• Björkenli

Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023

Nu är det 2 veckors väntan....

Ni som "ruvar ", något speciellt ni tänker på? Några råd?

Jag frågade vad jag skulle tänka på och fick först bara "lev som vanligt" till svar. 

Men jag ska väl tex äta folsyra? Frågade jag. 

"Ja.  Och drick inte och rök inte. Träna inte hårt.  Och inget hoppande"..

Jag frågade om lindy hop var ok- men det var det inte!

Man vet att jogging under graviditet leder till högre aborttal, sa han. 

När jag skulle gå från kliniken kom jag på att jag var sugen på kaffe och frågade om det var ok. 

Då svarade en annan läkare att det är ok så länge det inte är 5 koppar om dagen. 

Så sammanfattningsvis:
    Ingen alkohol
    Inte röka
    Inte träna hårt
    Inte hoppa eller studsa 
    Äta folsyra dagligen
    Max 1 kopp kaffe om dagen (för enkelhetens skull).

Något annat ni fått höra?

Jag funderar på att äta svin- nyttigt nu 2 dagar.  Bara rena grödor, inget halvfabrikat med tillsatser utan bara hela grödor så att man vet att man bara får bra saker i sig. 

Frukt och helt, fullkorn, potatis och ris, fisk och skaldjur.  Bär. 

Jag ska också fokusera på sömnen. Jag känner att hela kroppen blir så stressad av sömnbrist så vill fokusera på att  ta hand om kroppen så bra som möjligt. 

För mig innebär det:
    - sömn
    - näringsriktig kost
    - dagsljus,  komma ut på promenader i dagsljus så här års
    - yoga i hotsal 

Nyfiken på vad ni andra som ruvar tänker på:)

• Björkenli

Fick precis besked att mitt andra ägg inte klarade sig till dag 5, idag.  Dvs inget att frysa. 

Väntat men ändå tungt. 
    Mest för att det då känns som att det ökar risken att det jag har fått tillbaks inte heller är bra. 
    Hade förhoppningen att även om äggen är få kanske jag har tur och de är ovanligt bra, men nu fick jag bevisat att uppenbarligen inte liksom. 

Men ingen idé att grubbla mera. Bara vänta 2v och se vad som händer. 

Igår drack jag alkoholfri glögg 1 nästan helt vanligt dricksglas.  Började känna av alkoholen I kroppen efter glaset och kände WTF!!!!

Kollade på flaskan igen och det stod alkoholfri. Inte ens 0.5% stod på baksidan. 

Men så googlade jag på den sorten och på hemsidan stod 0.5%.

Jag brukar känna av 0.5% så jag vet att det var det jag kände. 

Panik. 
    Drack massa vatten och åt fet vegansk yoghurt för att minska upptaget..

Men tror inte det var någon fara... Det är imorgon det ska ske implantering, om det nu sker,  så antar att den inte är kopplad till mitt blod än..

Men inget me alkoholfritt!!!

• Björkenli

@Chajsa 
    Oj men det låter ju väldigt positivt!!
    Håller tummarna!! Riktiga testdagen börjar närma sig också...☺

@Mathilda88 
    Dag 6 är väl då implantationen sker, så låter ju onekligen som att det kan vara ett gott tecken++

Jag känner mig allmänt låg idag. 
    Hade tid hos frisören för att göra slingor i utväxten. Är alltid nervös hos frisören för håret är så viktigt för mig, men var nog extra känslig nu. 
    Tyckte det blev för mörkt, ville bara vara sommarblond.. hon sa bara efteråt att "å va fint det blev!" Men frågade inte vad jag tyckte, om hon fick till det så som jag hade önskat. Tycker det är så konstigt när de inte vill veta utan bara få iväg en på en gång efteråt...

Så nu vill jag inte se mig i spegeln och det känns jättejobbigt att hon först gjorde slingor som sliter och sen la en nyansering som mörkade ner, så att om jag nu vill bli ljusare igen måste jag bleka ännu mer och slita ännu mer på håret...

Antar att det är alla hormoner för idag har detta med håret känts som världens undergång och jag känner mig bara pessimistisk ang allt..

Googlade lite och i åldern 38- 40 år är det bara ca 20% av alla som får en live birth vid första återföringen.. 27% som blir gravida...

Hade googlat innan att chansen var stax under 50% för att bli gravid men nu med dessa siffror har jag helt tappat hoppet..

Känner mig lite pms känslig typ...

Och snart är det mitten av december och jag har fortfarande inte ens pengar att betala för ivfn (betalade med visa så får fakturan i slutet av månaden..).

Pratade med en psykolog igår ang om jag skulle våga fråga mina föräldrar om lån...

Är så genant att vara 40 och inte kunnat ordna en bättre ekonomi för mig själv...

Ja ni hör, mest mörka tankar. 

Ska jobba extra lördag och söndag för att få in lite extra iaf. Men ja det räcker ju inte långt för att täcka de ca 60 000 jag lagt ut nu på ivfn totalt (inkl donator, mediciner, resa, ultraljud I Sverige x2..).

• Björkenli

Drömde inatt att jag fick negativt besked av kliniken..
    Drömde sen också att mormor var döende, fast hon varit där i 13 år typ.. Och att smärtan var lika stark som om det vore på riktigt. Även i drömmen om negativt besked kändes det väldigt verkligt och extremt deppigt..

Dvs säkert mycket hormoner i omlopp som ställer till!!

Hur mår ni andra på progesteronet??

• Björkenli

@ Nomen 123

Men gud va kul! Om det är så nära testdag så borde det ju stå för något... för då har väl Ovitrelle effekten gått ut. Låter väldigt lovande!
    Håller tummarna! 

@ Mathilda88 
    Tack för stödet 💛

Jag mår väldigt bra fysiskt, enda är att det känns som en PMS depp, att jag är uberkänslig.
    Det känns fortfarande som världens katastrof att håret inte blev som jag ville. Har nog inte riktigt fötterna på jorden. 

• Björkenli

@nomen, förstår det!!
    Längtar också till onsdag nu bara för det😄 
    Om det inte går vägen för mig kan jag iaf glädja mig med er andra!

Igår var dag 6 efter befruktningen! Vilket innebär inplantationsdag!

Så himla konstigt att veta att antingen finns det ett pre embryo som bäddar in sig och som lever och utvecklas...
    Eller så är det redan en död liten sak på några celler bara som kommer vara kvar till nästa mens...

Verkligen liv eller död..

Hoppas innerligt på det första. 

Ursäkta mitt mörka pms sinne!!
    Svårt att inte tänka vad som kan finnas där inne just nu... Och märkligt att inte veta...

• Björkenli

Testdag om 1v...
    Men jag känner mig verkligen inte gravid...
    När jag såg att chansen var mindre än 30% i min ålder så tappade jag hoppet helt, och fick inställningen att detta är något jag kommer behöva göra flera gånger för att ha chans på framgång. 
    Skulle det ändå vara positivt blir det en positiv överraskning..

• Björkenli

Mathilda88: jag har ingen koll på hur stor chansen att det är positivt i förtid.  Håller alla tummarn. När är din egentliga testdag?
    Jag är på dag 11 efter att ägget blev fertiliserat,  och de sa att jag skulle testa dag 17 efter att det blev fertiliserat... Det blir på onsdag. 

Funderar på att börja testa för att det inte ska känns som en lika stor chock nästa vecka...

Drömde att jag var på nytt äggplock inatt.  Tror att jag mentalt börjar förbereda mig på nästa veva i januari..

Kanske ger de andra mediciner så att jag kan få fler ägg.. Och det kan ju variera månad till månad så det finns ju alltid hopp att det kan bli fler. 

• Björkenli

Mathilda88 

Din inställning är fantastiskt!!
    Beundrar den verkligen. 

Hos mig är det bara som ett mörkt moln över allting, något jag inte brukar känna. Helt övertygad om att det är progesteronet.. ja om det nu inte är någon hormoneffekt av att vara gravid, men tror mer på progesteronet.

Svar på tråden Alla som genomgår IVF behandling hösten 2023