• Anonym (J)

Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?

Finns säkert trådar om detta men blev nyfiken. 

vad jag kunde läsa mig till finns det inga regler kring detta utöver sunt förnuft typ. Barnet behöver mamman första tiden. 

men vad händer om pappan KRÄVER att ha bebisen varannan vecka?/halva tiden.  Har han rätt att få det rent lagmässigt. Eller vem bestämmer det? 

separerade föräldrar vill säga  

nån som vet? 

• Svar på tråden Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?
  • Anonym (JJ)

Kan inte föräldrarna komma överens bestämmer tingsrätten

• Anonym (J)
    Anonym (JJ) skrev 2023-09-06 20:17:06 följande:

Kan inte föräldrarna komma överens bestämmer tingsrätten

Okej. Brukar det vara till mammans fördel om dom inte anser henne olämplig? 
  • Anonym (Sasha)

Om barnet ammas så behöver hen mamman så klart. Om inte så behöver hen en trygg förälder oavsett kön. 

Tingsrätten får bestämma om föräldrarna inte kommer överens. Varannan vecka brukar man dock börja med senare, vid yngre är det vanligare med kortare intervaller, typ 2-2-3. 

• Anonym (K)

Ingenting händer om bebisen är nyfödd. Han kan omöjligt ha en bebis boende hos sig som fortfarande ammas. Han skulle säkert få igenom att träffa bebisen någon timme åt gången men kanske inte varje dag. Sedan kan man ifrågasätta hans del av vårdnaden om han tycker att det är en bra idé att stressa upp en nyförlöst mamma och bebis med bråk i tingsrätten.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (K) skrev 2023-09-06 20:35:04 följande:

Ingenting händer om bebisen är nyfödd. Han kan omöjligt ha en bebis boende hos sig som fortfarande ammas. Han skulle säkert få igenom att träffa bebisen någon timme åt gången men kanske inte varje dag. Sedan kan man ifrågasätta hans del av vårdnaden om han tycker att det är en bra idé att stressa upp en nyförlöst mamma och bebis med bråk i tingsrätten.

Självklart måste pappan få träffa sitt barn oftare en någon timme då och då. Det är hans barn lika mycket. Skaffa inte barn om du inte är villig att låta pappan få samma anknytning som mamman. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-09-06 20:43:26 följande:
    Självklart måste pappan få träffa sitt barn oftare en någon timme då och då. Det är hans barn lika mycket. Skaffa inte barn om du inte är villig att låta pappan få samma anknytning som mamman. 
    Nej, inte i bebisåldern.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (J) skrev 2023-09-06 20:21:12 följande:
    Okej. Brukar det vara till mammans fördel om dom inte anser henne olämplig? 
    Vad innebär "till mammans fördel"?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (K) skrev 2023-09-06 20:50:41 följande:
    Nej, inte i bebisåldern.

Vad stämmer inte? Att det inte är hans barn lika mycket eller att han inte ska få knyta an lika mkt som mamman? 

Min bror fick rätt att träffa sitt barn dagligen fast de inte levde tillsammans. 

• Anonym (K)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-09-06 20:56:03 följande:

Vad stämmer inte? Att det inte är hans barn lika mycket eller att han inte ska få knyta an lika mkt som mamman? 

Min bror fick rätt att träffa sitt barn dagligen fast de inte levde tillsammans. 

Att han inte kan träffa barnet hur mycket som helst. Med en liten bebis rekommenderas korta och täta besök. Det betyder ungefär en timme åt gången, men han kan inte förvänta sig att det kan bli varje dag.
  • Anonym (JJ)
    Anonym (J) skrev 2023-09-06 20:11:28 följande:
    Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?

Finns säkert trådar om detta men blev nyfiken. 

vad jag kunde läsa mig till finns det inga regler kring detta utöver sunt förnuft typ. Barnet behöver mamman första tiden. 

men vad händer om pappan KRÄVER att ha bebisen varannan vecka?/halva tiden.  Har han rätt att få det rent lagmässigt. Eller vem bestämmer det? 

separerade föräldrar vill säga  

nån som vet? 

Om mamman dör antas pappan i de flesta fallen vara fullt kapabel att ta hand om barnet.
Svar på tråden Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?