Inlägg från: Anonym (rimligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rimligt)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Anonym (Två typer) skrev 2023-09-12 05:23:18 följande:
    De lider ju inte av det eftersom de inte vet om det. Vidare tycker jag att i alla fall en kvinna borde fatta, att får inte hennes man sex hemma så kommer han förr eller senare att skaffa sig det någon annanstans. Antingen genom att ta en älskarinna eller genom att gå till professionella kvinnor.

Kvinnor förutsätts klara sig utan sex, eller bara vilja ha det när de är kära i en bestämd man - men det är kanske inte så lätt för alla kvinnor heller. Så även män som aldrig har sex med sina fruar, borde ha i bakhuvudet att det KAN bli så att frun söker det någon annanstans.

Jag tror att det väldigt ofta finns en slags outtalad överenskommelse, i sådana fall. Att maken/hustrun egentligen förstår, men inte vill veta. Tittar bort. För han/hon vill inte förstöra allt det andra, fina dom har tillsammans. Att öppet uttala orden "öppet förhållande" går inte, för det är inget som finns inom referensramarna i deras samhällsklass, som de har blivit uppfostrade. Man pratar inte om sådant.
    Ah den gamla vanliga... det är ok att svika, ljuga och manipulera andra bara de inte får reda på det så... personligen tycker jag att det är ett väldigt egoistiskt och narcissistisk sätt att resonera i en relation. Jag menar om man resonerar så så kan man ju i stort sett göra vad som helst mot sin partner och så länge personen inte vet det så är det ju ok, eller?

Och givetvis är det ju alltid andra som ska fatta att det är helt ok att bete sig som ett svin när man inte får som man vill, det är aldrig den som är missnöjd som ska lära sig hantera sitt missnöje på ett värdigt sätt.

Och givetvis är det ju väldigt bekvämt att utgå ifrån att det finns en "outtalad överenskommelse" för då kan man ju skita i att fundera om det är så trevligt att svika, ljuga och manipulera sin partner utan utgår ifrån att personen såklart är med på det... hellre fria än fälla typ. Att de i verkligheten är relativt få som har såna överenskommelser jämfört med de som bara skiter i vad sin partner tycker och gör som de vill är såklart irrelevant.

Hela din argumentation bygger på egoism/narcissism där du utgår ifrån att den som är otrogen är centrum i universum och just den personens behov är så viktigt att det överskuggar allt och rättfärdigar vad som helst, personens partner är sekundär.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-12 13:43:27 följande:
    Du missar en annan sak: det är inte alltid snällare av - särskilt - en man, att vara ÄRLIG och ta ut skilsmässa i stället. Om det är så att kvinnan har varit hemmafru i många år eller kanske arbetat lite deltid typ i en väninnas boutique eller pysslat med välgörenhet (som många överklasskvinnor gör), men aldrig skulle klara av ett riktigt heltidsarbete. De kan även ha nervösa problem, de kan vara vana att leva isolerat och skyddat i hemmet.

Att slänga ut en kvinna som stämmer på bekrivningen ovan i det vanliga arbetslivet, och kontakter med hyresvärdar och myndigheter, när skilsmässopengarna har tagit slut... kan vara mycket grymmare än att låta henne - och barnen såklart - ha kvar sin trygghet, och ta sig en älskarinna då och då. Just saying. Det finns så många parametrar därute i den verkliga världen, som du nog inte ens känner till.
    Du verkar inte ha fattat poängen... poängen är INTE vad som är snällast, poängen är att det den ENDA som kan avgöra vad man anser är bäst är personen själv, det kan INGEN annan avgöra åt personen. Och att då sitta och påstå att man bara är "snäll" mot personen genom att ljuga personen i fejset är ju inget annat än en lögn.

Det spelar ingen roll om kvinnan räddat hemlösa katter och donerat sin vänstra njure till välgörenhet, det är fortfarande svinaktigt att bedra sin partner och det är fortfarande inte upp till henne att avgöra om vad hennes man mår bäst av att veta så dina lite smått vinklade och långsökta scenarier är ju totalt irrelevanta.

Dessutom är dina argument väldigt genomskinliga för om hennes otrohet nu är så ofarligt som du beskriver det, och hon så snäll som ditt fantasiscenario varför skulle hennes man då slänga ut henne? Du motsäger ju dig själv, först målar du upp otrohet som något helt naturligt och inte alls svinaktigt för att sen måla upp horribla scenarier om vad som händer om det kommer fram Drömmer

Vad de gör av hennes otrohet är upp till dem själva att avgöra MEN hennes man borde självklart få en chans att själv förhålla sig till det och göra sina egna val. Det du propagerar för är inget annat är ren manipulation.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-12 16:18:57 följande:

De flesta är så svart/vita i sina åsikter.  I min värld är det mer en gråzon. 
    Att ha älskarinna för att man som man kan, eller det är bara nått man har känns fel.
    Att träffa någon som är i samma sits som en själv känns mer ok.
    Mitt äktenskap är starkt och vi älskar fortfarande varandra men jag vill ha mer sex och mer passionerat sex. 
    Min make tror han är en bra älskare men det är han inte så jag träffar en annan gift  man i samma sits som jag.
    Inga känslor utan bara sex. Vi är även måna om varandra, ingen ska känna sig utnyttjad.
    Det funkar för oss och kanske flera äktenskap skulle hålla om det vore flera som tänker  som oss.

Ja allt är säkert en gråzon för dig och därför agerar du som du gör. Har man inga fasta gränser för någonting så kommer ju beteendet vara lika gränslöst.

Men då undrar jag, accepterar du lika gränslöst beteende från andra mot dig i alla slags sammanhang? Eller är det bara ditt eget beteende mot andra som är en gråzon?
    Du skriver ju att din värld är en gråzon och då förmodar jag att det gäller allt, så var går dina gränser för hur andra beter sig mot dig?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Två typer) skrev 2023-09-12 15:49:12 följande:
    Fast nu talade jag inte om TS (eller "TS kompis"...), eftersom hennes partner är en man, och förhoppningsvis inte ekonomiskt beroende av TS. Så här finns inte den risken som i mitt scenario. 

I mitt scenario menar du alltså, att mannen inte ska ta ut skilsmässa, utan berätta för (den hjälplösa) frun att han har en älskarinna, och att hon (frun) får välja om hon ska acceptera det eller om hon vill ha skilsmässa? Ja, det funkar ju om frun klarar sig efter en skilsmässa. Annars ställs hon ju mellan a) att inte längre kunna vända bort blicken, utan stå där som en mesig kvinna som accepterar att hennes man har en affär eller b) skilsmässan som då innebär en osäker tillvaro för henne med många svårigheter därute i världen.

Jag hävdar fortfarande att det vore snällare av mannen att hålla tyst, och ha sin älskarinna (eller flera) i hemlighet. Och JA man kan kalla det snällhet... eller att inte rocka båten, som de säger over there. Om alternativet får frun att må sämre. Att stanna hos någon man inte längre älskar är ju också en uppoffring. 
    Jag har ingen lust att prata om dina långsökta fantasiscenarier utan föredrar att prata om verklighet, dvs TS kompis och hennes man. Och nej det går inte att påstå att även han mår bäst av att inte veta för det kan bara han avgöra själv.

Ja du kan hävda vad du vill i dina fantasibubblor men det är ju fortfarande en lögn i verkligheten.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-13 08:50:27 följande:
    Nu pratar vi om otrohet/ öppet förhållande i denna tråden.  
    För mig är det  en gråzon. 
    Jag har många fasta gränser för andra saker i mitt liv men just detta är en gråzon. 
    Hur andra beter sig mot mig är upp till dom.
    Nja men nu skrev ju du att ALLT i din värld är en gråzon och ALLT innefattar ju betydligt mer än bara otrohet, eller hur?

Så det är bara otrohet du saknar gränser för. Är inte det vad man brukar kalla för nyttomoral?, dvs man sätter gränserna lite som det passar en för stunden?

Hur andra beter sig mot dg är upp till dem men det är du som drabbas av deras beteende och min fråga var då hur du förhåller dig till det? Är du ok med att andra gör som de vill mot dig eller har du gränser för vad för slags beteende du accepterar från andra?
  • Anonym (rimligt)
    Tyra myra skrev 2023-09-13 12:41:19 följande:

De finns ett uttryck "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" som  man kan applicera i de flesta situationer.  

Vill man få kritik så kritiserar man andra. 

Kritik är en naturlig del av livet av den enkla anledningen att människor inte alltid beter sig korrekt och då påpekar andra för personen att det där var inte ok, det är så man utvecklas och lär sig av sina misstag.

Men om man inte tål kritik och ser det som kränkande att andra inte tycker man är fulländad och felfri så kommer man heller aldrig utvecklas eller lära sig av sina misstag.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-13 14:07:08 följande:

Jag skrev inte att Allt är en gråzon, utan i min värld är det en gråzon. Och då menar jag att otrohet är en gråzon eftersom det är det ämnet vi diskuterar. 
    Förövrigt är jag på ett  utomordentligt gott humör då jag träffat min hemlige vän nu på förmiddagen

Ok, bra då vet vi att du har "flytande" moral. Dvs din moral utgår ifrån vad du behöver för stunden. 

Men accepterar du samma flytande moral i hur andra beter sig mot dig? Allt andra gör mot dig är ok så länge de själva tycker det är ok?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-13 17:11:20 följande:

Om man skulle vara otrogen mot mig hoppas jag han sköter det på ett lika snyggt sätt som jag sköter min affär.
    Diskussioner som inte rör ämnet tänker jag inte svara på i denna tråd.
    Vill du ha svar på det får du göra en ny tråd med den frågeställningen.

Vad menar du med "sköta det snyggt"? Menar du se till att du inte får reda på det?

Men om det han gör är så bra som du påstår och helt ok enligt dina moraliska värderingar varför vill du inte få reda på det? I så fall borde du väl snarare vara stolt över det han gör för det är ju något du tycker är bra, eller?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-13 17:30:51 följande:

Det här med otrohet upprör verkligen känslor här på FL. Jag tror att det handlar om rädslor samtidigt som ämnet kittlar. De upprörda kommentarerna  är ofta stöpta i samma form vilket visar att skribenterna oftast inte har någon egen erfarenhet utan upprepar vad andra sagt, 
    Det vore inget större problem om dessa skribenter gav sina synpunkter i ett inlägg på tråden men tyvärr går de på alla inlägg som inte följer deras pipa.
    De drar sig inte för att provocera och kränka.

Att på allvar diskutera vänsterprassel här på FL blir därför väldigt svårt

När folk beter sig illa mot andra vilket att svika, ljuga och manipulera människor som litar på en faktisk är så väcker det givetvis alltid känslor men det har inget mär rädsla att göra utan snarare med att de flesta människor har förmåga till empati...  det vore snarare konstigt om det inte väckte känslor för då skulle ju det innebära att alla skiter fullkomligen i hur andra behandlas.

Avvikande moraliska värderingar kommer alltid vara ett problem för människor med normala värderingar och det är något människor med avvikande moraliska värderingar borde kunna lära sig förstå istället för at försöka få alla andra att acceptera deras avvikande värderingar.

Kort sagt: Vill man bete sig som ett rövhål, fine gör det, men då får man oxå acceptera att andra inte kommer tycka det är ok. Den här idiotiska "äta kakan och ha den kvar" mentaliteten där man vill kunna bete sig som ett rövhål men ändå slippa kritik för det kommer aldrig fungera.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-13 17:30:51 följande:

Att på allvar diskutera vänsterprassel här på FL blir därför väldigt svårt

Diskutera vänsterprassel på FL är väldigt enkelt om man låter bli att rättfärdiga sin egoism med diverse löjliga argument. Det är ju inte sneknullandet i sig som skapar alla bisarra diskussioner, det är alla löjliga försök att med alla medel försöka rättfärdiga sitt beteende.

Om man istället kan vara ärlig med det man gör och bara säga som det är, jag knullar andra för att jag gillar det och skiter i vad det får för konsekvenser för andra så finns ju inte så mycket mer att säga... men börjar man skylla det på sin partner, relationen, mars, pluto eller tomten så blir det som det blir...
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?