Min 3-åring ska utredas för autism
Vi har väl länge misstänkt att något varit lite annorlunda med sonen som nu är 3,5 år. När de andra barnen började cykla vid 1,5-2 år vände han på cykeln och snurrade på hjulet istället (numera cyklar han istället) , ibland radar han upp sina leksaker (men inte varje dag) och såna små detaljer fick mig att fundera på autism. Framför allt var han sen i talet och vi har gått hos logoped sen 2 år, numera pratar han på bra men det fattas så många konsonanter och det blir ofta svårt för oss att hänga med. Han säger fortfarande a-a istället för pappa.
Han gillar att leka 1-1 på lekplatsen med nåt annat barn från förskolan men då är det "springa runt lekar" som gäller. Han har inga problem med att åka buss, bil, bo på hotell, åka till Ikea, Ica, nya platser, träffa nya människor (men kan vara blyg för BVC-tanten eller logoped-damen) han äter och sover bra så jag har tänkt att han kanske bara är lite sen på vissa saker, att han kan komma ikapp de andra barnen före skolstart. Det som spökat mest har varit det sena talet och att han viftar / stimmar med händerna när han är glad.
Nu säger förskolan att han inte är "som de andra barnen" och behöver mer stöd i form av en resurs och att han inte är med på samlingen, inte försöker leka med de andra barnen och inte alltid verkar förstå uppmaningar att man måste se till att ha hans uppmärksamhet först och sen säga ex "kan du hämta skorna?". Jag som har frågat i 2 års tid om de märker nåt men nej då har allt avrit så bra. Nu ska vi alltså göra en autismutredning, först träffa en läkare på bvc. som avgör hur vi ska gå vidare.
Känner mig lite lurad när BVC logoped och förskolan sagt i 3 års tid att allt är bra men nu plötsligt låter det på personalen som att han behöver stöd för att kunna ta till sig undervisningen. Är helt förkrossad.
Kan det gå bra trots att man har autism?