• Anonym (…)

Vabb för 17 åring?

Min dotter på 17 år med bland annat adhd diagnos, GAD m.m mår väldigt dåligt och vi har möte på BUP. Har intyg från BUP från överläkaren och sköterskan att  jag måste följa med henne dit för hon klarar inte det själv pga måendet. 
    Godkänner FK att jag vabbar för henne trots att hon är över 16 år? 
    Finns det fler föräldrar här som har erfarenhet/ kunskaper kring detta?

• Svar på tråden Vabb för 17 åring?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-08-16 19:18:16 följande:
    Står det hos försäkringskassan eller någon lag vad som räknas som allvarligt eller är det din egen åsikt?
    Det är ett försök att förklara orden "allvarligt sjuk" för dig som jag ger exempel.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 19:23:18 följande:
    Det är ett försök att förklara orden "allvarligt sjuk" för dig som jag ger exempel.
    Du ger ett exempel på egen åsikt om vad allvarligt sjuk är.
  • Anonym (Morsan)

Tycker att möjligheten för vabb för ungdomar upp till 18 år borde vara enklare att få genom.
    Min då 16-åriga dotter skulle operera sig 80 mil bort då det var där den expert vi skulle till fanns, hon skulle sövas innan operation.

Hade ju tur att jag hade semester att ta ut samt att jag fick ut den, för tänkte inte skicka en 16 åring 80 mil bort för att opereras och då efter operation ta sig från sjukhus till tågstation och ta sig hem 80 mil med 3 byten på tåg.
    Hon mer eller mindre sov hela vägen till hotellet 40 mil bort, vi orkade inte ta oss hela vägen hem den dagen då operation drog ut på tid.

Det jag fick till mig av fk då var att vabb fick man om barn var döende eller tillhörde lss(vissa fall)

• Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-08-16 19:34:22 följande:
    Du ger ett exempel på egen åsikt om vad allvarligt sjuk är.
    Du är varmt välkommen att fråga FK vad de menar med allvarligt sjuk om du inte förstår exempel på vad det kan innebära.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 19:39:06 följande:
    Du är varmt välkommen att fråga FK vad de menar med allvarligt sjuk om du inte förstår exempel på vad det kan innebära.
    Är det vad du har gjort, eftersom du är så säker? Eller hur kom du själv fram till vad som räknas som allvarligt sjuk? Du svarade inte på det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-08-16 19:43:27 följande:
    Är det vad du har gjort, eftersom du är så säker? Eller hur kom du själv fram till vad som räknas som allvarligt sjuk? Du svarade inte på det.
    Suck.... Det kallas allmänbildning och livserfarenhet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Morsan) skrev 2023-08-16 19:34:28 följande:

Tycker att möjligheten för vabb för ungdomar upp till 18 år borde vara enklare att få genom.
    Min då 16-åriga dotter skulle operera sig 80 mil bort då det var där den expert vi skulle till fanns, hon skulle sövas innan operation.

Hade ju tur att jag hade semester att ta ut samt att jag fick ut den, för tänkte inte skicka en 16 åring 80 mil bort för att opereras och då efter operation ta sig från sjukhus till tågstation och ta sig hem 80 mil med 3 byten på tåg.
    Hon mer eller mindre sov hela vägen till hotellet 40 mil bort, vi orkade inte ta oss hela vägen hem den dagen då operation drog ut på tid.

Det jag fick till mig av fk då var att vabb fick man om barn var döende eller tillhörde lss(vissa fall)

Vid svår anorexia får man vabba upp till 18. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-08-16 19:51:06 följande:
    Suck.... Det kallas allmänbildning och livserfarenhet.
    Fast försäkringskassans regler går inte efter din allmänbildning och livserfarenhet som du anser att du har, så dina svar hjälper inte TS.
  • Anonym (Morsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-16 19:53:48 följande:
    Vid svår anorexia får man vabba upp till 18. 
    Svår anorexia räknas kanske som att barnet kan vara döende.

Oavsett tycker jag att man ska få vabb om läkaren som barnet/ungdomen ska besöka anser att det behövs att en vuxen är med, vilket exempelvis behövdes i vårt fall då operation skedde så långt bort.
    När hon opererats på hemmaplan har vi bara hämtat henne då hon vaknat till efter operationen 
  • Anonym (1234)
    Anonym (...) skrev 2023-08-16 17:33:04 följande:
    Varför skriver du så. Ta reda på fakta innan du uttalar dig. 
    Varför jag skriver så...
    Bara ta en titt på Aspergerforum, och se hur folk har blivit bemöta av myndigheter när de har gått ut med att de har AS/sjukvårdspersonal ser att de har AS.

Det är snarare du som är verklighetsfrånvänd. 
Svar på tråden Vabb för 17 åring?