Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:13:37 följande:
    Balansera lek, läxor, aktiviteter mm

Familjelivet; hur hinner man med? nu menar jag inte städa, tvätta osv utan allt det där andra. 

Det är kalas, kompisar som vill leka, kalas igen, fler kompisar som vill leka, aktiviteter, läxor mm mm. And so it goes on... 

varje dag är det minst en kompis som messar eller plingar på. Ofta mer än en. Igår hade vi något slags rekord med 4 kompisar som hörde av sig Och ville leka efter skolan. barnen gör planer i skolan sen hör de av på kvällen  

Denna helg 2 barnkalas och en fotbollsmatch. Jag älskar att Mina barn har ett rikt socialt liv men hinner liksom inte med. Hur hittar man balansen? Känns som allt går  ultrarapid och vi hinner inte stanna upp och tänka efter. 

Ni är väl två föräldrar, eller är du ensamstående? En tar barnen och en tar hushållet och sen bytas man av, 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:21:56 följande:
    Stort ju specifikt i börja. att hushållet inte var det knepiga ;) 
    Ok men ta varannan dag så har du lugn och ro varannan dag?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:54:27 följande:

Inte riktigt så enkelt, aktiviteter och kalas är ju dom dagarna dom är, sen spontan lek och läxor däremellan. sen ska det badas, läsas, packas gympakläder osv. Livet passerar i expressfart känns det som! 

Jag menar att om du blir så stressad kan ju  pappan ta alla barnaktiviteter varannan dag så du får vika. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hur hinner man?) skrev 2023-09-08 12:54:27 följande:

Inte riktigt så enkelt, aktiviteter och kalas är ju dom dagarna dom är, sen spontan lek och läxor däremellan. sen ska det badas, läsas, packas gympakläder osv. Livet passerar i expressfart känns det som! 

Ja, så är det och sen plötsligt är de utflugna och då saknar man allt detta. Det är en del av livet med barn helt enkelt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-08 17:15:57 följande:

Vardagar hinner man väl knappt träffa sina kompisar. Läxor först. Man ska dessutom äta middag, duscha eller bada, ta det lugnt inför läggningen och sedan är det natt. Ska man då träffa kompisar är det antingen middag eller övernattning som kan funka, men inte ut och leka mer än någon stund direkt efter skolan. På helgerna kanske man ibland planerar något som familj tillsammans men annars finns ju mycket mer tid då för att umgås med kompisar.

Alla har inte så långa dagar, mina barn lekte regelbundet med kompisar efter skolan.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-08 17:28:36 följande:

Vi har sett till att planera in tid som är fri från kompisar och aktiviteter. Vi har valt bort aktiviteter som kräver alldeles för mycket engagemang och regelbunden helgengagemang, begränsar kompislek på vardagar och prioriterar läxor före allt annat. Om inte läxorna är gjorda, blir det inte heller aktivitet eller kompislek.

Jag upplever att också barnen har ett behov av att ta det lugn och inte ständigt vara på språng mellan olika saker. 

Vi prioriterade kompisar.  Man prioriterar olika. Läxorna gjorde vi efter middagen när kompisarna gått hem. Vi prioriterade också aktiviteter. 
  • TvillingmammaVästgöte

Om det inte var aktivitet på em var det för oss kompisar 16-18. Middag 18;00  ofta med kompisar med. Kompisar hämtades 19:00. Läxa gjordes ibland ,efter middagen . Sängdags vid åtta.  men oftast gjorde vi läxor på helgerna. På helger var det alltid aktiviteter.

Det sociala med kompisar upplevde vi som oerhört viktigt. Den lek som blir på fritids går inte att jämföra, barnen bondar på ett mycket bättre sätt i hemmiljön.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-08 17:36:33 följande:
    Ja, vad vill du säga med det här? Klart man prioriterar olika. Nu verkar TS inte helt tillfreds med hur de har det nu, varför jag berättat hur vi valt att prioritera. 
    Jag tycker att det är viktigt att prioritera barnens sociala utveckling,det är min åsikt . Det ville jag säga . 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-08 17:36:33 följande:
    Ja, vad vill du säga med det här? Klart man prioriterar olika. Nu verkar TS inte helt tillfreds med hur de har det nu, varför jag berättat hur vi valt att prioritera. 
    Du berättade hur du prioriterat och jag berättar hur jag gjort. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-08 17:46:56 följande:
    Det kan man göra utan att vända ut och in på sig själv, och stressa sönder barnen. Alla barn vill inte vara ständigt upptagna. Alla är liksom inte stöpta i samma form, vare sig vuxna eller barn. 
    Mina barn blev inte stressade av att ha kompisar, tvärtom. Kompisar är superviktigt för barn. Det som stressar barn allra mest och får dem att må dåligt är ju att sakna kompisar. Därför prioriterade vi i alla lägen kompisar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Begränsa) skrev 2023-09-08 17:50:35 följande:
    Läser du ens vad jag skriver? Alla är stöpta i olika form, både barn och vuxna. 
    Ja, det är väl en självklarhet , vad har det med denna diskussion att göra ? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2023-09-08 17:30:03 följande:
    När slutar dina barn för dagen då? Barn kan ju sluta allt från kl. 13-15-16 beroende på ålder. Jag tänker att slutar man senast kl. 16 för dagen så hinner man ändå leka en stund innan det är dags att gå hem och äta middag, men efter det kommer man att vara upptagen.
    Precis , mina barn slutade 15 eller 16 på fritids och då hanns det med både läxor och kompisar, Det som stressar barn mest är långa dagar på fritids tror jag. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2023-09-08 18:01:59 följande:
    Men snälla tror du någon har sina barn på fritids långa dagar för att man VILL?! Nej utan för att man behöver jobba!
    Vi jobbade också . Men man saxar och flexar och fixar för barnens skull, det.gjorde vi i alla fall. 
  • TvillingmammaVästgöte

Ni som väljer bort aktiviteter , hur säkerställer ni att era barn får den motion och rörelse på en timme om dagen som barn behöver för att må bra? Är ni ute med dem själva en timme om dagen och tränar? Tänker att barn som inte går på aktivitet blir väldigt stillasittande idag, framför skärmar. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (D) skrev 2023-09-09 19:56:58 följande:

Det finns hur många jobb som helst som inte har flex!?

Ja, det tror jag. Det är ju tråkigt att ha det så. Flexibel arbetstid är viktigt och gör det lättare att kunna arbeta heltid. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag blir ledsen när jag läser många av inläggen i denna tråd. Barn måste väl få ha kompisar, leka och gå på idrottsträning? Lära sig spela ett instrument? Orkar föräldrar inte det längre? Väldigt tråkig utveckling tycker jag.

• TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2023-09-11 08:30:58 följande:
    Det är ingen som sagt att barnen inte ska få ha kompisar? Däremot att man måste hitta en balans. Något som är svårt- därför är det så vanligt med utbrändhet. 
    Men inte kan föräldrars utbrändhet bero på barnens kompislek? Det verkar ju absurt,  Är det inte ett för  kravfyllt yrkesliv i så fall som gör att man inte orkar med familjelivet? 
  • TvillingmammaVästgöte

Min frisör blev utbränd som småbarnsmamma. Hon berättade att hon och hennes man tittade på serier på Netflix och HBO både kvällar och nätter och sen väckte barnen henne tidigt och hon blev utmattad. 

Undrar om inte det är en del av problemet? Sömnbrist är skadligt.

Svar på tråden Balansera lek, läxor, aktiviteter mm