• Flies

Borde otrohet brotts rubriceras?

Kan detta komma att tas upp och kunna gå under psykisk misshandel? 

Idag är inte psykisk misshandel ett brottsmål men för alla som levt under och med giftiga relationer så ÄR det en verklighet. Ofta människor med någon typ av störning. Ofta odiagnostiserad då dessa hen sällan ser sina egna problem och triggas och blir aggressiva när de konfronteras. 

Att sedan bli utsatt för en otrohet är ett rent psykiskt lidande med många mycket svåra beslut. Jag förstår absolut att man kan känna lust eller bli attraherad av någon och att många problem i relationer kan leda till otrohet. Moraliskt riktigt, absolut inte i min mening. Våga stå för dina handlingar och fria val. Att bli bedragen är något hemskt, att bli lurad. ?Offrets? mentala hälsa kommer att skjutas i sank, är detta rimligt att utsätta en annan människa för? 

Att bli lurad, bedragen av någon som står dig närmast? Förtal är ju brottsligt, vilket egentligen rent krasst skulle kunna vara skit snacket i fika rummet om någon. Hur kan då inte en handling som psykiskt och mentalt och brutalt skadar en annan människa inte vara brottslig? 

Nu tänker ni på rättigheter, jämställdhet och annat, men detta med otrohet ÄR psykisk misshandel. Ni som råkat ut för det när ni varit i tron om att du och din partner arbetar för samma sak, kom med er åsikt. Ni som inte råkat ut för det kan aldrig sätta er in i vad vi som drabbas går igen. 

Därför ställer jag frågan igen, Psykisk misshandel måste bli en brottsrubricering då kan ju faktiskt otrohet bli det indirekt? 

• Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?
  • Cathariiina
    Medborgare skrev 2023-08-16 12:45:29 följande:
    Det är upp till var och att skydda sina tillgångar. Där har vi lagar som skydd. Men vi ska inte ha morallagar stiftade av staten. 
    Jag tror som sagt att det kommer att gå åt det hållet ändå, på grund av vår stora och växande muslimska befolkning. För dem är det självklart att ett äktenskapsbrott är något allvarligt, som även får förmögenhetsrättsliga konsekvenser vid skilsmässan. (Men så långt som att det blir straffbart som i deras hemländer, där det till och med förekommer dödsstraff för otrogna kvinnor - får man hoppas att det inte går här.)
  • fornminne

Fast i Sverige är man ju inte skyldig att försörja en expartner, dvs du kan inte dömas till underhåll i efterhand. Bara tills skilsmässan har gått igenom, samt givetvis för eventuella barn.

Var och en måste själv ta ansvar för att skydda sig juridiskt. Men det är väl möjligt att driva processer gällande bodelningar även i Sverige? 

Muslimer är inte en homogen grupp som tycker och tänker lika. Det finns liberala muslimer, precis som det finns konservativa kristna. För att strängare äktenskapslagar ska införas måste de som förespråkar detta - oavsett religion - vara i majoritet samt rösta för detta. Dit är det långt.

Det räcker inte att ett parti som Nyans får in en fot i riksdagen, eftersom inget annat parti kommer att vilja samarbeta med dem. Visst, så sade man om SD också, men SD har ett betydligt större väljarunderlag.

• pyssel
    Cathariiina skrev 2023-08-16 09:45:05 följande:
    Det understrukna skrev jag inte, och menade inte. SIN EGEN förmögenhet måste man få ut även om man har varit otrogen. Jag talade om rätten att få ut DEN ANDRES förmögenhet, om man har varit otrogen. Det tycker jag är oskäligt - och så resonerar man även i länder där man har äktenskapsprocesser.

Det är ju även ofta så, att folk gifter sig med personer de inte är attraherade av för pengar, och sedan har de andra på sidan om, tills de fem åren har gått då de kan skilja sig till halva förmögenheten. En lagändring här, skulle göra ett sådant bedrägligt beteende mindre lockande. 
     Då frågar jag dig igen: Menar du att man med samma resonemang om oförtjänta tillgångar skulle mista rätten att få ta del av den andres förmögenhet om man inte varit otrogen men låt säga latat sig och snyltat under hela äktenskapet, varit ogin, elak och frostig, och sedan brutalt dumpar den givmilda, kärleksfulla parten? Om inte, vad är den stora skillnaden?
  • Cathariiina
    pyssel skrev 2023-08-16 17:55:54 följande:
     Då frågar jag dig igen: Menar du att man med samma resonemang om oförtjänta tillgångar skulle mista rätten att få ta del av den andres förmögenhet om man inte varit otrogen men låt säga latat sig och snyltat under hela äktenskapet, varit ogin, elak och frostig, och sedan brutalt dumpar den givmilda, kärleksfulla parten? Om inte, vad är den stora skillnaden?
    Och jag svarar dig igen, att i en skilsmässoprocess tar domstolen hänsyn till ALLA faktorer. Även sådana som du nämner. Även om en otrohet väger tyngre.

Och sedan bestämmer de vad de tycker är skäligt, avseende hur mycket tillgångar och pensionspoäng (pensionspoängen som båda makarna tjänat in under äktenskapstiden delas vid skilsmässan i Tyskland) vardera parten ska få ut, samt om någon av parterna ska betala underhåll till den andra, och i så fall hur länge och hur mycket. Det finns dessutom en möjlighet att överklaga till ytterligare en instans. 
  • pyssel
    Cathariiina skrev 2023-08-16 18:35:21 följande:
    Och jag svarar dig igen, att i en skilsmässoprocess tar domstolen hänsyn till ALLA faktorer. Även sådana som du nämner. Även om en otrohet väger tyngre.

Och sedan bestämmer de vad de tycker är skäligt, avseende hur mycket tillgångar och pensionspoäng (pensionspoängen som båda makarna tjänat in under äktenskapstiden delas vid skilsmässan i Tyskland) vardera parten ska få ut, samt om någon av parterna ska betala underhåll till den andra, och i så fall hur länge och hur mycket. Det finns dessutom en möjlighet att överklaga till ytterligare en instans. 
    Jag undrade inte hur det går till, utan ställde frågan om du ansåg att övriga känslomässiga svek, samt mindre smickrande beteenden som ren o skär lathet, skulle påverka bodelningen, då du gick på så om just otrohet. Då var det alltså inte bara otrohet du ville ha en föråldrad lagstiftning för, utan även andra "moralbrott" mellan makar. Där ser man.
  • Hemma man

Känns som visa förespråkar otrohet.
    Istället för ärlighet.
    Sen blame shiftar,försöker göra otroheten till att det beror på andra grejer.
    Aa är oftas så en otrogen tänker när som är otrogna.
    Är inte mitt fel det var han som var lat osv.
    Varför inte bara vara ärlig kommunicera.
    Finner ingen logik,att rättfärdiga otrohet svek.
    Snart börjar det väll tyckas synd om den som är otrogen.
    Lite sverige standar på det.
    Man ser till förövaren att det är synd om dom.
    Utan att se tills brotsoffret.
    Sen att det inte skulle finnas en förövare brottsoffer i ett sånt svek.
    Jämför det med att en familj inte vill ha med en att göra att det borde ses som svek osv.är att inte se alvaret i nån som är otrogen.före språkar du otrohet att man inte har nån plikt eller skyldighet i ett förhållande.
    Sen att jämför det med familje grejen.
    Aa skulle kuna funka som jämförelse.
    Ifall du total fuckat backstabbat utnytjat din din familj.
    Och sen vill dom inte ha med dig att göra.
    Är kanche inte så konstigt i så fall.

• pyssel
    Hemma man skrev 2023-08-16 23:34:27 följande:

Istället för ärlighet.
    Jämför det med att en familj inte vill ha med en att göra att det borde ses som svek osv.är att inte se alvaret i nån som är otrogen.före språkar du otrohet att man inte har nån plikt eller skyldighet i ett förhållande.

Jag kan inte hitta en enda i tråden som förespråkar otrohet, var hittar du det?

Jag kan inte heller hitta någon som tycker synd om den otrogne, var gör du det?

Jag är verkligen inget brottsoffer för att jag blivit bedragen. Har blivit utsatt för så väldigt mycket värre saker än otrohet, brott alltså. Du är verkligen ute och vevar.

Varför tror du att andra bedragna inte håller med dig?

• Cathariiina
    Hemma man skrev 2023-08-16 23:34:27 följande:

Istället för ärlighet.

Ja, visst är det konstigt att de försöker relativisera otroheten! Som alltid ansetts vara en skilsmässoorsak, och alltid har påverkat skilsmässoföljderna. Utom i PK-Sverige av idag, då. 

Jag tycker inte att de där ursäkterna håller:

"Min man tar inte sin del av hushållsarbetet. Därför måste jag få ligga med andra män när jag bor på konferenshotell med jobbet."

"Min fru förstår mig inte. Därför måste jag få ha de där hotellnätterna med min unga kollega, medan min fru tror att jag är på affärsresa".

"Min man säger inte att han uppskattar min kropp. Därför... tjejresa... Mallorca... Carlos..."

Det går ju faktiskt att skilja sig idag. Och även om man har rätt till halva den andres förmögenhet enligt dagens lagstiftning, så kan man faktiskt avstå från att begära ut den.. Har man gått så långt som till att bedra den andre, så tycker jag att man i alla fall ska vara så renhårig att man låter bli det.
  • pyssel
    Cathariiina skrev 2023-08-17 02:54:51 följande:
    Ja, visst är det konstigt att de försöker relativisera otroheten! Som alltid ansetts vara en skilsmässoorsak, och alltid har påverkat skilsmässoföljderna. Utom i PK-Sverige av idag, då. 

Jag tycker inte att de där ursäkterna håller:

"Min man tar inte sin del av hushållsarbetet. Därför måste jag få ligga med andra män när jag bor på konferenshotell med jobbet."

"Min fru förstår mig inte. Därför måste jag få ha de där hotellnätterna med min unga kollega, medan min fru tror att jag är på affärsresa".

"Min man säger inte att han uppskattar min kropp. Därför... tjejresa... Mallorca... Carlos..."

Det går ju faktiskt att skilja sig idag. Och även om man har rätt till halva den andres förmögenhet enligt dagens lagstiftning, så kan man faktiskt avstå från att begära ut den.. Har man gått så långt som till att bedra den andre, så tycker jag att man i alla fall ska vara så renhårig att man låter bli det.
    Vilka "de"?
  • Bis mis
    Flies skrev 2023-08-13 21:58:44 följande:
    Borde otrohet brotts rubriceras?

Kan detta komma att tas upp och kunna gå under psykisk misshandel? 

Idag är inte psykisk misshandel ett brottsmål men för alla som levt under och med giftiga relationer så ÄR det en verklighet. Ofta människor med någon typ av störning. Ofta odiagnostiserad då dessa hen sällan ser sina egna problem och triggas och blir aggressiva när de konfronteras. 

Att sedan bli utsatt för en otrohet är ett rent psykiskt lidande med många mycket svåra beslut. Jag förstår absolut att man kan känna lust eller bli attraherad av någon och att många problem i relationer kan leda till otrohet. Moraliskt riktigt, absolut inte i min mening. Våga stå för dina handlingar och fria val. Att bli bedragen är något hemskt, att bli lurad. ?Offrets? mentala hälsa kommer att skjutas i sank, är detta rimligt att utsätta en annan människa för? 

Att bli lurad, bedragen av någon som står dig närmast? Förtal är ju brottsligt, vilket egentligen rent krasst skulle kunna vara skit snacket i fika rummet om någon. Hur kan då inte en handling som psykiskt och mentalt och brutalt skadar en annan människa inte vara brottslig? 

Nu tänker ni på rättigheter, jämställdhet och annat, men detta med otrohet ÄR psykisk misshandel. Ni som råkat ut för det när ni varit i tron om att du och din partner arbetar för samma sak, kom med er åsikt. Ni som inte råkat ut för det kan aldrig sätta er in i vad vi som drabbas går igen. 

Därför ställer jag frågan igen, Psykisk misshandel måste bli en brottsrubricering då kan ju faktiskt otrohet bli det indirekt? 

Mjo, jag kan tycka det på ett sätt. När man har stora bostadslån, barn och annat ihop så tar man rätt stora risker, både ekonomiskt och med sin och sina barns väl och ve. Jag tycker att det är ett bedrägeri där man kan få stora ekonomiska förluster. Dom här stora åtagandena gör man för att man litar på att inte få mattan ryckt under fötterna. Gick på en rejäl smäll på detta viset för ett antal år sen. Advokater är inte billiga heller om det visar sig att exet är en riktig svinpäls och man faktiskt behöver en.

Sen hur det ska bevisas är ju en annan femma.

Om jag någonsin skulle lita på någon igen för att ta stora lån ihop så skulle jag se till att ha allt nedskrivet och undertecknat. Jo, jag skulle ta den diskussionen även när allt är bra. För motsatsen betalar man för hela livet sen i stort sett.
Svar på tråden Borde otrohet brotts rubriceras?