• Anonym (J)

    Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?

    Finns säkert trådar om detta men blev nyfiken. 


    vad jag kunde läsa mig till finns det inga regler kring detta utöver sunt förnuft typ. Barnet behöver mamman första tiden. 


    men vad händer om pappan KRÄVER att ha bebisen varannan vecka?/halva tiden.  Har han rätt att få det rent lagmässigt. Eller vem bestämmer det? 


    separerade föräldrar vill säga  


    nån som vet? 

  • Svar på tråden Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-08 09:10:24 följande:

    Nu har jag lust att skriva något till dig som skulle få mig avstängd, så jag sätter mig på händerna i stället. Käre värld!  Rynkar på näsan

    Och dessutom ljuger du. Du får läsa på om hur amning fungerar; det är väldigt viktigt att inte störa samspelet och ge några flaskor emellan, för då hamnar man i en ond spiral och mjölken sinar. Det är SANT som jag säger. Och amning är oerhört viktigt för barnet både fysiskt och psykiskt, för hela livet.


     


    Det funkar utmärkt för de flesta att delamma och ge flaska med ersättning samtidigt. DIN sanning är inte absolut.

    Om du är rädd din mjölk sinar kan du pumpa och hälla i slasken. Eller donera.
  • Anonym (K)
    Tow2Mater skrev 2023-09-08 03:33:22 följande:
    Jag sa Om pappans sätt föredras av barnet får det ju göra så.

    Jag pratde inte med dig. Du kan ju läsa inlägget jag kommenterade.
    Det finns inget som tyder på det i nuläget. Det finns ingen anledning att gå igenom alla tusen varianter av vad ett barn föredrar.

    Vet du att man får skriva till vem man vill i ett forum?
  • Anonym (—)
    Tow2Mater skrev 2023-09-08 15:28:41 följande:
    Det funkar utmärkt för de flesta att delamma och ge flaska med ersättning samtidigt. DIN sanning är inte absolut.

    Om du är rädd din mjölk sinar kan du pumpa och hälla i slasken. Eller donera.
    Då är det väl bättre att dricka upp det själv. Vilket slöseri att bara kasta i slasken!
  • Anonym (—)
    Anonym (K) skrev 2023-09-08 16:16:38 följande:
    Det finns inget som tyder på det i nuläget. Det finns ingen anledning att gå igenom alla tusen varianter av vad ett barn föredrar.

    Vet du att man får skriva till vem man vill i ett forum?
    Anledningen var väl att kunna ge barnet mjölk när pappan har barnet, klart det finns en anledning då
  • Anonym (Terese)
    Tow2Mater skrev 2023-09-08 15:28:41 följande:
    Det funkar utmärkt för de flesta att delamma och ge flaska med ersättning samtidigt. DIN sanning är inte absolut.

    Om du är rädd din mjölk sinar kan du pumpa och hälla i slasken. Eller donera.

    Fast fokuset ska väl vara vad som är bäst för barnet och inte att prioritera pappans känslor för att han tycker att det verkar skoj att få mata bebisen? 


    När det kommer till att vara en ansvarstagande förälder ingår det ju att se bortom ens eget ego och fundera på som faktiskt är det bästa för barnet. Att aktivt motarbeta den andre för att man prompt ska ha det på ?sitt sätt? blir så jäkla larvigt.

  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2023-09-08 16:25:49 följande:
    Anledningen var väl att kunna ge barnet mjölk när pappan har barnet, klart det finns en anledning då
    Nja, personen menade att om bebisen föredrar flaska så kan pappan ge flaska, men det är inte relevant att diskutera i nuläget eftersom inget har skrivits från ts om att det skulle vara så. Det finns alltså ingen anledning att säga "Om pappans sätt föredras av barnet får det ju göra så. Så ja, OM bebisen föredrar flaska så kan man använda det men det vet vi inget om i nuläget. Vi ver inte om hen använder flaska alls just nu! Oavsett så är det inte bara att propsa på att han ska ha barnet i någon större utsträckning när bebisen fortfarande är liten. Vi vet nu inte hur liten men skriver man "bebis" som ts gör så är hen nog under året iaf. Amningen är egentligen inte ens frågan i tråden, ts undrar bara kring fördelningen av tid mellan föräldrar när bebisen är liten, men då kan amning vara bra att tänka på, att inte förstöra den i onödan, särskilt inte påtvingad flaskmatning. Hur som helst, riktigt små barn bor inte 50/50 hos sina föräldrar och det är väl det ts undrar mer specifikt kring.
  • Anonym (—)
    Anonym (K) skrev 2023-09-08 16:35:47 följande:
    Nja, personen menade att om bebisen föredrar flaska så kan pappan ge flaska, men det är inte relevant att diskutera i nuläget eftersom inget har skrivits från ts om att det skulle vara så. Det finns alltså ingen anledning att säga "Om pappans sätt föredras av barnet får det ju göra så. Så ja, OM bebisen föredrar flaska så kan man använda det men det vet vi inget om i nuläget. Vi ver inte om hen använder flaska alls just nu! Oavsett så är det inte bara att propsa på att han ska ha barnet i någon större utsträckning när bebisen fortfarande är liten. Vi vet nu inte hur liten men skriver man "bebis" som ts gör så är hen nog under året iaf. Amningen är egentligen inte ens frågan i tråden, ts undrar bara kring fördelningen av tid mellan föräldrar när bebisen är liten, men då kan amning vara bra att tänka på, att inte förstöra den i onödan, särskilt inte påtvingad flaskmatning. Hur som helst, riktigt små barn bor inte 50/50 hos sina föräldrar och det är väl det ts undrar mer specifikt kring.
    Det var väl för att (XXX) drog upp att barnet ska vara hos mamman för att hon måste amma. Som ett argument för att pappan inte ska ha barnet. Därav förslaget om flaskan. Så det hör visst till frågeställningen om pappan ska ha barnet eller inte. Nästa invändning var då att barnet kanske kommer föredra flaskan, återigen ett argument för att barnet inte ska till pappan, vilket visst hör till tråden. Men det anser du alltså är ingenting att nämna för vi vet inte vad barnet kommer föredra? Låt pappan ha barnet då.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2023-09-08 16:54:57 följande:
    Det var väl för att (XXX) drog upp att barnet ska vara hos mamman för att hon måste amma. Som ett argument för att pappan inte ska ha barnet. Därav förslaget om flaskan. Så det hör visst till frågeställningen om pappan ska ha barnet eller inte. Nästa invändning var då att barnet kanske kommer föredra flaskan, återigen ett argument för att barnet inte ska till pappan, vilket visst hör till tråden. Men det anser du alltså är ingenting att nämna för vi vet inte vad barnet kommer föredra? Låt pappan ha barnet då.
    Jag gissar nu men inte menade väl XXX att pappan skulle nekas umgänge helt och hållet? Min uppfattning är att ingen i tråden har sagt något sådant, utom en person som antog (felaktigt) att det var vad någon annan menade. Jag kanske har missat något där.

    Nej, jag tycker inte att man ska utgå från att bebisen föredrar flaska framför amningen. Det är inte relevant för frågan om 1) pappan ska ha umgänge alls och 2) i vilken utsträckning eftersom det beror i första hand på bebisens ålder och inte på amningen. Amningen kan vara en mycket liten del men är verkligen inte avgörande här.
  • Anonym (—)
    Anonym (K) skrev 2023-09-08 17:00:44 följande:
    Jag gissar nu men inte menade väl XXX att pappan skulle nekas umgänge helt och hållet? Min uppfattning är att ingen i tråden har sagt något sådant, utom en person som antog (felaktigt) att det var vad någon annan menade. Jag kanske har missat något där.

    Nej, jag tycker inte att man ska utgå från att bebisen föredrar flaska framför amningen. Det är inte relevant för frågan om 1) pappan ska ha umgänge alls och 2) i vilken utsträckning eftersom det beror i första hand på bebisens ålder och inte på amningen. Amningen kan vara en mycket liten del men är verkligen inte avgörande här.
    Antagligen inte, men nu användes det som ett argument för varför pappan inte ska ha barnet halva tiden. Därav kommentaren att om barnet föredrar flaskan så får det vara så, som du tyckte var inte relevant för tråden.
  • Anonym (typisk)
    Tow2Mater skrev 2023-09-07 23:07:30 följande:
    Hon ammar om hon vill, han ger flaska. Funkar oftast utmärkt. Om pappans sätt föredras av barnet får det ju göra så.
    Typiskt feministisk mentalitet, principer går före allt. Dina principer om att allt ska delas lika till varje pris väger tyngre än barnets välmående.

    Och sen undrar man varför ingen tar feminister på allvarTomte
Svar på tråden Vad händer om pappan vill ha bebisen den första tiden och man är separerad?