• Anonym (Idioter)

Sjuka barn stannar HEMMA!!!

Blir så jävla trött på alla ni föräldrar som släpper iväg era ungar sjuka till skolan och förskola! Vad fan?!?! 
    Ser snoriga ungar varje jävla dag. Ta ert ansvar och ta hand om ert sjuka barn!!! 

• Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!
  • Anonym (Frisk)
    Anonym (Blahblah) skrev 2023-08-26 08:31:32 följande:

https://www.aftonbladet.se/family/a/mQwwm0/a-streptokocker-darfor-blir-fler-barn-svart-sjuka

Citat: Det finns sannolikt tre orsaker till varför fler barn blivit svårt sjuka och dött till följd av A-streptokocker. Jonas F Ludvigsson tror att en orsak är pandemin då både barn och vuxna höll sig hemma när de var sjuka, vilket gjorde att man inte kom i kontakt med sjuka personer. 

? Under två-tre år ansträngdes inte barnens immunförsvar. Det är som att låta bli att löpträna och sedan springa ett långlopp, du är sämre tränad och kroppen blir snabbt tröttare. Det är samma logik när det kommer till barn som inte stött på infektioner på länge, de kommer att försvara sig sämre.

Nu är det väl inte bästa boten att gå från 0 till 100, då fler kommer bli sjuka samtidigt med. Men här är en läkare som belyser det som sagts i tråden, om man helt undviker att möta sjuka personer blir man lättare sämre när man väl träffar dem.

De som är rädda att bli sjuka är oftast de som är sjuka. Enklare att leva som soffpotatisar med chips och cola och lägga ansvaret på andra rörande sin ohälsa än att ta tag i sitt liv.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Idioter) skrev 2023-08-22 21:36:32 följande:

Är det pga allergi, ja fine, det smittar inte. Då finns det konstaterat, det finns på print att allergi finns. Det säger jag inget om. 

Mycket smittar via snoret och barn kan inte låta bli att pilla sig i ansiktet och sen överallt. Det kommer snor ÖVERALLT!!! Och barn är väldigt dåliga på att tvätta händerna numera. 

Klart era barn är snoriga jämnt, för smittan går fan runt pga föräldrar lämnar sina snoriga sjuka barn i skola och på förskola. Inte konstigt att era barn är snoriga. Suck alltså. Håll barnet hemma. 

Bara helt enkelt snoriga? Det finns alltid en anledning till snorighet. 

Jo, det var jobbigt för föräldrar men mycket bättre för förskolorna, då det var mindre sjuka barn som lämnades.

Egoistisk är det. Tänk på de familjer med barn som är sjuka med nedsatt eller inget immunförsvar. 

Ja det kallas kyla. Hösten är påväg. Ska jag ha båda mina barn hemma tills våren kommer? Ska jag själv (som alltid vaknar lite täppt inlagan på höst och vinter- ta tjänstledigt halva året? 
  • Mimosa86

Det finns föräldrar som fuskar- ja och de är idioter.

Men jag tror majoriteten av oss kämpar med att bedöma dagsläget. Barnet är lite hängigt på morgonen, är det för att hon håller på att bli sjuk eller beror det på att hon somnade sent och vaknade på natten? Ska vi hålla henne hemma vid minsta lilla antydan och riskera att hon kommer efter i skolarbetet? Avvägning. Och oftast är det faktiskt inte sjukdom.

Mina barn började nyss skolan. Jag ligger själv hemma den här helgen i feber och hosta. Klassiker. Men så är det. Jag tror ändå e flesta föräldrar gör sitt bästa och vill sina barn väl.

• Anonym (Känner samma)

Jag håller med, men skolan har satt upp regler som omöjliggör det hela. Frånvaro över 15% över en termin medför orosanmälan till socialtjänsten, då det anses vara ett brott mot skolplikten. 

Därför går ständigt alla omkring och hostar och snörvlar nu för tiden. Läste precis att fler barn än någonsin avlider av infektionssjukdomar nu för tiden. Streptokockor m.m. 

• Anonym (Förskollärare)

På min arbetsplats har vi bestämt att vi inte mäktar med att tillrättavisa och göra oss ovänner med föräldrar ang att sjuka barn kommer. Vår chef skickar ut information om vad som gäller, det får räcka. 

Vi lägger tid på att städa mer noggrant, väljer att inte ha uppenbart sjuka barn i famnen, använder munskydd vid blöjbyten om barnet inte ser ut att vara friskt och gör vad vi kan. Sedan betalar vi med fler karensdagar per år än tidigare. 

Barn som kräker skickas hem, det är på den nivån det ligger nu. 

• Anonym (Blahblah)
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 08:49:19 följande:

Jag håller med, men skolan har satt upp regler som omöjliggör det hela. Frånvaro över 15% över en termin medför orosanmälan till socialtjänsten, då det anses vara ett brott mot skolplikten. 

Därför går ständigt alla omkring och hostar och snörvlar nu för tiden. Läste precis att fler barn än någonsin avlider av infektionssjukdomar nu för tiden. Streptokockor m.m. 

Läste vi samma artikel (den jag länkade ovan)? Att ett skäl är att infektioner undvikits under några års tid. Så man tappat immunförsvar/inte fått det. Och då slår det värre.
  • Anonym (Känner samma)
    Anonym (Blahblah) skrev 2023-08-26 10:18:03 följande:
    Läste vi samma artikel (den jag länkade ovan)? Att ett skäl är att infektioner undvikits under några års tid. Så man tappat immunförsvar/inte fått det. Och då slår det värre.
    Det är en teori ja. En annan är att coronan förstört immunförsvaret hos såväl barn som vuxen. 

Men frågan har ju inte direkt bäring på det. Frågan är varför man skickar sjuka barn till skolan. Mitt svar är att samhället inte längre tillåter att man har barn hemna hela tiden. Dessutom är smittskyddsåtgärdena borta. Avstånd hålls inte. Plexiglasen är nedplockade, handspriten finns inte kvar. Karensdagen är återinförd. Tycker man då att det är konstigt att sjukdomar sprids? Går inte många dagar på nya terminen innan alla är sjuka. 

Det är numera socialt accepterat att nysa rakt ut på bussar. T- bana och allmänna utrymmen. 
  • Anonym (Blahblah)
    Anonym (Känner samma) skrev 2023-08-26 10:34:07 följande:
    Det är en teori ja. En annan är att coronan förstört immunförsvaret hos såväl barn som vuxen. 

Men frågan har ju inte direkt bäring på det. Frågan är varför man skickar sjuka barn till skolan. Mitt svar är att samhället inte längre tillåter att man har barn hemna hela tiden. Dessutom är smittskyddsåtgärdena borta. Avstånd hålls inte. Plexiglasen är nedplockade, handspriten finns inte kvar. Karensdagen är återinförd. Tycker man då att det är konstigt att sjukdomar sprids? Går inte många dagar på nya terminen innan alla är sjuka. 

Det är numera socialt accepterat att nysa rakt ut på bussar. T- bana och allmänna utrymmen. 
    Man ska inte leva i en värld av plexiglas och extremt avstånd från varann, är ju det läkaren i artikeln säger eftersom det hindrar att immunförsvaret byggs upp.
  • Anonym (Py)

Att barnen blir sjuka vid terminsstart, är ju sedan gammalt. Långt innan covid. Det är ju en klassiker, att barnen insjuknar strax efter terminsstart. Så var det när min  man gick i skolan, på 70-talet. Och när jag gick, på 80-, och 90-talet. Och mitt barn som gick på förskola innan, blev alltid sjuk i slutet på augusti. Likaså var februari en sjukmånad redan då.

Att det skulle vara socialt accepterat att hosta och nysa rakt ut, håller jag inte heller med om. Jag tycker snarare att folk är fortsatt duktiga på att hosta och nysa i armveck. Däremot hostar och nyser folk nu, utan att medresenärer ser ut som de vill mörda. 
  • Anonym (Frisk)

Konstigt att Coronan inte förstörde immunförsvaret på mig och andra friska.

Bland friska jag känner finns det inte någon som är rädda för sjukdom,inte ens försöker undvika sjukdomar. För egen del har vi ofta hemma barn på besök som är halvsjuka. 
Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!