• Baramammaella

    Partner och jag oense om morgonrutinerna

    Halloj! Jag och sambon har tre barn. Han jobbar 7-16 och jag 9-18,15. Jag går upp 6.00 med alla barnen och börjar göra ordning frukost och alla förberedelser inför skola och förskola, medans sambon alltid får ligga kvar i sängen tills ca 7 då han börjar jobba och för han är det bara att hoppa i kläderna och sticka. Behöver alltså inte hjälpa till med barnen på morgnarna alls. Han tycker att han inte ska behöva det eftersom han hämtar minstingen på dagis och åker hem och gör middagen? jag kan tycka att det är fel, då jag ALLTID hjälper till med barnen om jag är hemma för jag tycker att man ska göra det helt enkelt. Jag går alltså upp 6, kommer hem från jobb 12-13 timmar senare. Han hittar alltid anledningar till varför han är mer trött än vad jag är också, han tar alltid upp typ att han klipper gräset (vi har åk gräsklippare) men verkar glömma att jag tvättar och städar mera?. Blir så irriterad och vill bara höra vad ni tänker och tycker! Inga påhopp eller otrevliga kommentarer tack. 

  • Svar på tråden Partner och jag oense om morgonrutinerna
  • Maymom

    Du har hand om barnen innan jobbet och han har det efter jobbet. Du gör frukost och dukar undan, han gör middag och dukar undan.
    Låter ganska jämlikt. Eller gör han mellis också när barnen kommer hem? Delar ni på disken?
    Sen är det svårt att bedöma utan att veta fördelningen av övriga sysslor...

  • sandrabeerg

    Tycker det låter orimligt att han alltid får sovmorgon och du aldrig. Någon dag i veckan borde han väl kunna ta barnen. 

  • OlgaElvira

    Om ni bara pratar om saken så blir det aldrig någon förändring. Ni har helt olika bilder av hur mycket arbete var och en av er lägger ner. Han ser inte allt du gör, men ser du allt han gör?
    Ni får göra en tidsstudie där ni dokumentetar vad ni gör, när ni gör det och hur lång tid det tar.
    Sätt er ner och gör lista över allt som behöver gäras för att ?företaget familjen? ska fungera. 
    Gör var sin lista över vad ni själva gör, varje dag, vare vcka, varje månad, mer sällan. 
    Sedan gör ni en lista över vad ni anser att den andra gör. Gör listorna så detaljerade som möjligt. 
    Se familjen som ett företag som ska skötas. Planering, inköp, vård av barn, vård av hus, fordon, kläder, sportutrustning, kontakter med skola, dagis, anhöriga,  barnebs fritidsaktivteter, uppvaktning och presenter, egen tid, tid för vård av er relation.
    Det här tar tid, det räcker inte med en kväll. Låt det ta tid och var generösa mot varandra.
    Det finns en app ni kanske kan använda er av. 

    https://www.equaliteam.com/

  • Aliona

    Jag tycker att det låter som en vettig fördelning. Du tar morgonbestyren, gör frukost och lämnar. Han hämtar, har hand om barnen de tre timmarna tills du kommer hem och lagar middag. 


    Men varför går ni egentligen upp redan kl 6 om du inte börjar jobba förrän 9? 


     

  • Aliona
    sandrabeerg skrev 2023-08-15 22:15:01 följande:

    Tycker det låter orimligt att han alltid får sovmorgon och du aldrig. Någon dag i veckan borde han väl kunna ta barnen. 


    Det är väl föräldrarnas arbetstider som styr barnomsorgen? Man kan väl inte länna barnen innan 7 på förskolan och fritids om en av föräldrarna är ledig till 9? Sen hämtar han på eftermiddagen - det är inte rättvist att en förälder får båda hämta och lämna. 


    På helgen däremot kan man passa på att byta roller så  att de får en sovmorgon var. 

  • idape

    Förstår vad du menar. Man hjälps åt så mycket man kan om båda är hemma. Blir också ofta irriterad för såna här grejer. Men som nån annan skrev varför stiger ni upp redan kl 6 om du börjar nio och skolan åtta gissar jag? Stig upp allihop då runt kl 7? Eller strax innan och hjälps åt lite?

  • sandrabeerg
    Aliona skrev 2023-08-15 22:27:27 följande:

    Det är väl föräldrarnas arbetstider som styr barnomsorgen? Man kan väl inte länna barnen innan 7 på förskolan och fritids om en av föräldrarna är ledig till 9? Sen hämtar han på eftermiddagen - det är inte rättvist att en förälder får båda hämta och lämna. 8


    På helgen däremot kan man passa på att byta roller så  att de får en sovmorgon var. 


    Det står inte att de lämnas innan sju. Varför de går upp vid sex framgår inte men jag utgick från att barnen vaknar eller att de av andra skäl inte har något val.
  • Emiz

    Tänker också att om du fixar frukost och lämnar så hämtar han + lagar middag till familjen, ganska bra fördelning baserat på era arbetstider? Sen till helgen tar ni varsin sovmorgon? Förutsätter då att allt annat är jämnt fördelat? Blir kanske konstigt om han ska stiga upp kl 06 fixa frukost och alla barn, lämna innan 07 plus hämta på em och göra middag, eller?

  • Baramammaella
    sandrabeerg skrev 2023-08-15 23:09:59 följande:
    Det står inte att de lämnas innan sju. Varför de går upp vid sex framgår inte men jag utgick från att barnen vaknar eller att de av andra skäl inte har något val.
    Hej igen! Nej dom lämnas absolut inte vid 7. Jag skrev heller aldrig att han skulle lämna dom på föris, jag lämnar alltid den lilla 8.20 på föris. Men dom stora barnen åker med skolbussen som går kl 7.10. Och vi alla är väldigt morgontrötta och sega så vi går upp ca 6 för att hinna med allting och sedan går dem till bussen själva.
Svar på tråden Partner och jag oense om morgonrutinerna