• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Hej alla!
    Jag är 39 år med AMH 0.2 (i februari..), och äggblåsor ostinmuerat på ultraljud som han sa matchade AMH nivåerna..
    Inga barn sen tidigare och singel. 
    Jag var på konsultation i Sverige först och han sa att visserligen är äggreserven låg men att det ändå borde finnas hopp. Han sa dock i mars- april att jag inte skulle vänta 9 månader, som väntetiden var för att få göra det gratis.. 

Ändå väntade jag. Det hela kändes så svårt att ta in. Plus att jag behövde göra en bröstoperaion innan.. har haft implantat länge och det blev en komplikation som gjorde att amning hade blivit otroligt smärtsamt.  Plus att operationen hade kunnat bli tidigast 2 år framåt om jag nu hade blivit gravid först, och det rekommenderade han inte då komplikationer bara skulle bli värre då..

Hur som helst, jag hade inte behövt vänta så länge men jag vågade inte riktigt tänka på det för det kändes så stort och läskigt. 

Tillslut när 9 månader började närma sig tog jag tag i saken och bokade en konsultation. 

Nu är jag på dag 4 med Gonal-f 300e. 
    Äggplock planeras till 5/12.

Nu när jag väl börjat känns det helt rätt. 
    Jag inser att jag inte vågade tänka på det innan för att jag var för rädd för att det inte skulle bli något.  Lättare att ge upp i förväg och intala sig att det var ens eget val... något sånt..

Jag inser med min låga äggreserv plus ålder att chansen för mig är liten, men jag är ändå glad att jag nu vågar ge det ett försök iaf. 

Imorgon bitti har jag ultraljud. Nervöst att få reda på hur många äggblåsor det är. 

Jag gör det via en klinik i Danmark och håller precis på att försöka bestämma mig för donator! Jösses vad svårt. 

Kul att följa er andra!

• Björkenli

Ultraljud idag på stimuleringsdag 5.
    1 enda follikel. 

Hon sa att hon tyckte det var väl tidigt eg att kolla på dag 5  och tyckte jag skulle fortsätta lite to och kolla om. 
    Men när jag hört från er andra hur få av äggen som dels blir befruktade och sen dels som klarar sig till dag 5, så verkar det ju extremt osannolikt at detta ska gå vägen. 

Jag frågade om det fanns chans att det skulle finnas fler folliklar någon annan månad och hon sa att det var så, att det kunde variera. 

Men ja det känns ju väldigt nedslående. 
    Jag trodde att det skulle bli några iaf. 
    Visste att chansen var liten, men inte så dålig. 

Knappt några folliklar alls. Då är man väl typ in  klimakteriet? Och jag är 39. 

Känns som jag blivit överkörd av en buss just nu. 

Blir intressant att se vad kliniken i Danmark tycker. Om de tycker samma som gynekologen i Sverige som jag gjorde ultraljudet hos. 

Hon var en riktig b*tch förresten! Sa inte hej, tittade inte på mig utan ropade upp mitt namn och satte sig sen bakom skärmen utan att titta upp och säga hej. 

Det fanns en stol intryckt mellan en hylla och dörren, och jag drog fram den lite för att sätta mig lite närmare hennes skrivbord. 

"Nej! Den ska stå där!" Säger hon då, det första hon säger. 

Dvs det gjorde inte det hela bättre att inte bli bemött med en gnutta empati..

• Björkenli

Läkaren föreslog insemination. Han sa att chansen att lyckas med ivf vid en follikel inte är större än att lyckas med insemination. 

Så länge det finns ägg finns det hopp..

Tyvärr dog min telefon och jag fick inte tag på honom igen..

Hade sååå gärna velat veta om det fanns hopp för framtida ivf, med högre stimulering. 

Eller om ivf är kört för mig. 

Är helt knäckt nu. Det känns som samma sak som besked att jag helt säkert inte kommer kunna få barn. 

Hade så gärna velat att läkaren ringde upp så jag hade kunnat fråga det.  

Ikväll blir det soffan och bara ta det lugnt. 
    Känns väldigt, väldigt tungt. 

• Björkenli

@LSMS

(Ny på familjeliv så fattar inte hur man svarar på ett inlägg:;)

Tack så mycket för stöd!

Jag har inga vänner jag vågar anförtro mig om detta om så är desto tyngre att bära själv. 

Ja vem vet. När vi planerade för ivf så sa de ändå att min ålder inte var jääättehög, det med ett par försök så var chansen att lyckas ändå "rätt bra" trots låg reserv., , "borde gå" , osv sa han.

Men nu föreslog han insemination och sa som sagt att chansen att lyckas med det eg är samma som vid ivf för ett ägg. .. att det inte finns någon fördel alls med ivf  om det bara är ett ägg..

Som du säger så beror det väl på äggets kvalitet.

Jag har alltid levt hälsosamt och ätit bra mat, om det nu spelar in. 

Inseminationen sker ju direkt i livmoderen exakt när ägget är där, så är det ett bra ägg finns det väl ändå en chans. ..

Om det inte är någon idé att göra ivf så kan jag ju testa flera inseminationer.. 

Jag har svårt att förstå varför chansen är liten vid insemination..

Eller jag förstår att om kvalitet på äggen är dålig, med många mutationer, så är det risk för spontan abort. Men jag förstår inte om det är så att sannolikheten att ägget blir fertiliserat också blir mindre..

Jag har tagit gonal f i 4 dagar, idag blir dag 5.300 ie, som jag förstår är en hög dos. 

Positivt att höra att du också hört att det kan vara olika antal ägg i olika cykler.  Kanske den som var vilande nu presterar bättre nästa cykel. 

• Björkenli

@LMSM

Jag hade 3 eller 4 , och han sa att det stämde med mitt AMH. Så ja det låter ju som att dina inte stämmer, eftersom du har så många. 

Ok intressant att höra. Jag läste någonstans att mer än 300 inte hade gett bättre resultat. Men då är det möjligt då. 

Jag har en konsultation med en annan klinik i Köpenhamn nästa vecka inbokat sedan tidigare. 

Får höra vad de har att säga. Kanske kan det ändå finnas chans för ivf..

Var i den här resan befinner du dig nu?

Jag blir irriterad på vårdpersonalen brist på stöd.. som läkaren idag from Danmark.. jag bad honom ringa upp om 5 min om telefonen dog. Istället vara ett mail där han skrev att han hoppades att hav redan besvarat alla frågor- men i så fall hade jag inte bett honom ringa upp. 
    Han gav ingen information om att jag nu inte längre ska följa protokollet. Men det antar jag att jag inte ska. Men jag tycker det är konstigt att han inte säger tydligt vad jag ska göra. 

Och konstigt och okänsligt att han inte säger var det här kommer betyda för mig.. han förstår väl att det här var ett hårt slag och att man undrar om det är kört med ivf nu eller var detta innebär framöver..

Jag svarade på mailet direkt att jag gärna vill att han ringer upp, men det gjorde han inte...

Jag jobbar själv inom vården och vet hur viktigt det är att ta sig lite tid att svara på frågor..

• Björkenli

@ Chajsa 

Grattis! Ett steg på vägen!
    Fint att ni fick två bra att frysa in också ju!
    Håller tummarna för er!

Jag blir själv ofta lös i magen vid mens, så kanske pga hormonerna?

• Björkenli

Nu har jag förstått mitt läge lite bättre, efter att ha googlat..

Jag fick ju bara 1 follikel på stimulationen men vid den kollen var den i normal storlek. 
    Nu ska vi se om den har vuxit till ca 20mm på torsdag. Har den det så kör man insemination. 
    Man vet inte om det är ett bra ägg i förväg.

Så nu håller jag hoppet att det växer som det ska. 
    Gör det det så blir det insemination lördag eller söndag. 

Det dumma är att jag jobbar på lördag... Det är ett nytt jobb och jag var sjuk mitt allra första pass.. sen andra passet fick jag deras hjälp att hitta någon som kunde byta med mig för att jag so gärna ville gå en danskurs då.. om jag nu ringer in sjuk IGEN.... frågan är om jag får fler pass där då...
    Och jag behöver verkligen pengarna...

Bästa hade varit att byta igen, men då framstår jag säkert som så omständig med tanke på allt som varit att jag inte får fler pass...

Samtidigt, om det handlar om en chans att få barn så är det klart det är värt det. 

Blir det en bra follikel nu, men inte nästkommande cykler, så kommer jag alltid ångra mig att jag inte tog chansen nu....

Det kan ju bli så att inseminationen passar bäst på söndagen också, då löser det alla problem. Men det vet jag inte förrän på fredagen🙈

• Björkenli

@ Mathilda88

Jag går på Sellmer nu och har tid hos Storken. Nu läste jag i en annan tråd att någon bara fått 1 follikel vid 2 simuleringar, och sen på tredje vänt sig till Vitanova i Köpenhamn och fått 4 folliklar och lyckats. 

Nu när jag läst på om stimulering inför IUI verkar det mest vara för de som inte får egen ägglossning, men det är ju inte fallet för mig.  Stimulerar man finns risk att det kan komma 2 folliklar, dvs tvillingar. Men samtidigt vid 2 folliklar ökar sannolikheten att någon av dem blir befruktade...

Tycker att jag borde fått all sån här information från min klinik istället för att googla...

Jag har alltid haft regelbunden mens osv så inget  tecken till att jag inte har ägglossning iaf. 

Men ja vi får se. Blir spännande vad nästa ultraljud visar! Om  follikeln vuxit till sig som den ska kanske allt fungerar bara att äggreserven är låg så att jag inte svarar bra på stimulering....

Tyvärr hinner jag inte beställa donator från den bank jag tänkte nu när det inte blir egg retrieval nästa vecka. Nu måste jag ta någon från deras egen bank, där jag eg inte hittat någon som kändes klockren...

Men när man väl fått tanken att jag troligen inte kan få barn alls, så är det lättare att känna att donatorn inte spelar så stor roll...

Jag är inställd på nu att jobba på lördag oavsett vad han säger... Jag blir alldeles för stressad av tanken på att behöva sjukanmäla mig igen..

Min naturliga ägglossning kommer ju senare så kanske finns ett sätt att matcha med den istället...

• Björkenli

Mathilda88: skönt att det gick bra!
    Å så det används så starka grejer! Visste inte att det skulle kännas så mycket att det behövdes. 
    Låter ju väldigt lovande när de fick ut så många ägg!

Imorgon blir det vul för mig på morgonen för bedömning om min enda follikel vuxit till sig som den ska. 

Googlat lite att det brukar vara typ 20% chans för graviditet vid iui, men det var nog för yngre än 35 år.  Så klart chanserna är små. 

Har reserverat en donator nu efter mycket om och men också. Men en andning jag funderade på finns i lager. Om det nu blir insemination I öht. 

Imorgon bitti vet jag...
    Fast om han säger att det måste ske lördag så... ja då kan jag inte.. känner att jag inte klarar att sjukt mig till nya jobbet igen... Jag bara håller tummarna att det blir söndag i så fall...

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023