folk är ju inte kloka.
  • pyssel
    Cathariiina skrev 2023-08-15 22:05:13 följande:

Jag tycker att det för för långt i ett civiliserat land. Vi kan inte ha äktenskapsbrottslagar lika lite som vi kan ha hädelselagar - det skulle ta oss 200 år tillbaka i tiden. Inte i brottsmålslagstiftningen i alla fall. 

MEN jag tycker faktiskt att otrohet borde påverka de lagliga följderna av en skilsmässa. Utan äktenskapsförord, delar man ju lika på allting idag. Men om det blir skilsmässa för att X har varit otrogen, då känns det väldigt orimligt att X ska ha ut hälften av Y:s förmögenhet (om det är så att det var Y:s förmögenhet från början, eller Y:s gamla släktgård, eller Y:s ärvda patriciervilla på Djursholm... fyll på). Det känns faktiskt direkt stötande.

Och samma om det är ett par sambos såklart, och den ena i normala fall skulle få ut stora värden genom sambolagen.

I sådana fall tycker jag att beloppen borde jämkas, så att den som har varit otrogen får ut mindre än vad han eller hon annars skulle ha fått. Och detta ska beslutas av en domstol, som kan ta hänsyn till helhetsbilden. Så är det i andra länder. Det är även så i andra länder, att en frånskild hustru som i normala fall skulle ha fått underhåll av sin man, inte får det om hon har varit otrogen. Och det är ju inte mer än rätt - hon kan stå sitt kast. 

Och om den ena har dubbelarbetat och den andra latat sig efter jobbet, eller kanske inte ens jobbat, hur tycker du det ska straffa sig om den late sviker så illa att hen lämnar för att bo i kloster/tält i skogen/sin mamma/bästa kompisen?
  • Gullvivor

Att straffas för äktenskapsbrott är ju inte fel i sig, men det blir ju märkligt om någon skulle anmäla sin sambo/pojkvän/flickvän för otrohet när de inte ens är gifta. Och skulle det bara gälla gifta människor så kommer majoriteten av otrogna undan det genom att aldrig gifta sig. 

Men om sex utanför äktenskap blir olagligt så hade det nog funkat utmärkt om även otrohet blev ett brott. 

Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?