• Anonym (Lollo)

Mäklaren blev skitsur

Jag och min man var och tittade på ett hus. Där och då kändes allt jätte bra. Vi valde att buda på huset. Det var vi och tre andra som budade på huset, och till slut vann jag och min man. Huset gick för över ca 400.000 över utgångs pris. Men nu med eventuella räntehöjningar och dylikt har vi ångrat oss och dragit oss ur. Då jag är gravid och snart går på föräldraledigt kommer våra inkomster sjunka och då blir det saftigt. När vi sa till mäklaren att vi drar oss ur (vi har inte skrivit kontrakt) blir hon skitsur och vill inte ha med oss att göra en annan gång och menar att det var dålig stil utav oss. Det blir svårt för oss då hon är populär där vi bor. Vi har dock full rätt att ångra oss även om det kan ses lite fult. Men har man ångrat sig så har man ångrat sig, och man har full rätt att dra tillbaka affären sålänge man inte har skrivit kontrakt. Kan denna mäklaren verkligen porta oss från framtida visningar/budgivningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-08-29 17:45
    Jag känner mig gaslightad i tråden. Vi känner oss illa behandlad av mäklaren men får skulden istället. Trevligt.

• Svar på tråden Mäklaren blev skitsur
  • Anonym (Y)
    sextiotalist skrev 2023-08-31 11:29:47 följande:
    Den attityden hos en mäklare kanske fungerade för ett år sedan 
    Nu får nog mäklarna vara rädda om alla potentiella köpare om de ska ha något jobb kvar 
    Nix, det var i år som detta köpet skedde, så mäklare har all rätt att avråda säljare från oseriösa budgivare.
  • Anonym
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-08-30 23:00:48 följande:

Efter runt 150 inlägg om att TS borde ha kollat kostnader och sin ekonomi ordentligare till att börja med, tror jag budskapet har gått fram om att det var ganska klantigt gjort, men sånt händer.

Tror jag inte. TS är en sån där som "blir gaslightad" när man blir upplyst om att man kan ha haft fel.
  • Anonym (Axel)
    Anonym (Ann) skrev 2023-08-31 08:27:17 följande:

Nej men priset kan ju bli en halv miljon lägre och försäljningen ta ett år extra, framförallt i dessa tider när många bostäder ligger ute flera månader utan att bli sålda. Risken när dessa hoppade av är att de andra spekulanterna får kalla fötter och också hoppar av, hela budgivningen fallerar, folk kan få för sig att det är något fel på huset.

Lite surt för mäklaren men det kan ju vara väldigt jobbigt för säljaren, tänk om de har köpt nåt nytt som de nu inte kan tillträda när deras bostad inte blir såld, de får stå med dubbla boendekostnader, eller har inte råd att tillträda och begår kontraktsbrott och kanske förlorar sin handpenning. 

vi vet ju inte hela situationen, bara det ts skrivit bärandes sin offerkofta.

Köper man nytt innan man skrivit avtal om försäljning tar man en risk. 
  • EpicF
    Anonym (Axel) skrev 2023-08-31 13:35:02 följande:
    Köper man nytt innan man skrivit avtal om försäljning tar man en risk. 
    Vilket är väldigt vanligt att göra. 
  • Anonym (Axel)
    EpicF skrev 2023-08-31 13:44:56 följande:
    Vilket är väldigt vanligt att göra. 
    Och? 
  • EpicF
    Anonym (Axel) skrev 2023-08-31 14:20:23 följande:
    Och? 
    Och vad?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Y) skrev 2023-08-31 11:18:20 följande:

Skitkul att läsa, fullständigt egoism och avsaknad verklighetsförankrigng och sedan bli sur över att de som gör sitt jobb blir trött på ens barnsliga beteende.

Kan säga att min svåger och hans fru budade på ett hus och det fanns ett annat par som också budade, det andra paret drog också tillbaka sitt bud, ändrade sig och höll på, så mäklaren avrådde säljaren att ha några affärer med dem. Slutklämmen blev således att min svåger vann budgivningen trots att de inte lagt högsta budet, för ingen ville ha med de andra paret att göra. Vad jag vet har de fortfarande inte lyckats köpa något där de bor.
    LOL

Aldrig hänt under min fyra decennier som fastighetsförmedlare. Aldrig ens hört talas om något liknande. Inga mäklare någonsin berättar något om de övriga budgivarna. Inte en chans. Mer sannolikt tror jag är att det andra paret drog sig ur på samma sätt som TS.

Och hur skulle du veta att de fortfarande inte lyckats köpa något, känner du dem? Eller var det bara en snitsig påhittad slutkläm?
  • Anonym (Äh vadå…)

Inte så jättesnyggt gjort av TS och hennes make nej, men folk i tråden är väl lite väl elaka. Inget var påskrivet, och de drog sig ur? Om än då i sista sekund.. So what? 

De har väl inte begått nåt brott liksom?

Att inte ha full koll på sin ekonom osv, ja det är såklart kritiserbart absolut. Men de är väl inte tvungna att köpa huset för det? Affären hade trots allt inte gått igenom och ärligt talat, varför de inte ville köpa i sista sekund angår väl egentligen ingen annan?

DÄREMOT håller jag väl med om att det är märkligt av TS att inte förstå varför mäklaren inte är så jättesugen på att ha med dem att göra igen. Det går det väl inte att bli så förvånad över? För får väl TS och hennes man liksom ta konsekvenserna av sitt handlande.

• Anonym (Äh vadå…)
    Anonym (T) skrev 2023-08-31 00:45:04 följande:

Men snälla, det är ju inte så att den sk stackars säljaren aldrig kommer få sitt hus sålt nu någonsin och mäklaren kommer aldrig få nåt arvode. Please. . .

Nämen precis..

• Anonym (Äh vadå…)
    Anonym (Ann) skrev 2023-08-31 08:27:17 följande:

Nej men priset kan ju bli en halv miljon lägre och försäljningen ta ett år extra, framförallt i dessa tider när många bostäder ligger ute flera månader utan att bli sålda. Risken när dessa hoppade av är att de andra spekulanterna får kalla fötter och också hoppar av, hela budgivningen fallerar, folk kan få för sig att det är något fel på huset.

Lite surt för mäklaren men det kan ju vara väldigt jobbigt för säljaren, tänk om de har köpt nåt nytt som de nu inte kan tillträda när deras bostad inte blir såld, de får stå med dubbla boendekostnader, eller har inte råd att tillträda och begår kontraktsbrott och kanske förlorar sin handpenning. 

vi vet ju inte hela situationen, bara det ts skrivit bärandes sin offerkofta.

Jo vi fattar att det såklart INTE är kul för säljaren men sånt är livet. Då för väl säljaren skita i att försöka sälja huset då, om verkligheten är så svår att hantera. 

Är det verkligen unikt att dra sig ur en budgivning? Det händer väl på löpande band hela tiden i vårt avlånga land..

När bläcket är på pappret är kåken såld. Inte innan..

• EpicF

Anonym (Fanny): Har själv blivit varnad för budgivare som är oseriösa så det är vanligt inom mäklaryrket. Kanske mer vanlig i vissa städer ä n andra. 

• Core
    EpicF skrev 2023-08-31 15:21:24 följande:

Anonym (Fanny): Har själv blivit varnad för budgivare som är oseriösa så det är vanligt inom mäklaryrket. Kanske mer vanlig i vissa städer ä n andra. 

Farsan köpte ett hus där det fanns en annan budgivare som lagt 100k över. Då hade mäklaren sagt att den med högsta budet dragit sig ur i sista sekund i en annan affär , och säljaren valde då näst högsta budet.

Så ovanligt kan det inte vara
  • EpicF
    Core skrev 2023-08-31 18:53:51 följande:
    Farsan köpte ett hus där det fanns en annan budgivare som lagt 100k över. Då hade mäklaren sagt att den med högsta budet dragit sig ur i sista sekund i en annan affär , och säljaren valde då näst högsta budet.

Så ovanligt kan det inte vara
    Nej, så ovanligt är det inte. Men det är oseriöst. 
  • Anonym (Ann)
    Anonym (Äh vadå?) skrev 2023-08-31 15:06:22 följande:

Jo vi fattar att det såklart INTE är kul för säljaren men sånt är livet. Då för väl säljaren skita i att försöka sälja huset då, om verkligheten är så svår att hantera. 

Är det verkligen unikt att dra sig ur en budgivning? Det händer väl på löpande band hela tiden i vårt avlånga land..

När bläcket är på pappret är kåken såld. Inte innan..

Ja det händer lite då och då, både att köpare och säljare ångrar sig. Men det går ju att göra på olika sätt. 

Sättet ts gjorde det på var inte särskilt vuxet agerat och man kan ju förstå att mäklaren kan komma att rekommendera kommande säljare att välja nån annan framför dem i framtiden,
    om de inte ber om ursäkt nästa gång och förklarar att de läst på bättre till denna gång och inte kommer göra om samma sak, då kan de nog få en ny chans.
  • Anonym (Anonym1)

Tror du (ts) får föda barnet först och SEN räkna för räknar man så jäkla illa och tight så lite inflation och dylikt får budgeten att inte gå ihop ska man nog inte köpa hus alls. Barn kostar mer än man tror och de är väldigt bra på att komma med oförutsedda utgifter

• Anonym (?)

Dax att lägga ner den ät tråden nu???

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2023-08-31 22:49:26 följande:

Dax att lägga ner den ät tråden nu???

ät?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Fanny) skrev 2023-08-31 14:39:14 följande:
    Aldrig hänt under min fyra decennier som fastighetsförmedlare. Aldrig ens hört talas om något liknande. Inga mäklare någonsin berättar något om de övriga budgivarna. Inte en chans. Mer sannolikt tror jag är att det andra paret drog sig ur på samma sätt som TS.

Och hur skulle du veta att de fortfarande inte lyckats köpa något, känner du dem? Eller var det bara en snitsig påhittad slutkläm?
    Det var inte mäklaren som berättade detta för min svåger utan säljaren. Det är också därför vi vet vilket det andra paret var och att de inte flyttat till någoot nytt trots att flera hus i området haft liknande "udda" budgivningar. Det är inte så svårt att lista ut just det paret är en av budgivarna när man ser hur de lägger bud.
  • Xenia

Jag tror att TS missförstår vad "gaslightning" betyder. Det betyder att förneka fakta så att motparten blir osäker på sig själv.

Att säga emot någons åsikter är inte gaslightning. Att kritisera någons beteende är inte heller gaslightning.

Svar på tråden Mäklaren blev skitsur