• Anonym (Idioter)

Sjuka barn stannar HEMMA!!!

Blir så jävla trött på alla ni föräldrar som släpper iväg era ungar sjuka till skolan och förskola! Vad fan?!?! 
    Ser snoriga ungar varje jävla dag. Ta ert ansvar och ta hand om ert sjuka barn!!! 

• Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Signe) skrev 2023-08-23 08:05:53 följande:

Jag vill bara tillägga ATT det ÄR arbetsmarknaden som STYR rekommendationer kring hur vida barn är sjuka eller ej.
    Dessa rekommendationer har ändrats från en tidigare stark barnsyn till att blunda för att barn är sjuka, bär smitta och borde av bästa världar vara hemma och vila.
    Klart att VH blir glada över dagens rekommendationer och hur media har börjat vinkla förkylningar som ett normaltillstånd som man ej SKA vara hemma för.
    Sverige har ej råd med allt vabbande och så drabbas barnen. 

Det är bedrövligt att behöva gå hemifrån med halsont och förkyld och behöva orka med skolgången och ta in information och bara aktiv.
    Inte konstigt att barn mår dåligt idag när inte ens VH lyssnar och bejakar barnen vid sjukdom.

Går helt åt fel håll.
    Men det är pengar som styr i vanlig ordning.

Hur länge sen var denna tidigare starka barnsyn? Det har väl alltid varit så, så länge både kvinnor och män förvärvsarbeta, att man skickar barn till skolan med förkylningar mm. Som jag minns det från när jag växte upp så inte fasen fick man stanna hemma för man var lite förkyld, hög feber eller magsjuka var accepterade skäl att sjukanmälas. 
  • Anonym (Vad har hänt)

Nu är jag många år från dagistid men. ?.. jag tycker ni unga föräldrar är väldigt märkliga
    dels i all stress runt era barn, att ens tänka på att de ska vara hemifrån om de är krassliga?

sedan i den smått hatiska tonen ni har mot varandra

är ni så i verkligheten också

hälsar en annars glad gubbe 

• Spucks
    Anonym (Signe) skrev 2023-08-22 21:30:53 följande:

Men det är arbetsmarknaden som styr?.
    stackars många barn. 

Arbetsmarknaden styr? I ett land där det vabbas jämnt?
  • Anonym (Blahblah)
    Anonym (Håller med dig) skrev 2023-08-23 16:38:31 följande:
    Jag hade ingen ton, du var spydig jo. Sluta nu. Hejdå.
    Du äger inte rätten att bestämma åt andra att sluta. På samma vis som du ansåg mig spydig ansåg jag att du hade en drypande sarkastisk ton i ditt inlägg. Lev med det. Hejdå.
  • Anonym (Blahblah)
    Anonym (Vad har hänt) skrev 2023-08-23 19:44:00 följande:

Nu är jag många år från dagistid men. ?.. jag tycker ni unga föräldrar är väldigt märkliga
    dels i all stress runt era barn, att ens tänka på att de ska vara hemifrån om de är krassliga?

sedan i den smått hatiska tonen ni har mot varandra

är ni så i verkligheten också

hälsar en annars glad gubbe 

Jag tror nog att även folk förr i tiden hade snoriga barn på dagis. Vet att det var så på 80-talet iaf med säkerhet.
  • Anonym (Ta det med S+M)

Folk skickar sina snoriga barn till skolan så att de slipper förlora jobbet (många behöver sina jobb, inget jobb= fattig) så skyll det på Palme, Karlsson, Bildt, Reinfeldt etc. som gradvis förvandlat Sverige till ett högskattesamhälle utan välfärd. Med start Palme och fram.

• Anonym (Blahblah)
    Anonym (Ta det med S+M) skrev 2023-08-23 20:45:26 följande:

Folk skickar sina snoriga barn till skolan så att de slipper förlora jobbet (många behöver sina jobb, inget jobb= fattig) så skyll det på Palme, Karlsson, Bildt, Reinfeldt etc. som gradvis förvandlat Sverige till ett högskattesamhälle utan välfärd. Med start Palme och fram.

Folk hade snoriga barn i barnomsorg även pre-Palme.
  • Fliselisan

Jo, givetvis ska sjuka barn vara hemma. Sen har vi barn som snorar från februari till augusti pga pollen, barn med förkylningsastma som hostar ofta trots att förkylningen redan gått över men inflammationen i lungorna finns där. 

I skolan kommer det tryckas på på när barnet har en för hög frånvaro. Det är fel men jag förstår att förkylda barn kommer till skolan och barn med symtom som kan tolkas som förkylning men egentligen är något annat. 

Covid finns förvisso kvar men restriktionerna är borta. Viss mån av förkylningar måste accepteras. Immunförsvaret är svagt hos många barn som inte fått träna upp det under pandemin. 

• Anonym (förr)

Förr fick sjuka barn vara ensamma hemma medan mamma och pappa jobbade. Var de under typ 4 bad man en hemmavarande granne titta till dem då och då. Lite mindre förr, på vissa håll, fanns sjukstuga för sjuka barn i barnomsorgen. 

Idag vabbar vi 12-åringar.

Infantiliserar vi barn idag? Eller växer de upp för fort? Var livet, hemma i sitt eget hem sjuk i sängen eller på sin höjd soffan, mindre farligt? Är det oron för att barnen idag skulle ha tråkigt som gör det?

Nej, 4-åringar ska inte vara ensamma hemma. Men varför inte en 8-åring? 

• Anonym (Py)
    Anonym (förr) skrev 2023-08-23 21:04:54 följande:

Förr fick sjuka barn vara ensamma hemma medan mamma och pappa jobbade. Var de under typ 4 bad man en hemmavarande granne titta till dem då och då. Lite mindre förr, på vissa håll, fanns sjukstuga för sjuka barn i barnomsorgen. 

Idag vabbar vi 12-åringar.

Infantiliserar vi barn idag? Eller växer de upp för fort? Var livet, hemma i sitt eget hem sjuk i sängen eller på sin höjd soffan, mindre farligt? Är det oron för att barnen idag skulle ha tråkigt som gör det?

Nej, 4-åringar ska inte vara ensamma hemma. Men varför inte en 8-åring? 

När jag var liten, på 80-talet, kunde kommunen skicka hem en barnskötare som tog hand om vab medan mamma och pappa var på jobbet. Idag skulle väldigt få släppa in en okänd vuxen för att ta hand om ens barn. På tal om att det var så mycket bättre förr. 
Svar på tråden Sjuka barn stannar HEMMA!!!