• Anonym (Norra sthlm)

Gravid men han är upptagen

Vill inte dömas snälla utan skriver här
    för att då råd. Haft en relation med en man i ett år snart och fick nyss reda på att ja är gravid. 

har inte vetat att han varit upptagen speciellt länge och den infon jag fått har vart att det vart ganska oseriöst nu visar det sig efter att jag grottat att det finns ett barn också:( och att de bor ihop känner mig även utnyttjad och ledsen för jag jag inte så lätt att bli gravid och blev nu jätte glad har inget sagt än o vet inte alls vad ja ska säga eller göra känns bara förjävligt rent utsagt älskar honom o trodde de skulle va vi? kan kolla upp mer
    men vill ja veta mer blir bara ledsen han har ju ett ansvar med. 

tips önskas 😭😭❤️❤️

• Svar på tråden Gravid men han är upptagen
  • Friger

Han har fru och barn? Aldrig varit hemma hos honom under det där året? Bara nyfiken, jag dömer inte!

Ja... Du har ju två val.
    1. Försöka behålla barnet.
    2. Göra abort.

Något av det måste du ju välja.

Är det helt främmande för dig att göra abort?

• Anonym (Norra sthlm)

Jo har varit hos honom men kan nu i efterhand vart mer på dejt stadiet o setts hos mig, åkt iväg osv.. 

fan

jo jag vet också att de finns två val o även han har ju val att inte va del av barnets liv han har ju med tagit detta beslut o haft oskyddat sex med mig o sånt här kan ju hända då. Alla har ju ett eget ansvar o val frågan om Hon borde få rätt att veta han lär ju inte säga nått ja om
    han nu inte lämnar henne vilket känns sådär troligt. När han tom. ljugit för mig 😭

• Anonym (Elvira)

1. Hur gammal är du nu?
    2. Hur vet du att du har svårt att bli gravid- är det konstaterat av läkare?

Jag tänker att det också spelar in i beslutet.

Min halvsyster fick veta som ung att hon hade svårt att bli gravid och hade redan gjort en abort i tonåren.

Hon hade därför stor ångest när hon blev gravid vid 26 med helt fel kille, de hade just gjort slut. Till slut bestämde hon sig för abort igen men det blev så att det blev missfall innan aborten, så det var en lättnad för henne rent moraliskt, men också en besvikelse. Hon fick sedan ett barn vid 35 och verkar nöjd med det.

Det är ett stort beslut att ha barn med någon som du knappt känner, och som dessutom har lurat dig från ruta 1.

Det finns ingen anledning att tro att den mannen kommer att vara schysst eller underlätta på något sätt om du får barn mot hans vilja. Om något så kommer han bara att ställa till trubbel för dig med barnet och han kan komma och kräva umgänge när som helst och ställa krav på dig med boende, flytt och skolor för barnet och allt sånt i många år framåt.

Så tänk noga efter om det är värt att bli sammankopplad med den här mannen i minst 20 år efter hans beteende.

• Anonym (Hmmm ....)

Nej lämna henne kommer han med största sannolikhet inte göra. Då hade han gjort det redan eftersom det gått ett år. Du ser det som att ni dejtat lite (rätt oseriöst låter det?), han ser det troligen som att du är en älskarinna på sidan av, inte mer än så.

Fundera ordentligt på abort. Det där kommer troligen aldrig någonsin bli bra tyvärr. 

• Anonym (Elvira)

Den raka frågan är: Förtjänar den här mannen att bli far till ditt barn?

Hur snygg/frisk/smart/lyckad är han?

Och hur många män kommer att välja bort dig pga detta, som du annars kunde fått snygga/friska/smarta/lyckade barn med istället?

Detta är ren biologi- ska en kvinna få ett barn på så lösa boliner ska det väl banne mig vara värt det, och inte innebära toalettdykande efter stolpskottsgener?

• Anonym (Norra sthlm)

jag är 35 och gjorde en op då det konstaterades i våras och trodde att det var kört därför är
    jag ändå
    glad. Han kan ju säga att han ej vill ha med
    oss o göra o då blir de pappa okänd? men stackars kvinna som
    lever med honom 🤷?♀️.

funderar om ja hade velat veta eller ?de man inte vet lider man inte av??.

• Anonym (Elvira)
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-17 13:19:14 följande:

jag är 35 och gjorde en op då det konstaterades i våras och trodde att det var kört därför är
    jag ändå
    lever med honom 🤷?♀️.

Myndigheterna går inte med på fader okänd så lätt idag, i synnherhet inte om man är 35 och borde veta bättre.

Dessutom har barnet också rätt att veta vem dess far är, inte minst av medicinska skäl.

Själv har jag t.ex. en vän som gått och haft ångest i ett decennium för att hans far fick ALS tidigt, men sedan plötsligt fått veta att han själv är adopterad. Så där försvann den oron, de har inga gener gemensamt... 
  • Friger
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-17 13:10:48 följande:

Jo har varit hos honom men kan nu i efterhand vart mer på dejt stadiet o setts hos mig, åkt iväg osv.. 

fan

jo jag vet också att de finns två val o även han har ju val att inte va del av barnets liv han har ju med tagit detta beslut o haft oskyddat sex med mig o sånt här kan ju hända då. Alla har ju ett eget ansvar o val frågan om Hon borde få rätt att veta han lär ju inte säga nått ja om
    han nu inte lämnar henne vilket känns sådär troligt. När han tom. ljugit för mig 😭

Okej, du såg inga tecken alls på att han gick bakom ryggen på någon? Om du slår på honom på ratsit.se. Är hon skriven på hans adress?

Nä, han låter inte som typen som skulle berätta det för sin fru. Vänta med att blanda in henne, en sak i taget.

Är abort uteslutet för dig så måste du ju lösa alla praktiska problem. Du behöver ju inte bestämma dig ännu. Börja med att lägga fram den glada nyheten till pappan. Se reaktionen?

Jag skulle välja sms som kommunikationsmedel, givet att du sätter honom i en ganska jävlig sits så är det nog bättre.

Hur tror du han reagerar?

• LFF
    Anonym (Norra sthlm) skrev 2023-08-17 13:19:14 följande:

jag ändå
    lever med honom 🤷?♀️.

Fader okänd kan han ju glömma eftersom man kommer göra en ordentlig utredning om vem som är barnets far. Barnets rätt till sitt ursprung väger tyngre än hans önskan om att inte bli skriven som pappa till barnet. 

Sen kan ju du välja om du vill få underhåll av honom gällande barnet. 

Oavsett vad så kommer det att komma fram den dagen han dör att han haft fler barn, även om det inte kommer att komma fram just nu om du väljer att behålla graviditeten. 
  • Friger
    Anonym (Elvira) skrev 2023-08-17 13:22:24 följande:
    Myndigheterna går inte med på fader okänd så lätt idag, i synnherhet inte om man är 35 och borde veta bättre.

Dessutom har barnet också rätt att veta vem dess far är, inte minst av medicinska skäl.

Själv har jag t.ex. en vän som gått och haft ångest i ett decennium för att hans far fick ALS tidigt, men sedan plötsligt fått veta att han själv är adopterad. Så där försvann den oron, de har inga gener gemensamt... 
    Myndigheterna är inte så kinkiga. Flera av mina barn har fader okänd. Men de kommer att kolla telefon-räkningen vid tiden för barnets skapelse. Dummare än så är de inte.

Kostar en femhundring för ungen att ta reda på hur genetiken ligger till. En dotter till mig har redan gjort det. Söt och smart liten tjej.
Svar på tråden Gravid men han är upptagen