• Anonym (…)

Vabb för 17 åring?

Min dotter på 17 år med bland annat adhd diagnos, GAD m.m mår väldigt dåligt och vi har möte på BUP. Har intyg från BUP från överläkaren och sköterskan att  jag måste följa med henne dit för hon klarar inte det själv pga måendet. 
    Godkänner FK att jag vabbar för henne trots att hon är över 16 år? 
    Finns det fler föräldrar här som har erfarenhet/ kunskaper kring detta?

• Svar på tråden Vabb för 17 åring?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 16:30:34 följande:
    Det är inte jag som ser AS på det sättet, det är myndigheterna. 
    Men sluta tjata om Aspergers för det är inte relevant för ts. Hens barn har ADHD och GAD, nämns ingen annan större diagnos. Däremot (utifrån länken jag la in förut) så tror jag fortfarande inte att ts kan få vab godkänt eftersom inget av det som nämnts kan räknas som att vara "allvarligt sjuk".
  • Sunflora
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 16:04:38 följande:
    O ja, de har de visst. Som sagt, om man har AS/autism nivå 1, ses man som man inte kan någonting av myndigheter. 
    I vilket sammanhang? Att ha kontakt med myndigheter och sjukvården är oftast helt frivilligt behöver man ingen hjälp finns det heller ingen anledning att be om det. 
  • Anonym (...)
    Anonym (1234) skrev 2023-08-16 16:04:38 följande:
    O ja, de har de visst. Som sagt, om man har AS/autism nivå 1, ses man som man inte kan någonting av myndigheter. 
    Varför skriver du så. Ta reda på fakta innan du uttalar dig. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 09:38:19 följande:

Antagligen inte. Låter som extremt tunna skäl, även om jag förstår att det är svårt för ungdomen. Sedan kan man förstås googla........

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/vard-av-barn-vab

När barnet har fyllt 16 år kan du bara få ersättning för vab om barnet är allvarligt sjukt eller omfattas av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Är det som TS dotter har inte att vara allvarligt sjuk då?
  • Anonym (M)

Mår väldigt dåligt och psykiatri och sjukvårdspersonal som säger att mamman måste vara med, är väl ändå att vara allvarligt sjuk??? 

• Anonym (Ff)

Skulle inte Fk godkänna så får man ju ta en semester dag. Oavsett så följer man ju med sin dotter. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-08-16 17:43:41 följande:
    Är det som TS dotter har inte att vara allvarligt sjuk då?
    Nej.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-08-16 17:45:02 följande:

Mår väldigt dåligt och psykiatri och sjukvårdspersonal som säger att mamman måste vara med, är väl ändå att vara allvarligt sjuk??? 

Nej. Att vara liggande i 40 graders feber så man knappt är vid medvetande är att vara allvarligt sjuk, t ex. Det kan också vara andra tillstånd så klart där personen inte kan ta hand om sig själv. Att ha GAD är inte att vara allvarligt sjuk, att må väldigt dåligt psykiskt är inte heller att vara allvarligt sjuk. För att räknas som allvarligt sjuk brukar man räkna med att det ingår att man rent fysiskt inte kan ta vara på sig själv. Vi snackar brutna ben och liknande, inte brutna psyken, inte ens om man sitter i fosterställning i ett hörn. Är man så illa däran skulle man antagligen redan vara inlagd på psykavdelning.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 19:07:26 följande:
    Nej. Att vara liggande i 40 graders feber så man knappt är vid medvetande är att vara allvarligt sjuk, t ex. Det kan också vara andra tillstånd så klart där personen inte kan ta hand om sig själv. Att ha GAD är inte att vara allvarligt sjuk, att må väldigt dåligt psykiskt är inte heller att vara allvarligt sjuk. För att räknas som allvarligt sjuk brukar man räkna med att det ingår att man rent fysiskt inte kan ta vara på sig själv. Vi snackar brutna ben och liknande, inte brutna psyken, inte ens om man sitter i fosterställning i ett hörn. Är man så illa däran skulle man antagligen redan vara inlagd på psykavdelning.
    Står det hos försäkringskassan eller någon lag vad som räknas som allvarligt eller är det din egen åsikt?
  • Anonym (LPT)

Om ett barn vårdas för allvarlig sjukdom kan förälder erhålla VAB. En av mina döttrar hamnade för många år sedan som 16-åring i en djup depression och gjorde ett allvarligt försök att ta sitt liv. Vårdades på LPT och jag var inneliggande med henne. Då fick jag VAB-intyg godkänt. I övrigt vet jag inte hur reglerna är.

PS min dotter mår bra sedan dess. Det vände relativt snabbt, och hon har aldrig fått depressioner eller annat efter det DS

Svar på tråden Vabb för 17 åring?