• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

På mitt VUL dag 5 på stimulering, med gonal f 300E, hade jag en follikel/äggblåsor i bra storlek och en liten. 

Förra gången hade jag bara en dag 5.

Bara hoppas att det blir 3 stycken nu vid nästa VUL på måndag. 

Jag har köpt flygbiljett till Köpenhamn till nästa tisdag, som kan ombokas till onsdag. 

Har bokat samma donator som förra gången- en rödhårig som verkar ha såå härlig personlighet. Märklig känsla att hoppas att någon man bara läst en text av ska bli far till ens barn! Fast jag vågar inte tänka så eftersom jag inte på något sätt räknar med att detta ska bli något. 

15% chans är ju en väldigt liten chans...

Jag grämer mig så för att jag inte tog tag i detta tidigare..  Även om jag inte var redo att gå vidare tidigare, så borde jag ha satt mig in i detta mer,  gjort fertilitetskoll tidigare och frusit in ägg. 

Det går inte att göra ogjort. Men kommer vara något jag får ångra resten av livet. 

Är också besviken på en psykolog jag hade som hela tiden sa att det fanns tid till att försöka hitta en partner- det bidrog till att jag kände att jag kunde vänta. Så fel av honom som psykolog att säga det till en kvinna som är 38 med barnlängtan (jag var 38 när han sa det). 

Såklart mitt ansvar i slutändan. Men ångran är stor.  Om jag hade gjort detta i våras i stället hade chanserna varit mycket större- stor skillnad på 39 och 40.

Jag hade en operation jag var tvungen att göra innan jag kunde få vidare med detta (byta ut bröstimplnantat...). Jag hade fått en komplikation att de blivit hårda, så en graviditet med de brösten jag hade hade inte varit en bra idé! Plus att jag inte hade kunnat vänta 2 år med ostadigt operationen, som det hade blivit efter ev graviditet plus amning...
    Och jag orkade inte ta tag i alla val kring operationen .. om jag bara skulle ta ut dom, ta bara kroppsfett istället för implantat... ev nya implantat.. Men i så fall vilken modell.. Jag bara sköt på det tills jag insåg att jag verkligen måste göra operationen NU om jag vill hinna försöka bli gravid!!

Det visade sig att man inte skulle bli gravid ett halvår efter operationen heller...

Men jag ångrar bittert att jag inte frös in ägg i våras när jag visste att jag skulle göra operationen och att det hela skulle ta tid....

• Björkenli

@Mathilda88 

Va skönt ang recepten!

Jag har ju som sagt hittat 2 i Stockholm, men den ena sa nu att han inte kan fortsätta efter att jag fyller 40 år, för då får man ju inte längre göra behandlingen finansierat av regionen i Sverige...!@
    Tänkte inte på det!! Det här är sista cykeln som jag lite 39. Enligt lagen måste behandlingen avslutas innan man fyller 40!! Säkert ingen läkare som vill skriva till mig sen!!

Då blir det 33 000 per insemination (minus resa), istället för ca 21000 per försök...

Får bara hoppas på att den andra läkaren inte tänker på detta.....

Va det Sellmer som tyckte du skulle göra långa protokollet? De föreslog inte det för mig ens för ivf så måste vara något annat än låg äggreserv som avgör. 

• Björkenli

@Quincey

Jag hade AMH 0,2 för ett år sedan.. får gonal 300 och fick 3 ägg vid ivf i december ...

Jag tror läkarna vet vad de gör ang dosen!
    Förstår att du är orolig men försök slappna av och lita på att de har erfarenheten som krävs för att göra rätt val. 

Lycka till!

• Björkenli

Några skrev om kliniker som inte räknade det som försök om det inte blev blastocyster? Vilken klinik var det? Låter ju fantastiskt!

• Björkenli

VuL stimulationsdag 9 idag- fortfarande bara 1 ägg av ok storlek, plus 2 små.
    Så jäkla deppigt. 
    Är så besviken på mig själv att jag väntade så länge med detta!

Tror en stor anledning att jag väntade (hade eg bestämt mig för att börja med detta när jag fyllde 37, nu väntade jag till en månad innan jag fyller 40..) är att jag inte har kontakt med mina föräldrar sen länge, och sen precis efter att jag fyllde 38 så tog min syster avstånd från mig.  Det kändes som en trygghet innan att iaf ha någon nära familjemedlem som också bor nära som kanske kunde vara barnvakt någon gång osv. När hon tog avstånd sattes mitt liv lite på paus, och det var precis samtidigt som jag fick sparken från jobbet och var tvungen att ta jobb och flytta till annan stad för att få jobb..

Så istället för att fokusera på detta, som eg är det viktigaste i livet,  så blev det fullt upp med att hantera alla känslor kring att bli uppsagd, att syrran tog avstånd.. sen att fixa boende och börja nytt jobb där jag inte kände någon.. 

Så jag kan förstå- men jag borde ändå stannat upp och prioriterat detta. 
    Men jag tror nog att jag kände mig osäker om jag ville skaffa barn själv utan att ha någon nära anhörig som ev kunde hjälpa till, utan att jag riktigt kunde sätta orden på det...

- hur som helst- jag funderade på om jag skulle hoppa över insemination nu.  25 000 för så liten chans med bara 1 ägg.. eller snarare 1 follikel... vad jag förstår är 50% av alla folliklar/äggblåsor tomma i min ålder...

Men jag tror jag åker till Danmark som planerat ändå..

Det känns bara för deppigt att ha en chans som är lika med noll.  Åker jag så finns iaf en chans....

• Björkenli

Ang dos på stimulering - jag har ju jättelågt AMH och fick 300 gonal f. Hade det varit så enkelt som att öka dosen och få fler ägg så antar jag att de hade gjort det. 

Men samtidigt- nu fick jag bara 1 och förra gången 3 stycken.  Med mitt AMH kan man inte förvänta sig mer än 1-3 ägg oavsett dos, så har jag förstått det...

Så läkaren tänkte nog sist att jag fick så många ägg jag kunde få med 300, så att det inte var någon idé att öka. 

Men nu, det var visserligen en annan läkare, så skrev han att man kunde prova att öka dosen nästa gång när jag frågade. 

Är lite osäker om jag ska stå över denna gång ändå...

Han skrev att med 1 ägg ca 12% chans, med 2 ca 15%, med 3 ca 17-18% (men han sa också att man verkligen inte vet, finns så mycket som påverkar)...

• Björkenli

@LMSM
    De har sagt att jag i princip inte kan få fler än 3 ägg oavsett hur man gör. Det finns väl inte så många kvar helt enkelt. 
    Dvs jag har inte lägre dos för att kunna göra IUI, utan det går inte att stimulera fram så många ägg att IVF blir meningsfullt. 

😔

Får höra vad de säger nu. Har lite oron att jag slänger de här 25 000 som det här försöket kostar i sjön,  om jag hade kunnat få högre dos och då mer än 1 ägg... 300 är ju inte mycket och i och med att det är obefintlig risk för överstimulering mitt fall så är det väl bara att ösa på. 

Men jag kan verkligen ingenting om detta, så får lita på att de vet vad de gör. 

Har känt mig extremt pessimistisk men nu känner jag iaf en gnutta hopp. Har aldrig försökt bli gravid normalt och nu har jag iaf en mogen follikel och sperma kommer injiceras direkt i livmodern ju,  så en möjlighet finns ju trots allt. 

Liten chans men nu känner jag mig idag pyttelite taggad att flyga till Danmark imorgon. 

• Björkenli

@LMSM

Generellt skulle jag säga att vi, människor som människor har en hjärna som är skapt att försöka se samband.. ofta tror vi att vi ser ett orsakssamband, bara för att det ena händer efter det andra.. "correlation not causation" .
    Och om läkarna säger att det ska gå bra att börja nu så har de säkert tillräckligt på fötterna för att veta att det inte spelar någon roll. 

För mig som väntade för länge vill jag bara ge rådet till alla att inte vänta.

Så kör på tycker jag. Tiden går fort som du säger och om du annars bara får ett enda försök till hösten blir det kanske bara 2-3 försök i år då. 
    Nej satsa på alla möjligheter du har tycker jag. 

• Björkenli

Sitter på flygplatsen i Köpenhamn nu. 
    Gjort inseminationen idag.

Tror det var en sjuksköterska som gjorde det. Hon hade ingen bricka med titel och presenterade sig aldrig. 
    Gillar inte det med bemötande här. Alla är så trevliga men jag vill att folk som behandlar mig har skyltar där det står namn och titel och att de presenterar sig med namn och titel. Jobbar själv inom vården och är alltid jättenoga med det. 
    Hur som helst. Bara att vänta och se nu!

Ja sen tycker jag inte de är så noga med informationen. De har inte sagt något om att jag ska äta folsyra osv. Nu vet jag ju det ändå men jag tycker de borde vara supernoga med att lämna ut sån viktig information. 

Men jag hade praktik i Danmark en gång och minns att det var lite mer rätt på än i Sverige på något sätt..

Är lite orolig ang att dansa. Jag dansar lindy hop vilket är rätt stutsigt. När jag fått återföring i december frågade jag läkaren om det, som sa att man sett att människor som joggar har lite större abortfrekvens, så han tyckte inte att jag skulle dansa en skumpig dans!

Nu har jag lektion ikväll tex, och funderar på om jag ska avanmäla mig till en intensiv danskurs nästa helg (5h lektion lördag och söndag..).

Den jag träffade idag, som jag gissar är barnmorska, trodde inte det spelade någon roll. Men läkaren jag träffade förra gången var tydlig med att lindy hop borde vara som att jogga och något jag inte ska göra. 

Jag har haft perioder då jag inte mått så bra till och  från senaste åren och det är dansen som jag lever för i princip. Får så mycket glädje av att dansa, och den sociala aspekten av att träffa nya människor när man dansar. 

Kanske jag bara kan ta det lite lugnt...?

Och abortrisken från att jogga eller skumpa kanske inte är så här tidigt heller? 

Någon som vet förresten- när sker själva befruktningen efter insemination, om det nu blir en befruktning..?

• Björkenli

@LMSM 

Ja man tycker ju att det borde gå bra att dansa, men när förra läkaren sa att man sett att risken för abort ökar lite vid jogging så borde det ju vara annat skumpande som ökar risken ://

Läkaren var väldigt bestämd med att jag inte skulle dansa lindy hop så antar att jag borde lyssna på det... :/// 
    Märkte att tjejen jag pratade med idag inte riktigt hade koll....

Folsyra behövs första veckorna redan, man ska ju eg äta några månader innan planerad graviditet. 
    Men som tur var äter jag det redan:)

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023